A12 bij Utrecht gaat vanaf maandag 9 dagen dicht; Rijkswaterstaat verwacht zeer ernstige verkeershinder A12 bij Utrecht gaat vanaf maandag 9 dagen dicht; Rijkswaterstaat verwacht zeer ernstige verkeershinder

A12 bij Utrecht gaat vanaf maandag 9 dagen dicht; Rijkswaterstaat verwacht zeer ernstige verkeershinder

A12 bij Utrecht gaat vanaf maandag 9 dagen dicht; Rijkswaterstaat verwacht zeer ernstige verkeershinder
Archieffoto DUIC
De snelweg A12 bij Utrecht wordt vanaf maandagavond deels afgesloten vanwege werkzaamheden. Rijkswaterstaat zegt dat het verkeer rekening moet houden met vertraging en omleidingen.

De snelweg A12 bij Utrecht wordt vanaf maandagavond deels afgesloten vanwege werkzaamheden. Rijkswaterstaat zegt dat het verkeer rekening moet houden met vertraging en omleidingen.

De werkzaamheden vinden plaats tussen knooppunt Oudenrijn en Reeuwijk en duren naar verwachting van maandag 21.00 uur tot 7 oktober 05.00 uur. Rijkswaterstaat vervangt in die periode het asfalt tussen Woerden en Reeuwijk, over een lengte van 4,5 km door geluidsreducerend asfalt. Tussen knooppunt Oudenrijn en Woerden vinden ook nog onderhoudswerkzaamheden plaats.

Verkeer dat van Utrecht naar het westen rijdt, moet door de werkzaamheden rekening houden met omleidingen en vertraging die kan oplopen tot een uur. Verkeer richting Den Haag wordt omgeleid via de A2, A9 en A4, verkeer richting Rotterdam via de A2, A27 en A15.

Lokaal verkeer richting Woerden, Montfoort, Oudewater en Bodegraven wordt omgeleid via de provinciale wegen. Er worden verschillende maatregelen genomen om het verkeer in goede banen te leiden, maar Rijkswaterstaat verwacht toch dat er ‘zeer ernstige verkeershinder’ ontstaat vanwege de grote aantallen auto’s die normaal over de A12 rijden.

Tekst loopt door onder afbeelding

Kaart: Rijkswaterstaat

Knelpunten

De grootste knelpunten rond Utrecht ontstaan volgens de gemeente op de A12 en A2 voor knooppunt Oudenrijn, op provinciale wegen in het gebied en op in- en uitvalsroutes van verkeer uit Vleuten en Leidsche Rijn. In Utrecht zelf verwacht de gemeente de grootste hinder in Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern.

In Utrecht worden maatregelen genomen die moeten voorkomen dat mensen binnendoor gaan rijden. Rijkswaterstaat zet om dat te voorkomen zestig verkeersregelaars in. Die moeten onder meer zorgen voor niet te veel druk op de routes door de kernen van Vleuten en De Meern en aan de rand van Leidsche Rijn. De gemeente roept mensen verder op om in de periode van de werkzaamheden meer thuis te werken.

19 Reacties

Reageren
  1. Realist

    Thuiswerken moet geen probleem zijn, is tijdens de coronacrisis ook gelukt. Laat mensen nog maar eens goed nadenken over het fileleed wat ze elke werkdag veroorzaken want er zijn gewoon mogelijkheden om dat te voorkomen.

  2. Meat

    Ik mag van mijn werkgever niet meer thuiswerken. Terwijl dat prima gaat, het is de werkgever die het probleem veroorzaakt

  3. Pol

    @Realist Transport en Logistiek Nederland geeft aan, dat dit slecht gecommuniceerd is met de sector en met name met transportondernemers uit het buitenland en die vrachtwagens met spullen zorgen er voor een groot gedeelte voor dat mensen kunnen thuiswerken.

  4. Pee

    Dit kon allemaal niet in de vakantieperiode gedaan worden ?
    Lang niet iedereen kan zomaar thuiswerken .

  5. herman

    Kiezen voor Belgische model, gewoon geen onderhoud plegen.

  6. Erwin

    @Pee: nee.
    Overigens heeft heus niet iedereen tegelijkertijd vakantie. Persoonlijk heb ik de hele zomer doorgebuffeld en en ben ik vanaf komende week 3 weken vrij 😁

  7. Cas

    @realist, misschien moeten we beginnen om het tijdens spits uren verboden te maken voor mensen die geen werk hebben of plezier uitjes maken in de auto….

