Het aantal geregistreerde verkeersongevallen in de stad Utrecht is voor het derde jaar op rij gedaald. Dat blijkt uit een analyse die RTL Nieuws maakte op basis van cijfers van de politie en Rijkswaterstaat.
De politie registreerde vorig jaar zeven dodelijke ongevallen en 269 ongelukken waarbij een gewonde viel. Dat is respectievelijk 2 en 57 minder dan in 2018. Bij de andere 2.871 ongelukken in 2019 was er alleen blikschade. Volgens RTL Nieuws waren 1.512 van de in totaal 3.805 ongelukken in 2019 op kruispunten en rotondes.
Op de kruising van de Admiraal Helfrichlaan en de Beneluxlaan ging het het vaakst mis. Tussen 2017 en 2019 gebeurden daar twaalf ongelukken. De buurt waar de meeste ongevallen gebeurden is Kanaleneiland-Noord (150 keer), gevolgd door Bedrijventerrein Lage Weide (116 keer).
Ongevalsrisico
RTL Nieuws ontwikkelde daarnaast een methode om het ongevalsrisico per buurt te berekenen. De cijfers van het aantal ernstige ongelukken zijn daarvoor naast de cijfers van TomTom gelegd, om een indruk te krijgen van de hoeveelheid verkeer per kilometer weg in een buurt.
Het ongevalsrisico is uitgedrukt in sterren. Als het ongevalsrisico van een buurt de afgelopen drie jaar vijf keer hoger is dan het gemiddelde, krijgt de buurt één ster. Een gemiddelde score wordt uitgedrukt met drie sterren en als er geen ernstige ongelukken in een buurt zijn geregistreerd, krijgt de buurt vijf sterren.
Van de 111 Utrechtse buurten scoren de meeste drie sterren (43). Slechts één buurt krijgt vijf sterren: de Springweg en omgeving Geertebuurt. Zeventien buurten scoren één ster, 33 krijgen twee sterren en dertien buurten hebben vier sterren gekregen.
10 Reacties
ReagerenIs allemaal dank zij de verbetering van het zicht agv de milieuzone en fijnstofvermindering. En natuurlijk door alle fietsstraten en speelgoedbaterrijauto’s.
Zijn die miljoenen toch nog ergens goed voor.
Of was er gewoon minder verkeer?
Tja, met 50% minder verkeer zijn er ook minder ongelukken. Beetje makkelijk scoren!
Vanwege de gestaag toenemende armoede is er ook steeds minder animo en koopkracht om jaarlijks gemiddeld 2.500 euro te investeren in afschrijving, benzine, onderhoud, verzekering, motorrijtuigenbelasting en steeds hogere parkeerkosten. Ik heb het dan nog niet over de toenemende autohaat van de Utrechtse fiets- en collegepartijen.
2500 euro per jaar voor afschrijving, benzine, verzekering, belasting en parkeerkosten?
Geen geld zeg!
Fijn dat het aantal ongevallen is gedaald, maar 7 doden zijn er nog steeds 7 te veel.
@HArry en isabelle
Dit zijn de cijfers van 2019, toen was er nog geen sprake van minder verkeer wegens thuiswerken i.v.m. corona.
Minder verkeer betekent ook minder ongelukken.
Erwin@: dan bedoel ik minstens, want dan heb ik het over een 20 jarige Mitsubishi met een waarde van m.i. 400 euro. Koop je een duurdere, dan zijn de jaarlijkse lasten substantieel veel hoger. Bovendien ontstaat er in Utrecht steeds meer fileverkeer vanwege de 3812 inwoners per vierkante kilometer dus ook veel minder ernstige verkeersongevallen. Elk nadeel heeft zijn voordeel dus.
@Pee En wat betekenen de getallen als er juist ietsje méér verkeer was in 2019? Ik krijg op DUIC altijd onder de kop een stuk tekst te zien met allerlei interessante feiten en beschouwingen. Daar staat het in, erg leerzaam. Maar ik begrijp dat u die tekst niet te zien krijgt?
Meestal krijgt Lot van Hooijdonk van alles de schuld wat er ook maar zich afspeelt op verkeersgebied in onze mooie stad.
Is dit nu ook haar schuld of verdienste? Net zo’n verdienste dat er steeds meer mooie stukken stad bij komen, zoals Mariaplaats, Domplein omdat die nogal aanwezige auto’s minder ruimte krijgen.