Een nieuwe fietsroute bedenken en aanleggen gebeurt niet in een dag, want het initiatief voor de nieuwe route door Rijnsweerd richting het Utrecht Science Park stamt alweer uit 2019. Maar nu het ontwerp is vastgesteld kan de aannemer de komende maanden nog aan de slag, laat de gemeente Utrecht weten.
De gemeente wil de nieuwe fietsroute door Rijnsweerd Zuid aanleggen om het zeer drukke kruispunt van de Platolaan en de Weg tot de Wetenschap te ontlasten. Sinds 2019 lopen er gesprekken met omwonenden en belanghebbenden en wordt er gewerkt aan een ontwerp. Dagelijks fietsen hier duizenden mensen van en naar het Utrecht Science Park (USP).
In 2019 lag er een eerste initiatief om een nieuwe route door de Cicerolaan te maken, maar daar zaten bewoners niet op te wachten. Men ging toen aan de slag met een nieuw plan. Vorig jaar werd het conceptontwerp openbaar gemaakt waarop belanghebbenden konden reageren. Hierdoor zijn er ook veranderingen in het plan doorgevoerd.
In de nieuwe situatie is het grootste voordeel voor fietsers dat ze het kruispunt van de Platolaan en de Weg tot de Wetenschap niet meer hoeven over te steken om op het USP te komen. Het fietspad aan de noordkant van de Weg tot de Wetenschap wordt een stuk breder. Tussen de Sorbonnelaan en de Padualaan rijden fietsers verder over de oude busbaan. Om alles te realiseren moeten er dertien parkeerplaatsen en vier bomen verdwijnen. De vier bomen zijn niet verplantbaar, daarom worden er vier nieuwe geplant.
Voetgangers
Toen vorig jaar het conceptontwerp werd gepresenteerd kwam er ook de nodige kritiek. Vooral voetgangers menen dat ze moeten inleveren door de nieuwe situatie en vinden het jammer dat er niet extra geïnvesteerd wordt in bereikbaarheid voor voetgangers. Dit erkent de gemeente ook.
Als tegenargument wordt gebruikt dat het voordeel voor de vele duizenden fietsers zeer groot is. De Fietsersbond is ook heel blij met het plan. Het belang van voetgangers is volgens de gemeente wel geborgd, maar het belang van de grootste groep (fietsers) zou zwaarder wegen. Daarnaast speelt ook ruimtegebrek volgens de gemeente een rol.
Meerdere wensen die voetgangers naar voren brachten zouden ook niet passen binnen dit huidige project. Ook waren er zorgen over de veiligheid van de nieuwe situatie bij de Platolaan, maar de gemeente vertelt dat deskundigen hebben geconcludeerd dat het voldoet aan de veiligheidseisen.
De aannemer gaat nu aan de slag om de laatste hand te leggen aan het ontwerp. De werkzaamheden moeten nog dit eerste kwartaal beginnen.
Gekoppelde berichten
Plan voor nieuwe fietsroute tussen Utrecht Science Park en binnenstad
De gemeente Utrecht wil een nieuwe fietsroute door Rijnsweerd Zuid aanleggen om het zeer drukke…
‘Opritten Cicerolaan geen probleem voor nieuwe fietsroute Utrecht Science Park’
De opritten bij de Cicerolaan zijn geen groot probleem bij het aanleggen van de nieuwe…
Fietsroute Cicerolaan lijkt van de baan; Extra fietspad Weg tot de Wetenschap
Er ligt een plan voor een tweerichtingsfietspad vanaf de Platolaan langs de noordzijde van de…
Plan fietsroute Platolaan – Padualaan krijgt vorm; wel vertraging en kostenoverschrijding van 700.000 euro
Het ontwerp van de nieuwe fietsroute tussen Platolaan en de Padualaan op het Utrecht Science…
7 Reacties
ReagerenGeachte Burgemeester en wethouders,
U geeft hiermee aan dat de voetganger wederom niet belangrijk te vinden. Dit merken we trouwens dagelijks in de gehele stad.
Wanneer gaat in Utrecht het aanleggen van veilige en beloopbare voetpaden van start ?
Ik hoop dat het van beter asfalt wordt gemaakt, dan de huidige fietsroute. Dat rode asfalt verbrokkelt waaar je bij staat.
Voor de goede orde: op enkele meters na heeft de hele Weg tot de Wetenschap straks dus nog steeds geen enkel voetgangerspad/trottoir.
Bedenk daarbij dat ook deze twee fietspaden vanwege de e-bikes voor voetgangers geleidelijk aan steeds gevaarlijker worden. Dat zijn er best veel, studenten, maar ook recreanten.
Op dagen dat gevoetbald wordt zullen veel fans onverminderd over de fietspaden lopen om het stadion te bereiken.
Inderdaad is verbreding van het onlangs tot fietspad omgetoverde paadje aan de noordkant van de weg tot de Wetenschap nu een logische oplossing. Dat wisten we allemaal. Dit had ook 10 jaar geleden bedacht kunnen worden, toen het hele verkeersgebied aldaar werd ingepland. En dan hadden we niet zo met de beschikbare ruimte moeten wurmen. Dat ruimtegebrek voor fietsers en voetgangers heeft de gemeente in feite zelf gecreëerd.
Op de Platolaan wordt een vreemde constructie aangelegd met een dubbel fietspad dat een haakse, onoverzichtelijke hoek maakt op een nu al onoverzichtelijke kruising. De tramhalte wordt voor voetgangers onbereikbaar.
Voor minder dan 2 miljoen is een beter plan te verzinnen: https://voetgangersverenigingnederland.nl/wp-content/uploads/2022/06/2022-06-Utrecht-Platolaan-VVUOost.pdf
Waarom wordt er in de Cicerolaan wel meteen naar de bewoners geluisterd als die iets niet zouden zien zitten en waarom worden op andere plekken gemeenteplannen kosten wat kost er doorheen gedrukt?
Zomaar wat vragen.
Erg vreemd dat het belang van omwonenden zwaarder weegt dan het belang van duizenden fietsers. De kortste route van het wilhelminapark naar de uithof is niet via de weg tot de wetenschap. Die kortere weg had er prima kunnen kopen. Maar ja. Rijnsweerd. Daar weegt een bezwaar blijkbaar toch een stuk zwaarder dan bij gewone mensen.
Echt een onmogelijke situatie voor voetgangers creëren om welk probleem op te lossen? Dat fietsers even voor het stoplicht bij de Weg tot de Wetenschap moeten wachten? De evenredigheid is ver zoek.