Actiegroep wil met Bomenwacht bomenkap in Amelisweerd voorkomen Actiegroep wil met Bomenwacht bomenkap in Amelisweerd voorkomen

Actiegroep wil met Bomenwacht bomenkap in Amelisweerd voorkomen

Actiegroep wil met Bomenwacht bomenkap in Amelisweerd voorkomen
De actiegroep ‘Amelisweerd niet Geasfalteerd’ wil per 4 januari een ‘Bomenwacht’ in Amelisweerd starten. Volgens de huidige plannen voor de verbreding van de A27, moeten de bomen worden gekapt en daar zijn de actievoerder op tegen.

De actiegroep ‘Amelisweerd niet Geasfalteerd’ wil per 4 januari een ‘Bomenwacht’ in Amelisweerd starten. Volgens de huidige plannen voor de verbreding van de A27, moeten de bomen worden gekapt en daar zijn de actievoerder op tegen.

Vrijwilligers die meedoen aan de Bomenwacht gaan volgens de actiegroep dagelijks surveilleren. Zo moeten ze in de gaten houden of er kapwerkzaamheden plaatsvinden. “Hoewel er nog een beroepsprocedure gestart wordt om de verbreding tegen te houden, kan Rijkswaterstaat toch al beginnen met kappen nu het tracébesluit is getekend”, zegt Els Rijke namens de Bomenwacht.

In het deel van Amelisweers waar mogelijk al bomen worden gekapt, gaan de vrijwilligers tekenen van voorbereidende werkzaamheden in de gaten houden. Dat kunnen bijvoorbeeld markeringen op de te kappen bomen of afzettingen zijn. De actiegroep laat weten dat deze vrijwilligers in dat geval een grotere groep bosbeschermers moet waarschuwen.

Gevoelig onderwerp

“Er is veel weerstand tegen de verbreding. Ook mensen die eigenlijk nog nooit actie hebben gevoerd, zijn nu bereid in actie te komen voor hun geliefde bos. In de huidige stikstof-, klimaat- en coronacrisis is er weinig begrip voor steeds meer asfalt”, zegt Anneke Wensing van ‘Amelisweerd niet Geasfalteerd’

Het tracébesluit voor de verbreding van de A27 is inderdaad een gevoelig onderwerp. In november maakte minister Cora van Nieuwenhuizen bekend dat de plannen voor de verbreding door moeten gaan. Begin december werden die plannen bekend.

Volgens de plannen moet er  ter compensatie van de kap extra groen komen in andere gebieden. Dat moet voor een deel worden geplant worden op de overkapping die over de bak bij Amelisweerd komt. Ook Kerngroep Ring Utrecht liet in december al weten het niet eens te zijn met de plannen. De groep liet toen weten voorbereid te zijn op een ‘juridische strijd’.

Gekoppelde berichten

30 Reacties

Reageren
  1. JdV

    O, dus we hebben nog een heel weekend de tijd om die lullige boompjes te kappen? Ik haal de kettingzaag vast uit de schuur, dat wordt een gezellige zondagmiddag.

  2. JdV

    Ik ga ook een actiegroep starten: Kappen met 2020. Als feestelijke aftrap zijn alle leden op 2 januari van harte welkom in Amelisweerd. Graag eigen bijl of kettingzaag meenemen, dan gaan we eens goed 2020 uitluiden met een mooie bomen-opruim actie zodat er voldoende plek is voor wat extra rijstroken.

  3. Scherpschutter

    What is wrong with these people?

    – Een strookje met 50 boompjes is geen “bos”. Het is een strookje bomen.
    – We leven in een democratische rechtsstaat. Beslissingen heb je te accepteren. Op wacht staan? Voor wat? Wat wil je gaan doen? Vechten ofzo? Dat zal toch niet? LOL.
    – Er is geen stikstofprobleem. Er is een administratieprobleem.
    – Er is geen klimaatprobleem en als er wel een klimaatprobleem is lost het behouden van een strookje boompjes echt niets op.
    – Aan de andere kant van de stad gaan hele Estlandse en Canadese bossen tegelijk de biomassacentrale in. Waarom je zo druk maken over deze 50 boompjes?

    Wat willen deze boomwappies nou eigenlijk? Waar gaat dit nou echt over? Ik kan best begrijpen dat veel mensen in deze overheidscrisis door het coronavirus moeite hebben met het vinden van zingeving aan het leven, maar om nou voor werkelijk he-le-maal niets “op wacht” te gaan staan voor 50 boompjes die hoe dan ook toch gekapt gaan worden….?

    Waar gaat deze totale irrationaliteit nu echt over? Is dit een soort new-age ding ofzo? Of een nieuwe religie?

  4. Hugo Aylva

    Helden! Het is onbegrijpelijk dat de VVD uit pure prestigeoverwegingen de verbreding wil doorzetten.

  5. Mark

    Voor mij is het monumentale van amelisweerd naast de A27 al volledig naar de klote. Door het geraas van de weg, maar ook de A12 en de spoorbaan.

