Het aanpassen van de fietsnietjes in de Voorstraat in Utrecht gaat 6.500 euro kosten. Het huidige ontwerp van de fietsnietjes maakt het onmogelijk om fietsen aan de beugel vast te maken. De wethouder zei begin september dat het een ‘ongelukkige keuze’ was.
De Voorstraat wordt heringericht en daar hoort ook nieuw straatmeubilair bij. Zo kwamen er tientallen nieuwe fietsnietjes. Dit waren speciale modellen, een variant waar fietsen niet aan vast gezet kunnen worden. Verschillende politieke partijen snapten deze keuze niet.
Ook de wethouder gaf dus toe dat dit een slechte keuze was en beloofde beterschap. Het aanpassen van de dichte nietjes in de Voorstraat gaat per nietje 70 euro kosten. In totaal worden 92 nietjes aangepast, wat 6500 euro aan extra kosten oplevert. De nietjes worden aangepast waardoor ze geschikt zijn om een kettingslot aan vast te maken.
Overigens was deze variant van het fietsnietje al 250 euro per stuk duurder dan de open variant. Het ontwerp met de Domtoren blijft, maar er komt een gat in de nietjes waar een slot doorheen kan.
Gekoppelde berichten

Gemeente Utrecht gaat fietsnietjes op de Voorstraat aanpassen: ‘Ongelukkige keuze’
De gemeente Utrecht laat donderdagmiddag weten dat de fietsnietjes op de Voorstraat aangepast gaan worden.…

De week in quotes: ‘Is een fietsnietje nog een fietsnietje als je niet je fiets aan het nietje kan nieten?’
Wat zijn de meest opmerkelijke quotes uit het Utrechtse nieuws van afgelopen week? Hieronder een…
46 Reacties
ReagerenVoor 5000 euro maak ik wel 92 gaten in die nietjes…
de dichte variant is bedoeld voor snelparkeren. als de gemeente er eens voor zorgt dat de voorstraat daar veilig genoeg voor is, hoeven de fietsnietjes niet te worden aangepast.
Hoezo kost dit €70,- per nietje? 1 ambtenaar kan in alle nietjes een groot rond gat boren (met het juiste gereedschap) waar een slot doorheen past. Daar is hij max. 2 uur mee bezig en dan heeft hij er wel 92 gedaan; incl voorrij- en terugrij-tijd, 3 uur. Lijkt me dat de kosten dan €210-(3x 70 per uur) max. bedragen.
Kortom, omdat men de propaganda en egobeleving prioriteit geeft boven functionaliteit kost dit geintje van de wetouder (de politiek eindverantwoordelijke) de belastingbetaler €29.440
Peanuts in verhouding tot de vele tientallen miljoenen die al verspild zijn aan verkeerskundig hobbyisme van de afgelopen jaren.
Ik doe het voor de helft ,zeg het maar.
@Jozias, Pee: maak een offerte voor de gemeente zou ik zeggen.
Fixed price, kijken of het je lukt.
Zo niet, jammer voor jou.
Ik ga er vanuit dat de wethouder dit debacle gaat vergoeden van zijn maand salaris als eind verantwoordelijke.
Goede nominatie voor de Dag van de Falende Overheid.
@wollie:
“Snelparkeren”?
Wat is “snelparkeren”?
Is er iets in het open “fietsnietje” variant dat “snelparkeren” niet mogelijk maakt?
Fietsers OCD ofzo?
“Oeh! Open fietsnietje! Aaaaaaaaaaargh! Moet m’n fietsje langparkeren!Resistance.Is.Futile.Aaaaaaaaargh”
Die 6500,= maakt natuurlijk geen drol uit, maar wordt er werkelijk waar onderscheid gemaakt tussen “langparkeren”en “snelparkeren” voor fietsers? Voor zover ik kan nagaan maakt het de gemiddelde fietser geen kloot uit waar’ie z’n fiets stalt. Boom, bank, muur, gracht (aan, of in de), als’ie maar kan afstappen en verder gaan.
Ach, nog een koopje vergeleken bij de kosten van dat tramlijntje. Het is toch maar gemeenschapsgeld woehoeeee!
Die geperforeerde platen kun je toch los schroeven en los verkopen. Zijn best tof.
Dan de slijptol er over en die 8 beugels zijn ook weg.
