Het aantal verkeersongevallen in de gemeente Utrecht is in 2023 met 16 procent gestegen, blijkt uit onderzoek dat Independer naar buiten heeft gebracht. Er waren honderden ongelukken meer dan in 2022. De stijging in Utrecht is flink groter dan het landelijk gemiddelde van 9,8 procent.
In totaal zijn er in 2023 3336 ongelukken, 460 meer dan in 2022. Als je de cijfers omrekent naar het aantal ongelukken per tienduizend inwoners, kom je in Utrecht op 90 ongelukken uit. Daarmee zit de Domstad boven het landelijk gemiddelde van 75, maar blijft het onder dat van de andere grote steden Rotterdam (129) en Den Haag (101). In Amsterdam lag het aantal lager, met 74 ongelukken per duizend inwoners.
Binnen de provincie staat de gemeente Utrecht op de vierde plek. De gemeente Eemnes voert de lijst aan met 171 ongevallen per tienduizend inwoners. Wijk bij Duurstede is lijstduwer met 30.
Krasje
Het aantal ongevallen in 2023 waar Independer op uitkomt, is fors hoger dan het aantal ongelukken dat de politie in dat jaar registreerde. Zij kwamen uit op 1796 ongelukken, ongeveer evenveel als in 2022. Het verschil in de cijfers van de politie en Independer komt doordat Independer ook naar ongelukken kijkt waar de politie niet bij betrokken is geweest. Bijvoorbeeld wanneer iemand bij het inparkeren een kras maakt op de auto van de buren. De verzekeringsvergelijker baseert zich hierbij onder andere op data van Rijkswaterstaat.
Dat de daling in het aantal verkeersongevallen niet meer doorzet, is voor de gemeente reden tot zorg. De minste ongelukken deden zich voor in de jaren 2020 en 2021. Een logisch gevolg van de afgenomen verkeersdrukte door de coronamaatregelen. In de jaren voor en na de coronaperiode is het aantal ongevallen vergelijkbaar.
23 Reacties
Reageren“In de jaren voor en na de coronaperiode is het aantal ongevallen vergelijkbaar.”
Er zijn meer auto’s en er is bevolkingsgroei. Tel daarbij op de fatbikes en elektrische fietsen.
Er is dus een procentuele afname, omdat het aantal ongevallen vergelijkbaar is aan de jaren voor corona.
DUIC, maak eens een opsomming van de verkeersdoden. Maak ook een verschil tussen echte “ongelukken” en eenzijdig verongelukte verkeersdeelnemers. Ik zeg nog niks over ongelukken die te maken hebben met excessieve snelheden met huurauto’s, telefoongebruik, slokker op en/of drugs. Misschien ook even de wijk vermelden. Ik wacht even het tabelletje af, dan pas kunnen we zeggen of het echt gevaarlijker is geworden in Utrecht (dan meer surveilleren en snelheid omlaag) of dat er iets te veel mafklappers rondrijden die eigenlijk geen rijbewijs waard zijn.
@Nina
Correcte conclusie
Utrecht heeft ongeveer 22.000 extra inwoners gekregen die zich allemaal over dezelfde wegen moeten wringen terwijl de egootjes groeien en dat ochtenhumeurtje er ook niet beter op wordt.
Met dank aan de vertrokken wethouder die alle wegen versmald heeft voor het milieu en haar heilige fietsers die alles kunnen doen wat de Wet verboden heeft en de automobilist mag de schade betalen
@nina – de gemeente spreekt over de getallen per 10.000 inwoners. Je beredenering sluit hier niet op aan.
@Nina, waarom lees je nou niet gewoon een keer écht het artikel voordat je weer onjuiste conclusies trekt? Nét na de coronacrisis zat het niveau weer op het oude peil, daarna is het fors gestegen. Een mooie reden om autoverkeer in Utrecht verder te gaan beperken dus.
Je hoeft niet altijd alles te verdraaien zodat het in je autolobby-vriendelijke plaatje past.
Kan dat iets te maken hebben met alle mislukte herinrichtingen en afsluitingen van de gemeente Utrecht ?
