Aanleg spoorverdubbeling Utrecht Centraal – Leidsche Rijn van start | De Utrechtse Internet Courant Aanleg spoorverdubbeling Utrecht Centraal – Leidsche Rijn van start | De Utrechtse Internet Courant

Aanleg spoorverdubbeling Utrecht Centraal – Leidsche Rijn van start

Aanleg spoorverdubbeling Utrecht Centraal – Leidsche Rijn van start
De huidige situatie bij het Amsterdam Rijnkanaal
De start van de spoorverdubbeling op het traject tussen Leidsche Rijn en Utrecht Centraal is vandaag begonnen. Er komt twee kilometer spoor bij, wat de druk op het traject moet verlichten.

De start van de spoorverdubbeling op het traject tussen Leidsche Rijn en Utrecht Centraal is vandaag begonnen. Er komt twee kilometer spoor bij, wat de druk op het traject moet verlichten.

De afgelopen twintig jaar zijn er dertig procent meer treinen gaan rijden rond Utrecht Centraal, daarom wordt er de afgelopen jaren al druk gewerkt aan het spoor. Zo zijn er veel sporen verdubbeld en nieuwe stations bijgekomen, zoals het onlangs geopende Vaartsche Rijn. “Maar er ontbreekt echter nog één klein puzzelstukje in het geheel om dit spoornetwerk af te maken”, licht projectleider Jaap Balkendende toe. “En dat is Utark”. Utark is de projectnaam voor het traject Utrecht en Amsterdam-Rijnkanaal, waarbij de twee bestaande sporen worden verdubbeld naar vier.

Een deel van het spoor komt over het Amsterdam-Rijnkanaal te liggen. Hiervoor wordt er een geheel nieuwe brug gebouwd, die tussen de twee al bestaande bruggen komt te liggen. Een van die bruggen is voor autoverkeer, de ander is voor treinverkeer.

Bakken en braden

De brug zal in delen worden gemaakt, als een soort ‘bouwpakket’. “Allereerst is er een ontwerp gemaakt, waarin alle eisen en wensen zijn vertaald”, legt BAM-directeur Martijn Smitt uit. “Daar hebben een hele hoop knappe koppen aan zitten rekenen en tekenen. Dit ontwerp wordt naar de fabriek gestuurd, waar de metalen delen gesneden en vervolgens ‘gebakken en gebraden’ worden, zoals ze dat dan noemen.” Deze delen worden vervolgens getransporteerd naar de plek waar de brug moet komen en daar in elkaar gezet.

Bij het werk kan door omwonenden wellicht hinder worden ondervonden. Smitt zegt hier rekening mee te gaan houden. “Overal waar wij komen, waar we iets bouwen, zijn we tijdelijk te gast. Dat is hoe we het zien. Dus zo zullen we ons ook gaan gedragen. Ik hoop dat de bewoners dat kunnen beamen.”

Sprinters

Wethouder Lot van Hooijdonk hoopt dat de treinen in de toekomst vaker per dag gaan rijden. “Uit recent onderzoek blijkt dat het treinverkeer drie keer zo snel groeit als het vervoer over de weg. Dit betekent dat er een gigantische vraag naar is, zeker in Utrecht. Eigenlijk moeten de treinen zo vaak gaan, dat je niet meer naar de dienstregeling gaat kijken voordat je gaat reizen. Dat zou natuurlijk ideaal zijn.”

3 Reacties

Reageren
  1. Toine Goossens

    Citaten Wethouder Lot van Hooijdonk:

    1. “Uit recent onderzoek blijkt dat het treinverkeer drie keer zo snel groeit als het vervoer over de weg. Dit betekent dat er een gigantische vraag naar is, zeker in Utrecht.
    2. Eigenlijk moeten de treinen zo vaak gaan, dat je niet meer naar de dienstregeling gaat kijken voordat je gaat reizen. Dat zou natuurlijk ideaal zijn.”

    Ad 1. Mogelijk put de wethouder uit het op 24 oktober verschenen rapport van I&M, Mobiliteitsbeeld 2016. Op pg. 124 van dat rapport staan de kerngegevens mobiliteit.

    Daaruit blijkt dat van 2005 tot 2015 het aantal reizigerskilometers per trein met 21,7% is toegenomen. Maar per bus, tram en metro is de afname 14,8%. Per saldo resteert een gemiddelde stijging voor het OV van 9,0%. (tot 24 miljoen).

    In hetzelfde tijdsbestek is het kilometers per auto gelijk gebleven. (137,5 miljoen). Maar dat is gevolg van de afname van de passagierkilometers met 15% en een toename van de chauffeurkilometers met 6,6%.

    Fietsen stijgt met 10,7% (15,5 miljoen) en lopen met 14,3% (4 miljoen)

    Meerijden per auto verliest terrein op zelfstandig reizen voor zowel lopen, fietsen, OV als autorijden.
    Conclusie. Het klopt wat de wethouder voor treinvervoer zegt, maar hoe dat voor Utrecht uitpakt blijkt nergens uit.

    P.s. Alle cijfers zijn gebaseerd op statistisch onderzoek. De betrouwbaarheid is niet vermeld.

    Ad 2. De wethouder uit een wens/voorspelling over dienstregelingsvrij reizen per trein. Nou dat kan kloppen, dat is al tien jaar de topprioriteit van NS en Prorail. CS ligt daar herhaaldelijk voor plat. Mmmmm, zo kan ik ook voorspellen Lot.

    Het zeer uitgebreide rapport is te vinden door te zoeken op mobiliteitsbeeld 2016

  2. Dick van Rees

    Wat we nog steeds missen in het mobiliteitsbeeld 2016 is een visie over het treinverkeer dwars door de stad. Het centrum, zoals dat nu gezien wordt vanuit het nieuwe stadskantoor, naast het centraal station, wordt gespleten door de enorme spoorweg dwars door de stad. Daardoor is er geen verbinding tussen het oude centrum en alles wat achter het stads kantoor licht. Zelfs voor fietsers is dit een lastige te nemen hindernis.
    Gezien de grote inkomsten van de spoorwegen door deze reizigersstroom, mag de stad van deze best verwachten dat al die sporen gewoon onder de grond verdwijnen, maakt niet uit wat het kost, dan is de stad weer van de bewoners, en met visie wordt een stad gebouwd.

  3. V. Alteg

    Hoe krijgen jullie die brug ertussen?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).