Afschaffen pasjessysteem ondergrondse containers kost bijna 7 ton | De Utrechtse Internet Courant Afschaffen pasjessysteem ondergrondse containers kost bijna 7 ton | De Utrechtse Internet Courant

Afschaffen pasjessysteem ondergrondse containers kost bijna 7 ton

Afschaffen pasjessysteem ondergrondse containers kost bijna 7 ton
Het kost 695.000 euro om het pasjessysteem voor ondergrondse containers af te schaffen. De containers worden vanaf 1 januari opengezet.

Het kost 695.000 euro om het pasjessysteem voor ondergrondse containers af te schaffen. De containers worden vanaf 1 januari opengezet.

Het geld zal worden gebruikt om het pasjessysteem versneld uit te schakelen zodat de containers per 1 januari volgend jaar vrij toegankelijk zijn. Het college wil het geld uit de reserve afvalstoffenheffing halen.

De pasjes werden ingevoerd om te voorkomen dat er bedrijfsafval zou worden weggegooid. Een onderzoek zonder pasjes toonde eerder dit jaar aan dat dit echter niet op grote schaal gebeurt. Daarom wordt het systeem afgeschaft en alle containers opengezet.

Vanaf 1 januari 2020 zijn de pasjes niet meer nodig om restafval te dumpen. De gemeente blijft de containers wel controleren voor bedrijfsafval na de openstelling. “Afschaffing van de pasjes maakt het voor iedereen gemakkelijker om afval weg te gooien”, zei wethouder Klaas Verschuure in oktober. “Bewoners zijn niet meer aangewezen op één specifieke container.”

Gekoppelde berichten

22 Reacties

Reageren
  1. Angelique

    Maar waaróm kost zoiets simpels 20 jaarsalarissen??
    Dit is toch gewoon een kwestie van een instelling in de software wijzigen?
    Dit was al gebeurd bij een container bij mij in de straat die een storing had, het was zo gepiept. Ik ben heel benieuwd naar de verantwoording!

  2. Koel Hoofd

    Mooi, dat is dan eindelijk eens 7 ton die goed besteed worden!

    Ben het eens met Angelique, waarom moet zoiets onbenulligs zoveel geld kosten?

  3. MJPD

    @Angelique
    Daar ben ik ook benieuwd naar. Als het goed is, zijn er iets van 2.500 restafvalcontainers in Utrecht waarvan 1.000 reeds vrij toegankelijk zijn gemaakt. Dat is dus 278 of 463,33 Euro per container omdat misschien ook de hardware moet worden verwijderd. Dat gaat per taxi denk ik.

    En wat te denken van alle kosten om dit hele nutteloze systeem te implementeren en jarenlang te onderhouden? Dat heeft miljoenen gekost. Allemaal verdwenen in bodemloze restafvalcontainers…

  4. Arjan Verhoeven

    Bij mij zit er ook een stickertje op “electronica is stuk, daarom staat-ie nu open”. Kan me niet herinneren dat daar iemand een week mee bezig is geweest.

    Of moet er een contract worden opengebroken?

  5. UtrechtseSjoerd

    Zeven ton om een systeem uit te zetten? Hoeveel redenen zijn er nog meer nodig om de volgende keer de techies van de Piratenpartij in de raad te stemmen?

  6. G.H.

    @Angelique: Extern adviesbureau, projectgroep, ingehuurde IT’ers, nazorgteam. Ik vergeet vast nog iets.

  7. [email protected]😉

    Tijd voor een flinke bezem door deze afdeling.

  8. Marieke

    Ik begrijp dat ook niet. Ze worden nu ook individueel uitgezet, zoals die bij ons in de straat en even verderop al twee jaar geleden. Dat hoeft toch geen tonnen te kosten?

  9. Esrin W.

    Een half jaar geleden wist nog niemand waar ik het over had toen ik het had over gemeenschapsgeld.
    Kijk mensen, dit bedoel ik dus als ik zeg “time will tell”.

  10. Piet

    Zal vooral afschrijving zijn. Duur systeem aangeschaft en te kort gebruikt, dus versneld afschrijven.

    Bizar dat de gemeente het bedrijfsafval ‘probleem’ niet van tevoren heeft onderzocht, dat had een hoop geld bespaard.

  11. BW

    @Esrin W.
    Ik weet niet wat je een half jaar geleden precies hebt gezegd, maar het gegeven dat de overheid ons gemeenschapsgeld ook wel eens in een put smijt, is vrij algemeen bekend hoor.

  12. Cynisme

    Er zijn zoveel mensen met een zogenoemde ‘bullshit job’. Zo ook de mensen die het vinkje ‘aan/uit’ moeten aanpassen van een container. Vaak rijden die mensen wel de dikste auto’s. Ondertussen krijgen leerkrachten, verpleegkundigen, supermarktpersoneel en overigen de wind van voren.

  13. Eigenrechter

    Ik heb begrepen van een mannetje de gemeente reinigingsdienst, dat dit te maken heeft met het feit dat de pasjes registratie in beheer is van een privaat bedrijf dat zich eerst uitgekocht wil zien.. grappig dat hier geen woord aan vuil wordt gemaakt..

