Het aanhoudende personeelstekort en het hoge ziekteverzuim onder chauffeurs van het Utrechtse U-OV heeft invloed op de nieuwe dienstregeling die in december van dit jaar ingaat. Het vervoersbedrijf verwacht namelijk niet voldoende mensen te hebben om de voorgestelde plannen van eerder dit jaar uit te kunnen voeren, waardoor pas later dit jaar de definitieve dienstregeling verschijnt.
Ieder jaar gaat in december de nieuwe dienstregeling in en dit keer gebeurt dat op 10 december. In Utrecht voeren de vervoersbedrijven U-OV en Syntus verschillende wijzigingen door. Vanwege het tekort aan personeel en daarbij ook nog eens het hoge ziekteverzuim is U-OV al genoodzaakt om tijdelijk met een uitgeklede dienstregeling te rijden, die volgens de provincie nog meer wordt afgeschaald. “Dat betekent dat op bepaalde lijnen minder vaak bussen rijden dan dat de reiziger gewend is”, is te lezen in een persbericht van de provincie.
In het voorjaar hebben de beide vervoersbedrijven voorstellen gemaakt voor een nieuwe dienstregeling. De provincie had daarbij ook aan Syntus en U-OV gevraagd de dienstregeling uit te breiden. “De vervoerders hebben helaas aangegeven deze uitbreidingen in ieder geval niet voor september 2024 te kunnen doen omdat er te weinig personeel is.”
Ambitie
Daarnaast verwacht U-OV onvoldoende chauffeurs te hebben om de plannen die in het voorjaar zijn gemaakt uit te voeren. In het najaar maakt het bedrijf de definitieve dienstregeling bekend waarin minder vaak bussen rijden.
De ambitie is wel om de dienstregeling later in 2024 alsnog uit te breiden. André van Schie, gedeputeerde Mobiliteit: “We beginnen het OV gelukkig langzaam weer op de rit te krijgen en zien tegelijkertijd helaas ook dat het personeelstekort, niet alleen in onze regio, maar in heel Nederland, hardnekkig blijft. De vervoerders doen hun best nieuwe chauffeurs aan te trekken.”
Bekijk hier de voorlopige dienstregeling.
8 Reacties
ReagerenGelukkig wordt het ov komend jaar weer bijna 12% duurder. Zal weer een hoop reizigers schelen…
De overheden kunnen mensen wel uit hun auto willen jagen maar zolang het ov niet op orde is qua personeel of te duur zal dat nooit lukken.
Lijn 1 is vaak maar half vol of vrijwel leeg en rijdt om het kwartier, dan kan best om de 20 of 30 minuten.
Personeelsgebrek is tegenwoordig wel het makkelijkste argument om gewoon niets te doen…Je kan er echt wat aan doen en dat is echt niet alleen “meer betalen”.
Tenenkrommend is wel dat iedereen met het hoogwaardig (dat woord alleen al is voer voor cabaret) OV moet, want de auto is satan, maar dat de gemeente en ook provincie en landelijke overheid dit gewoon niet op de rit krijgt. En dan wordt het ook nog eens duurder.
Voor de zomer vielen er vaak ritten uit, de laatste drie maanden is het structureel.
Vanuit Lombok of Zuilen kan je sneller te voet naar oost dan met de bus.
De tijdenaanduidingborden zijn echt heel irritant, staat er nog 2 minuten en 4 minuten later is de rit verdwenen en staat de volgende aankomsttijd.
Over 16 jaar moet Utrecht autoloos zijn, dan moet het OV wel een beetje goed geregeld zijn, voor de mensen die moeilijk kunnen lopen.
Lijn 1 tussen Hoograven en CS zit vaak bomvol door veel uitgevallen bussen. Mensen die onderweg bij de halte staan te wachten kunnen er niet meer bij en moeten wachten op de volgende bus die ofwel uitgevallen is, of ook weer bomvol.
Aangezien dit korte bussen zijn zou het handig zijn hier langere (dubbelgelede) bussen in te zetten.
@ Fred:
Gaan we (hopelijk) regelen!
@Yoshua: herkenbaar, ik reis ook van Zuilen naar het Centrum en wordt vrijwel elke keer geconfronteerd met uitgevallen ritten.
Als U-OV die uitgeklede dienstregeling wél goed en volledig kan uitvoeren gaat de betrouwbaarheid er op vooruit, maar of je er ook reizigers mee trekt vraag ik me af.
Lokaal busvervoer concurreert overigens niet met auto’s, maar met fietsen. En niet iedereen kan goed fietsen.