Het aantal oude dieselauto’s is in de gemeente Utrecht tussen 2010 en 2016 met 76 procent gedaald. Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
In Utrecht is er in vergelijking met de vier grote steden sprake van de grootste afname van oude diesels. Landelijk daalde het gebruik van oude diesels met 67 procent. Volgens het CBS heeft de invoering van de milieuzone in Utrecht een belangrijk effect gehad.
Vanaf 2014 tot 2016 nam het aantal oude personen- en bestelauto’s harder af dan in de jaren daarvoor. De milieuzone is in onze stad sinds 1 januari 2015 van kracht. Ook speelt mee dat Utrechters hun oude diesel tussen 2013 en 2016 met financiële steun van de gemeente konden laten slopen.
Sinds de invoering van de milieuzone in Utrecht is er veel kritiek op die zone. Sommige verkeersborden, om de zone te markeren, zouden te onduidelijk zijn en onlangs pleitte het CDA nog voor het opheffen van de milieuzone. Onderzoek van TNO wijst volgens hen niet uit dat de milieuzone daadwerkelijk bijdraagt aan een schonere lucht boven Utrecht.
6 Reacties
ReagerenGemeentepropagande; gewoon een reactie op het eerdere artikel dat de rechter, terecht, de onduidelijke aanduiding van de milieuzone van tafel veegt. Schandalig dat DUIC zich hiervoor laat gebruiken. Hoeveel mensen hebben al onwetend een boete gehad van de gemeente trouwens, omdat ze gewoon niet doorhadden dat ze de zone inreden? Mijn familie uit Limburg heeft geen idee van het bestaan van de milieuzone overigens; hoe zouden ze dit ook eigenlijk moeten weten? Dat geldt voor iedereen van buiten de Utrecht. Als je de mini borden in een flits al ziet, kan lezen en interpreteren, dan ben je al te laat. De borden staan aan de grens van de zone en niet ervoor. Als je ze ziet rijd je al de zone in en ben je al in overtreding. Dat kan echt niet!!!!!!
Daarnaast rijdt er nagenoegen niemand meer in een auto uit tweeduizendenéén! Omdat ze simpelweg te oud zijn. Het probleem lost zichzelf op.
Ik ben voor een gemeente die radicale milieumaatregelen neemt en voor een fietsgemeente, maar de mileuzone en de implementatie daarvan slaat helemaal nergens op! Ik hoop dat de gemeente veel zogenaamde overtreders het geld moet terugbetalen. Ook al vind ik dat een veelvoud aan auto’s moet verdwijnen uit de stad, Het recht moet zegevieren.
Het aantal ‘oude’ dieselauto’s is gedaald en de luchtkwaliteit is volgens het TNO werkelijk nul aantoonbaar verbeterd ten gevolge van deze maatregel. Miljoenen weg. Letterlijk voor niets. Allemaal geld dat belastingbetalende technologiebedrijven ook in ontwikkeling van wél rendabele duurzame technologie hadden kunnen steken. What a loss…
Afschaffen die milieuzone!
@Jansen: Het onderzoek is uitgevoerd door het CBS, dus hoezo grmeentepropaganda? Als je de stad van de westkant inrijdt, staat er duidelijk aangegeven dat de milieuzone over 1500 meter ingaat. Je argumenten houden geen stand. Mijn familie uit Limburg weet het wel, door de borden en door dat ik ze er op gewezen heb. Ondanks dat hun auto’s van na 2001 zijn. Dat we rekening houden met de luchtkwaliteit is een goede zaak. En als er nagenoeg niemand meer in een auto van voor 2001 rijdt, wat is dan het probleem?
Ik heb het erover, beste I, dat dit persbericht ineens zomeer verschijnt na het andere artikel over de rechtszaak waaruit kwam dat de borden van de milieuzone niet deugend. En zomaar ineens weer een positief artikel op DUIC, waarin gezegd wordt dat de milieuzone werkt. Toeval?
