Actieplan om nijpend lerarentekort in Utrecht aan te pakken | De Utrechtse Internet Courant Actieplan om nijpend lerarentekort in Utrecht aan te pakken | De Utrechtse Internet Courant

Actieplan om nijpend lerarentekort in Utrecht aan te pakken

Actieplan om nijpend lerarentekort in Utrecht aan te pakken
Staking van leraren in Utrecht.
De gemeente Utrecht, scholen en opleiders presenteren vrijdag een actieplan om het nijpende lerarentekort in Utrecht aan te pakken. In het plan worden maatregelen voorgesteld zoals meer leerwerkplekken voor zij-instromers.

De gemeente Utrecht, scholen en opleiders presenteren vrijdag een actieplan om het nijpende lerarentekort in Utrecht aan te pakken. In het plan worden maatregelen voorgesteld zoals meer leerwerkplekken voor zij-instromers.

Uit een inventarisatie van het lerarentekort in Utrecht blijkt dat het tekort in het primair onderwijs 4,1 procent is. Dat is fors hoger dan het landelijk gemiddelde van 2,0 procent. Het grote tekort wordt volgens de gemeente aangewakkerd door de snelle groei van de stad. Het aantal kinderen dat naar school gaat, groeit gestaag, terwijl het moeilijk blijkt om nieuwe leraren te vinden. Andere leraren gaan met pensioen of kiezen voor een andere baan.

Het actieplan ‘Utrecht Leert 2020-2022’ is gericht aan het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. De initiatiefnemers stellen de minister concrete plannen voor. Zo willen ze honderd begeleidingsplekken voor zij-instromers en ruimte om flexibeler om te kunnen gaan met bevoegdheden en lestijden. Ook stellen ze voor om een onderzoek te doen te doen onder duizend leraren. Daar moet uit naar voren komen hoe leraren geboeid kunnen worden en behouden kunnen blijven voor het vak leraar.

Nijpend en urgent

Wethouder Anke Klein noemt het lerarentekort ‘een nijpend en urgent probleem’. Ze roept het ministerie dan ook op om mee te werken aan het actieplan. “De toekomst van onze stad ligt in handen van onze kinderen. Goed onderwijs, en dus ook goede leraren, zijn cruciaal”, aldus Klein. “Ik ben trots dat we dit plan in nauwe samenwerking met de Utrechtse onderwijs- en opleidingspartners hebben kunnen opstellen. We vragen de minister om regelruimte, geld en denkkracht om het lerarentekort in Utrecht en Nederland op korte én middellange termijn aan te pakken.”

Het plan kost 15,5 miljoen voor de periode 2020 tot 2022. Het Rijk heeft de afgelopen jaren veel bezuinigd, op bijvoorbeeld de middelen voor onderwijsachterstanden. De gemeente en scholen hebben juist geïnvesteerd in het lerarentekort. De initiatiefnemers vragen om die reden het ministerie om het plan te bekostigen. “Lessen die we in onderwijsstad Utrecht leren, kunnen worden ingezet om het lerarentekort in heel Nederland toekomstbestendig aan te pakken”, vindt Klein.

Het actieplan is inmiddels ingediend bij het ministerie. De gemeente, scholen en opleiders werken ondertussen verder aan een plan voor het voortgezet onderwijs en het mbo. Dat vervolgplan moet nog voor de zomervakantie af zijn.

7 Reacties

Reageren
  1. Scherpschutter

    Misschien om te beginnen eens kappen met tonnen per school uit geven aan zonnepanelen en andere ecologische madness en leraren een fatsoenlijk salaris betalen….? Prioriteiten, prioriteiten.

