Adriaen van Ostadelaan is nog steeds racebaan | De Utrechtse Internet Courant Adriaen van Ostadelaan is nog steeds racebaan | De Utrechtse Internet Courant

Adriaen van Ostadelaan is nog steeds racebaan

Adriaen van Ostadelaan is nog steeds racebaan
bron: gemeente Utrecht
Het verkeer dat over de Adriaen van Ostadelaan rijdt, zorgt nog steeds voor gevaar. Dat zeggen omwonenden en ondernemers in de straat. We namen een kijkje.

Het verkeer dat over de Adriaen van Ostadelaan rijdt, zorgt nog steeds voor gevaar. Dat zeggen omwonenden en ondernemers in de straat. We namen een kijkje.

De kruising met de Jan van Scorelstraat is onlangs door de gemeente opgeknapt. Er werd een zebra aangebracht en er mag maar 30 kilometer per uur gereden worden. Op zaterdag 2 juli werd het kruispunt feestelijk geopend. Doel van de plannen was om de auto ‘te gast’ te maken en voetgangers en fietsers meer de ruimte te geven.

Het nieuwe kruispunt kwam in samenspraak tussen ondernemers en gemeente tot stand. De ondernemersvereniging Utrecht Puur Oost is blij dat het kruispunt eindelijk is opgeknapt. “We hebben vooraf goed contact met de gemeente gehad en onze wensen kunnen doorgeven”, zegt penningmeester Frank Stuifmeel. “Ik denk dat veel auto’s nog te hard rijden omdat ze moeten wennen aan de nieuwe situatie. Niet iedereen is nog op de hoogte.”

René Tieleman van Tieleman Rijwielzaken zit met zijn zaak op een steenworp afstand van de kruising. Hij vertelt in zijn zaak nog niet helemaal tevreden te zijn met de herinrichting van de Van Ostadelaan. “Het is mooi geworden, maar auto’s rijden echt nog steeds belachelijk hard.”

“Als je niet uitkijkt, word je zo van de sokken gereden”

Als grote oorzaak voor het harde rijden van autoverkeer noemt Tieleman onder andere de bewegwijzering. “Het staat wat mij betreft niet goed aangegeven dat hier maar dertig gereden mag worden. Dat leidt tot gevaarlijke situaties. We hebben bij de ontwikkeling van de plannen al aangegeven hiervoor te vrezen”, zegt Tieleman. “Verder is één zebrapad te weinig. Automobilisten lijken zich, op deze manier, nog niets aan te trekken van de veranderingen.”

Ook een oude vrouw op het kruispunt vindt de situatie gevaarlijk. Ze bezoekt een paar keer per week de huisartsenpost van het Diakonessenhuis. “Ik sta iedere dag een aantal minuten stil om veilig over te kunnen steken. Als je niet uitkijkt, word je zo van je sokken gereden.”

Frank Stuifmeel is niet van mening dat de maximumsnelheid slecht is aangegeven rond het kruispunt. Verder staan de ondernemers volgens hem in nauw contact met de gemeente. Binnenkort gaan de partijen weer om tafel. “We zullen de situatie bespreken en zo nodig nog aanpassen in de toekomst.”

Frank Stuifmeel: "Auto's moeten wennen aan de nieuwe situatie"
Frank Stuifmeel: “Auto’s moeten wennen aan de nieuwe situatie”

De gemeente laat in een reactie weten de situatie nauwlettend te monitoren. In de herfstperiode gaat de gemeente met bewoners en ondernemers evalueren. Op basis van die gesprekken worden er, zo nodig, aanpassingen aangebracht.

17 Reacties

Reageren
  1. Jolanda

    Het lijkt mooi en dan zo’n leuk openingsfestiviteiten met de wethouder, maar in de praktijk werkt het niet.
    Met name bij het zebrapad weten automobilisten ineens niet meer wat de verkeersregels zijn. Volgens mij is het zo dat als je op het zebrapad loopt, dat automobilisten dan stoppen; helaas al paar keer van m’n sokken gereden in die keurige buurt ?

