Aanvullende verkeersmaatregelen voor Oudwijkerdwarsstraat na ontevredenheid bewoners Aanvullende verkeersmaatregelen voor Oudwijkerdwarsstraat na ontevredenheid bewoners

Aanvullende verkeersmaatregelen voor Oudwijkerdwarsstraat na ontevredenheid bewoners

Aanvullende verkeersmaatregelen voor Oudwijkerdwarsstraat na ontevredenheid bewoners
De Oudwijkerdwarsstraat na de herinrichting.
De gemeente Utrecht heeft een aantal nieuwe verkeersmaatregelen gepresenteerd voor de Oudwijkerdwarsstraat. Bewoners lieten eerder weten ontevreden te zijn over de verkeersveiligheid in de straat.

De gemeente Utrecht heeft een aantal nieuwe verkeersmaatregelen gepresenteerd voor de Oudwijkerdwarsstraat. Bewoners lieten eerder weten ontevreden te zijn over de verkeersveiligheid in de straat.

In november worden de nieuwe maatregelen in de Oudwijkerdwarsstraat aangebracht. Er komt een zebrapad ter hoogte van de Beukstraat. Aan het begin van de straat komen twee borden die het verkeer wijzen op de maximumsnelheid van 30 kilometer per uur.

Visueel

Ook krijgt de Oudwijkerdwarsstraat een aantal visuele aanduidingen om het verkeer veiliger te maken. Wegversmallingen en stippen op de weg moeten ervoor zorgen dat er minder hard wordt gereden.

In de bocht bij de Burgemeester Reigerstraat komt een duurzame print op het asfalt, gelijk aan de print op de middenstrook van de Nachtegaalstraat. Die maakt de bocht scherper voor automobilisten. 

Verder komen er op verschillende plekken in de straat fietsnietjes te staan. Op de hoek van de Oudwijkerdwarsstraat en de Homeruslaan komt meer groen, op verzoek van de bewoners.

Minder veilig

Februari vorig jaar begonnen de werkzaamheden aan de Oudwijkerdwarsstraat. Volgens de gemeente zijn de buurtbewoners betrokken bij het maken van de herinrichtingsplannen. Toen werd ook al door omwonenden aangegeven dat er vooral zorgen waren over de verkeersveiligheid.

De gemeente heeft daarom onderzoek naar de veiligheid laten doen door een extern bureau. Uit het onderzoek blijkt inderdaad dat de oude inrichting van de straat beter werkte voor het verminderen van de snelheid in de straat. De gemeente geeft toe dat de zorgen over de verkeersveiligheid terecht waren.

Trillingen

Verder heeft de gemeente ook onderzoek gedaan naar de intensiteit van het verkeer en de trillingen die het veroorzaakt. Uit dat onderzoek blijkt dat de intensiteit van het verkeer in de Oudwijkerdwarsstraat nog wel meevalt, in vergelijking met andere straten in de buurt. Ook de trillingen die het verkeer veroorzaakt, liggen lager dan de streefwaarden.

In november gaan de werkzaamheden aan de Oudwijkerdwarsstraat van start. Naar verwachting zijn de nieuwe verkeersmaatregelen tegen het einde van november allemaal aangebracht. 

Gekoppelde berichten

17 Reacties

Reageren
  1. Lombokker

    Een zebrapad, twee extra borden 30 km/u en stippen op de weg. Ik denk dat de doorsnee asomobilist zich daar niet veel van aan zal trekken. De wegversmallingen misschien wel, al zijn die voor echte verkeersterroristen juist aanleiding om nog wat meer gas te geven.

    Handhaven is kennelijk nog steeds een vies woord in de stad Utrecht.

  2. Jolanda

    Briljant. Er zijn inspraakavonden voor bewoners geweest, kennelijk niet naar geluisterd. Dat is vaak zo dat inspraak voor de buhne is. Nu moet het weer anders. Ik voorzie hierna weer klachten van bewoners aan de Oudwijkerdwarsstraat over trillingen van verkeer die overlast geven. De oplossingen zijn echt geen rocketscience, daar hoef je geen duur adviesbureau voor in te huren. Ik verwacht dat een gemeente als Utrecht deze kennis zelf in huis heeft. Ongelofelijk. Het lijkt in Utrecht standaard te worden dat projecten niet meer in een keer goed kunnen gaan: Goylaan, Maliesingel/Tolsteegsingel etc. Is dit nu gebrek aan kennis bij ambtenaren, projectleiders, verkeerskundigen etc. van de gemeente, foute uitvoering, of eigenwijsheid van de wethouder? Het enige voordeel lijkt dat het binnen een maand afgerond zou kunnen zijn. Maar daar durf ik geen vergif op in te nemen.

