Afsluiting Vredenburgknoop en Catharijnesingel begonnen; even zoeken naar de juiste route Afsluiting Vredenburgknoop en Catharijnesingel begonnen; even zoeken naar de juiste route

Afsluiting Vredenburgknoop en Catharijnesingel begonnen; even zoeken naar de juiste route

Afsluiting Vredenburgknoop en Catharijnesingel begonnen; even zoeken naar de juiste route
Omleidingsbord wijst naar rechts naar de Smakkelaarskade, maar fietsers moesten verder rijden naar de Daalsetunnel.
Het drukste fietsknooppunt van Utrecht werd vrijdag om 18.00 uur tijdens de spits afgesloten. Tot maandag zijn het Vredenburgknooppunt en een deel van de Catharijnesingel voor al het verkeer afgesloten. Duizenden fietsers komen hier per dag langs. Ondanks de regen was het ook vrijdag druk, fietsers zochten regelmatig naar de juiste omleidingen.

Het drukste fietsknooppunt van Utrecht werd vrijdag om 18.00 uur tijdens de spits afgesloten. Tot maandag zijn het Vredenburgknooppunt en een deel van de Catharijnesingel voor al het verkeer afgesloten. Duizenden fietsers komen hier per dag langs. Ondanks de regen was het ook vrijdag druk, fietsers zochten regelmatig naar de juiste omleidingen.

Wegwerkzaamheden moeten af en toe plaatsvinden, en dus ook een van de drukste verkeerspleinen van de stad is soms afgesloten. Vrijdag om 18.00 uur werd een deel van het Vredenburgknooppunt en de Catharijnesingel afgesloten. Tot maandagochtend 06.00 wordt er gewerkt.

De afsluiting zorgde ook wel voor verwarring onder fietsers. Gele omleidingsborden klopten niet altijd waardoor fietsers voor verdere afsluitingen stonden. Ook was niet altijd duidelijk hoe de juiste omleidingen dan wel liepen. Fietsers zelf hielden zich ook niet altijd even goed aan de juiste omleidingen.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Ook hier wijst de omleiding naar een afgesloten stuk weg.

Zo was de eerder gecommuniceerde route via de Smakkelaarskade richting het Vredenburg afgesloten en moesten fietsers omrijden via de Daalsetunnel. Bij de afsluitingen stonden wel verkeersregelaars, maar het is lastig om honderden fietsers persoonlijk advies te geven en fietsers laten zich ook niet altijd makkelijk sturen. De routes werden vrijdag ook ter plekke tijdelijk aangepast omdat fietsers zich niet aan de regels hielden.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Niet iedereen begreep dat ze naar de Daalsetunnel moesten fietsen en kwamen bij de trap uit

Maar ook een hoogwerker die over het fietspad hing liet sommige fietsers stoppen – velen reden overigens gewoon door – omdat niet duidelijk was of ze eronder door mochten.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Wel of niet onder de hoogwerker door die over het fietspad hangt?

De verwarring laat ook het belang van dit knooppunt zien. Bij de kruising liggen de drukste fietspaden van de stad. Bij de brug over de singel bij TivoliVredenburg kan het erg krap zijn. Ook de gemeente laat weten dat het aantal fietsers zeker een uitdaging is, helemaal omdat de stad blijft groeien. De fietspaden op de brug worden dan ook verbreed en het kruispunt wordt definitief ingericht. De werkzaamheden gaan 24 uur per dag door. Winkels, parkeergarages en woningen blijven bereikbaar.

Gekoppelde berichten

13 Reacties

Reageren
  1. Barend

    De gemeente klaagt steen en been over de drukte op dat knooppunt. Door inrichting van de Herenroute wordt geprobeerd dit knooppunt te ontlasten. Met ontwikkeling Beurskwartier en Merwedekanaalzone neemt het aantal fietsers dat zich door deze flessenhals moet persen nog sterk toe.

    Ik vind het onbegrijpelijk dat een tunnel in het verlengde van de Nicolaas Beetsstraat naar de Croeselaan niet in ontwikkeling wordt genomen.
    Dit zou de fietsstromen splitsen en de Vredenburgknoop ontlasten.

    Maar de wegen van onze fietsende wethouder zijn ondoorgrondelijk.
    Dus deze voor de hand liggende oplossing komt er niet.

  2. Esrin W.

    Ook dat tijdstip 18.00 weer… .visie… Hoe moeilijk is het nou allemaal?

  3. Erwin

    @barend: indien de gemeente plannen heeft voor een fietstunnel of brug is de wereld te klein op dit forum. Het is ook nooit goed.

  4. Teunemans

    Hahaha, waarom verbaast me dit niet. Fietsers houden zich bij voorkeur niet aan de regels. Misschien helpt het als zij lief toegesproken worden.

  5. Mayo

    Ik hoop oprecht dat deze afsluiting maandag nog wel even geevalueerd wordt door de verantwoordelijke afdeling ambtenaren. Bij deze alvast 2 punten: waarom klopte de gecommuniceerde omleiding niet met de omleidingsborden en volgende keer een uur later beginnen, dan is de avondspitsdrukte voorbij.

  6. JdV

    Parkeergarages blijven helemaal niet bereikbaar. De grootste, P5, is afgesloten.