Wat ontzettend dom zeg, waarom zijn de nietjes ook alweer zo handig?
@WvR
Wat jij zegt is mensenkennis, bij de gemeente denken ze dat mensen doen wat de gemeente van ze eist.
Het schokkende aan dit hele verhaal is natuurlijk niet dat er een een dergelijk fout wordt gemaakt met net-nietjes. Het werkelijk schokkende is dat het werk- en denkniveau van de ambtenarij zo laag ligt dat dit soort fouten ook worden gemaakt op miljoenenprojecten….Met de tramlijn weer als meest recente voorbeeld.
Dit is gewoon het niveau van wat er met de incapabele tengeltjes aan de knoppen zit…Wat verwachten jullie nou? Neem nou zo’n van Hooijdonk. Ze heeft geschiedenis gestudeerd, erna volgde een post-doctoraaltje buitenlandse betrekkingen. Toen werd ze speechschrijver en persvoorlichter bij een ministerie. Erna werd ze adjunct-directeur bij een milieuorganisatie. Hoe kun je je nou in hemelsnaam van iemand met zo’n achtergrond verwachten dat ze infrastructurele miljoenenprojecten leidt? Of een fiets-nietje bestelt? De goede vrouw heeft nog nooit een bedrijf van binnen gezien, laat staan dat ze ook maar enige(!) relevante werkervaring of zelfs theoretische kennis heeft op het technische vakgebied waar ze verantwoordelijk geacht voor hoort te zijn…
Het is alsof je een kunstenares aanstelt om een kernfusiereactor te bouwen….Ze heeft gewoon geen flauw idee! En dat zie je werkelijk overal in de top van de ambtenarij. Er zitten geen engineers, bouwkundigen of succesvolle infrastructurele projectmanagers. Er zitten totaal incapabele Alfa’s en Gamma’s met flutstudies en nul relevante werkervaring. Het is een groep die helemaal niets kan, niks nuttigs geleerd heeft en nog nooit ook maar een dag in het bedrijfsleven heeft gewerkt…omdat een bedrijf ze er in een dag weer uittrapt.
Het is een logisch gevolg van een democratie, waarin de minst succesvollen in productie maar de minst geschikten om te leiden blijven aanstellen in ruil voor gratis cadeautjes op kosten van diegenen die wel succesvol zijn….
Nee, laat dan maar zitten.
Snelparkeren = fiets niet(je) meer terug zien omdat ie dan gejat is.
Euro 29500,- verspilt!
Verspilling is een enorme kostenpost, niet alleen bij de overheid ook bij bedrijven en bij burgers.
Verspilling van voedsel, energie, water en andere grondstoffen, etc.
Het werk van een of andere fancy streetdesigner uit ‘n fietsvreemd land zeker?
Werkelijk iedereen die wél als 3 of 4 jarige peuter of kleuter heeft leren fietsen en gepokt en gemazeld stad en land doorkruist, zal bij de aanblik van (de foto van) zo’n nietje toch direct denken: “hè? Daar kan ik m’n ketting toch nooit doorheen halen.’
Dus zeg maar elke willekeurige ambtenaar op ‘Lotte’s ministerie’ had deze oerdomme, dure fout in ‘n splitsecond op kunnen merken en kunnen voorkomen. Hoe kan het dan dat deze nietjes toch op straat terecht zijn gekomen?
Maar goed. De door WvR – in verband met fietsen – al aangehaalde onzinterm ‘snel-parkeren’ zegt eigenlijk al genoeg.
Nou dat valt reuze mee dus 👌
Je doet het ook nooit goed.
Vraagt de burger om een oplossing tegen het langdurig stallen van fietsen die zo de plekken bezet houden voor mensen die even een boodschap of een kopje koffie willen doen .
Bied je een oplossing.
Wordt de burger weer boos dat hij zijn fiets niet langdurig kan stallen.
Los je dat probleem op.
Wordt de burger boos dat het geld kost.
Uuuuuuuuh
Die geperforreerde platen zitten met schroeven vast.
Kan iemand mij uitleggen waarom het los schroeven daarvan 6.500 euro kost?
Dat kan toch gewoon werk op een werkdag van iemand zijn bij de gemeente?