  3. Willem

    Lekker hoor, daar kan de Adelaarstraat/W van Noortstraat alleen maar van dromen. Al jaren verkeert de straat in erbarmelijke staat, wordt er te hard gereden, roepen bewoners om maatregelen zoals zebrapaden etc maar vanuit de gemeente geen sjoege. Maar ja: deze straat ligt dan ook niet in oost… 😡

  4. Peter de V.

    Vergeet de Voorstraat niet, Jolanda! Die je op sommige momenten nauwelijks meer kan oversteken (was vooraf voor gewaarschuwd door bewoners) en “meer ruimte voor de voetganger” is geworden “meer ruimte voor allesbehalve de voetganger (was vooraf voor gewaarschuwd door bewoners). Daarnaast veel klachten over racende scooters.
    Well done, gemeente!

    Wat ik nog wel eens hoor is dat de mensen die het plan bedenken/uitvoeren geen idee hebben wat er allemaal gebeurt in die straat. Bij herinrichting Wittevrouwensingel wisten de projectleiders niets van de hostels en de hasjboot aldaar…

  5. Tonie

    @willem merkt terecht op dat het opmerkelijk makkelijk gaat wanneer het om bepaalde wijken gaat, en dat andere wijken, met name Noordwest er bijzonder bekaaid vanaf komen… voorbeelden zijn de Adelaarstraat, WvN, en het grootste deel van de Straatweg. Slechts tot de spoorbrug, want dat oogt mooi voor Het Centrum. Ná de spoorbrug gaat de hand op de knip, op een pleintje na…: uit het zicht uit hert hart!

  6. Koel Hoofd

    De ironie is dat de oplossingen ter verbetering van de verkeersveiligheid in verblijfsgebieden al sinds de zestig worden toegepast en sinds de jaren 80 panklaar voor heel Nederland zijn en wettelijk ingevoerd.
    Tot eind jaren negentig is dat ook ijverig zijn toegepast door de gemeente omdat ze gewoon keigoed werken. Daarna heeft men het hier laten versloffen want men had andere politieke prioriteiten en technische maatregelen in bestaande straten toepassen is duur.

    Tegenwoordig rukt de gemeente vanwege idealistisch verkeerskundig hobbyisme de technische snelheidsremmende maatregelen er weer uit en vervangt het voor kamerbreed asfalt waar ‘het recht van de sterkste, snelste, meeste, grootste’ geldt. Een soort merticratie op de weg.
    Een GL wethouder zei over dergelijke weginrichting in 203 in Duic: “Het uiterlijk van een straat lokt bepaalt gedrag uit, maar verkeersdeelnemers moeten er wel eerst aan wennen. Dit kan een paar weken tot een paar maanden duren.”

    Kortom, wen er maar aan dat het onveiliger op de wegen wordt, over een paar jaar weet u niet beter meer en bent u er helemaal aan gewend. Dat vind u het goed voor de schone lucht en gezondheid in een bomvolle stad.

  7. Wies

    Nederland is een super land qua infrastructuur vanwege de vele ingrepen om snelheid uit het verkeer te halen en de voetganger en fietser te beschermen. Deze naïeve gemeente gooit dat principe over boord en maakt structureel plakken asfalt op drukke plekken zonder enige andere maatregel. De gedachte daarachter is dat weggebruikers het onderling wel oplossen en zich aan de snelheid houden. Maar feitelijk is dat natuurlijk niet zo, zeker niet als je motto ook nog eens is ‘niet handhaven’. Wanneer stopt de gemeente hiermee?

