Aankoop Stadskantoor definitief | De Utrechtse Internet Courant Aankoop Stadskantoor definitief | De Utrechtse Internet Courant

Aankoop Stadskantoor definitief

Aankoop Stadskantoor definitief

Nadat vorige week het Utrechtse college van burgemeester en wethouders haar besluit om tot aankoop van het Stadskantoor over te gaan bekend maakte heeft ook de gemeenteraad gisteravond haar akkoord gegeven op de plannen. Alleen de SP en de VVD spraken zich duidelijk uit tegen de plannen. De aankoop kost de gemeente een slordige 214 miljoen euro, maar daar staat een besparing van 1,3 miljoen euro op de kosten van huisvesting tegenover. Het geld voor de aankoop is inmiddels al geleend.

In een bericht op haar website stelt de VVD dat de gemeente zich met de aankoop buiten haar kerntaken begeeft: goede service verlenen aan de inwoners en zorgen voor een veilige, bereikbare en ondernemende stad. Nu stapt de gemeente in de markt van vastgoedbelegger, volgens de VVD, met geleend geld. De gemeente zou wat de VVD betreft geen belegger of kantorenverhuurder moeten willen zijn. De partij becijfert dat de totaalprijs voor het Stadskantoor, samen met de eerdere investeringen, nu uitkomt op ruim 300 miljoen, een ton per werkplek! De kosten voor het gebruik van dit kantoor zijn straks meer dan 400 euro per m2 per jaar, stelt de VVD, en dat is ruim drie keer duurder dan een gemiddeld doelmatig kantoor in Nederland. Dat gaat de gemeente financieren met een goedkope lening. Maar geld lenen kost geld. Het eigenaarsonderhoud heeft de gemeente begroot en daarmee betalen de inwoners van Utrecht voor de looptijd van 40 jaar in totaal ruim 634 miljoen euro aan rente, aflossing en onderhoud, nog zonder de ruim 100 miljoen plus rente van het inbouwpakket (balies, tussenwandjes, koffiehoekjes e.d.). De VVD geeft nadrukkelijk aan ook voor goede en efficiënte huisvesting van het gemeentelijk apparaat maar deze transactie gaat de partij te ver.

Paulus Jansen, SP-woordvoerder ruimtelijke ordening, milieu, wonen, energie/klimaat en water
in de Tweede-Kamer, grijpt in zijn weblog op SP.nl nog eens terug naar het oorspronkelijke budget voor de bouw van het Stadskantoor. Volgens een notitie van het Ontwikkelingsbedrijf Gemeente Utrecht en het Project Managementbureau Utrecht aan de gemeenteraad op 12 juli 2004 bedroeg het budget op dat moment 1.570 euro per m2 bruto vloeroppervlak (bvo), bij een oppervlak van 76.250m2. Dat is €117,7 miljoen. De kosten zijn over acht jaar tijd met gemiddeld 7,6 procent/jaar gestegen, zo berekent Jansen, bijna vier keer de inflatie.

Het Stadskantoor huisvest vanaf 2014 bijna alle gemeentelijke diensten, ook burgemeester en wethouders krijgen er hun werkplek. Omdat de gemeentelijke organisatie krimpt, kunnen er waarschijnlijk meer onderdelen in dan eerder werd berekend. Mocht er dan ruimte over blijven dan staat het de gemeente als eigenaar vrij ook delen van het gebouw aan andere partijen te verhuren. Zoals verzelfstandigde onderdelen of partners waar de gemeente veel mee samenwerkt. In de huursituatie zou dat, volgens de gemeente, veel lastiger zijn.

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).