@Scherpschutter: wel eens een klusje thuis door iemand uit het door jou zo geprezen bedrijfsleven laten uitvoeren? Uit ervaring weet ik dat zelfs het eenvoudig plaatsen van een nieuwe wasmachine misgaat (het halve huis onder water). En probeer dan alles maar eens hersteld en vergoed te krijgen, vooral als je al betaald hebt. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat bij de overheid de grootste genieën of technische alleskunners zitten. Maar hou asjeblief eens op met generaliseren.
Maar die nietjes waren juist zo gemaakt zodat er minder zwerffietsen zouden staan. Dat is niet ongelukkig gekozen, dat is beleid.
Ik zou zeggen: buurbewoners, aan de slag met een ring-steeksleutel of bahco. In een uur zijn ze er allemaal af. Kind kan de was doen.
@Scherpschutter
Incompetentie klinkt dan nog redelijk onschuldig. Ik heb meer het idee dat er gelobby’d wordt door allerlei bedrijven / vriendjes van wethouders en zo deze orders binnenslepen. Of het werkt is secundair en anders laat je het toch weer door een ander vriendje oplossen? Zo wordt het geld steeds meer van het plebs naar de boven ons gestelden gepompt. Zonder ook maar enige consequentie voor de betrokkenen. Corruptie lijkt me dan ook meer aan de orde dan incompetentie helaas.
Wat een gekakel weer van allerlei boze burgertjes. Waar gehakt wordt, vallen nu eenmaal spaanders. Zelfs onaf ziet de Voorstraat er al prachtig uit en laat het zich aanzien dat ook de Voorstraat (weer) leefbaar en (verkeers)veilig wordt. Daarmee vormt de Voorstraat het zoveelste voorbeeld van het succesvolle beleid van het zittende gemeentebestuur om de dominantie van de auto terug te dringen en de stad voorwaarts te helpen.
Weggegooid geld. Als je je kettingslot onder langs de poten van het nietje aanbrengt dan gaat vastmaken toch ook?
Daar zijn ze weer, de bekende autoreply reacties.
Stel:
De gemeente had in eerste instantie open nietjes geplaatst.
De ondernemers in de Voorstraat hadden bezwaar gemaakt. (Iedere week komt er per nietje weer een fiets bij die nooit meer weggehaald wordt en binnen een maand is de net opgeknapte Voorstraat een fietsenkerkhof.)
U kunt de bekende beledigingen al invullen: Wat een debielen daar op het stadhuis. Leven die ambtenaren onder een steen ? Totaal ongeschikt.
De gemeente luistert en vervangt de nietjes door gesloten exemplaren.
De bekende reacties volgen: Hadden ze dat niet meteen kunnen doen? Wat een geldverspilling !
Overigens: mooi die domtorentjes.
92 x 8 bouten losdraaien kost geen drol. Maar daar moet eerst wel uitgebreid over vergaderd worden; dus ik vermoed dat die kosten daar uit voortkomen.
Wat fijn dat Scherpschutter ons weer trakteert op zijn eenzijdige, beperkte visie. Als we kijken naar wat er momenteel in Amerika aan de hand is, dan is dat de perfecte onderbouwing van zijn stelling, toch?
TeringJantje
Dan verschillen we daarover wel iets van mening. Een wijs man vertelde mij ooit dat totale incompetentie over het algemeen een betere verklaring is dan zuivere kwaadaardigheid. En hoewel dit een goedkope platitude is natuurlijk en er bij de overheid natuurlijk wel een groter deel corrupter personeel werkt dan in het bedrijfsleven, is dit denk ik ook wel van toepassing op het grootste deel van de ambtenarij in Nederland.
Grosso modo zijn ambtenaren in mijn beleving gewoon keurige mensen die denken iets goeds te doen, maar simpelweg TOTAAL incompetent zijn om de taken uit te voeren waar ze voor aangesteld zijn OF juist worden aangesteld om zinloze taken te verrichten die weer bedacht zijn door een hopeloos incompetente leidinggevende.
Het is denk ik 80% totale incompetentie en 20% corruptie.
In de Twijnstraat staan dezelfde
@Bayerwald
Absoluut. Het gaslighting (in plaats van beleid uitzetten) van de totaal geradicaliseerde linkse democrats is het summum van wat totale ambtelijke incompetentie met een samenleving kan doen.
waar ik zei snelparkeren bedoel ik kort parkeren. stop de tijd!
