Aanpassen omstreden verkeersplein ’t Goylaan gaat in augustus van start Aanpassen omstreden verkeersplein ’t Goylaan gaat in augustus van start

Aanpassen omstreden verkeersplein ’t Goylaan gaat in augustus van start

Aanpassen omstreden verkeersplein ’t Goylaan gaat in augustus van start
't Goylaan in Utrecht. Foto: Robert Oosterbroek
Het omstreden verkeersplein op ’t Goylaan in Utrecht gaat vanaf 24 augustus aangepast worden. Het in 2016 heringerichte voorrangsplein moet op de schop omdat de verkeerssituatie onduidelijk is.

Het omstreden verkeersplein op ’t Goylaan in Utrecht gaat vanaf 24 augustus aangepast worden. Het in 2016 heringerichte voorrangsplein moet op de schop omdat de verkeerssituatie onduidelijk is.

Bewoners en weggebruikers klaagden al sinds 2017 over de verkeerssituatie op het plein. Ook deskundigen binnen en buiten de gemeentelijke organisatie waren het niet eens over de inrichting van de kruising van ’t Goylaan, Constant Erzeijstraat en Hooft Graaflandstraat

Vorig jaar werd eindelijk duidelijk dat het verkeersplein opnieuw moet worden ingericht omdat de situatie niet duidelijk is en er zorgen zijn over de verkeersveiligheid. De kosten voor het opnieuw inrichten van de kruising zijn 1,2 miljoen euro.

Afgelopen tijd is er gewerkt aan een nieuwe ontwerp. Het voorrangsplein wordt ‘uitgerekt,’ waardoor het er anders uitziet dan een rotonde. Hierdoor moeten de voorrangsregels duidelijker worden. Afslaande auto’s moeten voorrang verlenen aan fietsers. Ook de nieuwe verhoogde fietspaden maken dit duidelijker.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Omleidingen

De herinrichting start maandag 24 augustus en duurt tot medio oktober en vindt plaats in fases. Eerst wordt de zuidelijke kant ingericht, dan de noordelijke kant en als laatste het middendeel. Om het autoverkeer langs de werkzaamheden te leiden, wordt een tijdelijke rijbaan aangelegd in de middenberm.

Afhankelijk van de fase kan het verkeer van en naar de Hooft Graaflandstraat en Constant Erzeijstraat ’t Goylaan in- en uitrijden. Als dit tijdelijk niet mogelijk is, wordt het verkeer omgeleid. Op deze manier hoeft ‘t Goylaan niet helemaal te worden afgesloten en blijft de wijk bereikbaar.

De herinrichting brengt volgens de gemeente veel hinder met zich mee voor het verkeer. Het doorgaande autoverkeer tussen ‘t Goyplein en het Europaplein wordt aangeraden om te rijden via de Waterlinieweg en de A12.

24 Reacties

Reageren
  1. Koel Hoofd

    Ik verlang terug naar de oude situatie.
    No-nonsense stoplichten en duidelijke verkeersregels die ook buitenlanders kunnen begrijpen.
    Het verkeer leent zich slecht voor sociale experimenten gebaseerd op groene lucht.

  2. Lachgas

    Wat was er mis met verkeerslichten?

  3. Barend

    Ben benieuwd wanneer de herinrichting heringericht wordt.
    Van een slecht plan is met de beste wil van de wereld geen goed plan te maken.

  4. Utrecht

    Toch snel gedaan door de gemeente. Na diverse enquêtes die hier al op wezen en (bijna) ongelukken wordt 4 jaar na dato besloten om er iets aan te doen. Bravo! Ojojoj, betalen we hier nu belasting voor?

  5. Sven

    1.2 miljoen om een ‘rotonde’ op te rekken. Oepsieeee

  6. Rogier

    Op deze plek gaat helemaal niks werken, naast een goed ontwerp heb je ook oplettende en zich aan de voorrangsregels houdende weggebruikers nodig…. Daar ontbreekt het op die plek een beetje aan

  7. De count

    Vannacht weer een aanrijding tussen scooter en auto daar. Puinhoop. Verkeersbeleid in Utrecht, compleet drama, ken geen plek waar het het afgelopen decennium beter is geworden.

