Naar aanleiding van de roodlichtcontrole bij de oversteek van de Maliebaan stelde de politieke partij Student & Starter schriftelijke vragen aan het college van B&W. De vragen gingen over de economische kosten en de personeelsinzet bij dit type controle in Utrecht.
Uit de beantwoording blijkt dat er in 2013 bij deze controles in Utrecht 864 fietsers die door het rode licht reden zijn staande gehouden, met een boete tot gevolg. In de eerste 9 maanden van 2014 zijn er 306 bekeuringen uitgeschreven voor hetzelfde feit. De hierbij totaal opgelegde boetes bedragen respectievelijk 72.247 euro en 26.555 euro.
Het college laat verder weten dat de politie en gemeente incidenteel samen afspraken maken over de locaties waar grote controles plaatsvinden. In algemene zin is dit niet het geval. De gemeente benadrukt wel het belang van de handhaving en gaat daarom met het Openbaar Ministerie en de politie in overleg over het beleid.
Wat de totale inzet van manuren is bij dit type controle kan de gemeente niet zeggen. “Het aantal politiemensen dat wordt ingezet, is per controle wisselend en is afhankelijk van de verkeerssituatie. Doorgaans duren de controles 1 tot 2 uur.”
12 Reacties
ReagerenDat is wat je als bevoegd gezag doet: je ziet dat er iets volkomen verkeerd gaat (achteraf bleken de lichten niet goed geprogrammeerd), maar in plaats van dat je het probleem oplost door als politie het verkeer te gaan regelen (aanwijzingen politie gaan boven verkeerstekens etc.) ga je het verergeren door boetes uit te delen en fietsfiles van een paar honderd meter te creëren. Dan moet er toch iets niet in orde zijn in je bovenkamer.
Het beleid is er ook helemaal niet op gericht om oplossingen te creëren of om dingen in goede banen te leiden (noodzaak rood licht controles zijn zowel bij stadsschouwburg als bij Bijenkorf veel noodzakelijker), maar dergelijke acties moeten vooral veel geld opleveren. Wat er met dat geld gebeurd, dat blijft gissen. Het wordt iig niet besteed aan meer blauw op straat.
Kanttekening: Het is bijzonder niet effectief om met een man of twintig 3x 2 uur te gaan controleren en gedurende de rest van het jaar niet. Men kan beter kleinschaliger optreden, maar wel op dagelijkse basis, zo ban je het gevaarlijk gedrag (door rood fietsen) namelijk wel uit.
Schandelijk en dom dit.
De verkeerslichten daar staan helemaal verkeerd afgesteld, ik kan het weten want ik loop er vaak.
En dan boetes uitschrijven? , schande.
Er ligt ook een hele verantwoordelijkheid bij fietsers zelf.
Ik ben inmiddels bij het stoplicht op de nachtegaalstraat 5 keer aangereden door fietsers die door rood rijden of over de stoep. Een excuus kan er niet af, alleen een scheldpartij dat je aan de kant moet. Fietsers zijn de kwetsbare verkeersdeelnemers, voetgangers dus niet. Boetes uitschrijven? misschien dat het helpt.
Klopt idd, de gemeente heeft dit zgn “opgelost”> NOT! Er is nog steeds niets opgelost. Enkeltje voor de ambtenaar zou ik zeggen. Nog steeds erg vreemd dat fietsers en voetgangers biet tegelijk groen hebben, kan makkelijk daar en de situatie met 3 stoplichten achter elkaar slaat nergens op natuurlijk. De gemeente zou eens moeten investeren in verkeersdoorstromende maatregelen. Een minirotonde had er natuurlijk al lang moeten liggen, al minstens 10 jaar. En dat geldt voor meer plekken in Utrecht. Snap werkelijk niet dat Utrecht blijft vasthouden en kruisingen met verkeerslichten. Zeker aangezien het een fietsstad is.
Wat mij betreft wordt er een plaatselijke verordening opgesteld over fietsen met oordopjes in. Ga dat eens aanpakken, naast op de echte knelpunten controleren.
Hoera!! Daar gaan we weer! Nog een keer dezelfde discussie of lichten nou wel of niet goed afgesteld staan en wat het allemaal wel niet kost dat blauw op straat…
Beste mensen: een rood licht betekent stoppen, groen betekent doorrijden. Niet zo moeilijk toch? Hebben we met z’n allen afgesproken omdat het anders een zooitje wordt op de weg. Zeker als mensen zelf gaan “nadenken”.
Prettige dag nog!