    Misschien naïef van me. Neem het verlies van de nu extra bomen en ga voor een overkapping. Zorg dat de snelweg verdwijnt op een wijze die de Rijkswaterstaat snapt.

  6. W

    Triest dat dit protest nodig is. Nog steeds geen besef dat we natuur en bomen harder nodig hebben dan we denken..

  7. Utrechter

    Ze noemen drie aanleidingen om tegen de verbetering van de A27 te zijn (waardoor oa de Waterlinieweg rustiger zal worden en meer bomen geplant worden dan er verdwijnen). 1) Stikstof. Dat is een sterk afnemend administratief probleem. Nieuwe auto’s stoten al amper stikstofverbindingen uit. Elektrische auto’s nog minder. Next. 2) Klimaat. Zie stikstof. En daarnaast: de biomassacentrale is bijvoorbeeld een veel grotere bedreiging voor het klimaat. Zet dan in op bijvoorbeeld meer boomaanplant al dan niet betaald uit wegenbelasting. 3) Corona. Dat is toch echt tijdelijk. Dit is over acht jaar klaar en dan is die anderhalvemetersamenleving al lang en breed veranderd. Enige argument wat ik kan bedenken om tegen de verbouwing te zijn is dat het erg duur is.
    Ik ga ook vaak hardlopen of wandelen in Amelisweerd en waardeer het groen. Maar realiseer me ook dat het bos is aangeplant en dit met de overkapping, geluidswanden en compensatie qua groen en belevingswaarde een verbetering is. Nu de auto’s en vrachtwagens nog elektrisch en de lucht is weer zo schoon als op de Veluwe. Dus ipv tegenhouden: neem een vlucht vooruit naar een betere toekomst in plaats van vasthouden aan een pre-1982-wereld zonder ringweg.

  8. JdV

    @W: wellicht moeten we er dan niet dagelijks duizenden opstoken in een zogenaamd milieuvriendelijke biomassa centrale? Maar dat ben je vast wel een voorstander van gok ik.

  9. wollie

    history repeating… we hebben kapitalen uitgegeven om de gedempte singel te herstellen. dit bos laten staan en 2×6 rijbanen in bestaande bak is verkeersmatig toereikend, véél goedkoper, en bespaart ons een toekomstige hersteloperatie.

    wie doorstroming belangrijk vindt heeft geen trek in jarenlange wegwerkzaamheden en is ook vóór het alternatieve voorstel van 2×6/80.

  10. wollie

    de staat van de natuur in nederland is overigens erbarmelijk, zeker vergeleken met onze buurlanden. jarenlang is door de overheid bewuste obstructie gepleegd om dit probleem niet onder ogen te hoeven zien. onze (klein)kinderen gaan ons dat nog kwalijk nemen…

  11. Bernhard

    Beetje eens met bovenstaande reaguurders, die stellen dat ‘bos’ en ‘natuur’ iets te veel eer is voor een groenstrook die al veel van z’n glans verloren heeft. Zelf vind ik het niet fijn wandelen, op enkele meters van de A27. Desondanks is het een leuk recreatiegebiedje, waarvan we er in Utrecht maar weinig hebben, en is de noodzaak om de A27 te verbreden allerminst aangetoond.

  12. Jankanerwatvan

    @Bernhard

    Wil je aub niet zo genuanceerd reageren? Het is zwart of wit!

  13. Kadoendra

    De verkeersherrie van het verkeer die zich op de A27 bevind heeft het bos van Amelisweerd nooit echt goed gedaan.
    Visueel loop je in een bos, maar de verkeersherrie laat je duidelijk horen dat er een grote snelweg door het bos loopt.

    Zelf vind ik het jammer dat er weer een stuk van het bos gaat verdwijnen, maar aan de andere kant ben ik wel blij met de toekomstige overkapping van de snelweg want die herrie als je in het bos loopt heb ik altijd als zeer onprettig ervaren.

  14. Koel Hoofd

    Hoe lang moeten de files en hoe groot de bijkomende nodeloze milieuvervuiling eigenlijk worden van die milieuwappies?

    Milieuwappies die het uiteraard wel volkomen normaal vinden om de natuur te terroriseren en verstoren met hun ‘recreatieve activiteten’.
    Zoals bijvoorbeeld hun hondjes laten loslopen zodat die het wild verstoort, of luid gillend in de smartphone hun sportprestaties wereldkundig maken, of met de mountainbike buiten de paden gaan omdat het zo leuk is om plantjes en paddestoeltjes kapot te maken.
    Moet ik nog even door gaan?

    Schijnheiligheid is hier het beste woord voor.
    Diezelfde fokking nimby’s willen namelijk wel bomen kappen vanwege fietscomfort of windmolens in andermans achtertuin plaatsen

  15. Uuutje

    @ Utrechter. Je vergeet dat de voorgestelde aanpassing niet nodig is op deze schaal. Verbreding en doorstroming kan door de snelweg naar 2×6 rijbanen en 80 per uur binnen de bestaande tunnelbak. Ook zou werktijdspreiding meer zoden aan de dijk zetten dan een zeer plaatselijk rigoureus plan dat qua aanleg (en verkeershinder) minstens 10 jaar gaat duren. Verbeteringen aan de weg met minder hinder en minder milieuschade kan dus binnen de bestaande bak voor maar 10% van de kosten, op kosten van de belastingbetaler. Bovendien staat de weg niet in de file top 20/ 25. Is dus niet het miljard/ de miljarden waard.

