Aantal deelauto’s groeit sterk in Utrecht Aantal deelauto’s groeit sterk in Utrecht

Aantal deelauto’s groeit sterk in Utrecht

Aantal deelauto’s groeit sterk in Utrecht
Auto's in de Utrechtse binnenstad. Archiefbeeld DUIC
Het aantal deelauto’s in Utrecht blijft doorgroeien. Vorig jaar kwamen er 900 wagens bij waarmee het totaal op 4265 uitkomt.

Het aantal deelauto’s in Utrecht blijft doorgroeien. Vorig jaar kwamen er 900 wagens bij waarmee het totaal op 4265 uitkomt.

Het autodelen lijkt steeds populairder te worden. Althans, het aantal auto’s dat aangeboden wordt groeit al jaren hard. In 2015 waren het nog 1267 voertuigen, sindsdien stijgt het aantal elk jaar stapsgewijs tot de 4265 in 2019.

Het gaat hierbij vooral om voertuigen die door particulieren worden aangeboden: Utrechters die hun eigen auto via deelplatforms als Snappcar verhuren. Iets minder dan 300 auto’s zijn van professionele aanbieders die meerdere eigen wagens hebben, zoals Greenwheels.

In verhouding met het aantal inwoners blijft Utrecht de grootste autodeelgemeente, zo berekende CROW een aantal maanden geleden.

Politieke vragen

De PVV wilde van de gemeente weten hoe vaak al deze auto’s gebruikt worden. Ze zijn benieuwd of daarmee aangetoond kan worden dat deelauto’s inderdaad een belangrijke vorm van mobiliteit kan worden voor de bewoners in de nieuwe wijk Merwede.

De gemeente laat weten niet de precieze informatie voorhanden te hebben waaruit blijkt hoe vaak de deelauto’s gebruikt worden. Wel weet de gemeente te vertellen dat in 2017 de auto’s van professionele aanbieders dagelijks gebruikt worden voor 110 ritten per dag.

In de plannen voor het autovrije Merwede staat dat er zo’n 300 deelauto’s aan de randen van de wijk komen. Later dit jaar komt de gemeente wel met verdere onderbouwing over het aantal deelauto’s in Merwede en het verwachte gebruik hiervan.

 

Gekoppelde berichten

29 Reacties

Reageren
  1. Scherpschutter

    Geen idee hoeveel deelauto’s gebruikt worden. Ja, de bezetting bij bedrijven is wat laag. Hee, weet je wat? Laten we een autoloze wijk bouwen met deelauto’s aan de randen.

    Met vriendelijke groeten,

    Uw gemeente.

    Man man man…

  2. Esrin W.

    Ik heb er twee waarmee ik periodiek wissel. Een klassieker die nog op gelode benzine rijdt en een dagelijkse V8. Of bedoelen ze dit niet met delen?

  3. Erwin

    De PVV weet heel goed dat Greenwheels van de NS is, dus misschien moeten ze het daar even navragen. Blijkbaar is er wel degelijk een markt voor, anders zou de NS er wel de stekker uit trekken.

  4. jan

    110 ritten werden er in 2017 per dag gedaan met deelautos via professionele bedrijven. Laten we gek doen en we zeggen het zijn er nu 300. Maar er komen 12000 woningen met 1800 parkeerplaatsen in Merwede. Voor minimaal een aanschaf prijs van ongeveer 350k en hoger … ik zou mij als projectontwikkelaar achter de oren krabben. Moet je daar wel in moet stappen? Ik geloof dat voor heel veel mensen het openbaar vervoer voldoet. Maar zijn er 12000 huishoudens die dit willen? En in het centrum willen wonen en ook het geld ervoor over hebben? Ik ben erg benieuwd.