Nina en KH hebben niet opgelet bij wiskunde. Het gaat om ongelukken per 10.000 inwoners. Sjongejong
Positief is dat het aantal ongelukken waar de politie bij betrokken is vrijwel hetzelfde is als in 2022. De toename zit in de kleine ongelukken, schades om het zo te noemen. Goed dat burgers dat in onderling overleg regelen. Zo hoort dat.
Ondertussen zijn auto’s steeds zwaarder en groter geworden met sterk stijgende vermogens per kg autogewicht. Dat is iets waar we iets mee moeten. Auto’s trekken feller en sneller op en, net als vroeger overigens, zijn er chauffeurs die vinden dat zij in een raceauto zitten. Hun overtredingen en de zware ongevallen die zij veroorzaken zijn een doorn in het oog. Wat te doen?
Je kunt lichtere en langzamere auto’s voorschrijven. Dat gaat, zo dat al mogelijk is, minimaal 15 jaar duren. Dat helpt niet veel.
Je kunt ook een rijbewijs PLUS invoeren. Een uitbreiding van het huidige rijbewijs. Data moet in 5 jaar tijd kunnen lukken.
Alle auto’s krijgen een extra kenmerk. Auto’s met een zeer hoog vermogen per kg en/of die zeer snel accelereren komen in een aparte klasse waarin niet met het doorsnee rijbewijs gereden mag worden. Wil je daar in rijden dan heb je het PLUS rijbewijs nodig.
Dat kost extra, waarschijnlijk dure, rijlessen van instructeurs. Uiteraard dienen deze instructeurs ook een zware opleiding hebben gevolgd. Die opleidingen hebben we al voor politie en voor anderen die aan de zware rijvaardigheidseisen dienen te voldoen die gekoppeld zijn aan hun werk.
Het boete systeem wordt uitgebreid met zware boetes voor het rijden zonder PLUS rijbewijs en ook de aansprakelijkheid voor schade wordt strikter geregeld. Zoals voor verhuurders van deze auto’s; zij gaan meebetalen voor schade die onbevoegde chauffeurs veroorzaken. Dat beperkt het verdienmodel van de verhuur.
Wat denkt u?
Het zou de mensen die hier vooral uit de onderbuik reageren (Nina, Koel Hoofd, JdV) inderdaad sieren om een keer echt goed te lezen en na te denken voordat ze hun ongefundeerde nonsens het internet op slingeren.
Dit soort desinformatie leidt al jarenlang tot verschraling van het online debat en we zitten door dit soort mensen al geruime tijd in een soort feitenvrije samenleving.
Het is goed dat Utrecht inzet op minder autoverkeer, want het aantal doden kan en moet verder omlaag.
@Utrechter
Die herinrichtingen en afsluitingen zorgen voor vertraging, wat irritatie en stress veroorzaakt bij de weggebruikers. Irritatie en stress helpen meestal niet bij het nemen van goede beslissingen, en de bereidheid om risico’s te nemen wordt meestal groter.
Maar eerlijk gezegd denk ik dat de toename van het aantal ongelukken veel meer oorzaken heeft, vooral omdat we met zijn allen steeds een beetje egoïstischer en asocialer worden, en vinden dat (verkeers)regels er vooral voor anderen zijn.
Utrecht is de populairste stad van Nederland. Vandaar dat het verkeer ook veel drukker aan het worden is. Met helaas meer ongelukken.
Het gaat over verkeersongelukken en niet over auto ongelukken.
Iedereen die aan het verkeer deelneemt dus.
Ook lang niet alle ongelukken zijn auto gerelateerd, Of de schuld van de automobilist.
@Pee, het onderzoek van Independer (als je het had gelezen) gaat expliciet over ongevallen waar een auto bij betrokken is.
Met je formulering “lang niet alle ongelukken zijn auto gerelateerd” doe je net alsof 50% van de vermelde ongelukken gaat over twee fietsen die botsen.
Dit sluit dus mooi aan bij mijn vorige reactie: zonder goed te lezen reageren vanuit de onderbuik en net doen alsof auto’s sowieso niet ver oververtegenwoordigd zijn bij verkeersongevallen, wat weer goed aansluit bij de op DUIC sterk aanwezige rechtse autolobby.
EV’s richten meer schade aan bij botsingen, omdat ze erg zwaar zijn voor de kwetsbare voetganger, fietser en motorrijder.
