De actiegroepen Amelisweerd Niet Geasfalteerd, Extinction Rebellion en Collectief Ondeugend voeren vrijdagmiddag actie bij het hoofdkantoor van Rijkswaterstaat in Utrecht. De actievoerders willen dat Rijkswaterstaat de plannen voor de verbreding van de A27 stopt en uitspreekt dat er betere alternatieven zijn.
Tientallen actievoerders zijn aanwezig bij het gebouw aan de Griffioenlaan. Onder hen zijn ook een aantal bekende mensen, zoals voormalig Kensington-zanger Eloi Youssef en acteur Sieger Sloot. Twee actievoerders hebben zich inmiddels met klimgerei vastgemaakt aan het gebouw, zij hebben een spandoek aan het gebouw opgehangen. De politie is aanwezig, maar de sfeer is vooralsnog gemoedelijk.
Tekst loopt door onder de foto
Er worden toespraken gehouden en sommige aanwezigen hebben kleine kerstbomen bij zich, die symbool staan voor de bomen in Amelisweerd die gekapt zouden moeten worden voor de verbreding van de A27. Op de spandoeken van de actievoerders staan teksten als: ‘Bomen plagen is klimaatcrisis vragen’, ‘kappen met kappen’ en ‘alle bomen blijven, we will be back’.
30 Reacties
ReagerenHet maffe is, voor een paar miljoen heb je die bak bij Amelisweerd in no-time anders ingedeeld, en kan je er lekker doorrijden zónder eerst 10 jaar in de ellende van een bouwput te hoeven zitten, en zónder dat je 2 miljard euro hoeft uit te geven. Alle rapporten van alle instituten en experts roepen dat verbreding van die bak niet nodig is. Dat de minister dit toch wil, is zuiver om de autofan-achterban van de VVD te pleasen. Beste RWS, hou die 2 miljard op zak en pak echte problemen in en rond de stad aan, zoals de NRU.
Kijk, zo kan het dus ook! Protesteren zonder wegen te blokkeren of schilderijen te besmeuren. Ik ben het er niet mee eens, maar het komt wel een stuk sympathieker over.
De sympathie voor zo’n lokaal actiegroepje verdwijnt meteen als extreem links zich ermee gaat bemoeien. Ook weer een enorm podium hier. Blijf objectief Duic!
Wat een sneu gedoe voor zo’n onbenullig stukje cultuurbos. Het lijkt meer een protest uit principe (automobilist pesten) dan waar het daadwerkelijk om gaat. 1000 bomen. Maak je druk om belangrijker zaken. Er verdwijnt wereldwijd oerbos ter grootte van half Frankrijk, elk jaar. Steek daar je energie in.
Hebben ze nou bomen gekapt om te communiceren dat bomen kappen een slecht idee is?
Collectief Ondeugend is een organisatie die jullie vergeten zijn om te noemen.
Er komt ook een dak op de snelweg, wat de kwaliteit van de omgeving juist enorm goed zal doen.
Ik was eerst kritisch, op basis van de argumenten van deze activisten, tot ik de plannen bekeek zoals ze nu op de website van rijkswaterstaat staan gepresenteerd.
Nu voel ik me vooral misleid door de eenzijdige informatie.
Ik raad iedereen aan in ieder geval ook deze visualisaties te bestuderen:
https://www.a27a12ringutrecht.nl/default.aspx
Ach ja. Aksievoeruh. Altiijd leuk. Wel veel gedoe. Hebben ze eerst allemaal een dag vrij moeten regelen op hun werk of hun papa-dag er voor opgegeven. Gaan ze vervolgens staan demonstreren op de verkeerde plek.
Want, lieve actievoerders, RWS is de uitvoerder. Het beleid, de plannen en de beslissingen komen uit Den Haag. Dus je had bij het ministerie moeten staan. Maar wellicht was er geen OV beschikbaar?
@ans: hoed u voor artist impressions!!
@realist: extreem links?!?! Waar héb je het over?!?!
@Realist: Hou nou eens op met je “extreem links” de hele tijd. Of heb je een bronvermelding?
@Bert: Knap staaltje whatboutism. Er is momenteel ook een aardbeving geweest in Syrië en Turkije, moeten we dan ook maar stoppen met de verbreding van de A27?
@Ans: Leuk zo’n dak, en waar denk je dat alle uitstoot uiteindelijk terechtkomt? Hij verdwijnt niet magisch omdat er een dak op komt.
@Ans Ik voel me vooral misleid door het feit dat er niks over de kosten op die website staan. Als je voor 2 miljard geen betere oplossing kunt bedenken, ben je af.
wee actievoerders hebben zich inmiddels met klimgerei vastgemaakt aan het gebouw, zij hebben een spandoek aan het gebouw opgehangen.
Gaan we weer, blijf toch is met je handen van een ander ze spullen af dus ook een gebouw wat niet van jou is. de 2 welke zich vast gemaakt hebben fijn laten zitten en als ze het zat worden gaan ze van zelf weg……………….En zo niet, succes er mee.
Buitenproportioneel veel aandacht
voor een strook grond met bomen en struiken. Er zijn belangrijke zaken om je voor in te zetten. Bijv. de bossen die wereldwijd verdwijnen in Nederlandse biomassacentrales.
