Aanleg doorfietsroute Utrecht Science Park naar Veenendaal kan beginnen Aanleg doorfietsroute Utrecht Science Park naar Veenendaal kan beginnen

Aanleg doorfietsroute Utrecht Science Park naar Veenendaal kan beginnen

Aanleg doorfietsroute Utrecht Science Park naar Veenendaal kan beginnen
De aanleg van de doorfietsroute tussen het Utrecht Science Park (USP) en Veenendaal kan beginnen. De provincie Utrecht ondertekende samen met de betrokken gemeentes Utrecht, de Utrechtse Heuvelrug, Rhenen en Veenendaal een overeenkomst voor de zogenoemde Via Regia. Eind 2024 staat de opening van de route van 30 kilometer gepland.

De aanleg van de doorfietsroute tussen het Utrecht Science Park (USP) en Veenendaal kan beginnen. De provincie Utrecht ondertekende samen met de betrokken gemeentes Utrecht, de Utrechtse Heuvelrug, Rhenen en Veenendaal een overeenkomst voor de zogenoemde Via Regia. Eind 2024 staat de opening van de route van 30 kilometer gepland.

Via Regia is een van de negen doorfietsroutes die wordt aangelegd in de provincie. Zo komt er eind volgend jaar ook een doorfietsroute tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein.

Op een doorfietsroute hebben fietsers vaker voorrang op autoverkeer en eerder groen licht bij stoplichten. De route wordt niet helemaal nieuw aangelegd: bestaande fietsverbindingen worden verbeterd en verbonden. Ook worden de fietspaden verbreed, zodat er meer ruimte is om naast elkaar te fietsen of elkaar veilig in te halen.

Drukke bestemming

Verder moeten de stoepranden veilig worden, komen er geen paaltjes of andere obstakels op de route en krijgt het wegdek beter asfalt of beton. Het idee is dat de nieuwe doorfietsroute het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer stimuleert.

De route Via Regia loopt tot en met het USP. “Het Utrecht Science Park is een hele drukke bestemming met vooral tijdens de spits grote belasting op wegen, openbaar vervoer en fietsroutes”, zegt Ruut van Rossen, vertegenwoordiger van de Universiteit Utrecht. “De Via Regia is een hele welkome toevoeging aan het netwerk om meer pendelaars vanuit de regio te verleiden om de fiets te kiezen om comfortabel naar het gebied te komen.”

Wil jij DUIC steunen en een prachtig boek met de beste fotografie en verhalen van Utrecht in 2021 ontvangen? Voor 24,95 euro is DUIC in 2021 te bestellen en daarmee steun je direct onze journalistieke werkzaamheden.

Gekoppelde berichten

19 Reacties

Reageren
  1. Scherpschutter

    Hahaha, ik verheug me nu al op de foto’s van Het Spookfietspad in het artikel op DUIC in 2025, waarin de kardinale flop wordt beschreven.

    Waar denken deze mensen in hemelsnaam de gekken vandaan te kunnen trekken die 40-60 kilometer per dag op een fiets gaan zitten creperen in dit zeiknatte koude landje…? Echt, waar zit je met je hoofd als je denkt mensen tot een dergelijke zelfhaat en zelfmarteling te kunnen bewegen?

  2. Hetty

    Mooi initiatief !

  3. w.

    De bijdragen van onze DUIC-nar, genaamd Scherpschutter, zijn altijd weer goed voor een hilarische lachbui. Man, man…

  4. wollie

    disclaimer: in veenendaal mag je niet fietsen op zondag.

  5. reageerder

    @Blindeschutter: de A2 loopt van Amsterdam naar Maastricht. Waar denken we in hemelsnaam de gekken vandaan te kunnen trekken die 400 kilometer per dag in een auto gaan zitten om dat stuk te forenzen?

    Deze route zal, net zoals de meeste autosnelwegen, weinig gebruikt worden door mensen die hem dagelijks van begin tot eind afrijden. Dat betekent echter niet dat aanleg zinloos is.

  6. JdV

    @reageerder: wat een prachtig argument voor de verbreding van de A27. Dank.

  7. Scherpschutter

    @reageerder

    Wie moeten het fietspad volgens u dan wél gaan gebruiken? Heeft u wel eens gekeken op een kaart wat er tussen Veenendaal en Utrecht ligt en wat de afstanden daartussen zijn? Je moet werkelijk knettergek zijn om dat te gaan fietsen…Er kan geen vraag bestaan naar dit fietspad.