  8. Marko

    Het mooie brede asfalt is wel een pluspunt als de gemeente Utrecht ooit nog de Formule 1 naar Utrecht wil halen, ligt mooi in het verlengde van andere sportevenementen die de stad op de kaart zetten. Kleine correcties als stippen en een zebra maken waarschijnlijk niet heel veel verschil, maar dat moet nog blijken. Iets verdergaande aanpassingen doen vast meer, bijvoorbeeld met kleinere bussen gaan rijden of er eenrichtingsverkeer van maken. Maar daarmee doe je eigenlijk het vernieuwingsproject over, in elk geval het ontwerp van het bovengrondse deel. Fietsnietjes zorgen voor een gezellige verrommeling en het zijn spannende obstakels voor voetgangers, maar is het voor snelheidsvermindering van auto’s niet juist beter als alle verweesde swapfietsen her en der worden neergekwakt, zoals op de meeste plekken in de stad?

  9. Waterman

    Ja Peter, hetzelfde geldt voor de vernieuwde Nachtegaalstraat. De zebra’s die er waren zijn verdwenen. Probeer nu maar eens als voetganger over te steken, als het al lukt om tussen alle terrassen, geparkeerde auto’s en fietsen door de straat te bereiken. Een ding is daar wel goed: bredere stoepen. Dat is bijvoorbeeld in de Nobelstraat een ander verhaal, om maar te zwijgen over de bizarre situatie Janskerkhof/Domstraat voor voetgangers, fietsen en auto’s.

  10. tinus

    De gemeente vergelijkt trillingen met andere straten en zegt dan dat het wel meevalt. Dus elders is het nog erger? ofwel bewoners moeten neit zeuren.
    ERGELIJK COMMENTAAR VAN AMBTENAREN !
    “”de intensiteit van het verkeer in de Oudwijkerdwarsstraat nog wel meevalt, in vergelijking met andere straten in de buurt “

  11. Bromsnor

    Bronsnor denkt dan, “al het gemotoriseerde verkeer de stad uit en de handkar opnieuw invoeren”. Iedereen blij!

  12. Sjaak

    @tinus: inderdaad zijn de trillingen in andere straten erger. Daar gebeurt helemaal niks aan want, zoals Willem terecht opmerkt, deze straten liggen niet in oost.
    Inderdaad even niet zeuren dus, jullie straat is mooi opgeknapt. Ga anders voor de grap een keer in een andere wijk kijken.

  13. W

    Ik houd mijn hart vast als de Maliebaan met het plan van Lot Hooidonk, wethouder Verkeer, gerealiseerd wordt! Maar vooral hoeveel extra werk er daarna aan de ‘rotonde’ gedaan moet worden.
    Eén ‘Goylaantje’ is toch voldoende?
    Kostenplaatje van dan die extra gemaakte kosten……….?
    Want ook naar die bewoners/belanghebbenden is helaas niet of nauwelijks geluisterd! We zullen zien…….

  14. Bernhard

    De Nachtegaalstraat ben je je leven als fietser ook niet meer zeker, nu het is omgetoverd tot een ‘fietsstraat’. Gemotoriseerd en niet-gemotoriseerd verkeer moet je van elkaar scheiden!

  15. remco

    @peter de V, Ik woon zelf aan de plompetorengracht, en steek elke ochtend in de spits met mijn zoontje van 6, die zelf fietst ,de voorstraat over.
    Ik snap eerlijk gezegd het gedoe op deze site over de voorstraat niet zo goed. Ik vind het een zeer grote verbetering. De stoepen zijn veel breder geworden (lijkt mij toch meer ruimte voor voetganger), in de regel rijden auto’s niet te hard. ja, er zijn rotte appels, maar de racebaan waar iedereen voor waarschuwt is het zeker niet.

    Oversteken: vaak moet je even wachten, voornamelijk door de vele fietsers. Vooral de elektrische fiest is ellendig, maar dat is geen exclusief voorstraat probleem. Maar zelfs mijn zoontje van 6 komt er elke dag prima door

  16. JR

    Ach ach ach mensen toch. Wat een tot moedeloosheid stemmende negativiteit toch weer. Laten we wel wezen, de Voorstraat en Nagtegaalstraat zijn er toch stukken op vooruit gegaan na de opknapbeurt?

  17. Adnillia

    Tja, ik woon dus in de Oudwijkerdwars. De straat is heel mooi opgeknapt, maar het is een racebaan geworden, vooral ‘s nachts. 80 km per uur is absoluut geen uitzondering. Vaak ook twee auto’s die echt aan het “racen” zijn. Terwijl we het vooraf zo duidelijk hebben aangegeven.
    Ik zeg: gooi er drempels in, en een flinke wegversmalling op twee plekken, en het probleem is opgelost.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).