  8. RABE

    Pee, in de vakantieperiode waren de bouwvakkers met vakantie!!! 🤣

  9. RABE

    Ik ben het met Realist eens. Thuiswerken doorvoeren en nadenken waar we mee bezig zijn.

  10. Willem

    @cas: want werken is belangrijker dan plezieruitjes maken!? Dream on!

  11. Herman

    @Cas, of niet gevaccineerden weigeren tijdens spits?

  12. Scherpschutter

    @Pee

    Nope. Dankzij overheidsbemoeienis en nutteloze vakbonden moeten bouwvakkers in de rustigste periode van het jaar (waar niemand op de weg is) allemaal gezamenlijk vrij hebben, en moeten dit soort dingen dus worden uitgevoerd in de drukste tijd van het jaar (waarin iedereen op de weg zit)…

    Waar zou je toch zijn zonder overheid en aanverwanten he?

  13. Koel Hoofd

    Ik kom net uit Belgie.
    Voor de grens wordt er al aangekondigd dat er grote problemen komen op de A12 vanwege wegafsluiting, A12 vermijden is het advies..
    Alle parkeerplaatsen stonden vol, werkelijk vol, met trucks.
    En die komen over een paar uur allemaal naar Nederland….

    Reken maar dat ze weten dat de A12 dicht gaat, ze zien in Belgie al de bui hangen!

  14. Pieter Bol

    @cas

    Dus omdat ik niet als slaaf naar mijn werk moet mag ik niet voor mijn plezier in de ochtenduren autorijden. De spits wordt juist veroorzaakt door woon werkverkeer in de spits met 1 persoon in 1 auto zitten, dat moeten ze aanpakken. Door meer flexibel met je tijd om te gaan en inderdaad meer thuiswerken of dichterbij huis gaan werken. Op die manier kan iedereen op welk moment hij wil gebruik maken van de -openbare- weg, en dus niet de woonwerkverkeerweg.

  15. W.

    @Scherpschutter:
    De bouwvak wordt door de brancheorganisaties zelf bepaald als advies en is al decennia niet meer verplicht (overigens tot groot genoegen van de vakbonden).

  16. cas

    oooohhh wacht, nu wordt het leuk…. Dus mensen die gewoon aar hun werk gaan, enorm veel premies moeten afstaan voor sociale voorzieningen en pensioenen mogen lekker gehinderd worden door mensen die vogeltjes o.i.d. gaan kijken…
    Het leuke hier aan is dat iedereen veranderingen wil, maar als het hun vrijheid en beweegbaarheid even tegen zit is het gelijk boe boe.
    En pieter… ooit gehoord van een Lasser, elektricien, bouwvakker, inspecteurs, vertegenwoordigers, baliemedewerkers, hospitality mensen…. en nog veel meer die gewoon moeten reizen voor hun werk… Blijkbaar nog nooit van gehoord zeker

  17. Gregor

    Alternatief is dat de overheid de wegen niet meer onderhoud, maar private partijen zoals SANAF uit Frankrijk. Tolpoortjes en gaan! Die privatisering liep op het spoor ook zo goed af, NOT!

  18. Koel Hoofd

    @cas 27/9/2021 – 10:57
    “ooit gehoord van een Lasser, elektricien, bouwvakker, inspecteurs, vertegenwoordigers, baliemedewerkers, hospitality mensen…. en nog veel meer die gewoon moeten reizen voor hun werk… Blijkbaar nog nooit van gehoord zeker”

    Hele volksstammen begrijpen het concept van essentiele beroepen niet. Het onderwijs segregeert sinds de jaren negentig namelijk opzettelijk de essentiele beroepen van de niet-essentiele beroepen door kinderen van 11 jaar oud een label op te plakken waar ze nooit meer vanaf komen.
    Er is intussen een hele generatie opgegroeid die geen flauw benul heeft wat andere mensen buiten hun bubbel doen.
    Utrecht heeft er zelfs een beleid op gebouwd: iedereen op de fiets en thuiswerken en die ideologie stimuleren door het te faciliteren met zo duur mogelijk bouwen.

  19. PeterH

    Ik ben absoluut een voorstander van gespreide werk- of rijtijden om de filebelasting te verminderen. Vanuit de volcontinue-dienst heb ik daar goede ervaring mee . Inzetten op die spreiding kan voor alle partijen een win-win opleveren. En inderdaad, veel mensen kunnen hun werk niet thuis uitvoeren.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).