  5. Gert-Jan Jansen

    Ik rij al 3 jaar in een elektrische deelauto van WeDriveSolar en ik vind het een briljant systeem én veeeeeel goedkoper dan een eigen brandstofauto. WeDriveSolar zorgt er goed voor dat er voldoende auto’s zijn zodat je nooit misgrijpt. Los van mensen die dagelijks een auto voor hun werk nodig hebben, vind ik deelauto’s ook dé oplossing voor veel stadse problematiek zoals parkeren, verontreinigde lucht en geluidsoverlast.

  6. Kadoendra

    @Esrin W.

    Ze bedoelen met delen dat je de onderdelen van een auto kan huren, dus als je b.v slechts een autostuur wil huren dan is dat zeer goed mogelijk bij een deelauto.

  7. Piet

    Het woord deelauto klinkt zo lekker duurzaam. Maar delen doe je bijvoorbeeld met je buurman. Dit is gewoon een vorm van autohuren, ook prima en scheelt ongetwijfeld een hoop ruimte in de stad maar ook niet meer dan dat.Dus daar hoeft niemand voor gesubsidieerd te worden. Dus gewoon parkeergeld als ze in de binnenstad gestald zijn etc etc.

  8. Jordi

    Als je op 5 minuten fietsen van Utrecht Centraal woont, moet je wel een heel specifiek doel hebben om met de auto ergens naartoe te móeten gaan. Bijvoorbeeld familie of werk dat slecht bereikbaar is per ov. Overigens gaat de maximumsnelheid voor de trein níet omlaag naar 100km/u, dus is de trein voor veel mensen plots een betere optie. In mijn flat in Overvecht heeft slechts de helft van de huishoudens een auto. Dat heeft diverse redenen, maar één ervan is goed openbaar vervoer in de wijk, waardoor je ook zonder auto prima uit de voeten kunt. Het ov bij de Merwedekanaalzone wordt hoe dan ook vele malen beter dan in Overvecht en het gemiddelde inkomen om het ov te betalen vast ook. Prima leefbaar dus voor wie dat wil, zeker met deelauto’s, en je eigen auto ergens anders parkeren kan ook natuurlijk (ik zeg maar wat: Papendorp of zo). Ik heb zelf twee kleine kinderen en reis bijna nooit met (deel)auto, met familie in Zeeland en Oost-Groningen (bereikbaar per trein). Met kinderen in het ov is als je het gewend bent bovendien veel leuker dan in de auto vast zitten. Ik neem aan dat de gemeente ook niemand gaat dwingen te wonen in Merwede. Dus maak je niet druk en laat Utrecht het proberen. Als het ergens kan, kan het op deze plek. De woningen zijn binnen een mum van tijd verkocht en verhuurd. Dat is zeker.

  9. bureaulesswatts.nl

    Auto delen doe je met de buren of familie. Zonder contracten op vertrouwen. Mocht je buurman de auto total loss rijden , moet je hopen dat ie een nieuwe voor he koopt . Zo niet heb je pech . Auto delen zoals hier gepropageerd is lease of huren . Dat het duurzaam zou zijn of bijdragen een mindere kilometers , klopt niet .

    Uitgangspunt van de aanbieder zal zijn de auto’s zo’n hoog mogelijke bezettingsgraad te laten halen om de kosten o laag mogelijk te houden . Ergo zoveel mogelijk kilometers laten maken. met bijbehorende CO2 uitstoot . Ja elektrieke rijders , ook dan .

    Bovendien zullen de deelnemers de neiging hebben om meer de ayto te pakken als ie er toch staat . in vergelijk tot de situatie dat ze geen aito tot de beschikking hadden .
    Agv het Jevons effect wordt de aanvankelijke besparing teniet en neemt het gebruik juist toe. .

    kortom ; het deelauto -concept , zal het omgekeerde veroorzaken dan wat men werd voorgehouden; méér CO2 uitstoot en fijnstof . ook is het aannnemelijk dat er juist méér auto’s in de straat komen als op een gegeven moment zal blijken dat op bepaalde momenten geen auto beschikbaar is. Dan moet er een bijkomen . enzovoort . eigenlijk hetzelfde traject als ‘gewone auto’s 60 jaar geleden doorliepen , maar dan met een ander sausje . Een groen sausje

  10. Wim Vreeswijk

    Je moet 3 zaken NOOIT delen: je partner, je auto en je pincode.