Veel ongelukken gebeuren door te snelle fatbikes en elektrische fietsen. Waarbij ouderen de snelheid niet onder controle hebben.
https://www.juridischbureauletselschade.nl/meer-en-zwaarder-letsel-door-elektrische-autos/#:~:text=Elektrische%20auto's%20zijn%20in%20verhouding,gelijk%20met%20gegevens%20uit%20Nederland.
https://www.ad.nl/binnenland/aantal-ongelukken-met-fatbikes-schiet-omhoog-jonge-kinderen-ook-slachtoffer-wacht-tot-ze-16-zijn~ad08681c/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
https://www.margriet.nl/actualiteit/meer-ouderen-ziekenhuis-val-ebike~b0609fc4/?referrer=https://www.google.com/
@redactieDuic.: Kunt u de reactie van Floep hier verwijderen? Mensen beschuldigen van reacties die uitsluitend bestaan in het hoofd van Floep maar niet in de realiteit is onacceptabel. Er staat geen reactie van mij bij dit artikel behalve deze, na het lezen van de idiote beschuldigingen van Floep.
@JdV, ik bedoelde dan ook niet specifiek een reactie onder dit artikel. Je hebt op voldoende andere artikelen feitenvrij gereageerd en dit is een algemene tendens op DUIC. Dit had je overigens ook kunnen weten als je mijn reactie grondig gelezen had en niet meteen wederom vanuit de onderbuik vraagt om censuur.
@Floep
Wijs jij dan maar eens aan in het stuk waar het gaat over expliciet ongevallen waar een auto bij betrokken is.
Nu jij weer.
Begrijpend lezen is wat anders dan je eigen interpretatie er aan geven.
@Pee, als je de moeite zou nemen om de datasets te downloaden waar Independer gebruik van gemaakt heeft (zoals bijvoorbeeld van BRON) dan kan je zien dat bij het overgrote deel van de verkeersongelukken een auto betrokken was, en dat niet zelden een fietser hier het slachtoffer van geworden is.
Als het teveel moeite is om dat op te zoeken is dit de link: https://data.overheid.nl/dataset/9841-verkeersongevallen—bestand-geregistreerde-ongevallen-nederland
Nu jij weer.
@floep: pertinente onzin.
SWOV.
In 2023 raakte 61% (ca. 4.500) van de ernstig verkeersgewonden gewond als gevolg van een verkeersongeval zonder betrokkenheid van een gemotoriseerd voertuig. Onder de in de ziekenhuizen geregistreerde ernstig gewonde fietsers was dit 82%. Dit zijn met name fietsers die gewond raken bij een enkelvoudig fietsongeval (zonder tegenpartij), een fiets-fietsongeval of een fiets-voetgangerongeval.
Leuk geprobeerd maar de SWOV heeft geen harde data, ze doen schattingen, staat op dezelfde pagina uitgelegd.
@Floep
Wat gegevens van het CBS Jaar 2023
Vermoedelijk wel harde data.
https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/verkeer-en-
vervoer/verkeer/hoeveel-mensen-komen-om-in-het-verkeer-#:~:text=In%202023%20kwamen%20in%20Nederland,de%20groei%20van%20de%20bevolking.
Een van de conclusies: bij 60% van de fietsdoden was GEEN motorvoertuig betrokken.
Bovendien is, zoals @JdV al aangeeft, het aantal fietsletsels waarbij GEEN motorvoertuig betrokken was en waar geen melding van gemaakt is minimaal een factor twee hoger dan bekend, schattingen gaan zelfs tot een factor drie tot zes. Dit aan de hand van ziekenhuisgegevens.
Overigens ken ik uit mijn omgeving al vier fiets/,fietsongevallen met letsel, waarbij in alle gevallen geen melding gemaakt is, en waar in drie van die gevallen de veroorzaker zich uit de voeten maakte zonder zich bekend te maken. Aantal auto-ongevallen: nul.
De fiets is een algemeen aanvaard intrinsiek riskant balansvoertuig, de doelstelling van 0 doden is dan ook een utopie.
Link heeft blijkbaar een lekke band of een gebroken ketting.
Tweede poging.
https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/verkeer-en-vervoer/verkeer/hoeveel-mensen-komen-om-in-het-verkeer-#:~:text=In%202023%20kwamen%20in%20Nederland,de%20groei%20van%20de%20bevolking.