  2. Sjors

    Er moet zeker één zebrapad bij en een extra drempel aan de noordkant zou ook helpen.
    Ik hou m’n hart vast wanneer de Maliesingel/Tolsteegsingel ook weer opengaat.
    (een automobilist)

  3. Frank

    Toegegeven, er is visueel rust gecreëerd op dat kruispunt. Maar verkeerstechnisch is die kruising volkomen onoverzichtelijk en onduidelijk geworden. Kom je van de kant van de Bosboomstraat dan is er een drempel, wat wijst op een uitrit dus heb je geen voorrang. Kom je van de Jan van Scorelstraat dan heb je wel voorrang op verkeer wat van rechts komt. En het is feitelijk geen kruising maar het zijn twee T-kruisingen versprongen ten opzichte van elkaar. En de snelheid op de van Ostadelaan gaat er niet uit omdat de weginrichting op dat punt nu eenmaal niet op 30 km/u is aangepast.

    Om de een of andere bizarre reden denken overheden en verkeersmannetjes altijd dat de weggebruiker wel zal doen wat de verkeersregels en -tekens zeggen.
    Die fout is ook al gemaakt aan de kop van de Lange Nieuwstraat, waar de gemeente kennelijk gedacht heeft dat als fietsers door rood rijden, ze dat niet meer doen als je het verkeerslicht voor hen dichter bij de hoek plaatst. Hoe haal je het in je hoofd… Vele tienduizenden euro’s down the drain!

    Beste Gemeente Utrecht. Leer nou eindelijk eens van de wijze lessen van wijlen Piet Vroon:
    Het heeft geen zin om een weg zo aan te leggen dat je er 80 kan rijden om er vervolgens een bord naast te zetten met een maximumsnelheid van 30. Dat werkt niet! Leg, als je de snelheid daar tot 30 wil beperken, de weg zo aan dat je met je kop tegen het dak van de auto klapt als je daar harder dan 35 rijdt!

  4. Willem

    Het toont maar weer aan wat een asociale wezen de utrechtse autorijder is. Utrecht autovrij, en wel zo spoedig mogelijk!
    Overigens doet een flitspaal wonderen.

  5. Hans Oudwijk

    Ook verder weg van de kruising A. van Ostadestraat – J. Van Scorelstraat, ter hoogte van de kruising met de Abstederdijk en Rembrandtkade is het tegenwoordig hommeles.
    Om een voor mij volstrekt onduidelijke reden zijn/lijken automobilisten nu minder bereid om te stoppen als het duidelijk is dat mensen willen oversteken. Het gebeurt mij nu regelmatig dat ik in m’n rolstoel botweg voor de auto’s de weg op moet rijden om nog kans te maken aan de gewenste overzijde te komen. Alleen chauffeurs van bussen, vrachtauto’s, regiobusjes en zelfs taxi’s houden zich over het algemeen aan de verkeersregels en stoppen als duidelijk is dat men wil oversteken.
    Die wegversmallingen doen blijkbaar rare dingen met de psyche van de automobilist.

  6. Dirk

    Geen idee in hoeverre dit allemaal anekdotisch bewijs is, maar als de evaluatie uitwijst dat er in grote mate structureel te hard gereden wordt dan gooien ze het inderdaad maar vol met flitspalen die heel strak afgesteld staan.

  7. Sjonnie

    De maakbare samenleving is dus niet te maken. Straatje versmallen zodat fietsers en automobilisten straatje moeten delen werkt ongelukken in de hand. Auto’s en bussen willen elkaar passeren, ook als er fietsers in de weg rijden. De fietser wordt de kant in gedrukt. Het zoveelste mislukte project van ‘fietsie fietsie’ Lotje.

  8. Berend

    Tja, de autorijder blaast rücksichtslos door de stad en heeft geen oog voor het overige verkeer. Het enige dat kan helpen is de ouderwetse flitspaal.

  9. isabelle

    Hard door de stad scheuren is ook op de Bilstraat een hobby. Sinds een paar maanden knetteren er ook een paar rode Quats over de Bilstraat en Maliesingel.

    Amsterdamsestraatweg is al jaren een racebaan.

