Al jaren niemand veroordeeld voor autobranden Utrecht | De Utrechtse Internet Courant Al jaren niemand veroordeeld voor autobranden Utrecht | De Utrechtse Internet Courant

Al jaren niemand veroordeeld voor autobranden Utrecht

Al jaren niemand veroordeeld voor autobranden Utrecht
Archieffoto DUIC / Robert Oosterbroek
De afgelopen jaren is er niemand veroordeeld voor autobranden in Utrecht. Dat laat het Openbaar Ministerie weten op vragen van DUIC. Het aanpakken van autobranden blijkt een lastig probleem te zijn, laten ook de politie en de gemeente weten. De afgelopen vijf jaar waren er 588 autobranden in de stad Utrecht.

De afgelopen jaren is er niemand veroordeeld voor autobranden in Utrecht. Dat laat het Openbaar Ministerie weten op vragen van DUIC. Het aanpakken van autobranden blijkt een lastig probleem te zijn, laten ook de politie en de gemeente weten. De afgelopen vijf jaar waren er 588 autobranden in de stad Utrecht.

Rond de jaarwisseling werd de stad weer geteisterd door autobranden. Alleen al in december 2017 waren 56 meldingen van auto’s die in de fik stonden. De brandweer moest regelmatig meerdere keren per nacht uitrukken om de vlammen te doven.

Zowel de politie, de gemeente Utrecht en het Openbaar Ministerie laten weten dat ze alle gevallen serieus nemen. Elke keer wordt er weer onderzoek gedaan. Toch is er al jaren niemand veroordeeld. Het blijkt dat het aanpakken van voertuigbranden een lastig probleem is.

(Tekst loopt onder grafiek door)

De politie

Als er vermoeden is van brandstichting komt de politie altijd in actie, maar het vinden van sporen is geen makkelijke taak. “Een uitgebrande auto levert bijna nooit sporen op”, vertelt de politiewoordvoerder. Soms zijn er nog andere voorwerpen, zoals een jerrycan, waar onderzoek naar gedaan kan worden. “En we stellen ook altijd een buurtonderzoek in. We vragen aan omwonenden of en wat ze gezien en gehoord hebben. Ook kijken we of we camerabeelden kunnen veiligstellen.” Toch erkent de politie dat het lastige zaken zijn. “Een auto in de brand steken kan ontzettend snel gaan.” Als de politie signalen heeft dat er in bepaalde buurten meer autobranden zijn dan zetten ze extra surveillance in. Er is namelijk gebleken dat voertuigbranden vaak een uiting zijn van kopieergedrag. “Maar we kunnen niet altijd overal zijn.”

De politie roept nadrukkelijk iedereen op om vooral 112 te bellen bij verdachte situaties. “We horen regelmatig tijdens het buurtonderzoek dat mensen al iets verdachts zagen, in dit soort gevallen kan er gewoon 112 gebeld worden. Dat gebeurt nog te weinig.” Ook vertelt de politie dat een autobrand veel impact heeft: “Mensen zijn afhankelijk van een auto voor hun mobiliteit. Ook krijgen veel mensen maar weinig financieel terug na een autobrand.”

De gemeente Utrecht

De gemeente heeft veel contact met de politie en het Openbaar Ministerie over de aanpak van autobranden. “Maar de pakkans is inderdaad klein.” De gemeente probeert op verschillende manieren het aantal autobranden aan te pakken: “Zo zetten we extra toezicht in als we merken dat er ergens meer incidenten zijn.” Ook probeert de gemeente de alertheid en meldingsbereidheid te verhogen door het organiseren van bijeenkomsten met bewoners. Daarnaast wordt de hulp van burgers gevraagd door middel van burgernet, sociale media, whatsappgroepen en huis–aan-huis brieven. Ook wordt er via voorlichtingslessen van Halt op scholen aandacht besteed aan autobranden.

Vandalisme, vergeldingsacties, het uitwissen van sporen na misdaad, pyromanie en verzekeringsfraude

De gemeente wil benadrukken dat er verschillende motieven zijn bij autobranden. Het gaat niet alleen om vandalisme, maar ook om vergeldingsacties, het uitwissen van sporen na een andere misdaad, pyromanie en verzekeringsfraude. Er zijn echter geen harde cijfers over de verhouding in aantal tussen de verschillende motieven bij autobranden.

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat daders die brandstichten puur vanwege vandalisme meestal jongeren zijn. Zij stichten brand onder groepsdruk, om hun status te verhogen en om de autoriteiten (politie) uit te dagen. Het gaat dan om jongeren met een laag verantwoordelijkheidsgevoel, die weinig idee hebben van de consequenties van hun daad.

De gemeente liet al eerder weten dat de locaties van de autobranden verspreid over de stad zijn. “Er tekenen zich geen echte hotspots af. Tevens is de ‘modus operandi’ verschillend. Hierdoor is in de meeste gevallen geen patroon vast te stellen. Een gerichte preventieve aanpak is daarom niet eenvoudig.”

Een autobrand in Utrecht. Archiefbeeld DUIC / Robert Oosterbroek

Het Openbaar Ministerie

Het Openbaar Ministerie is de derde partij in het overleg van de driehoek met de gemeente en de politie. “Als OM spreken we binnen de driehoek regelmatig over het fenomeen autobranden en het voorkomen ervan met de politie en de gemeente Utrecht. Afgesproken is dat de politie extra toezicht houdt in gebieden waar brandstichtingen plaats vinden. Uit onderzoek dat uitgevoerd is naar aanleiding van de autobranden in Utrecht is namelijk gebleken dat er zoiets als een ’besmettelijkheidsrisico’ bestaat.”