  8. JdV

    Heerlijk, zo komt het “Budget Herstel Inrichtingsfouten” van de gemeente gelukkig dit jaar helemaal op. Stel je voor dat er aan het einde vh jaar geld over is. Dat moeten we niet willen.

  9. Gregor

    Worden hier nog ambtelijke en politieke gevolgen aan verbonden? Iemand moet toch de verantwoordelijkheid dragen voor 1,2 miljoen euro gemeenschapsgeld dat nu ingezet wordt om de fouten uit 2016 te corrigeren? Het gemak waarmee iedereen maar wegkomt in deze stad is schrikbarend! Er gaat heel veel verkeerd bij de afdeling Mobiliteit en Verkeer. En de desbetreffende wethouder lacht alles maar weg. Bizar

  10. Michael

    Vroeger was daar weinig aan de hand. Wel druk, maar redelijk veilig.
    Dat lijkt helaas niet zomaar terug te komen.

  11. W

    1,2 Miljoen gulden kostte destijds ook het in oude staat terugbrengen van die 300 meter zogenaamde fietsstraat Burgemeester Reigerstraat!
    Die ‘fietsstraat’ werd door toenmalige wethouder Verkeerswethouder Van der Steenhoven, Groen Links, doorgedrukt. Herhaling van zaken! Jammer van ons belastinggeld! Maar ook een beetje dom. Ik leerde altijd dat je van je fouten leerde……..
    Ben het helemaal met je eens Gregor!
    Ik houd mijn hart dan ook vast voor dat prachtige kruispunt Maliebaan dat ook binnenkort aangepakt wordt! Al die prachtige bomen daar……. en waarvoor? Ook daar waren de bewoners faliekant tegen met goede argumenten.

  12. Herman

    Heerlijk onderwerp, al tig keer voorbij gekomen.
    Nu nog paar stukkies over de voortgang, dan de opening en dan zal het wel weer niet deugen. En begint alles weer opnieuw.
    Net een soap…..

  13. Pee

    Veranderdrang noemt men het ook wel.
    Niet alle veranderingen zijn een vooruitgang.

  14. Koel Hoofd

    @Gregor, de verantwoordelijke wethouder heeft een teflon coating.

    @W Die GL wethouder van de burg. Reigerstraat is later directeur Fietsersbond geworden, en de huidige directeur Fietsersbond zitweer voor GL in de 1e kamer.
    Die stopt er mee (stond in duic), en dan zal er wel een ander GL kopstuk die directieplaats innemen. Oftewel, ons bestuur luisterd liever naar activisten dan naar haar bevolking. Dat is iets wat het SP raadslid recentelijk ook indirect aankaartte in de raadsvergadering over rijnenburg en windmolens.
    Hij had namelijk van een “belangengroep” de vraag gekregen of hij “even zijn motie wilde aanpassen”, terwijl die motie toen alleen nog bekend was bij de raad….

  15. Fred

    Gewoon weer stoplichten plaatsen gaarne.
    Dan is het tenminste voor iedereen duidelijk.
    Wel zo veilig.

  16. Blankestijn

    De situatie zoals voorheen met verkeerslichten was ook onwenselijk. Men vergeet al snel dat het verkeer toen ook al vaak vaststond en het gewoon een afzichtelijke vierbaansweg door de wijk was.

    De weg ziet er nu stukken beter uit maar het aantal ongelukken is nu veel te hoog. Dit komt zoals boven door Rogier al aangegeven mede doordat een deel van de verkeersdeelnemers asociaal rij gedrag vertonen.

    De beste oplossing voor de buurt zal een zogenoemde “knip” bij de Socratesbrug zijn. Hiermee wordt voorkomen dat doorgaand verkeer richting en vanaf Kanaleneiland nog door de wijk heen hoeft. Dit verkeer kan dan over de “ring” zoals het ooit al was bedoeld.

    De Goylaan wordt dat een doodlopen straat wat ervoor zal zorgen dat het verkeer drastisch zal afnemen en de verkeersveiligheid toe zal nemen.

  17. W

    ‘Koelhoofd’. Volgend jaar verkiezingen!
    Maar we zijn een studentenstad………….., het hoofdbureau Groen Links staat in Utrecht, dan krijg je deze uitslag!

