Actie op Utrecht Centraal om aantal wegwerpbekers te verminderen Actie op Utrecht Centraal om aantal wegwerpbekers te verminderen

Actie op Utrecht Centraal om aantal wegwerpbekers te verminderen

Actie op Utrecht Centraal om aantal wegwerpbekers te verminderen
Foto: Owen O'Brien
De NS is op Utrecht Centraal begonnen met een actie om het aantal wegwerpbekers te verminderen. Van 11 tot en met 14 april kunnen reizigers op het station zien hoeveel bekers per uur bespaard kunnen worden als iedere reiziger een herbruikbare beker meeneemt. Reizigers krijgen – al een aantal jaar – 25 cent korting op hun drankje als ze zelf een herbruikbare beker meenemen.

De NS is op Utrecht Centraal begonnen met een actie om het aantal wegwerpbekers te verminderen. Van 11 tot en met 14 april kunnen reizigers op het station zien hoeveel bekers per uur bespaard kunnen worden als iedere reiziger een herbruikbare beker meeneemt. Reizigers krijgen – al een aantal jaar – 25 cent korting op hun drankje als ze zelf een herbruikbare beker meenemen.

Op Utrecht Centraal worden jaarlijks zo’n 30 miljoen warme dranken verkocht en de wegwerpbekers waar die dranken ingaan, zorgen voor een grote berg afval. Zo’n 5 procent van de hoeveelheid afval op een station bestaat uit wegwerpbekers, die moeilijk te recyclen zijn. De NS wil het liefst af van wegwerpbekers op het stations en begint die missie door reizigers te stimuleren om een herbruikbare beker mee te nemen.

NS, ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat willen in 2040 afvalvrije stations hebben. Dat is een station dat geen restafval kent en waar alles draait om herbruikbare grondstoffen. Het verminderen van het aantal wegwerpbekers is het begin. Vanaf mei hebben ook de kantoren van NS in Utrecht geen wegwerpbekers meer.

Anneke de Vries, directeur Stations en lid Raad van Bestuur van NS: “Wij vinden het belangrijk dat we onze reizigers blij maken met een kop koffie of thee op het station, maar helaas zorgt dit ook voor veel afval. Ik vind het heel bijzonder dat we ons samen met zoveel ondernemers op alle stations inzetten voor minder afval. Daarom is het stimuleren van het gebruik van de herbruikbare beker een belangrijke stap. Samen met deze ondernemers, met IenW en ProRail gaan we voor een afvalvrij station in 2040.”


Wil jij DUIC steunen en een set ansichtkaarten ontvangen met de beste foto’s uit het boek DUIC in 2021? Voor 7,95 euro krijg je twaalf kaarten, van elke maand in 2021 één ansichtkaart. Met de aanschaf van de kaarten heb je niet alleen een herinnering aan 2021 – om op te hangen, te bewaren of te versturen – maar steun je ook de lokale journalistiek in Utrecht.

14 Reacties

Reageren
  1. Mxchxxl

    Weer een mooie campagne in een lange traditie om de om het schuldgevoel bij de consumenten te leggen. Als het echt belangrijk gevonden zou worden zouden de uitbaters gewoon stoppen met wegwerp bekers gebruiken. Dwing je consumenten om een beker te kopen (25c korting is een leuk gebaar. Maar op een drankje van €5.00 gaan weinig mensen alleen daarvoor hun gedrag veranderen).

    Dat neemt niet weg dat je wel degelijk wat kan doen aan verspilling als consument. Maar laten we niet denken dat (het gedrag van) de consument de enige oplossing is.

  2. Binnenstadbewoner

    Reizigers kopen koffie in en wegwerpbekertje omdat ze gemak willen. Anders nemen ze wel hun eigen koffie in een thermoskan mee. Reizigers willen geen mok van huis meenemen. Te veel gedoe. Moet na gebruik ook in plastic zakje ofzo om te voorkomen dat in tas en op inhoud koffievlekken komen.

    Als je dan campagne voert, waarom dan alleen de pijlen op die koffiebekertjes richten? Alle versnaperingen zijn verpakt. Wegwerpbekers zijn maar een klein onderdeel van het totaal. Campagne zou moeten zijn: wie milieuvriendelijk wil zijn, koopt helemaal geen eten en drinken op het station. Nul afval en nul energieverbruik.