    Jammer dat de politie categorisch weigert om hier mankracht aan te besteden/de andere kant op kijkt…

  10. Steph

    het is zeker een stuk sfeervoller geworden maar helaas ook volstrekt onoverzichtelijk. Geen idee waar ik precies moet fietsen als ik vanaf de Jan van Scorel naar de Bosboomstraat wil. Krijg de neiging om via het terras van Sfizio te gaan, zal wel niet de bedoeling zijn, maar als ik via de auto-doorsteek ga voelt het alsof ik tegen het verkeer in fiets. Verder ben ik al een paar keer verrast door het autoverkeer wat inderdaad gewoon doorraast; terwijl de hele inrichting het idee geeft alsof je je op een auto-vrij plein begeeft. Je bent er niet automatisch meer op bedacht. Wat mij betreft schiet het ontwerp te kort.

  11. Otto Nelemans

    Meteen de kleur van de bestrating van de beide zijwegen laten contrasteren met die van de Ostadelaan.

  12. Toine Goossens

    Het vaste beleid van het OM is om geen vervolging in te stellen als de wegbeheerder de weg zodanig heeft ingericht dat de opgelegde maximumsnelheden als een tang op een varken slaan. Dat weet de gemeente Utrecht als sinds 35 jaar.

    Het inrichten van een weg zodanig dat dat directe invloed op het gedrag van gebruikers leidt vergt het bedenken van en uitvoeren door verkeersspecialisten. Hoewel ik veel over infrastructuur weet, heb ik geen enkel idee welke middelen daarvoor nodig zijn. Je laten adviseren door toevallig aanwonenden en die leidend laten zijn in de oplossing, leidt gegarandeerd tot essentiële missers.

    De 2 gevaarlijkste kruispunten van Nederland liggen in Utrecht. Die liggen er beide al 20 jaar op dezelfde manier bij. Er gebeurd helemaal niets mee.

    De gemeente Utrecht heeft een wethouder voor Mobiliteit en Milieu. Milieu insprekers hebben geen kennis van van verkeersgedrag, noch van verkeersveiligheid. En met een wethouder die ook geen enkele affiniteit met die onderwerpen heeft, is het vragen om moeilijkheden.

  13. Ton

    Er moeten zebrapaden bij en flitspalen. Gemotoriseerde verkeersdeelnemers die er blijk van geven dat zij geen inschatting kunnen maken van risico’s zijn m.i. in overtreding. Een maximumsnelheid is geen verplichte snelheid en zeker geen ‘recht’.

  14. Voetganger en fietser

    Volgens mij had daar met bijna volledig behoud van de ruimte voor terrassen en voetgangers gemakkelijk een veilig kruispunt kunnen ontstaan. De versmallingen van de rijweg, die gevaarlijke situaties opleveren, hadden niet moeten worden doorgevoerd, de voetgangersruimtes hadden met een duidelijke markering van de rijwegen gescheiden moeten worden en er had liefst ook een voorrangsregeling moeten worden doorgevoerd. Verder hadden er inderdaad meer zebrapaden moeten zijn en ook de ribbeltegels voor blinden en slechtzienden hadden een logisch verloop moeten hebben, net als trouwens de looproutes voor doorgaande voetgangers. Helaas zal een verandering in deze zin veel geld kosten. Dit had met goed overleg allemaal voorkomen kunnen worden. Ik durf van wanbeleid te spreken.

  15. Evert

    Het gaat volgens mij ook weer niet zo slecht als iedereen hier zegt. Als ik met mijn auto hier rijd zie ik dat iedereen zachter gaat. Wel steekt iedereen Kriskras over en gaan de fietsers helemaal zonder regels door het leven. Je moet als automobilist zo opletten wat er allemaal om je heen rijdt dat je helemaal niet hard zou kunnen rijden.
    Wat mij betreft is de aanpassing zeker geslaagd, omdat het er ook nu gezellig en netjes uitziet.

  16. Kees

    een stoplicht minder. Schiet heerlijk op zo.

  17. Elleke

    Er is een petitie gestart voor een zebrapad erbij op dit kruispunt. Bij 250 handtekeningen wordt het besproken in de raad.

    Je kunt hier tekenen:

    https://petities.nl/petitions/zebrapad-in-de-schildersbuurt-voor-veilig-oversteken?locale=nl

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).