Verder adviseert TNO goede doorstroming van gemotoriseerd verkeer voor betere luchtkwaliteit. Filerijden vervuilt nl. veel meer, dan doorrijdend verkeer. Snel verbreden dus.
@Wil, ik heb het al meerdere malen gepost onder andere artikelen, maar je hebt politiek links en rechts en je hebt wat Realist links en rechts noemt, waarbij “links” betekent “alles waar Realist het niet mee eens is”.
Ik wil ze niet teveel helpen natuurlijk, maar ga daar nou eens in een gelikt maatpak staan met wat Italiaanse schoenen eronder. Straal succes uit. Misschien dat er dan wel iemand luistert. Je probeert de mensheid te leiden. Kleed je dan op z’n minst eens een beetje gepast.
Deze clubs hebben een marketingbureau nodig. Zie Jesse Klaver. Er komt nog altijd geen enkel zinnig woord aan, maar er schijnen toch mensen naar hem te luisteren sinds zijn Obama make-over.
@Floep door het verbeteren van de doorstroming en de verkeersveiligheid minder file minder ongelukken en dus minder uitstoot.
Uiteraard hoor ik geen enkele actievoerder zeggen dat de bevolkingsgroei maar moet stoppen.
Omdat ik van het evaluaren ben: als het aan de vorige generatie actievoerders lag, dan was er nu uberhaubt geen A27, en dan ging al het verkeer vrolijk over een verbeterde Waterlinieweg 😉
@ Scherpschutter
Maatpak en Italiaanse schoenen.
Wat een gelul.
Voor het oppervlak aan groen is de verbreding juist een verbetering. Dus vooral het plan gewoon uitvoeren. Kan de Waterlinieweg rustiger worden, minder herrie, betere doorstroming en veiligheid. En ja bomen zijn belangrijk dus biomassacentrale dicht, stoppen met grootschalige kap (met name in Brazilië etc) en miljarden bomen aanplanten.
Wat een mooie foto van het RWS gebouw.
@R, wat ik dan niet snap is dat Utrecht zelf niet het geld trekt voor de NRU, nu zitten ze te huilen maar wel aan de andere kant miljoenen verspillen
@Utrechter2: misschien eens in verdiepen: wereldwijd stopt de bevolkingsgroei al. “we’pieken wereldwijd rond 2050 en daarna gaat inwonertal wereldwijd rap naar beneden.
China en Rusland zijn inmiddels al op een ongekende manier aan het krimpen.
Prima en nette actie bij de club die aan zet is: Rijkswaterstaat moet nodig een alternatief en goedkoper plan maken dan dit oude plan uit 2006 dat baseert op het plan A4 bij Leiden dat inmiddels geflopt is.
Dus taaktstellend kan de minister aan RWS de opdracht geven om een beter en goedkoper plan te maken waarbij de huidige bak leading is. Dat pakt vast beter en goedkoper uit.
En gemeente Utrecht: pak nu eens snel de Noordelijke Rondweg (NRU) aan en maak de ring om de stad goed af. En stop met domme plannen als betaald parkeren in de hele stad als oplossing.
NRU, 2×6 in de bak en varkensbocht verbeteren, aansluiting USP en naar A12/A27/A28 verbeteren binnen een reeel budget moet voor RWS toch ook een leuke uitdaging zijn in plaats van aan een achterhaald plan blijven vasthouden waar vrijwel niemand zin in heeft?
@waldorff: for the sake of the argument: graag de cijfers gespecifieerd voor Nederland en Utrecht waarbij je ook rekening houdt met het verschijnsel migratie 😉
@Rutger: Rijkswaterstaat kan niet wachten tot de gemeenteraad van Utrecht de NRU grondig gaat aanpassen EN dat de gemeente Utrecht het beleid om autoverkeer de ring op te duwen terugdraait. Ten eerste draait de regio Utrecht niet alleen op ZiggoVodafone en de Rabobank bij het station maar ook vele distributiebedrijven in de buurt zoals de HEMA, DHL en de AH (Maarssen). Ten tweede dupeert de gemeente Utrecht ook vele andere gebieden met haar traineren op termijn van de snelweg-draaischijf die Utrecht is. De term “randstedelijke arrogantie” krijgt daarmee een extra betekenis.
Een oud medewerker van Rijkswaterstaat vertelde me 2 jaar geleden al dat intern bij RWS allang bekend is dat het project A27 Ring Utrecht, waarop het tracebesluit is gebaseerd, achterhaald is.
Niet doorgaan met peperdure plannen die uiteindelijk niets oplossen. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
@Moniek : zeg dat tegen de gemeente Utrecht die met miljoenen kostende ‘stadsboulevards’ juist het verkeer de ring, waaronder die A27, op wil duwen.
@allen: dat de plannen niet meer van 2023 zijn is natuurlijk ook vanwege al het getraineer de afgelopen jaren.
Deze tokkie regering vindt dat het moet, dan moet het dus. blijkbaar. Niet nodig, maar toch moet het. Overkapping maken en een tunnel erbij. Het is vreselijk dit. vreselijk.
En dan is deze snelweg verbreed en dan zijn er over een paar jaar weer files, weer verbreden en zo ben je Nederland aan het asfalteren. Als je de natuur om zeep helpt dan help je jezelf om zeep. Frustrerend al die domme opmerkingen zoals van meneer Berg.