  3. Erin

    @mxcxl: dat beweert toch ook helemaal niemand..?!

  4. Ciska

    Leuk plan, maar waarom zijn er nog wegwerpbekers?
    Andere kant van de medaille. Waar stop je zo’n niet-wegwerpbeker met resten koffie etc. er in? Gratis plastic (sic) zakjes daarvoor?

  5. Koel Hoofd

    “iedereen herbruikbare beker meenemen”
    Denken ze nou echt dat mensen dat gaan doen?
    De waanzin is verbijsterend….

    Er is een reden waarom de smartphone klein en plat is en geen lompe onhandige baksteen meer of, dat die eBike zo’n bestseller is: men is liever lui dan moe!
    De Fransen hebben dat ‘herbruikbare beker’ probleem al eeuwen geleden opgelost met de bar-bistro.
    Kan je staande aan de bar je koffie uit een echt kopje drinken, en als je honger hebt fast food French Style onder je arm meenemen terwijl je zelf ‘on the go’ bent. Heb je tijd over dan pak je een kruk, heb je tijd en geld dan ga je op het terras zitten en laat je je bedienen.

  6. Scherpschutter

    @Mxchxxl

    Het is natuurlijk andersom. Als de consument het echt belangrijk vond dan kwamen ze zelf wel met een herbruikbare mok bij de uitbater aanzetten. Al die milieu-mallotigheid interesseert de consument alleen geen ene moer. Zo simpel is het.

  7. Realist

    ‘Wij vinden het belangrijk dat we onze reizigers blij maken met een kop koffie of thee op het station, maar helaas zorgt dit ook voor veel afval’… Is het dan niet een goed idee om de oorzaak aan te pakken en geen wegwerpbekers meer verkopen?

  8. Herman

    Paar uur later wordt station deels afgesloten wegen verdacht pakketje, ruim je rommel nu op…..

  9. Bert

    25 cent zet natuurlijk geen zoden aan de dijk.

    25 is alleen de inkoop van de beker, daarnaast reken ik nog 50 cent verwijderingsbijdrage en een euro sevice kosten. Oftewel, 1.75 korting plus nog eens 21% daar bovenop. Maakt totaal 2.11 korting. Maar vooruit: 2.10 korting, omdat ik zo gul ben.

    En voordat de NS en consorten gaan zeuren dat dat niet uitkomt: het milieu waren jullie toch mee begaan? Dat mag wat kosten toch?

    Of waren jullie weer bezig met de verantwoordelijkheid en kosten te dumpen bij een ander, terwijl jullie wel de deugcredits opstrijken?

  10. Japiooo

    Het werkelijke p4obleem zijn de aanbieders er is gewoon 80 procent teveel horeca in onze mooie oude stad. Weg ermee!

  11. Japio

    Vroeger had je een stationsrestauratie kreeg je normale nederlandse koffie in een normaal nederlands kopje. De meeste vernieuwingen blijken geen verbeteringen blijkt maar weer! Troep!

  12. Wim

    Wordt een onhygiënische boel .
    Als de meegenomen mok niet goed is schoongemaakt en hergebruikt wordt zullen de bacteriën zich op de koffiezet machines afzetten en zo ziektes overbrengen naar anderen.
    Gewoon weer herbruikbare bekers geven vanuit de bar en deze daar dan laten inleveren .Zet er een echte statiegeld op van bv 1 euro zoals ook ook de kerstmarkt in Duitsland gebeurt .
    Ja de barhouder moet ze wel afwassen maar daar hebben ze vaatwassers voor.

  13. LvH

    Haha. Weer typische reacties hierboven. Een klein beetje waarheid en veel centiment. Ik heb 3 jaar tussen Utrecht en Amersfoort getreint. In het weekend soms verder voor een city-trip. En altijd mijn reisbeker met deksel meegenomen. Af en toe afspoelen met koud water en thuis gewoon met de vaat in de vaatwasser.

  14. Moniek

    Sinds wannneer komt u weer op het station, Scherpschutter?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).