Het OM is ook verantwoordelijk voor de berechting van verdachten van autobranden. Zoals alle partijen aangeven, is dit een zeer lastige zaak. “Wanneer er verdachten in beeld komen, dan zetten we als OM in op vervolging. Het blijkt echter lastig om voldoende bewijs te verkrijgen voor een veroordeling. Hoewel er de afgelopen jaren enkele aanhoudingen zijn verricht, heeft dit wat betreft de gemeente Utrecht niet geleid tot veroordelingen.”

Verzekeraars

Het afbranden van een auto heeft vaak een grote impact. Niet alleen vermindert de mobiliteit van mensen, ook kan het zorgen voor een financiële strop. Deskundigen van vergelijkingssite voor verzekeringen, Independer, zochten het uit: “Ben je alleen WA verzekerd dan is er niet alleen een grote inbreuk op je veiligheidsgevoel maar ook de financiële impact is groot: je krijgt namelijk niks vergoed. Je bent je auto kwijt en moet dus zelf opdraaien voor de kosten van een nieuwe. Met deze verzekering ben je namelijk alleen verzekerd voor schade aan derden.”

Als je een autoverzekering hebt met beperkt of volledige casco dekking dan krijg je wel een vergoeding. De vergoeding is afhankelijk van het type schade. Is de auto compleet uitgebrand dan is die ‘total loss.’ Het kan ook zijn dat de schade te repareren is, en dat dit financieel ook nog voordelig is.

Archieffoto DUIC / Robert Oosterbroek

Bij de vergoedingen zijn ook weer verschillende regelingen van toepassing. Verschillende verzekeringen hebben verschillen vergoedingsmaatregelen. Zo kan je een vergoeding krijgen op basis van de dagwaarde, gelijkwaardige autoregeling, aanschaafwaarderegeling of nieuwwaarderegeling.

Brandschade gaat nooit ten koste van je schadevrije jaren. Dus met beperkt en volledig casco ben je goed verzekerd voor dit type vandalisme.

Aanpak

Burgemeester Jan van Zanen liet enkele maanden geleden al weten: “We blijven als driehoek maximaal inzetten en gaan verder met de maatregelen in de preventieve sfeer. Autobranden zijn een maatschappelijk probleem, dat vraagt om inzet van iedereen.”

10 Reacties

Reageren
  1. willem

    Misschien dat de politie eens moet nadenken over wat modernere opsporingsmethoden ipv sporen- (die er niet zijn) en buurtonderzoek.

  2. Isabelle

    Is dit niet dezelfde politie die met Oudjaar nog adviseerde om zelf maar de hele nacht naast je auto te gaan staan?

    588 autobranden, en geen enkele motivatie om dit probleem gedegen te onderzoeken en aan te pakken.

  3. Yoshua

    Wat mij keer op keer verbaasd is dat de brandweer auto branden blust met water of schuim.
    Wanneer ze een blusdeken zouden gebruiken is de kans op het vinden van bruikbare sporen aanzienlijk groter.

  4. Suzanne

    In november 2016 is een voorwiel van onze auto in brand gezet (Hoograven). De auto is niet uitgebrand, dankzij voorbijgangers en buren die adequaat hebben gehandeld en de brandweer die snel ter plaatse was. Er is iemand voor deze brandstichting aangehouden en veroordeeld. Zodoende hebben wij gelukkig financiele compensatie ontvangen voor de schade.

  5. Wim Vreeswijk

    In andere no go areas zoals in Parijs en Engelse steden fikken zelfs duizenden auto’s af. Dit neemt overigens niet weg dat iedere brandende auto er een teveel is, er cameratoezicht dient te komen en de politieburo’s in deze probleemwijken uiteraard ook s’nachts open moeten blijven want dan ontstaat deze ellende.

  6. Lombokker

    Cameratoezicht? Maar dat kan helemaal niet. Die brandstichters hebben recht op privacy, wat denken jullie wel?

  7. Mikel

    Er zijn tich jongens opgepakt. Een paar zelfs met waxinelichtjes en aanstekers in hun zak. Maar ja. Geen heterdaadje dus gauw weer vrijgelaten door de geitenwollensokken rechters.

  8. Frans Borgers

    Als zich herhaaldelijk in bepaalde wijken die branden voordoen, zou het een goed idee zijn om in deze buurten camera’s op te hangen.
    En eens goed onderzoeken wie verantwoordelijk is voor deze branden, ik bedoel de types. Waar komen zij vandaan.
    Het moet toch vreselijk zijn voor mensen die vroeg naar hun werk gaan en hun auto uitgebrand zien.Ook verzekeringen maatschappijen zullen hun handen vol hebben aan de afhandeling.

  9. Yoshua

    @Frans Borgers camera’s zijn zo 1995. Het is toch allang bekend dat camera’s totaal geen enkel effect heeft op het verminderen van misdaad. Hoodie en bivakmuts op en de camera staat buitenspel. Beter is om 500 drones boven de stad te laten patrouilleren.

  10. GJJFM

    Ik zou wel eens willen weten waaruit de extra inzet van politie uit bestond?
    Hoeveel agenten zijn er in de avond en nacht ingezet?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).