Fietsers kunnen in 2022 binnen uur van Utrecht naar Amersfoort | De Utrechtse Internet Courant Fietsers kunnen in 2022 binnen uur van Utrecht naar Amersfoort | De Utrechtse Internet Courant

Aanleg snelfietsroute van start: fietsers kunnen in 2022 binnen een uur van Utrecht naar Amersfoort

Aanleg snelfietsroute van start: fietsers kunnen in 2022 binnen een uur van Utrecht naar Amersfoort
De aanleg van de twintig kilometer lange snelfietsroute tussen Utrecht en Amersfoort gaat beginnen. De Gemeente Utrecht heeft samen met de provincie Utrecht en vier andere betrokken gemeentes een akkoord bereikt over het voorlopige ontwerp. Volgens de planning wordt het fietspad in 2022 opgeleverd.

De aanleg van de twintig kilometer lange snelfietsroute tussen Utrecht en Amersfoort gaat beginnen. De Gemeente Utrecht heeft samen met de provincie Utrecht en vier andere betrokken gemeentes een akkoord bereikt over het voorlopige ontwerp. Volgens de planning wordt het fietspad in 2022 opgeleverd.

De komende twee jaar worden bestaande fietspaden en –stroken op de route verbreed en geasfalteerd. Vervolgens worden ze met elkaar verbonden. Als dit klaar is kunnen fietsers straks in een uurtje naar Amersfoort rijden. De route loopt via De Bilt, Zeist en Soest. Het Utrechtse deel van de route loopt straks vanaf het Griftpark via de Alexander Numankade, Jan van Galenstraat en Kardinaal de Jongweg naar De Bilt.

Volgens de gemeente zorgt zo’n snelfietsroute ervoor dat meer mensen de auto laten staan en dus ook voor langere afstanden de fiets pakken. Ook zou het gezonder zijn en beter voor het milieu.

Kosten

“De kosten van de aanleg van de snelfietsroute tussen Utrecht en Amersfoort bedragen in totaal 11,2 miljoen euro. Het Rijk legt 1,5 miljoen euro op tafel, Alle betrokken gemeentes 2,4 miljoen euro en de provincie betaalt 7,3 miljoen euro.

Naast de route tussen Utrecht en Amersfoort, komen er nog drie snelfietsroutes. Deze leiden naar IJsselstein, Veenendaal en naar Woerden. Wanneer deze snelfietsroutes worden aangelegd is nog niet bekend.

25 Reacties

Reageren
  1. Scherpschutter

    Dan hebben die 20 fietsers wel lekker de ruinte ieder!

    Je moet toch wel een grondige hekel aan jezelf hebben om van Utrecht naar Amersfoort te fietsen. Twee keer per dag.

    Enfin, beste burger. Zwaai uw miljoentjes maar gedag. Ook zijn geofferd aan de umwelt god.

  2. Harm Jan

    Geld voor ongelijkvloers maken van zuilense ring/randweg noord waar duizenden mensen in en rond Overvecht blij van worden is er niet, maar op de fiets moeten we wel in een uurtje in Amersfoort kunnen zijn. Vraag me af wat de kosten per gebruiker uiteindelijk zijn.

  3. Kadoendra

    Jammer dat de politiek niet alleen begrijpt dat elektrische fietsen niet alleen heel stil zijn maar ook heel erg hard kunnen rijden.

    Dus gewone fietsers horen niet dat er een elektrische fiets achter ze zit.
    Het is mij al geregeld voorgekomen dat er een fietser op een elektrische fiets of elektrische scooter mij vol gas plots passeerde.

    Elektrisch is beter voor het milieu, mits uiteraard groen opgewekt, maar er schuilt wel een gevaar voor gewone fietsers en voetgangers in het feit dat er met elektrisch rijden niet alleen veel hogere snelheden valt te behalen maar ook behoort tot geruisloos verkeer.

    Zelf vind ik het erg kortzichtig dat de politiek het gevaar van geruisloos elektrisch verkeer nog niet echt door heeft.

  4. Yoshua

    Je kan nu al binnen een uur naar Amersfoort fietsen zoals we dat al 100 jaar doen.
    Vanaf de berenkuil rechtdoor naar de Biltsehoek en voor Zeist sla je linksaf de Amersfooortseweg op via Huis ter Heide en Soesterberg dan kom je vanzelf op de Stichtse rotonde en fiets je Amersfoort in.
    De weg die ze nu willen invoeren is een omweg.
    Vreemd dat ze een minder snelle route willen maken als snelle route.

  5. Berend

    Nu nog naar Amsterdam, Arnhem, Den Bosch en Rotterdam!