Natuurlijk moeten alle weggebruikers stoppen voor rood, daar gaat het niet om. Het gaat erom dat de politie, die toch al steeds minder vertrouwen hebben/ heeft onder de bevolking; terwijl ze voor ons werken, net doen alsof ze in dergelijke gevallen handhaven voor de verkeersveiligheid, maar dat het er alle schijn van heeft dat het de politie om het cashen te doen is en wel om eerder aangehaalde redenen. Daarnaast wordt er geconstateerd door zowel inwoners als gemeente dat de verkeersinstallatie ondeugdelijk is en waar een tijd lang geen actie op plaats gevonden heeft. Regels zijn er om nageleefd te worden, maar dan moet het wel ergens over gaan. Situaties en met name verkeerssituaties die slecht gereguleerd zijn lokken wel degelijk bepaald gedrag bij mensen uit. Het grootschalige optreden op een aantal uitgekozen dagen per jaar is het nieuwe beleid van de politie in Nederland. Meon tont hier mijn inziens mee aan dat men dergelijke operaties doet om te cashen, aangezien een dagelijkse handhavingsaanpak tot concrete gedragsveranderingen bij mensen zou kunnen leiden die je als handhaver van de wet zou willen bewerkstelligen.
@ @suzanne (wat grappig dat je geen eigen naam hebt):
Je schrijft: “de politie, die toch al steeds minder vertrouwen heeft onder de bevolking…”. Huh..?! Hoezo?! Waar blijkt dat uit?! Speak for yourself, zou ik zeggen. Ik en vele vele anderen hebben nog steeds vertrouwen in de wouten hoor!!
En de politie doet het om te cashen!? Alsof ze dat geld zelf mogen houden… Haha
En de regels moeten wel ergens over gaan? Bepaal jij dat dan..? Een ieder voor zich? Nogmaals, dan wordt het een zootje. Dus neem je verlies (ik denk dat je een prent te pakken had) en onthoud: rood = stoppen. Niet nadenken verder.
Nee, ik heb geen reguliere naam hier, want reageer specifiek op je stukje. Wat een snel oordeel zeg. De politie als organisatie en niet de politieagent waar jij het over hebt, gebruiken dit soort acties om geld te cashen ja. Dat zullen ze nooit volmondig toegeven, maar dat heeft met quota te maken ja. Het ministerie en ambtenarencorps controleren de werking van de politiemacht helaas op harde feitelijke cijfers, waaronder het aantal aanhoudingen en uitgeschreven bekeuringen. Het is dus voor de politiemacht effectiever om 1x in de zoveel tijd met machtsvertoon en inzet van een tiental agenten in 1 klap een flink aantal aanhoudingen te verrichten en bonnen uit te schrijven dan om dit structureel op dagelijkse basis te doen. Dan kan de commissaris weer een bepaalde tijd zeker zijn van zijn baan en eventueel een bonus op strijken, al dan niet uit te betalen in extra agenten voor zijn corps. Ook in overheidssectoren is het managementdenken al lang en breed in de cultuur ingebakken hoor.
Ik had geen boete. Wacht daar altijd voor rood; oordeel twee van jou alweer, maar ik snap wel dat mensen op de ventwegen door rood rijden, zeker als de voetgangers wel groen hebben.
En ja, burgers mogen wel degelijk de werking van het overheidsapparaat toetsen ja. Een overheid die alles bepaalt en altijd gelijk heeft noemen we namelijk een dictatuur, maar je komt er nog wel eens achter hoe onze overheid zich al wel eens dictatoriaal gedraagt als je zelf eens een conflict met ze hebt. Ik gun het je niet.
Als door een ondeugdelijke verkeerssituatie het merendeel van de mensen zich niet aan de regels houdt dan zijn niet alleen die mensen fout, maar ook de regelgever ja en die heeft daar dan ook een rol en verantwoordelijkheid in ja. Waarom niet het verkeer regelen als blijkt dat wanneer je op rood licht gaat controleren er een fietsfile van een paar honderd meter tot 1 km ontstaat? Dan blijkt dat de verkeershandhaving, de verkeerslichten, de stroom niet aan kunnen en dan komt dus zelfs de veiligheid van verkeersdeelnemers in gevaar en nu net daarvoor is de politie er o.a. . En nogmaals jij, suzanne, hebt gelijk dat fietsers ook voor rood moeten wachten, maar dat gelijk gaf ik je al
Wat een lappen tekst…….rood is stoppen, als je dat niet doen niet zeuren over bonnetje! Zo werkt het in elk land, zelf rij ik ook wel eens door rood, of te hard in de auto. Maar zeuren hierover is ongepast. Wat door rood rijden ook is natuurlijk…..
Wat netjes van je.
Helemaal eens met hen die zeggen: rood = rood = stoppen, groen = groen = doorrijden. Dat kan alleen gecontroleerd worden door dienstdoende agenten.
Ben op meerdere punten in Utrecht vaak van achteren aangereden als ik voor rood stond te wachten. De shit die dan over je heen wordt uitgestort door hen die niet de betekenis van rood niet kennen of niet willen kennen, zal ik jullie besparen. Maar blijkbaar ben je een lul en een loser als je je aan de normale wetten houdt.