1,3 miljoen euro om lerarentekort in Utrecht aan te pakken - De Utrechtse Internet Courant 1,3 miljoen euro om lerarentekort in Utrecht aan te pakken - De Utrechtse Internet Courant

1,3 miljoen euro om lerarentekort in Utrecht aan te pakken

1,3 miljoen euro om lerarentekort in Utrecht aan te pakken
Stadskantoor Utrecht.
De gemeente Utrecht heeft dinsdag een actieplan gepresenteerd voor het aanpakken van het lerarentekort. Met het actieplan maakt de gemeente aanspraak op 1 miljoen euro van de Rijksoverheid. De gemeente legt zelf ook 330.000 euro bij.

De gemeente Utrecht heeft dinsdag een actieplan gepresenteerd voor het aanpakken van het lerarentekort. Met het actieplan maakt de gemeente aanspraak op 1 miljoen euro van de Rijksoverheid. De gemeente legt zelf ook 330.000 euro bij.

In de stad en regio Utrecht is er een tekort van tientallen leraren in het primair en voortgezet onderwijs. Volgens de huidige prognoses loopt dit de komende jaren sterk op. Daarom heeft de gemeente samen met onderwijspartners een actieplan gepresenteerd om het lerarentekort aan te pakken.

Met het actieplan maakt de gemeente Utrecht aanspraak op een jaarlijkse uitkering, gedurende 4 jaar, van 1 miljoen euro van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Het Rijk stelt dit geld beschikbaar zodat regio’s de ruimte krijgen om het lerarentekort aan te pakken. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door het opzetten van een (opleidings)infrastructuur voor de nieuwe leraren.

Zij-instromers

In het Utrechtse plan is dan ook veel aandacht voor het opleiden van nieuwe krachten, maar ook het zoeken naar mogelijke zij-instromers.  Zo zouden er voor leraren ook meer mogelijkheden moeten zijn om zich buiten de klas te ontwikkelen. Ook zouden anderstaligen (expats of vluchtelingen) een bijdrage kunnen leveren aan het lerarentekort. Weer een ander probleem dat genoemd wordt is de Utrechtse woningmarkt, leraren moeten natuurlijk wel kunnen wonen in de stad. Ook dit wordt aangehaald als verbeterpunt.

Het huidige Utrechtse plan is tot stand gekomen door het platform Utrechtse Onderwijsagenda. Dit platform is een samenwerking van alle Utrechtse schoolbesturen van primair onderwijs tot universiteit, ook zijn de kinderopvangaanbieders die de voorschool verzorgen hierbij aangesloten. Het plan heeft voor 2019 een begroting van 1,3 miljoen euro.

10 Reacties

Reageren
  1. Keesie

    Ik wil niet heel lullig doen, maar deze gelden gaan waarschijnlijk (weer) door VVD-achtige schoolbesturen ingepikt worden en uitgegeven worden aan neo-liberale hobby’s, zoals vooral niet onderwijsgerelateerde zaken, zoals managementlagen, bonussen, salarisverhogingen voor management en directie, tegemoetkomingen voor besturen, peperdure shiny gebouwen, beleggen met financiële reserves, investeringen, netwerkbijeenkomsten (skyboxen huren), marketing, dat soort neo-liberale ongein waar we nu al een jaar of 25 mee kampen.

    De leraren kunnen meestal fluiten naar hun cursus- en bijscholingstegemoetkomingen, of je kan lang wachten op structurele uitgave om nieuwe jonge collega’s vast in dienst te nemen. Zo gaat het al heel lang>aldus een ervaringsdeskundige.

    En de politiek kan op papier weer zeggen een probleem aangepakt te hebben. Spelen ze onder een hoedje met al die marrktwerkingsjongens die zich openlijk stiekem verrijken op kosten van de belastingebetaler en m.b.v. subsidies? U weet wel diezelfde jongens (en meiden) die om het hardst roepen dat de markt zijn werk moet doen, maar stiekem…………

  2. waldorff

    @Keesie: je bent nog vergeten…
    *het door de directrice opnieuw laten inrichten van haar werkkamer
    *managementlagen die met elkaar moeten fine-tunen-in een duur hotel/restaurenant op de heide
    *het inhuren van hr-managers/controlers/ict-boys interimmers voor een idioot hoog bedrag per uur.

  3. mark

    @keessie: Graag voorbeelden van dit soort zaken (welke school?) die blijkbaar aan de orde van de dag zijn in Utrecht. Ik weet van een “ervaringsdeskundige” dat er zeker wel eens geld verkeerd wordt uitgegeven, maar dat dat vooral komt doordat scholen worden bestuurd door incapabele doorgegroeide docenten (linksdenkend, i.p.v. VVD) of domme idealisten die zich vanalles laten aanpraten. Het is niet omdat managementfuncties zich verrijken, maar omdat ze niets kunnen en telkens weer wat nieuws laten aanpraten. De focus zou gewoon onderwijs moeten zijn, de rest is bijzaak. Eigenlijk zijn we het met elkaar eens, bedenk ik me nu ik dit schrijf.

