A12 negen dagen dicht voor werkzaamheden; zeer ernstige verkeershinder verwacht A12 negen dagen dicht voor werkzaamheden; zeer ernstige verkeershinder verwacht

A12 negen dagen dicht voor werkzaamheden; zeer ernstige verkeershinder verwacht

A12 negen dagen dicht voor werkzaamheden; zeer ernstige verkeershinder verwacht
Archieffoto DUIC
Verkeer op de A12 moet eind deze maand rekening houden met grote vertraging en omleidingen door werkzaamheden. Rijkswaterstaat sluit de weg van maandag 27 september 21.00 uur tot donderdag 7 oktober 05.00 uur af tussen knooppunt Oudenrijn en Reeuwijk.

Verkeer op de A12 moet eind deze maand rekening houden met grote vertraging en omleidingen door werkzaamheden. Rijkswaterstaat sluit de weg van maandag 27 september 21.00 uur tot donderdag 7 oktober 05.00 uur af tussen knooppunt Oudenrijn en Reeuwijk.

Rijkswaterstaat vervangt tijdens de werkzaamheden het asfalt tussen Woerden en Reeuwijk, over een lengte van 4,5 km door geluidsreducerend asfalt. Tussen knooppunt Oudenrijn en Woerden vinden ook nog onderhoudswerkzaamheden plaats.

Verkeer dat van Utrecht naar het westen rijdt, zal door de werkzaamheden rekening moeten houden met omleidingen en vertraging die kan oplopen tot een uur. Verkeer richting Den Haag wordt omgeleid via de A2, A9 en A4, verkeer richting Rotterdam via de A2, A27 en A15. Lokaal verkeer richting Woerden, Montfoort, Oudewater en Bodegraven wordt omgeleid via de provinciale wegen.

Er worden verschillende maatregelen genomen om het verkeer in goede banen te leiden, maar Rijkswaterstaat verwacht toch dat er ‘zeer ernstige verkeershinder’ ontstaat vanwege de grote aantallen auto’s die normaal over de A12 rijden.

Tekst loopt door onder het kaartje

Kaart: Rijkswaterstaat

Knelpunten

De grootste knelpunten rond Utrecht ontstaan volgens de gemeente op de A12 en A2 voor knooppunt Oudenrijn, op provinciale wegen in het gebied en op in- en uitvalsroutes van verkeer uit Vleuten en Leidsche Rijn. In Utrecht zelf verwacht de gemeente de grootste hinder in Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern.

In Utrecht worden maatregelen genomen die moeten voorkomen dat mensen binnendoor gaan rijden. Rijkswaterstaat zet om dat te voorkomen zestig verkeersregelaars in. Die moeten onder meer zorgen voor niet te veel druk op de routes door de kernen van Vleuten en De Meern en aan de rand van Leidsche Rijn. De gemeente roept mensen verder op om in de periode van de werkzaamheden meer thuis te werken.

Eerder gepland

Rijkswaterstaat meldde in april dit jaar al dat groot onderhoud aan de A12 nog dit jaar noodzakelijk was door de slechte technische staat van het asfalt. Rijkswaterstaat had de werkzaamheden in de zomer willen uitvoeren, zodat de verkeershinder beperkt bleef.

De werkzaamheden stonden aanvankelijk dan ook gepland tussen 20 en 30 augustus, maar zijn verplaatst. De afsluiting van de A12 zou in augustus samenvallen met groot onderhoud op de N228, die parallel loopt aan de A12. Oudewater zou daardoor lastig bereikbaar worden. In overleg met andere partijen in de regio is toen besloten de werkzaamheden te verplaatsen.

22 Reacties

Reageren
  1. Baliekluiver

    Briljant van RWS om dit pas ná de vakantie te gaan doen, want dan weet je tenminste zeker dat de overlast enorm zal zijn!

  2. Mark

    “In Utrecht worden maatregelen genomen die moeten voorkomen dat mensen binnendoor gaan rijden. Rijkswaterstaat zet om dat te voorkomen zestig verkeersregelaars in. ”

    En hoe willen ze dat gaan doen zonder binnendoor wegen af te sluiten? Het is niet dat zo’n verkeersregelaar weet waar je naar toe gaat en als je zegt dat je gewoon in de wijk moet zijn kunnen ze je niet stoppen…

    Of te wel, wordt een totale chaos.

  3. Herman

    Ik voorzie gezellige drukte in dorpjes als Polsbroek, Bonrepas en dergelijke…….

    Kan dit echt niet anders?
    Die werkzaamheden aan de parallelweg zijn minder ingrijpend had die omgewisseld bijvoorbeeld?

  4. Erwin

    Pak je toch een tijdje de trein/ov?
    Zie het probleem niet.
    Sowieso veel relaxter.

  5. Kanaleneilander

    De logica in de gegeven reden voor het uitstel ontgaat me. Waarom hebben ze niet het groot onderhoud aan de N228 verplaatst i.p.v. dat aan de A12. Lijkt me dat dat veel minder overlast had gegeven?

  6. Leon

    OV is oke.