Toevallig ook dat die persberichten opduiken steeds net na publicatie van ene kritisch artikel over diezelfde milieuzone. Toeval?
En jij gelooft dat CBS en gemeente geen contact met elkaar hebben?
Overigens is het CBS niet onafhankelijk, want een overheidsinstelling. Echte onafhankelijke instellingen betsaan sowiesoe niet.
Nogmaals @ I. Niet iedereen rijdt de stad in vanaf de westkant, ook al wil de gemeente dat graag, waarom is mij ook onduidelijk. Ik kies voor de makkelijkste en kortste route; en ook de snelste route en bovendien de minst vervuilende en die gaat vaak over de Oostkant. Hier zie je de borden pas vaak als je er zo’n beetje tegenaan rijdt. Daarnaast, de rechter heeft zijn motivatie duidelijk beargumeneerd en ik ben het met hem eens.
De gemeente doet net alsof het aan beleid te wijten is dat er geen diesels van voor die periode meer rondrijden, maar dat is dus niet zo. De milieuzone is in die zin dus geen succes, maar een logisch gevolg van processen die toch al hadden plaats gevonden, waardoor de ,ilieuzone onnodig ois. Daarnaast weert de milieuzone geen vervuilers van na die peildatum, die soms vervuilender zijn.
Dus jij moet je familie de uitleg geven over de borden die ze zien, anders hadden ze het niet geweten? Is dat geen taak van de gemeente? Er is geen landelijke campagne gevoerd vanuit de gemeente Utrecht om hun beleid te duiden, waardoor mensen van buiten Utrecht verrast worden door de borden. Dat kan niet. Zeker niet als je onwetend richting afspraak in het centrum aan het rijden bent.
@Redactie,
U legt verbanden tussen cijfers die helemaal niets met elkaar te maken hebben.
Citaten uit het artikel:
´Vanaf 2014 tot 2016 nam het aantal oude personen- en bestelauto’s harder af dan in de jaren daarvoor.´en ´Landelijk daalde het gebruik van oude diesels met 67 procent.´
U doet geen onderzoek naar de grote afname naar het aantal oude dieselauto´s in die periode. Dat vind ik een ernstige omissie. In die periode is namelijk de belastingvrijheid voor het rijden in een oude auto afgeschaft. Daardoor was het rijden van een oude dieselauto in een klap niet meer voordelig. Dat is nog eens goedkoop beleid voeren om het milieu te bevorderen.
Deze auto´s werden vooral gereden door Nederlanders afkomstig uit het Middellandse Zeegebied. Dezen wonen relatief vaak in een grote stad. Dat het aantal dieselauto´s in Utrecht met 76% (in de kop schrijft u abusievelijk 79) afneemt en landelijk met 67% ligt dan in de lijn van de verwachting. U besteed daar geen aandacht aan.
Citaat: ´Volgens het CBS heeft de invoering van de milieuzone in Utrecht een belangrijk effect gehad.
Ik verzoek u de link naar deze publicatie aan het bericht toe te voegen. Gelet op het bovenstaande en gelet op de conclusie van het TNO kan dit niet waar zijn.
Utrecht ´doet´ het 9% beter dan landelijk. T.o.v. het landelijke cijfer is dat 13,4% meer. Het aantal inwoners dat geboren is in Marokko of Turkije is landelijk 2,14% en in Utrecht 6,01%. Dat is 280,8% meer.
Die hogere score van Utrecht t.o.v. landelijk wordt een flutscore als je tot je door laat dringen welk effect het invoeren van Motorrijtuigen Belasting op het aantal oude diesels in Utrecht gehad moet hebben.
Zelfs als de 76, 79 is, blijft deze conclusie hard overeind staan.
Redactie, in uw berichtgeving over de milieuzone wekt u de indruk dat u die milieuzone wel ziet zitten. U blijft daar met positieve berichten op terug komen. Ik doe een beroep op u om deze gekleurde berichtgeving te stoppen en alleen nog gedubbelcheckte berichten te plaatsen.