De aanpak van de gemeente Utrecht in Lombok-Oost heeft nog niet het gewenste effect bereikt. Nog steeds is er veel overlast op straat. Bewoners klagen over afval op straat, uitstallingen van ondernemers, te hard rijden en dubbel parkeren, drugsoverlast en jongerenoverlast. Een nieuwe pakket van maatregelen moet de situatie verbeteren.
Al jarenlang worden er diverse vormen van overlast ervaren in Lombok-Oost (Kanaalstraat, Damstraat en omgeving). De signalen uit de wijk worden ondersteund door het onlangs uitgebrachte onderzoek naar het veiligheidsgevoel van inwoners van Utrecht. Hieruit blijk dat 46 procent van de bewoners van Lombok/Leidseweg zich wel eens onveilig voelt in de eigen buurt. Stedelijk is dat 32 procent.
Voorbeelden van klachten van bewoners
“Ik heb al een lange tijd last van jongens die voor mijn winkel hangen. Het gaat om een groep van gemiddeld 10 man. Ze gebruiken drugs, ze maken afval, ze zijn luidruchtig, ze zijn agressief naar het winkelend publiek en ze vallen meisjes lastig met seksistische opmerkingen. Ik heb hierover melding gemaakt bij de politie en winkeliersvereniging, maar de overlast wordt steeds erger vanwege het uitblijven van actie.”
“Ik ondervind structureel (geluids)overlast van rondhangende jongeren/volwassenen die ook drugsgebruikers aantrekken. Dit start in de avond en wordt erger gedurende de nacht, tot wel 2 of 3 uur ‘s nachts. De overlast bestaat uit schreeuwen, vernielingen op straat, lopende motoren van stilstaande voertuigen, te hard optrekkende auto’s, harde muziek, lastig vallen van andere mensen en ruzie/vechtpartijen. De politie moet hier structureel patrouilleren en hard optreden in geval van wangedrag.”
“‘s nachts, en met name in het weekend maar ook overdag, is er erg veel geluidsoverlast van groepen jongeren/drugsdealers/gebruikers in de Kanaalstraat en omgeving. Er wordt geschreeuwd, ruzie gemaakt, ze rennen achter elkaar aan (vluchtroutes door mijn straat Riouwstraat). Er wordt hard heen en weer geraced met auto’s, motoren en scooters. Ook rijden ze met 80 km per uur door mijn smalle eenrichtingsstraat. ‘s nachts lijkt er in lombok-oost een totale anarchie te heersen. Zeer onveilig gevoel.”
Het gebied waarover gesproken wordt heeft ruim 3000 inwoners en er zijn meer dan 100 ondernemers actief. Het winkelaanbod is vrij eenzijdig; veel goedkope groentewinkels, een aantal belwinkels en veel horeca in fastfoodcategorie. Kenmerkend voor het gebied is het multiculturele karakter. Ruim de helft van de inwoners is autochtoon.
Toenemende overlast
In Lombok-Oost is vanaf 2014 het aantal meldingen en signalen van jeugd- en drugsoverlast bij zowel politie als gemeente toegenomen. Sindsdien is er ook ingezet op verhoogde handhaving en specifieke acties om jeugd- en drugsoverlast terug te dringen. Deze aanpak heeft echter nog niet het gewenste effect.
Naast de jeugd- en drugsoverlast wordt er ook geklaagd over gevaarlijk verkeer en onveilig parkeren. Recent is een bewoonster, om het verkeersprobleem te onderstrepen, nog een petitie gestart en zijn er ruim 2000 handtekeningen opgehaald.
De gemeente heeft nu een nieuwe pakket aan maatregelen gepubliceerd voor 2017 en 2018. De maatregelen zijn divers en zijn zowel gericht op bestrijding maar ook op het voorkomen van problemen. Om de verkeerssituatie veiliger te maken wordt er bijvoorbeeld gesproken over een onderzoek naar extra snelheidsbeperkende maatregelen, maar ook of er mogelijk flitspalen geplaatst kunnen worden. Om overlast van jongeren tegen te gaan wordt er gekeken of er een ontmoetingsplek moet komen. Ook het benaderen van ondernemers voor werkervaringsplaatsen en stages voor de jongeren staat beschreven.
De nieuwe aanpak staat op onderstaande afbeelding beschreven.

20 Reacties
ReagerenWat de overlast is kan iedereen al jaren zien. ik kom weinig in de Kanaalstraat maar als ik er ben zie ik vooral gevaarlijk hard rijden en dubbel parkeren. Dat kunnen de handhavers toch ook zien, is niet zo moeilijk. Waarom wordt daar niet tegen opgetreden. Handhaven dus. Voor de rest niets. Een veldwachter die de buurt kent kan beter optreden dan regels die overal gelden nog eens op papier zetten.