  4. Wim Vreeswijk

    Docenten betalen nu 37,50 voor slechts één dagkaart parkeren. Dat is bijna 200 euro per week en 10.000 euro per jaar. Als de anti-autopartijen in onze stad nu eens één keer daarvan de onzin van zouden inzien, was m.i. het docententekort in Utrecht een heel eind opgelost !

  5. Yoshua

    @keesie,

    Ik wil ook niet heel lullig doen.
    De dingen die jij opsomt kan je nooit doen van 1.3 miljoen.
    Denk dat je niet goed hebt gelezen en dacht dat het om 130 miljoen zou gaan.

  6. Keesie

    @ Mark en Yoshua

    Bij alle grote schoolbesturen in Nederland zijn mijn voorbeelden gangbaar en dagelijkse praktijk. Het is niet voor niets dat de onvrede onder docenten in het land momenteel zo groot is.

    LVO in Limburg (VO) is een bekend voorbeeld (belegging in golfbaan, of scholenkoepels in Twente (Skybox FC Twente) . OMO in Brabant zetelt onderin een wolkenkrabber in Tilburg en de bestuursvoorzitter rijdt in een Jaguar met chauffeur. Heeft overigens miljoenen op de bank staan die niet geïnvesteerd worden, maar belegd worden. Op PO schaal is het smijten met geld wat beperkter, maar dit zijn de laatste jaren ook behoorlijk grote schoolkoepels geworden waar het zelfde gedrag op bescheiden schaal plaats heeft. Voorbeelden te over in het land. Ga eens met leraren (als ze het al weten) praten. Leraren zijn vaak helemaal niet op de hoogte van dergelijke praktijken. Voor hen is er namelijk nooit extra geld.

    Eigen voorbeeld. Directrice die haar dikke BMW op het schoolplein mocht parkeren. Zetelde op 200 km van haar werkplek. Regelmatig in hotels verbleef om dihtbij het werk te zijn, iedere 2 dagen verse bloemen liet bezorgen in haar eigen kantoor (dat ze ook opnieuw had laten inrichten met veel mahonie hout), maar 1 van de lokalen stond al 2 jaar blank bij een gemiddeld harde regenbui. Het lek in het dak werd niet gerepareerd.

    Kijk een snaar open dagen en marketingcampagnes, hoe veel geld daar ook aan besteed wordt. Gaat allemaal niet naar de inhoud> het onderwijs.

  7. Keesie

    @ Yoshua

    Nee, maar het zijn al die potjes samen, die steeds maar weer onder politieke druk tot stand komen, die steeds weer opnieuw door besturen ingepikt worden. Zij zijn immers vrij om het geld vrij te besteden. Zo is dat geregeld in Nederland.

  8. Cico

    Niet alleen scholen. Universiteiten zijn ook druk bezig met projectontwikkeling van nieuwe gebouwen, de verhuur van ruimtes in die gebouwen aan commerciele partijen, catering voor grote partijen, etc. Heeft allemaal geen klap met onderwijs te maken, maar het zorgt wel voor die ‘derde geldstroom’ (naast het oude lesgeld en overheidsfinanciering).

    *mummelt iets over marktwerking en liberalisering*

  9. Wim Vreeswijk

    Het gaat om 75 Utrechtse scholen waar een ernstig docententekort speelt. Docenten solliciteren haast niet meer in Utrecht omdat parkeren aldaar onbetaalbaar word met 37,50 per dag (!) dankzij Groen Links e.a. auto vijandige partijen. Als de scholen gewoon (tijdelijke) inwonersparkeerkaarten regelen voor deze docenten voor 10-15 euro per maand is het hele probleem opgelost. Want met het huidige openbaar vervoer (trein, bus, lopen is geen optie want dat veroorzaakt extra veel onbetaalde werk/arbeidsuren. De kwaliteit van het Utrechtse onderwijs is overigens al om te janken want uit een landelijk onderzoek ‘Betere scholen’ gepubliceerd in Elseviers Weekblad van januari jl is gebleken dat de Utrechtse scholen reeds zeer slecht scoren qua zittenblijvers en rapportcijfers. Alleen een HAVO in Vleuten-De Meern haalde de kwalificatie GOED in deze rapportage over 350 gemeenten..

  10. Mark

    Ach Wim, Ik heb geen idee of de parkeertarieven kloppen. Maar iets regelen, zou dan een goed idee zijn. Overigens kunnen slecht scorende scholen juist hele goede scholen zijn, omdat zij niet meedoen aan de nivellering van het onderwijs, door zoveel mogelijk leerlingen af te leveren. Maar gewoon bijv. nog goed nakijken.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).