  16. Utrechtvoorutrecht

    @Utrechter (4) 2 miljard euro kan beter besteed worden.

  17. Katja

    Prima actie ! ANWB heeft geconstateerd dat er 63% minder files zijn. Het is totaal van de gekke wat Cora van Asfalt doordrukt. Een herbezinning op waar we mee bezig zijn is noodzakelijk.

  18. W

    @jdv
    Ja ik heb vier biomassa centrales in mijn tuin staan..

  19. BdV

    Ik zie geen reden een weg te verbreden als niet is aangetoond of na corona het verkeer daar wel of niet vastloopt.

    En ik zie ook geen reden om een strook van een bos te kappen, omdat er bomen in een biomassacentrale worden verstookt, waar ik de logica net zo min van inzie.

  20. Berend

    Tunnel of dubbeldeks, genoeg ruimte onder de grond, minder herrie

  21. HArry

    Raar, dat je als voorstander van de kap van miljoenen bomen in Scandinavische landen voor Hollandse biomassa hier gaat protesteren voor het behoud van een paar boompjes.

    Klinkt een beetje ongeloofwaardig. Beetje maar hoor.

  22. Ronald

    De eerste file ooit in Nederland stond -toevallig aan de andere kant van Utrecht- op verkeersplein Oudenrijn, pinksteren 1955.
    Sindsdien is er veel asfalt bijgekomen, sindsdien zijn er ook steeds meer files bijgekomen.
    Waarom zou extra asfalt op deze plek daar ineens verandering in brengen?

  23. Wim

    Zucht 63% nu minder ja maar midden volgend barst het weer los en vallen er doden door de wegversmallingen op dit soort drukke punten.

  24. Janus

    @Wim

    Uitbreiding tot 2×6 rijbanen binnen de bestaande bak is dus een uitbreiding, geen versmalling.

  25. Ik_heb_er_genoeg_van

    Investeren in nog meer asfalt is zo van de vorige eeuw, toen er nog honderden actievoerders bestonden, die zich verzetten tegen de komst van de A27 door Amelisweerd. Dat resulteerde helaas toch in een stinkende, luidruchtige weg, maar wel een in een bak. Tegenwoordig beschikken we over Green Wheels, e-bikes, elektrische en zo meteen zelfsturende auto’s en mensen, die hoe langer hoe meer thuis werken. Uitbreiding van de A27 is dus volstrekt overbodig. Investeer de miljarden, die de verbreding gaat kosten, in betere zorg en betaalbare woningen voor jong en oud. En laat Amelisweerd in zijn huidige staat het fijne landschapspark blijven voor Utrecht en omgeving.

  26. cas

    Ik wil met bomenkap de bomenwacht voorkomen.

  27. Nina

    Enige reden dat er bomen op Amelisweerd staan , is omdat ze zijn aangeplant vanaf 1850.

    De landgoederen zijn ooit aangekocht door de gemeente Utrecht met de bedoeling er woningen te bouwen. Omdat de landgoederen in de gemeente Bunnik liggen en die geen bouwvergunning gaf, is het terrein opengesteld voor publiek.

    Een aantal argumenten tegen de verbreding zijn met de nieuwste plannen opgelost:
    – er komen meer bomen terug, dan er gekapt worden
    – de uitstoot verminderd, want rijden vervuilt minder dan file-rijden
    – er komen door de overkapping meer vierkante meters recreatiegebied terug

    Uiteindelijk hebben we allemaal houten voorwerpen in huis en ja idd daar zijn ook bomen voor gekapt…..
    We wonen allemaal op een voormalig natuurgebied…..
    Er worden hele bossen gekapt om biomassa centrales te voorzien van brandstof…..

  28. Joas

    @ Nina

    Als je al bijdehante opmerkingen gaat maken, zal ik wel je feiten eerst eens op orde hebben en er klopt werkelijk weinig tot niets van je post.

  29. PeterH

    @ Janus

    Meer rijbanen binnen de bestaande bak is geen uitbreiding maar inbreiding, grotere populatie op een gelijk oppervlak. Zijn B&W Utrecht sowieso nogal enthousiast over.

    Met vriendelijke groet,
    PeterH

  30. Janus

    @ Peter H.

    Onjuist, want er komen rijbanen bij. Meer rijbanen dus. Uitbreiding dus Andere indeling en extra loze ruimte wordt benut. Gewoon mogelijk.

    Maar ja, geef maar liever miljarden extra uit aan een overheid die niet met complexe bouwprojecten kan omgaan. Voor een nutteloze uitgave ook nog. De komende 10 jaar merk je niks van die uitbreiding, want het wordt 1 grote bouwput 10 jaar lang, met extra hinder tot gevolg. Over 10 jaar ziet de wereld er zo anders uit dat het allemaal nergens op sloeg.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).