Actie rond Stadhuisbrug voor beter loon arbeiders H&M | De Utrechtse Internet Courant Actie rond Stadhuisbrug voor beter loon arbeiders H&M | De Utrechtse Internet Courant

Actie rond Stadhuisbrug voor beter loon arbeiders H&M

Actie rond Stadhuisbrug voor beter loon arbeiders H&M
Foto: Robert Oosterbroek
Rond de Stadhuisbrug in Utrecht wordt zaterdag 24 november actie gevoerd voor een leefbaar loon voor de mensen die kleding voor de H&M maken. Volgens de Schone Kleren Campagne, de organisatie die achter de actie zit, doet H&M nog steeds niet genoeg om een beter loon voor de arbeiders te garanderen.

Rond de Stadhuisbrug in Utrecht wordt zaterdag 24 november actie gevoerd voor een leefbaar loon voor de mensen die kleding voor de H&M maken. Volgens de Schone Kleren Campagne, de organisatie die achter de actie zit, doet H&M nog steeds niet genoeg om een beter loon voor de arbeiders te garanderen.

De actie vindt zaterdagmiddag van 13.00 tot 16.00 uur plaats. Er worden krasloten uitgedeeld, waarmee het winkelend publiek het loon van arbeiders uit Bulgarije, Turkije, Cambodja of India kan winnen.

Het kraslot van Schone Kleren Campagne

De actie is volgens Schone Kleren Campagne nodig om H&M te helpen herinneren aan een belofte die zij in 2013 hebben gedaan. Destijds zouden zij hebben toegezegd in 5 jaar een eerlijk loon te garanderen voor 850.000 arbeiders.

Onder armoedegrens

Uit onderzoek van Schone Kleren Campagne blijkt echter dat veel arbeiders die voor H&M werken nog steeds onder de armoedegrens leven. Volgens Bettina Musiolek van Schone Kleren Campagne, coördinator van het onderzoek, heeft H&M veel lof gekregen voor haar oorspronkelijke inzet, maar zien de mensen die de kleding maken nog geen resultaat in hun portemonnee.

H&M zegt zelf veel te doen aan eerlijke lonen en vertelt sinds 2013 voor 635.000 werknemers de lonen te hebben verbeterd.

De actie vindt niet alleen in Utrecht plaats. Ook in de VS, Azië en Europa wordt er aandacht gevraagd voor de lonen van arbeiders van de H&M.

1 Reactie

Reageren
  1. el

    Goed zo! En nu nog winkels als Primark aanpakken. De fastfashion industrie zorgt voor veel ellende. Primark wordt ook nog eens gepromoot door de gemeente Utrecht Werk en Inkomen maakt reclame om mensen te werven voor dit soort bedrijven. Laten we ook als consument stoppen met het kopen van kleding gemaakt door kinderarbeid, extreem lage lonen .

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).