  11. [email protected]😉

    Ik deel al jaren vrouwen en ik moet bekennen dat ik er zeer over te spreken ben,weet alleen wat hun man ervan vindt.🤭

  12. Binnenstadbewoner

    De meeste deelauto’s in de binnenstad staan zowat permanent stil. Vooral die van Greenwheels. Niet zo verwonderlijk want die deelautoritjes zijn hartstikke duur.

  13. Erwin

    @binnenstadbewoner: klopt. De NS legt enorm veel geld toe op deze auto’s. Dat is namelijk een liefdadigheidsinstelling en geen commercieel bedrijf. Ow nee…

  14. HArry

    De essentie van eigen vervoer is je eigen vrijheid om een eigen auto te hebben die altijd voor je klaar staat wanneer jij dat wil. Koop dus toch gewoon een oude benzinebak en je bent vele malen goedkoper uit dan welke OV of deelonzin dan ook. Gewoon alle BS propaganda negeren is dus nog altijd veel goedkoper.

    En als je geen kinderen hebt kan je er ook nog een oude diesel voor je vrouw bij aanschaffen. Die kosten ook geen reet meer 😉

    Ze willen gewoon je vrijheid en geld. En hoe makker het schaap….hoe meer geblaat.

  15. Mina

    “Normale” auto’s staan ook 95% van de tijd stil…

  16. Robin

    Onze bijna 50 We Drive Solar auto’s in Utrecht rijden gemiddeld meer dan 1 rit per dag.

  17. cas

    @ Jordi, helaas zal er zit er naast de tijdwinst ook een prijs bij. Helaas zijn de laatste jaren de kosten voor ov harder gestegen dan voor autoverkeer. Dat geeft het ov ook geen goede voorsprong, en met een gezin het ov nemen is helemaal kapitaal vernietiging. Dan kan een deel/huur auto wel uitkomst bieden.
    Maar het belangrijkste is dat het ov maar zeer beperkt een snellere verbinding is tegenover de auto. Het planbureau voor de leefomgeving heeft al eens berekend dat 95% van de bewegingen met een auto sneller zijn. Als je een paar keer per jaar ene auto nodig hebt is een snapcar een prima alternatief.

  18. Esrin W.

    @ Kadoendra: ik wist precies wat de insteek was. Mijn stuk tekst was een knipoog naar de groene eco-rakkers waar ik alleen al bij mij in de straat enorm veel buren onder kan scharen en welke mij continue de les proberen te lezen over het hebben en rijden van twee auto’s, 1 hobby auto uit 1987 en een wat snellere van nu met een wat grotere motor capaciteit en de bijbehorende benzine consumptie. Ik betaal en bepaal zélf wat ik rijd en hoe vaak en waar etc.

  19. Piet

    @Geert-Jan en Robin, We drive solar is gewoon een BV met een winstoogmerk en heeft niets met delen te maken. Zullen ze verder prima doen maar is niet vanuit een goededoelen oogpunt. Betreft gewoon een niche in de autoverhuurmarkt.

  20. wollie

    greenwheels boert harstikke goed in utrecht, makkelijk boeken via een snelle app en goedkoper dan een eigen auto als je geen woonwerk rijdt. ze treuzelen wel met elektrisch; ga nu wedrivesolar proberen.

  21. Check

    @Esrin W. Onjuist. Wat u kunt rijden wordt zoals altijd al bepaald door fabrikanten en overheid. Waar u kunt rijden door de overheid. Hoe vaak mag u zelf bepalen.