  6. Koel Hoofd

    @Harm Jan, wat zijn de kosten per gebruiker?
    Interessante vraag waar ik wel een interessante indicatie voor kan geven.

    Utrecht centrum-A’foort centrum is ongeveer 22km, dus €509.000 per strekkende kilometer rood asfalt. (er ligt nu zwart/grijs asfalt)

    De gemiddelde snelheid van:
    1. gewone fietser op asfalt is 18km/u = 73 minuten doortrappen.
    2. muts op eBike is 25km/u = 53 minuten onderweg.
    3. De fanatiekelingen (mamil) op de fiets gaan harder, en zijn dus iets korter onderweg.

    In alle drie van deze gevallen komt de fietser wel bezweet op de eindbestemming aan, dat is niet altijd wenselijk ivm ‘luchtjes’ en representativiteiteisen op de eindbestemming.

    Dat vertaald zich ook in de cijfers van het CBS over 2018.
    Slechts 2.5% van het totaal gemiddelde aantal fietsverplaatsingen per persoon per dag is over een afstand tussen 15 en 30km.
    Van het totaal gemiddelde aantal fietsverplaatsingen per persoon per dag is slechts 3.7% 60-120 minuten, en slechts 12.3% 30 tot 60 minuten.

    Je raad het al, het is een snelfietsroute die alleen geschikt is voor fanatieke fietsers met hele snelle fietsen. Want met de auto is Amersfoort slechts een half uur en met de trein 19 minuten, dan zijn zowel de standaard fietser als de muts op de eBike nog zwetend onderweg.

    Aangezien maar weinig mensen fanatieke fietsers met snelle fietsen zijn, omdat fietsen voor 80% van de mensen wordt beperkt tot het moment dat ze beginnen te zweten na dat kwartiertje trappen (afhankelijk persoonlijke conditie), zouden de kosten per dit snelle type gebruiker fenomenaal zijn.

    De gemeente stelt nu dat mensen hun auto gaan verruilen voor de fiets, kennelijk voor de afstand Utrecht-Amersfoort. Volgens het mobiliteitsbeleid ‘slimme routes, slim regelen, slim bestemmen’ komt 4.2% van het autoverkeer in de spits uit de regio Amersfoort.
    Stel 2.5% van die 4.2% die er interesse heeft om dat te doen, komt neer op 0.11%. Of ze het daadwerkelijk gaan doen zal 2.5% zijn van die 0.11%, dus .003% van die automobilisten.

    Daarmee heeft scherpschutter met zijn prachtig sarcastisch buikgevoel een redelijk correct aantal genoemd: 20 fietsers. Dus €560.000 per fanatieke fietser.

    Dat reduceert deze investering tot ‘geld over de balk smijten ter meerdere eer en glorie van bestuurders’. Ware het niet dat er ook fietsers zijn die letterlijk het kwartiertje van dorp tot dorp fietsen en daarvoor al decennia lang probleemloos de vrij liggende fietspaden gebruiken die deze route tussen Utrecht en A’foort biedt. Deze krijgen nu rood asfalt zodat ze de weg niet kwijtraken in hun eigen omgeving.

    Conclusie, in verhouding tot de minimale inspanningen voor de Zuilense ring zijn er wel vraagtekens te zetten bij waar de prioriteiten liggen in het college.

  7. Mulder

    @Scherpschutter en Harm Jan
    Die 11 miljoen is natuurlijk een schijntje als je weet dat snelwegen 10 to 100 miljoen per strekkende km kosten. Dus er worden heel wat meer miljoentjes geofferd aan de autogod wat infrastructuur betreft.
    Daarnaast werkt het traject uiteraard ook voor fietsers die tussen Utrecht en Amersfoort wonen en slechts een deel ervan gebruiken. Het is daarbij een heel druk fietsgebied, dus de kosten per gebruiker zullen zo slecht nog niet uitvallen verwacht ik.

  8. paul van berkel

    schatting NRU Overvecht (begin 2019, RTVU 20/05/2020) ruim 230 miljoen, dit fietspad 12 miljoen, ook goed bruikbaar om snel naar de Bilt en Soest te fietsen. En wat denk je van de Amersfoorters die snel en veilig zonder autoparkeeroverlast in onze Domstad kunnen komen? Fietsenstallingen genoeg, een goede fiets zet je binnen, ik tref zelden een volle stalling, zelfs niet voor Corona op marktdagen op het Vreeburg

  9. elvis

    Beste scherpschutter! ik e-bike al 3 jaar dagelijks Amersfoort Utrecht vv. Ik kan het iedereen aanbevelen die ‘een hekel heeft aan zichzelf’.