    Onderwijs is te belangrijk om aan de overheid over te laten. Ook van onderwijs heeft de overheid een compleet potje gemaakt… Privatiseren die handel. Nu krijgen uw kinderen straks les geen les meer van professionele hoogopgeleide leraren, maar van uitgebluste afdankers uit het bedrijfsleven die op geen enkele wijze gekwalificeerd of geschikt zijn om les te geven…

  2. Yoshua

    @scherpschutter,

    Privatiseren van het onderwijs daar krijg je uitsluitend domme mensen van die niets kunnen en niets weten zoals ondergetekende.
    Mijn lieve vader heeft voor mij twee diploma’s gekocht bij Instituut Blankestijn vanwege mijn activisme en spijbelen.
    In mijn jeugd deed Frankrijk nog al eens atoomproeven op mooie eilandjes en daar was ik op tegen en demonstreerde meer dan ik op school zat.
    Daar buiten had ik al geroken aan de vastgoedhandel en klassiekers, school vond ik niet nodig.
    Het resultaat is twee diploma’s van Instituut Blankestijn en 7 maanden U.U.
    Maar wanneer ik uw reacties en uw wijsheden lees waarvan ik denk dat u dat heeft opgestoken in het regulier onderwijs.
    Dankzij particulier onderwijs ben en blijf ik een domme gans.
    Ik benijd uw enorme kennis en wijsheid die ik nooit zal bezitten.

  3. Karin

    @ Scherpschutter

    Roeptoeter eerste klas, maar geen hoe het onderwijs werkt en gefinancierd wordt.

    Dat leraren vaak in slechte/ verkeerde loonschalen met weinig doorgroei zitten, zit hem vooral ook in de schoolbesturen (vaak groot) die bedrijfje spelen, met topmanagement tegen hoge salariskosten en dure kantoorpanden.

    Het ministerie bepaalt namelijk niet (zou misschien wel moeten> dus juist MEER invloed van de overheid is wenselijk), waar besturen het geld dat ze gestort krijgen van het ministerie aan uit moeten geven. Het ene bestuur doet dit beter en zorgvuldiger dan het andere.

    Onderwijs (deels) over laten aan de markt heeft een vele jaren, decennia niet goed gewerkt met het achterliggend doel van onderwijs in je achterhoofd. Kijk maar eens naar landen waar dit deels het geval is (bijv. VS).

    Overigens leiden die zonnepanelen tot zeer gunstige energierekeningen voor schoolbesturen (scholen leveren aan energienet wat ze zelf niet gebruiken en krijgen daar geld voor/ korting voor), waardoor er dus geld voor andere zaken over blijft. Zoals opwaardering salaris of trainingen/ cursussen/ ondersteuning. De energierekening op scholen is doorgaans een hoge en een kostenpostslurper.

  4. Don

    Lees elders op de DUIC site dat er wel budget is voor een afzichtelijk kunstwerk op het Neude postkantoor. Weet niet wat het kost maar dat kan heel veel beter aan het onderwijs besteed worden.

  5. Dennis

    Als de middelbare scholen eens de moeite nemen om te reageren op mails van stagiaires, die een stage zoeken voor hun volgende stage.
    Dan wordt het voor mensen die een opleiding volgen een stuk makkelijker. 10 mails met cv gestuurd en 2 scholen hebben gereageerd.
    Ze hebben geen tijd, zin of geen opleider in huis.
    En ze zoeken eigenlijk alleen een 3e of 4e jaars student want die kunnen ze direct gratis en voor niets voor de klas zetten. Beloon deze studenten eens.
    Hiervoor is maar een klein beetje geld nodig, belangrijker is denk ik dat er een mentaliteits- en bewustwordings verandering plaats vindt.

  6. Henk

    Is het wellicht een idee de U.U. uit de historische panden te halen, en deze in energie neutrale onderhoudsarme nieuwbouw te plaatsen die niet over de hele stad verspreid is ?

  7. Henk2

    Nee Henk, dat is het niet: wees blij dat die prachtige gebouwen zo’n goede bewoner hebben.
    En afgezien daarvan zie ik niet wat de huisvesting van de UU te maken heeft met het lerarentekort.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).