  22. wollie

    er zijn talloze woonwijken met een parkeernorm van >1.5; voor autobezitters dus. een welkome afwisseling om ook eens voor autovrijen te bouwen! zit je als vrome fietser tenminste niet tegen het koekblik van je buren aan te kijken 🙂

    wie dagelijks met de auto reist moet niet in de stad gaan wonen. ga iets daarbuiten zitten en je hebt veel meer huis voor je centen.

  23. Marko

    Ik begrijp eerlijk gezegd niet goed waarom er zoveel kritiek en weerzin tegen greenwheels, snappcar, etc blijkt te zijn in reacties onder dit artikel. Wat is het probleem? Je hoéft er geen gebruik van te maken.. En mensen die er wél gebruik van willen maken, lekker hun gang laten gaan – het is niet iets waar jij last van hebt. Als jij met de bus, fiets, of eigen auto wil blijven rijden, helemaal prima. Vrij land, vrije keuze.

  24. [email protected]😉

    Sinds kort verhuur ik trapautos aan bekenden die begaan zijn met het milieu, geen uitstoot en goéd vd conditie.
    Het kind komt tijdens het trappen naar boven 🤪👍.

  25. Eric

    Hierbij een stuk over dit onderwerp, Utrecht wordt ook als voorbeeld genoemd.

    https://medium.com/@ericterlien/how-to-fit-the-car-in-urban-areas-a264c26044c6

  26. Tiny

    @Erwin Greenwheels is onderdeel van PON (o.a. Volkswagen), niet van NS. https://pon.com/activiteiten/automotive/mobility-services-retail/

  27. Ton

    @ bureaulesswatts.nl.
    In sommige grote Duitse steden bestaan nu twee parallelle systemen. Een ‘deelauto’ (inderdaad, ‘huurauto’ is correcter; ‘date auto’ is echt een lelijk woord) met een abonnement waarbij je deels vaste kosten hebt naast een kilometer/uur prijs. En sinds kort een systeem zonder vaste kosten, waar je dus alleen per kilometer/uur betaald.
    Uit onderzoek blijkt dat het eerste systeem vooral gebruikt wordt door mensen die anders een auto zouden hebben. Het tweede systeem wordt vooral gebruikt door mensen die anders geen auto zouden gebruiken. Het eerste systeem betekent dus minder CO2 enz. Het tweede systeem juist meer.

  28. Zonnewende

    Ik heb ooit geprobeerd een auto te delen met een vriendin van mij in een andere wijk. Hij zou dan om en om bij de een of de ander staan. Particulier autodelen dus. Wat overigens ook met contract kan. Daar is zelfs een aparte vereniging voor met website met alle informatie hoe je dat aan kan pakken: deelauto.nl

    De gemeente stimuleert autodelen ook, doordat je voor beide parkeerrayons een vergunning aan kunt vragen:
    https://pki.utrecht.nl/Loket/product/af8e60865422676d36035bbb3bd3a9c6

    Maar mooi niet dus… dat kan alleen als de rayons hetzelfde tarief hebben. Je krijgt namelijk alleen een vergunning voor het goedkoopste rayon! In ons geval geen vergunning, omdat een van ons in onbetaald gebied woonde.

    Op die manier wordt het dus juist NIET gestimuleerd. Heel jammer!

    En inderdaad: deelautobedrijven zoals Greenwheels zijn heel duur als je de auto gebuikt voor meerdere uren achter elkaar, vanwege het uurtarief.

  29. Marko

    Mywheels is overigens aantrekkelijker dan Greenwheels. Geen abonnement, en lagere tarieven. Het is veruit de beste optie als je af en toe een auto wil gebruiken. Ik heb 1x per week een hele dag een auto nodig. Dat kost me bij Mywheels dan zo’n 1000 euro per jaar. Totaal. Daar kan je geen eigen auto voor rijden… Heb je dagelijks een auto nodig, dan is een deelauto niet voor jou geschikt.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).