Na acht jaar verbouwen aan Utrecht Centraal is het eind nu in zicht. Op 7 december zal de officiële opening van het station plaatsvinden.
In de laatste maanden wordt er nog gewerkt aan de afronding van de bouw van het drukste station van Nederland. De laatste winkels worden afgebouwd, de tegelvloer wordt afgemaakt en kabels en leidingen worden opgeruimd. Ook komt er nog een grote trap naar de verdieping in de hal.
Op 7 december worden er de hele dag activiteiten georganiseerd en feest gevierd op het station. De gemeente wil graag dat Utrechters meedenken over de invulling van het programma op deze dag. Dat kan door de verschillende (sociale) kanalen van CU2030 in de gaten te houden.
De opening betekent overigens niet dat alle werkzaamheden in het stationsgebied voorbij zijn. Zo wordt er de komende jaren nog wel gewerkt aan onder meer de grootste fietsenstalling ter wereld en de zogeheten Noord- en Zuidgebouwen.
12 Reacties
Reageren8 jaar????Weet toch zeker dat de eerste paal in 2011 de grond inging,lijkt me eerder 5 jaar.
Gezien het aantal m2 aan golfplaat kan het een gemiddelde sloppenwijk met gemak bedienen…
@Bill: Helemaal mee eens. Het is nou niet een bijzonder architectonisch wonder geworden. Men had b.v. kunnen kijken naar Madrid Barajas Airport, zelfde soort golvend dank, maar veel mooier uitgevoerd. Jammer. Andere steden met nieuwe stations, zoals Arnhem en Rotterdam hebben in mijn ogen wél mooie stations gekregen.
Hopelijk zien ze de komende maanden nog kans om naar boven te kijken. Zowel in de hal als onder de hal is het plafond niet om aan te zien. In de hal kijk je tegen golfplaten en onder de hal is het Goor zwartgeblakerd beton dat je ziet.
Ook poging nummer tig om Utrecht van een fatsoenlijk station te voorzien dat uitstraling heeft lijkt helaas jammerlijk mislukt
Well done,,,,prachtig prachtig
Heel mooi concept maar inderdaad jammer van de goedkope afwerking.
Haalt het niet bij de “Haaienbek”
Het lelijkste station van Nederland met zijn “bidonville-achtige” dakconstructie en zijn winderige perrons. Alle andere grote stations hebben een grote overkapping over alle perrons, alleen in Utrecht wordt de reiziger bloot gesteld aan het weer.
Ongelofelijk het is bijna klaar. Als ik er nu doorheen loop dan denk ik wat een bouwval, wat een allergaartje van hokjes, en wat een zooitje nog, maar het zal in de toekomst vast wel mooi en groot worden.
Blijkt het verdorie gewoon al bijna af te zijn.
Het is toch gewoon een golfplaten bak geworden. Man man wat een armoe.
En wat hebben bouwbedrijven en architecten hier enorm mee hun zakken gevuld.
Ja, wat is het lelijk geworden. In Rotterdam ligt mooi natuursteen op de grond, in Utrecht erg saaie grijze tegels. Dan de fantasieloze vorm van de kap. Verder ontbreekt de meest basale voorziening die een station zou moeten hebben, namelijk verwarmde wachtruimtes met zitplaatsen waar een consumptie niet is verplicht. Dat wordt dus weer blauwbekken en uit ellende toch maar weer iets kopen, conform het dwangmolenconcept van HC. Dit is geen treinstation maar een zwaar gesubsidieerd winkelcentrum. Wedden dat ook deze hal als gevolg van vooral veel winkels binnen 10 jaar te klein is. De fietsenstalling aan de jaarbeurszijde is dat nu al.
En nu nog het lawaaierige, winderige, stinkende en nu al vervuilde busstation Jaarbeurszijde…….of is ie al klaar soms.?
Zo ja….wat een misser!
Reeds aangegeven bij CU2030 en ze beloofden mij te antwoorden, omdat de verantwoordelijke mensen met vakantie waren tot 1 week geleden, echter nooit meer iets teruggehoord.
Ook DUIC zou eens een blik werpen daar, maar blijkbaar niet interessant genoeg aangezien er geen aandacht aan is geschonken.
Waaat?! Blijft dat plafond zo? Onafgewerkt!? Man-oh-man wat een arremoe.
Overigens was ik getuige van een ontruming van het station in verband met brandalarm. Het duurde tijden voordat iedereen het station uit was. Is daar wel goed over nagedacht?!
@Jasper: Dat is een kwestie van smaak. Ik vind persoonlijk dat station van Rotterdam namelijk echt gruwlijk lelijk. Arnhem vind ik inderdaad mooi geworden maar in Arnhem heeft de bouw 18 (nee geen typfout, u leest het goed achttien) jaar geduurd met een enorme kosten overschrijding. Ook is het dak aan alle kanten lek sinds dat het station opgeleverd is. (ontwerp fout en gaat nog dus nog duurder worden) Het station van Utrecht vind ik niet lelijk geworden, simpel is denk ik een beter woord. Volgens mij is iedereen alweer vergeten hoe lelijk de oude stationshal was met die rare blauwe ramen waardoor iedereen eruit zag als een wandelend lijk.