Stuur er een handige stagiair van de Gemeente, met een gatenboor, op af en je bent voor onder de 100€ klaar!
@Scherpschutter, accurate analyse weer 🙂
Een kleine kanttekening, er zijn wel degelijk bètas in de gemeente, en die vragen ook al jaren om meer geld voor bijvoorbeeld zoiets banaals als wegonderhoud e.d..
Maar ordinair onderhoud is niet chique voor de alphas, en de gammas kunnen onderhoud niet verkopen, dus duurzaam onderhoud wordt er niet gepleegd. Totdat peperduur grootonderhoud heel hard noodzakelijk is om verdere ellende verkopen. En dan worden er miljoenen verkwanseld aan achterlijke ideetjes bedacht door incompetente mensen die het eigen belang boven het algemeen belang stellen. Sommige van die incompetente zielen werken bij gesubsidieerde NGOs die alles bijelkaar liegen, andere incompetentie zielen werken bij overheden en worden betaald door de belastingbetaler. De incompetente gamma’s blijken ineens heel competent om incompetentie te verhullen, waardoor het stemvee bestaande uit incompetemte alpha’s en gamma’s die niet eens door hun proeftijd heenkomen van een fulltime baan in het bedrijfsleven, de incompetente bestuurders hun functie laten behouden.
Paar honderd jaar voor Christus was dit incompentie probleem van een democratie al de oorzaak voor de val van Athene, 2500 jaar later is er niets verandert.
De enige democratie welke het al 1.000 jaar volhoud, is de Engelse democratie. En uitgerekend die wordt nu door de EU verguisd omdat de incompetentie ambtenaren en politiek in Brussel het eigenbelang boven het algemeen belang steld zodat de incompetente gammas de incompetentie van de alpha’s op zeer competente wijze kunnen verhullen.
Ergens is de mens best wel heel erg geniaal
Al blijft het een achterlijke kale aap met een god-complex die heel een scala werktuigen nodig heeft om zichzelf te voeden, te kleden, te huisvesten, te verplaatsen, te socialiseren, en tegenwoordig zelfs ook nog om zich te kunnen voortplanten…
@ Scherpmissert
Het Neo-Liberalisme is nog altijd een rechtse hobby. Net als het je zelf verrijken met behulp vsn belastinggeld en het leegstelen van subsidiepotten.
Het slot kan idd gewoon onder langs de poten. Hoeft geen cent extra te kosten. Gekrakeel van links tot rechts. Anders kunnen de platen eraf geschroefd worden en voor anderen doeleinden gebruikt worden.
Blijft alleen nog even de vraag open staan of 80 % van de reageerders hier incompetent is en 20 % corrupt. Of andersom?
Wie het weet mag het zeggen !
Als je corrupt bent, ben je toch ook incompetent.
Is daar iemand 2 maand mee bezig met een nieuwe gatenboor en boormachine?
De tandjes dat je dit durft te melden als wethouder.
@Martin:
Nee hoor.
Het één sluit het ander niet uit.
Corrupt en competent is meer dan mogelijk.
Corrupt en incompetent komt vrij vlot aan het licht.
Precies wat @Rosa zegt: in de Twijnstraat staan dezelfde. Al tijden, hoor je niemand over. Voldoen dan ook prima.
@Scherpschutter op zich best een relevante kwestie die je aanstipt, al ben je zoals gewoonlijk weer erg zwart wit en ben ik het grotendeels niet met je eens. Maar wat is je oplossing voor dit in jouw ogen immense probleem?
Meer dan 40 reacties !
Wat leven we toch in gelukkige omstandigheden dat we ons hier zo druk om kunnen maken.
@Berk
De overheid voor 95% afschaffen en een totaal geprivatiseerde samenleving oprichten.
Het is namelijk een tamelijk zinloos en amoreel idee om een per definitie incapabele groep mensen die zich overheid noemen geld te laten afpakken van alle mensen die geen overheid zijn, zodat de incapabele groep mensen vervolgens eenzijdig beslist om een bedrijf te betalen om een speeltuin neer te zetten waar geen draagvlak voor is, waar zo’n buurt dat natuurlijk ook prima zelf zou kunnen bepalen (en betalen) als er niet een overheid was die eerst hun geld afpakte om speeltuinen te bouwen die ze niet willen…