  10. Katja

    Wordt er eens iets gedaan voor fietsers ipv nutteloos, ruimtevretend asfalt voor auto’s, is het wéér niet goed. Bovendien profiteert iedereen ervan die waar dan ook tussen Utrecht en Amersfoort fiets. Kijk eens verder dan de eigen neus.

  11. Bart

    @scherpschutter: Lekker kortzichtige reactie weer. Je hoeft natuurlijk niet helemaal van Utrecht naar Amersfoort te fietsen elke dag. Het zou zomaar kunnen dat je werk ergens halverweg op de route zit.

  12. Don

    @Mulder 10 tot 100 miljoen de strekkende km snelweg u vergist zich waarschijnlijk met de kosten van de Uithoflijn dat onder de bezielende leiding van provincie en gemeente is uitgegroeid tot de duurste tram verbinding ter wereld.

  13. Ton

    Beste fietsenhaters, de A12 loopt van Den Haag naar Graz (verderop heet hij A3, A8 en A9 ). Volgens mij moet je wel een erge hekel aan jezelf hebben om die afstand twee ker per dag met de auto te willen rijden.
    Ik zou het graag nog eens fietsen. Er schijnt veel moois tussen te liggen.

  14. Scherpschutter

    @Mulder 08:14

    Ik verwijs u graag naar de cijfers van Koel Hoofd om aan te tonen hoe slecht uw inschatting wel niet is.

    @elvis 09:43

    Maar….waarom doet u zichzelf dat aan, goede man?

    @Bart

    Ja Bart. Het zou zomaar kunnen. Bedankt voor je bijdrage.

  15. Binnenstadbewoner

    Leuk om eens in de zomermaanden te fietsen en als het niet regent. De meeste forensfietsers vinden 1 uur heen en 1 uur terug toch echt te ver. Met de trein is het maar 12 minuten.

  16. Herman

    Slechts weinigen zullen de hele route van Utrecht naar Amersfoort afleggen.
    Velen zullen deel van de route gebruiken, allemaal fietsers die tussen deze steden wonen en in Utrecht of Amersfoort werken of studeren.

    Ook op de A2 rijden vele automobilisten die niet in Utrecht of Amsterdam wonen maar daar wel op weg naar zijn.

  17. Derk van Dorth

    Het is niet noodzakelijk om de hele route te rijden, bijv. inwoners van Bilthoven zouden zowel naar Amersfoort als naar Utrecht moeten kunnen. Persoonlijk mis ik juist het gedeelte vanuit (Overvecht -) Blauwkapel naar Bilthoven Julianalaan waarbij je telkens zigzag moet. Hierdoor is het volgens de Fietsplanner zelfs iets korte via De Biltse Hoek.

  18. Ton

    Kan iemand mij vertellen wat ter vergelijking de A27 kost ? Laten we zeggen het stukje Rijnsweerd – Lunetten . Oorspronkelijke aanleg plus eventuele verbreding.

  19. Evert Bouws

    @Joshua Je slaat de spijker op de kop. Het is zelfs nog erger, als je nagaat hoe de route loopt door Bilthoven en Den Dolder. Tussen Utrecht en Bilthoven-West ligt nu al een prima fietspad, dat ik zelf regelmatig gebruik. In Bilthoven wordt de fietser straks afgescheept met een route via deels (te) smalle fietspaden met de nodige knelpunten en verkeerslichten. Pas als je Den Dolder gepasseerd bent wordt de route echt bruikbaar om vlot door te fietsen. Hoe de situatie nabij het Amersfoortse Dierenpark wordt weet ik niet. Daar ligt nu een smal fietspad, dat aansluit op de Barchman Wuytierslaan vlak bij de gelijkvloerse spoorwegovergang.

  20. Marcel 59

    @Yoshua en Evert: Er is voor deze route gekozen, omdat deze redelijk vlak is. Vanuit Amersfoort over de andere route moet je eerst ruim 40 meter omhoog.

    Mijn zorg/ bezwaar gaat vooral over speed-pedelecs. Op dit moment is de route van Den Dolder naar Amersfoort een fietspad met het rechthoekige bordje “fietspad”. Dat betekent: geen gemotoriseerde rijwielen, geen rijwielen met hulpmotor (zoals speed-pedelecs) en een maximum snelheid van 25 km/u.
    De provincie wil die paden wel zo breed maken, dat daar mogelijk speed-pedelecs op zouden kunnen volgens de SFR(snelfietsroute)-normen en laat het eigenlijk aan landelijke richtlijnen over of dat ook werkelijk wordt toegestaan. Als dat gebeurt, mag er dus ook 45 km/u gereden worden door de pedelecs en ontstaat er een fietsracebaan.