  18. JJ

    @W zijn heel wat meer mensen die Groen Links stemmen, behalve studenten hoor; ook veel autochtone Utrechters (kan je zien als je de verkiezingsuitslag per stembureau bestudeert).

    Overigens stemmen studenten tegenwoordig overwegend vaak D’66 (en VVD) of Partij voor de Dieren.

  19. Wim

    @ Blankesteijn

    Hé ja. Laten we van alle doorgaande wegen een doodlopende straat maken. Goed plan hoor, een totale stilstand in de stad. #njet

  20. Klaas

    @ wim

    Het idee is dat je om de stad heen gaat, waar op de ring (en via binnenring als onderdeel daarvan) via gescheiden rijbanen lange afstands en lokaal verkeer ontvlecht zijn en worden.

    Dwars door de stad is niet bedoeld voor lange afstandsverkeer, want dat loopt al deccennia vast en kan een verkeersgroei al helemaal niet aan. Vandaar het besluit om doorgaand verkeer DOOR de stad dicht te gooien. Je gaat er omheen.

  21. WV

    Klaas begrijpt het niet helemaal. Het gaat niet om het weren van doorgaand verkeer/lange-afstandsverkeer. Dat gaat natuurlijk al helemaal niet door de stad. Door de maatregelen wordt lokaal verkeer dat van wijk to wijk gaat, gedwongen de buitenring te kiezen. Die altijd vaststaat.

  22. Klaas

    @WV

    WV begrijpt het niet helememaal. Klaas kan prima van wijk naar wijk rijden nu en als hij naar een wijk aan de andere kant van het rondje stad wil gaan, gaat hij via de BINNENring. En op spitstijden STOND het verkeer altijd al ergens vast (ook voor verminderen capaciteit). Komt door kruisingen, verkeerslichten, invoegstroken en simpelweg TE VEEL AUTO’S OP 1 TIJD OP DEZELFDE PLEK. Dat los je nooit op want bottlenecks blijf je altijd houden en die zullen altijd het verkeer ergens doen laten vastlopen, zeker als verkeer dwars door de stad betekent verkeer door een nauw oud historisch centrum of verkeer door jaren-1900 of jaren-dertig woonbuurten, die daar niet op gebouwd zijn.

    Als Klaas trouwens in een andere wijk moet zijn, gaat hij bij voorkeur op de fiets. Moet hij helpen verhuizen of iets groots afgeven gaat hij niet autorijden op spitstijden, zelfde geldt voor grote dingen kopen of groot inkopen. Werklui werken en rijden eigenlijk al nooit op spitstijden. Het is of kantoorpersoneel of het zijn toch wel luie stadsbewoners die de boel laten vastlopen. De ANWB heeft al verzocht aan werkgevers, als het kan, personeel 50% thuis te laten werken en verspreid over de dag te laten beginnen> weg opstoppingen. Misschien ook gewoon later beginnen met werken en wat later naar huis. Werken van 10.00-18.00 of van 10.30-18.30.

    Dan over de BUITENring, op een deel van de ring is lange afstandsverkeer al losgehaald van korte afstandsverkeer; en dat werkt. Verder worden er miljarden uitgetrokken om dit voor 2030 op de gehele ring te realiseren. De gemeente/ het college/ de gemeenteraad en de wethouder hebben daar met de plannen al op geanticipeerd. Echter de Rijksplannen mbt de a12/a27 lopen vertraging op vertraging op en zijn dus nog steeds niet gerealiseerd.

    Als verkeer op de buitenring al vastloopt, waar de capaciteit echt x zoveel hoger is, dan was dit verkeer zeker en vast in en door de stad vastgelopen.

    Als ik trouwens vanuit het centrum naar de Ikea of Nieuwegein moest reed ik altijd al via de Waterlinieweg en nooit via Kanaleneiland. Dat gaat altijd soepel.

  23. Fred

    “Het doorgaande autoverkeer tussen ‘t Goyplein en het Europaplein wordt aangeraden om te rijden via de Waterlinieweg en de A12”.

    Die omleidingsroute gaat voor verkeersdeelnemers meer tijd kosten dan die afstand van een paar honderd meten te lopen / fietsen.

  24. W

    JJ
    Of de vrouwelijke Utechtse studenten op Jesse!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).