De kanaalstraat is een klein stukje Kanaleneiland / Overvecht (met dito bezoekers) die al decennia Lombok, wat verder een leuke wijk is, een slechte naam bezorgt. Laatst was er een bijeenkomst waar gentrification van de wijk door beleidsmakers als een probleem werd gezien, terwijl dit in mijn ogen juist de oplossing is. Zolang de gemeente maar blijft pamperen en haar oor laat hangen naar de zittende ondernemers zal het niet beter worden. Dit terwijl de oplossing redelijk simpel is. Stimuleer jonge ondernemers om creatieve, biologische, hippe etc zaakjes te beginnen, dan zal de straat heel anders gaan functioneren en dan zal de overlast voor de bewoners sterk gaan afnemen.
Handhaven, optreden en vervolgen van de overlastgevers is het enige dat hier zal gaan werken. Het relatief kleine groepje, merendeel jonge mannen, dat nu voor overlast zorgt moet eens met beide voeten op de grond gezet worden in plaats van ze maar hun gang te laten gaan volgens hun eigen regels.
Ik ben het er uiteraard mee eens dat er overlast is, maar ik stoor mij aan de beschrijving van het winkelaanbod als “eenzijdig”
Er zitten niet alleen groentewinkels maar ook bakker, slagerij, kaasboer, Albert Heijn, ijswinkel, vlaaiwinkel, kapperssalon, kledingzaken, viswinkel, bloemenzaak, electronicazaak fietsenwinkel enzovoorts.
Misschien gewoon een keer handhaven en doorpakken. Politie/burgemeester hebben meer dan genoeg middelen om de boel onder controle te krijgen. In al die tijd die besteed is aan klankbordgroepjes en analyses, had je die straat wel 10 keer kunnen schoonvegen.
Er wordt even vergeten dat de verkeersoverlast voor een groot deel wordt veroorzaakt door jongeren die drugsgebruiken in de auto (stoned/lachgas). Ik word dagelijks bijna omver gereden daardoor. Drugsgebruik onder jongeren aanpakken dus!
De Kanaalstraat (met haar exotische winkels) is juist het levendige hart van de wijk. Laat dat gewoon bestaan en pak dubbel parkeren en jongeren overlast aan.
Laat die zogenaamde hippe / hipster winkels met bebaarde uitbaters alsjeblieft weg uit de wijk, die hebben de rest van het land al tot een eenheidsworst gemaakt.
De gemeente heeft de problematiek járen uit de hand laten lopen door een totaal gebrek aan handhaving. Nu komen ze met oplossingen als een “ontmoetingsplek” en “stagebegeleiding”. Oftewel de overlastgevers worden beloond. Waarom mensen niet eens aanspreken op hun eigen verantwoordelijkheid? Dit is precies het halfzachte beleid waardoor in heel Nederland problemen met voornamelijk allochtone jeugd de spuigaten uitlopen. Grenzen worden niet gesteld en regels niet gehandhaafd.
Ga nou gewoon eerst eens handhaven. Zoals één van de bewoners al aangeeft: “De politie moet hier structureel patrouilleren en hard optreden in geval van wangedrag”. En dan niet 1x per avond een rondje in de auto door de wijk, maar gewoon te voet, desnoods te paard. Waarom is dat nou toch zo moeilijk? Hou dat een paar maanden vol en je zult zien dat het effect heeft.
De gemeente durft gewoon niet, is bang om de voornamelijk Marok./Ned. jongeren aan te pakken en de problemen te verdoezelen met zg. veel regels en bombastisch wollig taalgebruik. Een dikke middelvinger naar de gerechtelijke macht van diezelfde jeugd is hun deel.
Tijd voor een strak beleid!
Ik dacht dat de Kanaalstraat een autonoom stuk Utrecht was waar de regels niet gelden. Je mag daar toch zo hard rijden als je wilt en parkeren waar je maar wilt? Iedereen doet het
@Michiel: de politie is de afgelopen jaren keihard kapot bezuinigd. Daar is law and order-partij VVD schuldig aan.
Nu van alles en nog wat verwachten van de politie lijkt me niet realistisch.
Is helemaal waar Ernesto, ik wil ook zeker niet de schuld bij de politie leggen. De politie is ook maar afhankelijk van wat de politiek voor middelen beschikbaar stelt en welke doelen zij stelt. Hoe de VVD zich nog kan verkopen als “law and order” partij mag Joost weten. Een beetje doorzeuren over coffeeshops en wietplantages…legaliseer en reguleer dat nou eens gewoon, en concentreer je op systematische overlast en criminaliteit waar mensen echt last van hebben. En bezuinig dan inderdaad niet het halve politieapparaat weg. Door de hele stad liggen straten bezaaid met lachgaspatronen. Vindt de gemeente allemaal geen probleem, wordt wel weer opgeveegd zeggen ze dan. Dat dat betekent dat er dus elke avond en nacht tientallen half bewusteloze automobilisten door de stad rijden snappen ze blijkbaar niet.
Wellicht plekje voor een motorclub inpassen? Deze weten over het algemeen de “orde ” snel terug te brengen. …
Handhaven.
Kijk ook eens naar de Ramblas, Barcelona.