    Laat me het eens omdraaien. Stelt u zich voor dat u een commerciële aanbieder van fietspaden bent. U legt fietspaden aan en rekent daarvoor een klein bedrag per gebruik aan fietsers. Zou u de miljoenen investeren in dit pad door no-mans land? LOL

    Als Het Spookfietspad straks 50 gebruikers per dag trekt zou het al godswonder zijn…LOL

  8. Koel Hoofd

    @Reageerder
    Het is wel zinloos want al die fietspaden tussen Utrecht en Veenendaal liggen er al een jaartje of 80. Ze hebben alleen de normale kleur asfalt, zwart en dat moet rood worden want daar zijn de Fietsersbond, D66 en GL gek op.
    Het is pure geldverspiling aan gebakken lucht want het ultieme herseenloze (zet oogkleppen op en volg de rode lijn) fietscomfort met politiek correcte status voor de fietser is belangrijker dan de woningcrisis aanpakken of armoedebestrijding.

  9. harold Been

    Ik vraag me af hoeveel mensen vanuit Veenendaal en Rhenen dagelijks naar de Uithof fietsen. Ik vermoed minder dan 10

  10. W.

    En het meest hilarische is wel de lol die de man om zichzelf, dus om niets, heeft.

  11. Wim

    Wederom de grootste geldverspilling door onze groen vrienden en ja het fietspad ligt er al 80 jaar.
    De opmerking dat de weg van Amsterdam naar Maastricht ook niet door iedereen dagelijks wordt afgelegd is idioot wan daartussen liggen diverse steden die wel dagelijks onderling worden afgelegd en is daarnaast voor de vrachtwagens. Op dat fietspad gaan geen bakfietsen rijden denk ik met vracht.

  12. Willem

    @koelhoofd: het perfect argument tegen verbreding van de a27, er ligt immers al asfalt.
    Kan het uitgespaarde geld naar de opvang van oekrainers en klimaatproblematiek.

  13. Binnenstadbewoner

    Leuk voor groepjes wielrenners voor op zondagochtend ofzo maar voor de forenzende fietser is 30 km heen en 30 km terug toch echt te ver.

  14. Erin

    @binnenstadbewoner: ik forens al sinds jaar en dag naar Amsterdam-zuidoost vanuit Utrecht: een afstand van 31 kilometer. Prima te doen hoor. Probeer het ook eens ipv hier te verkondigen dat 60 km per dag echt te ver is. Maw: speak for yourself

  15. Moniek

    Zijn er geen opritten resp. afslagen? Je hoeft toch niet de hele afstand te fietsen?

  16. Erik

    Als ‘doorfietsroute’ betekent dat je in Zeist, Driebergen, Doorn, Leersum Amerongen of Veenendaal niet meer:
    – onnodig telkens een antieke Rijksweg hoeft over te steken,
    – nodeloos voor stoplichten hoeft te wachten,
    – ingeklemd wordt op een veel te smal fietspad langs de Dorpsstraat in Doorn of de Rijksstraatweg in Elst
    – of heel grote omwegen moet maken om krankzinnig grote landgoederen van middeleeuwse adellijke families te mijden

    Dan lijkt me dat een goede investering.
    Ook, of misschien vooral, voor de mensen die niet elke dag 40-60 km per dag heen en weer fietsen.

  17. Mark

    Wat lees ik hier veel domme opmerkingen over mensen die menen dat fietsers van Veenendaal naar Utrecht moeten fietsen.
    Dit fietspad verbindt Amerongen met Zeist en Veenendaal met Leersum en De Uithof met Driebergen. Allemaal prima af te leggen trajecten. Vooral in de nabije toekomst waarin speedpedelecs, lectrische fietsen en electrische vrachtfietsen steeds belangrijker worden. Met de speedpedelec is zelfs Veenendaal-Uithof realistisch.

  18. Wies

    Het verbeteren van een fietsroute levert iets op tussen kernen. De route is heus niet alleen toegankelijk voor fietsers die letterlijk van Veenendaal – Uithof fietsen. Beetje kortzichtige reacties. Goede fietsroute is echt nodig.

  19. PIEt

    Goed zo Mark👍🤗

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).