  7. Mark

    @Erwin, naar mijn werk met het OV is niet mogelijk. Enkele rit heeft een reistijd van bijna 2 uur, terwijl het met de auto 20 minuten is in de spits. En dan betreft dit nog verbindingen met redelijk frequent OV. Genoeg plekken waar de bus maar eens per half uur gaat of 1x per uur. OF waar je niet eens kan komen met OV. Lang niet iedereen heeft de luxe van goede OV verbinding tussen werk en wonen of de mogelijkheid om even thuis te werken. Was het maar zo’n feest. Het landelijk gebied is alles behalve slim ingericht.

  8. Scherpschutter

    @Erwin 8/9/2021 – 13:56

    “Pak je toch een tijdje de trein/ov? Zie het probleem niet. Sowieso veel relaxter.”

    Ja, heerlijk ontspannen! In een onhygiënische stinkende covid-verzamelbak gaan zitten naast iemand die tanden poetsen en douchen overbodige luxe’s acht, waarbij je er nog veel langer over doet om op je bestemming te geraken ook, nadat je al doorweekt gestresst aan komt gerend op een perron in de hoop dat het kreng überhaupt op tijd is.

    Heerlijk relaxt zegt ie…LOL!

  9. Katja

    Eindelijk een einde aan de mobiliteitswaanzin ? We gingen toch o zo anders denken en leven na corona ? Geloofde er al niks van, en dat blijkt wel weer.

  10. Jeroen

    Dit wordt een economisch ramp voor veel ondernemers in de regio Woerden. Helaas is het lastig om al je goederen die je normaal gesproken met een bestelauto vervoert mee te nemen in de trein.

  11. Jansen

    als ik bericht van Mark lees, doet hij twee uur OV en 20minuten in de spits met de auto… dan ben ik benieuwd hoe snel je bent met de fiets…

    #zucht

  12. Erwin

    @mark: als je werk 2o autominuten verwijderd is (in de spits nog wel!) kun je dus prima de fiets pakken. Nog gezond ook!

  13. P-trus

    Ach, al dat gejammer van die automobilisten weer. Het gros heeft helemaal geen bestelauto, of andere auto, voor zijn werk nodig.
    Ook hoef je niet ‘geheel doorweekt op het perron aan te komen’ als je op tijd van huis vertrekt. Als werkgevers ook nog eens gaan meedenken over gespreide werktijden zitten treinen ook niet zo vol. Waar een wil is, is een weg.
    Verder is er gewoon ook nog de fiets. Lekker bewegen, gezond. Hoef je ook die (onzinnige) sportschool niet meer te bezoeken, scheelt tijd. Koop goeie regenkleding. Mijn vader fietste vroeger 15 km naar zijn werk, en ikzelf 15 km naar school, elke dag. Wees geen watje!

  14. Jopie

    Beetje vreemd dat de A12 niet in de zomer gedaan is. Weet iemand waarom?

  15. Scherpschutter

    @P-trus

    “Waar een wil is, is een weg.”

    Yep. De wil is er alleen niet. En nu de weg ook niet.

  16. Koel Hoofd

    Interessant experiment rondom verkeersknooppunt Utrecht.
    Utrecht wil alle auto’s de stad uit via de snelweg, iedereen moet intussen over dezelfde snelwegen vanwege de leefbaarheid (moeten we koesteren), en dan is er groot wegonderhoud noodzakelijk op cruciaal puntje….

    Vanwege de toenemende verkeersdruk, welke inherent is aan toenemende bevolkingsgroei(stad, provincie, land), en steeds zwaarder wordend verkeer. zal dat onderhoud (asfalteren) vaker moeten gaan gebeuren.

    …youtrekt city wil autoluw worden… toch?
    Prachtig leer momentje met de groeten van rijkswaterstaat…

  17. Rutger

    Waarom niet 3 weken later in de herfstvakantie? Lijkt me minder overlast te geven.

  18. Pee

    Goede planning om dat net na en vlak voor vakantie periodes uit te gaan voeren.
    Of zien we dat soms verkeerd?

  19. Realist

    Ongelofelijk dat we kennelijk nog steeds gezamenlijk op hetzelfde moment de weg op moeten om ergens iets te gaan doen. Wat hebben we geleerd van Corona? Dat thuiswerken prima kan en dat dat echt een oplossing is om deze totale forensische onzin achter ons te laten. Ik dacht dat we met z’n allen een stuk slimmer waren..

  20. Speak Up

    Alvast een pilot voor de 10-jaar durende (dagelijks 10 jaar lang!!!!!!!) ellende die ons te wachten staat als de onzinuitbreiding bij Amelisweerd door gaat (die Cora “lobby” van Nieuwenhuizen er nog even doorgedrukt heeft. De minister die werkelijk geen-één project succesvol heeft gemaakt gedurende haar ministerschap. Alles is mislukt.

    Zie ook: https://nos.nl/artikel/2397100-meer-thuiswerken-minder-files-is-die-verbreding-van-de-weg-dan-wel-nodig

  21. walter

    Waarom nieuw asfalt?Wat een onzin,heb nooit problemen als ik daar rijd!Pure geldverspilling.

  22. Overvechter

    In belgie zouden ze nog rustig 5 jaar doorrijden op asfalt zoals het ligt op de A12.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).