  21. Utrechtvoorutrecht

    @Koel Hoofd U rekent erop dat 1/1600 automobilisten de fiets pakt. Dat is pessimistisch. Even narekenen. @Scherpschutter houdt intussen uw “waarheid” aan. En dat een fietspad niet van begin tot eind gereden hoeft te worden, is vrij logisch: dat doet u met een snelweg ook niet, toch?

    En het is gewoon op te zoeken wat een snelweg kost: https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/378946/kilometer-snelweg-kan-meer-dan-100-miljoen-euro-kosten Ongeveer 10-50 miljoen per kilometer. Ook interessant: de jaarlijkse kosten voor de aanleg van snelwegen is 1 miljard, en nog 1.8 miljard aan onderhoud. Dit zet e.e.a. in perspectief. U kunt zelf uitrekenen hoeveel honderden euro’s dit per persoon is.

  22. Ton

    @Utrechtvoorutrecht. Bedankt voor uw cijfers. Ik neem aan dat het stukje Lunetten – Rijnsweerd een veelvoud daarvan kost ?

  23. Koel Hoofd

    @Utrechtvoor UTrecht
    Je vergeet iets, automobilisten betalen wegenbelasting en BPM waardoor die pot voor wegbeheer jaarlijks wordt aangevuld.
    Voor peperdure fietsvoorzieningen wordt er in de pot gegraaid die automobilisten met belastingen vullen, want alles waarvoor automobilisten betalen moet gratis zijn voor de fietser,

    Hoezo pessimistisch laag aantal?
    De gemeente Utrecht heeft in de nota Slimme routes de ambitie neergezet om 2% uit de auto op de fiets te krijgen. Ik heb dat een paar jaar geleden eens nagerekend, dat kwam neer op ongeveer 275 autombilisten.
    Toen de wethouder net was aangesteld in 2014, smeekte ze Utrechters tijdens een interview voor nieuwsradio om de auto te verruilen voor een fietsrit, en zei toen ook “gaat maar om een paar honder mensen!”
    Dus ik ben vol vertrouwen dat mijn indicatieve berekening correct is.

    Daarnaast, die mobiliteit ambitie is achterlijk want dankzij de bevolkingsgroei met vele duizenden nieuwe inwoners, neemt niet alleen het aantal auto’s toe, maar ook het aantal fietsen en fietsritten. Dus zonder enige investering wordt die doelstelling ook gehaald.

    Maar het wordt pas echt eng als je bedenkt dat er 125km rood asfalt op het gemeentelijk wensenlijstje voor Utrecht staat. Dat kost gemiddeld €1 miljoen euro per strekkende kilometer kamerbreed rood asfalt waarmee bestaande 30km/u straten worden “heringericht” tot 30km/u straten.
    Dus, 125.000.000/275= €454.545 per fietser.

    Hardstikke leuk hoor, een groen duurzaam bestuur, helemaal toppie!
    Het is alleen jammer dat ze niet kunnen rekenen en voor het gemak ook maar negeren hoeveel ton CO2 er nodeloos de lucht in wordt gejast.

  24. Henkrooi

    Fietsers zijn de afgelopen decennia steeds meer gehinderd door het groeiende autoverkeer. Met de snelfiets routes wordt iets terug gedaan. En het fietsverkeer groeit wat ook investeringen rechtvaardigt. De vele fietsers in de ochtend en avondspits zitten niet in de auto waardoor dat nog een beetje kan doorstromen. De gekozen spoorroute A’foort – Utrecht is aantrekkelijk en grotendeels stoplicht vrij. Daar worden fietsers gelukkig van.

  25. Utrechtvoorutrecht

    @Koel Hoofd BPM inkomsten zijn ongeveer 2.2 miljard in 2019 (zie ook https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/43/opbrengst-bpm-toegenomen). Dat gat van 600 miljoen alleen al voor snelwegen komt dus ook uit de algemene pot. Ik geef toe dat er veel wegenbelasting betaald wordt, maar wegen kosten ook flink wat in aanleg en onderhoud. Overigens kunt u deze cijfers ook zelf opzoeken.

    Verder lijkt het me duidelijk dat autogebruik in Utrecht minder zal moeten worden als de stad in inwoners toeneemt. Het lijkt onrealistisch dat mensen zich daarbij neer gaan leggen maar als er geen keuze is, kan het. Dat is komende tijd lastig, maar dat lost zichzelf wel op.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).