Er zijn in totaal 85 zienswijzen ingediend over de omgevingsvergunning die de Motorcrossvereniging Utrecht heeft ingediend. Dat laat de gemeente desgevraagd weten. Van de 85 zienswijzen zijn er 23 waarin steun voor de club wordt uitgesproken.
Motorcrossvereniging Utrecht heeft een stuk terrein aan de Isotopenweg op het industrieterrein Lageweide ingericht als crossterrein. Enkele bewoners van Zuilen klagen echter over geluidsoverlast. Milieugroep Zuilen neemt hierin het voortouw en ageert al langer tegen de vereniging.
De motorcrossvereniging heeft onlangs een vergunning aangevraagd waarmee het mogelijk moet worden om vaker te crossen. Milieugroep Zuilen vreest nu een toename van de overlast. In 2014 zijn er 26 klachten binnengekomen, maar dit is volgens de milieugroep het ‘topje van de ijsberg’. De groep heeft echter ook vernomen dat de gemeente de aangevraagde vergunning lastig kan weigeren, omdat die zou passen binnen de toegestane geluidsproductie die alle bedrijven op Lage Weide gezamenlijk mogen maken. Via bepalingen in het huurcontract zou de gemeente nog wel kunnen optreden.
Om hun eis kracht bij te zetten riep de Zuilense milieugroep belanghebbenden op om een zienswijze in te dienen over de aangevraagde vergunning. De gemeente laat nu weten dat er in totaal 85 zienswijzen zijn binnengekomen 23 hiervan zijn steunbetuigingen aan de crossvereniging.
6 Reacties
ReagerenEven voor het beeld. Zienswijze vd milieugroep is ingediend namens ruim 150 omwonenden.
Fijn dat DUIC bericht over problemen geluidsoverlast van motorcross. Alleen beeld dat ‘enkele bewoners’ klagen klopt helaas niet. Zienswijze Milieugroep Zuilen is alleen al namens 150 bewoners ingediend. Daarnaast zijn er nog 84 zienswijzen tegen de ontwerpvergunning ingediend. Dat brengt het totaal op minstens 234. Dat is toch echt ‘iets meer’ dan ‘enkele bewoners’.
Echt mensen, het geluid van die motoren is heel indringend. In Zuilen hoor je dat heel goed, zeker als je met mooi weer de ramen open hebt. De club mag nu geloof ik rijden op woensdag en in het weekend, overdag. Dat vind ik eigenlijk al teveel. Waarom moet deze hobby in de stad worden uitgeoefend?
Ja, waarom moet deze hobby in de stad worden uitgeoefend?
Het lijkt me toch ook niet fijn rijden als je weet dat er honderden mensen ontzettend last van hebben?
Met de huidige techniek is het vast mogelijk dat de uitlaten beter gedempt worden. Bestaan er tegenwoordig nog geen elektronische motorcross fietsen?
Die zijn er inmiddels wel maar kosten het dubbele van een crossmotor met verbrandingsmotor.
Jammer dat de klaagcultuur weer een hobby van andere burgers om zeep helpt.