  14. Rob Huibers

    Ik gebruik zo’n container wel eens en open hem dan met . . . . . mijn ovchipkaart. Echt waar!

    Maar overigens kan dit soort dingen niet uitblijven als een overheid op zoek moet naar oplossingen voor een echt probleem in onze steeds ingewikkelder en overvloedig levende maatschappij. Let maar op, we gaan de komende tijd steeds hogere rekeningen gaan krijgen voor onze maffe en onverantwoordelijke manier van leven.

    En ook dan zullen er weer hele volksstammen beste stuurlui vanaf de wal staan kijken, die het een schande vinden, of juist heel goed, verspilling van gemeenschapsgeld, of die het een half jaar geleden al hadden voorspeld, zoals hierboven.

    En zo iemand ben ik uiteraard ook: mensen, houd eens op met al dat afval, koop minder zooi, koop geen dingen onnodig verpakt en loop vooral met een grote boog om alle plastic verpakkingen heen.

  15. Katja

    Bij mij stonden er twee; ééntje defect waarin je zonder pasje kon deponeren en daarnaast een die alleen openging met pasje. Hoe gek wil je het hebben.

  16. Sjongejonge

    Kan de gemeenteraad wellicht vragen stellen over dit geheel? Je kunt je afvragen of 700.000 euro voor het uitzetten voor de ‘mooiste’ oplossing is of voor de goedkoopste. Dit moet dus echt goedkoper kunnen, vermoedelijk kiest men voor een ‘mooie’ oplossing.
    Daarnaast: hoeveel geld is er in totaal naar dit project gegaan? Hoe zat het met het vooronderzoek dat gedaan is m.b.t. privacy, zowel wetgeving als draagvlak onder bewoners? Een hoop lessons learned… of niet dus. Wat had de gemeente nu weer kunnen leren als ze daadwerkelijk leerpotentieel hebben en inzetten? Rare gemeente is Utrecht toch.

  17. Scherpschutter

    Zeven ton?! Echt, hoe is dit in godsnaam nou toch mogelijk…?

    Die krengen zijn allemaal over internet aangesloten op een server waar managementsoftware op staat. Indien dit systeem op voorhand door een halfwerkende geest is ingericht, dan zijn de vergrendelingen van deze afvalstations gewoon op afstand te openen uiteraard.

    Dat is kennelijk dus niet zo en dat maakt dit opnieuw een overheidsfaal van Bijbelse proporties. Miljoenen om dit zinloze systeem te installeren…en nu weer tonnen om het te deactiveren. Rien ne va plus, die belastingcenten zijn niet meer van u.

    Wanneer leren we het nou eens? Je moet dit soort zaken niet aan overheden overlaten. Die hebben de prikkel niet om iets fatsoenlijk in te richten, al helemaal geen prikkel om dit kostenefficient te doen en uiteraard ontbeert het overheden ook aan iedere vorm van kennis….want kennis zit in het bedrijfsleven.

  18. Jeroen kaakdorst

    Deze containers gaan ook open met een OV Chipkaart. Dus ehh. Hou maar gewoon zo.

  19. Erwin

    het kost 7 ton omdat de afschrijvingskosten nu in een keer genomen worden. Zo schrijft de BBV(de wetgeving die de gemeentefinancien bepaalt) dat voor,. Voordeel is wel dat we in volgende jaren minder lasten hebben.

    Feitelijk kost het dus niets meer, maar worden de kosten in een ander jaar geboekt dan eerder gepland.

  20. Nina

    Het hele systeem had nooit geplaatst hoeven worden.

    Er zijn allang transportbanden die het restafval prima kunnen scheiden (incl. het plastic) en die waren er ook al ten tijde van de implementatie van dit systeem.

  21. Esrin W.

    Elke willekeurige container gaat INDERDAAD open met je OV Chipkaart. Is er nou niemand die vragen stelt over de kwaliteit van het werk dat de ongetwijfeld overbetaalde ICT’ers voor deze “klus” hebben afgeleverd? Politiek doe je werk!

  22. Dirk

    Enkele ambtenaren besluiten dat we miljoenen extra uit moeten geven om een situatie te voorkomen die nu ook al lastig te voorkomen is (dumping van bedrijfsafval). Ze maken het met hun oplossing voor de burgers bovendien lastig om hun afval te deponeren (want pasjes gebonden aan een afvalstation en dan kun je niets als hij vol zit). Daarnaast blijkt daadwerkelijk dat het in de nieuwe situatie fraude vrijwel niet blijkt voor te komen.

    Ik probeer de gemeente niet te hard te beoordelen over het algemeen, maar dit is wel een case waar ze het echt verkloot hebben.

    Ze hadden dit kunnen voorkomen door realistisch na te denken (is het nu al een groot probleem?) en of de geboden oplossing klantvriendelijk is. Als het antwoord op beide vragen ‘nee’ is dan kies je voor de burger en dan houd je het simpel.

    En het is niet de individuele ambtenaar die hier gefaald heeft met een paar slechte keuzes; het is de projectaanpak die hier gefaald heeft en daar mag de gemeente maar ook het college van b&w op aangesproken worden. Implementeer de juiste checks & balances zodat dit niet meer gebeurt.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).