Om de 50 meter een setje mannen met knuppels.
Kan hier vast minder, maar doe het.
Zoals hierboven al vermeldt is handhaving het toverwoord.
Maar aangezien de overlast voornamelijk van een bevolkingsgroep komt is het stigmatiserend en kan het niet benoemd worden.
Nou de oplossing lijkt me duidelijk handhaven. En gooi dat overzicht aanpak overlast Lombok oost maar weg. Zullen wel weer een heleboel mensen druk mee zijn geweest die nog nooit op de kanaalstraat zijn geweest en zal het eea gekost hebben. Denken deze mensen nu echt dat door het plaatsen van extra afvalbakken en het vaker legen helpt met minder rommel op straat. Net zoals die zielige spandoeken no need for speed. Bij overlast en drugs staat nergens HANDHAVEN alleen maar zaken waar de hulpverlening maffia weer lekker zoet mee kan zijn en wat natuurlijk weer de nodige kosten met zich meebrengt. Hoe intens naïef moet je zijn als je denkt dat je doelgroep hierdoor aangesproken wordt en dat dit iets gaat oplossen.
Waarom staat die onderzoek niet bij het nieuwsbericht? Wat is ‘onveilig voelen’? Want in de infographic zie je dat het vooral bestaat uit verkeersoverlast en rondzwervend afval, maar het wordt hier geframed als een soort ghetto uit een film. Ik woon hier, spreek heel veel mensen. Iedereen ergert zich aan de verkeersoverlast en de het zwerfvuil, dat klopt. Maar onveilig voelen?
Drie problemen in Lombok met oplossing:
1. Parkeren. Dubbel parkeren is de standaard geworden, de complete straat staat dagelijks volledig vol auto’s omdat er 1 patjepeeër een broodje wilt halen en niet de moeite neemt een parkeerplek te halen, want zijn vrouwtje/kind wacht wel in de auto. Oplossing: PERMANENTE handhaving. Maar ook de ondernemers moeten hun klanten op hun asociale gedrag aanspreken. Dubbel parkeren = geen service.
2. Hard rijden. De drempels zijn een begin, maar nog niet genoeg. Maak Kanaalstraat eenrichtingsverkeer, via Vleutenseweg en Graadt v Rogge kan je makkelijk een rondje rijden. Bizar dat dit niet gebeurt omdat het een route voor hulpdiensten is, terwijl er pal naast een dubbele busbaan is aangelegd op de Vleutenseweg. Ideaal voor spoedgevallen, heel overzichtelijk en het is parallel aan de Kanaalstraat.
Kanaalstraat volledig afsluiten voor auto’s is te vroeg, de ondernemers hebben vaak een regionaal klantenbestand, die komen met de auto inkopen doen.
Dan kan je vanuit je blanke perspectief weer fietsen, bio winkels en latte barretjes opdringen, Turkse en Marokkaanse mensen hebben nu eenmaal een andere cultuur, fietsen zit daar voorlopig niet in.
3. Drugsoverlast. Dit bestaat hoofdzakelijk uit lachgas in de auto gebruiken en in mindere mate blowen in parkjes (wat volgens mij in ieder stedelijk park gebeurt). Maar het lachgas is een groot probleem, vanwege verkeersveiligheid maar ook vanwege de afval dat het produceert. Veroorzakers zijn hangende jongeren, grotendeels Turkse/Marokkaanse afkomst. Dit zijn niet per definitie Lombokkers, vermoedelijk komt het merendeel uit een ander deel van de stad om hier lol te trappen. Onder invloed van lachgas gaan de stoere boys scheuren.
Oplossing fysiek: Kanaalstraat moet autoluw worden, want het heeft nu de rol van boulevard zien/gezien worden. In je dure auto met drugs, dat is status.
Oplossing menselijk: HANDHAVING en PRIORITEITEN. Bizar dat er vorige week nog een massale politiemacht stond om fietslampjes te controleren, terwijl er 10 meter verderop een Mercedes AMG met een bestuurder met een lachgas ballon in z’n muil op volle snelheid door de wijk raast. Parkeerwachters zat, want dat zorgt voor extra belastinginkomsten. Maar serieuze verkeershandhaving ho maar.
Het afval is ook gerelateerd aan dezelfde jongens in de Mercedessen. Lekker in de auto kebab vreten, jointje erna en alles op straat donderen. Niemand zegt er toch wat van.
Dit is het probleem: een ernstig gebrek aan handhaving en een gedateerde verkeersinrichting dat uitnodigt om constant rondjes te rijden met je prestige auto. Met wat simpele verkeersingrepen en een politie bureautje op de Kanaalstraat zijn we veel verder dan blijven lullen met werkgroepjes en commissies en al die mensen met meningen maar geen kennis.
@cico, AMEN
HANDHAVEN!
Nee wat wil de gemeente doen voor het tegen gaan van afval op straat, prullenbakken bij plaatsen. Onder welke steen lig je dan. Afval op straat gooien, hoge boetes uitdelen!