  7. herman

    Bij sommigen kan de gemeente niets goed doen, of er wordt geklaagd over geen onderhoud en als er dan onderhoud wordt gepleegd dan is het weer niet goed….

    Zijn het nu altijd dezelfde die klagen en profiteert de hier niet aanwezige of niet reagerende meerderheid en laat dit weer blijken in het stemlokaal?

  8. Don

    @Mayo en en de verantwoordelijke afdeling ambtenaren. Aan de ene kant van de van het Vredenburg staat om de 10 meter een verkeersregelaar aan de andere kant waar alle fietsen langs gestuurd worden geen een.

  9. Koel Hoofd

    Een heel leuk artikel over fietschaos, zeer vermakelijk.
    Maar bij nadere analyse komt er iets anders naar voren:
    – Omleidingen kloppen niet
    – Omleidingen zijn onduidelijk
    – Communicatie over omleidingen was incorrect

    Maar is die communicatie nou het werkelijke probleem, of zijn het de fietsers?
    Want zoals uit de tekst en foto’s naar voren komt:
    – Fietsers zijn in verwarring
    – Fietsers willen persoonlijk advies
    – Fietsers laten zich niet sturen
    – Fietsers nemen ongewenste risico’s (onder hoogwerker doorfietsen)
    – Fietsers nemen hindernissen zonder problemen (met fiets en al via de loopbrug met trappen)

    Moraal verhaal: mensen op fietsen willen hoe dan ook de kortste route, ongeacht de risico’s of dat ze er veel extra moeite voor moeten doen. Fietsers laten zich als ‘groep specifieke weggebruikers’ niet sturen, integendeel, fietsers dicteren dat omleidingroutes worden aangepast. Kortom, je kan lief communiceren met fietsers tot je ons weegt, het resultaat is nihil.

    Dit is nou typisch menselijk gedrag in een ongereguleerde omgeving, eerst dikke ikke en de rest kan stikken. Wat zegt de gemeente daar over?
    – De verwarring laat het belang van het knooppunt zien…

    Verwarring? wtf?!
    Laat me uitleggen waarom dit totale onzin is.
    Automobilisten wordt ander gedrag aangeleerd door middel van verkeerstheorie examen, veel dure rijlessen, een rijbewijs wat voor straf kan worden ingenomen, hoge verzekeringspremies, en forse boetes bij verkeersovertredingen. Maar ook, indien ze eenmaal in die auto rijden, het risico op hoge reparatie kosten van schade aan de auto, en zelfs het voor straf afnemen van die auto. Even het risico op een ernstig ongeval buiten beschouwing latend.
    Dus indien de mens in een auto met omleidingen en fouten in die omleidingen wordt geconfronteerd, dan is die mens in de auto net zo verward en wil die mens ook graag persoonlijk advies en ook de eigen kortste route kiezen. Alleen doen ze dat niet zo snel want mensen in een auto laten zich -vanwege het aangeleerde gedrag, de auto en het rijbewijs- makkelijk sturen, nemen ze niet zo snel ongewenste risico’s, en pikken ze al helemaal niet ‘even een trapje/busbaan/stoepje/park mee’ (tenzij de navigatie zegt “hier linksaf”).

    De gemeente heeft met haar doorgeslagen fietsobsessie -met voorrang en status voor de fietser met gemiddeld >1.3 fiets in het bezit- echt een heel groot probleem: een groeiend aantal mensen met nog meer fietsen die allemaal hun eigen gang gaan.

    Wat doet de gemeente als oplossing?
    Fietsgebruik en het menselijk wangedrag nog verder stimuleren door peperdure optimaal comfortabele fietsvoorzieningen zodat er met een minimum aan inspanning al append zo hard mogelijk kan worden gefietst met allerlei soorten fietsen terwijl elke mogelijke verkeersregel onbestraft kan worden overtreden…

    Het is gewoon hoog tijd dat fietsers net zo worden behandeld als automobilisten, reguleren, controleren en laten betalen. Want dat dit heel goed werkt blijkt wel uit het feit dat het wangedrag wat fietsers wel vertonen, automobilisten echt vele malen minder doen.

  10. Jeroen

    @herman
    Al sinds lange tijd wordt deze rubriek gedomineerd door een vast groepje dat ageert tegen alles wat te maken heeft met de gemeente en andere overheden.
    Als ik een artikel in DUIC lees weet ik vaak al wat de reacties zullen zijn en van wie ze zullen zijn. De van frustratie doordrenkte berichten drukken een heel negatief stempel op DUIC.
    Maar volgens mij doe ik er middels dit berichtje nu zelf ook aan mee 😉

  11. Joepie

    Het klinkt hard om te zeggen, maar….

    Verkeersregelaars zijn niet altijd de werknemers die vanuit een enorme motivatie, liefde en passie voor dit werk, dit werk staan te doen. Het zijn vaak mensen die lang werkloos geweest zijn of geen ander werk kunnen vinden. Dat stralen ze soms in alles uit. Ook is het vermogen om actief mee te denken met de mensen en ‘om te denken’ ; en soepel, rechtvaardig en tegelijk ook duidelijk te zijn niet aanwezig. Vaak worden deze werknemers door hun werkgevers aan hun lot overgelaten en krijgen ze geen of niet of nauwelijks instructie. De gemeente/ overheid die deze zeer commerciële bureaus inhuurt (die dus goud geld verdienen en tegelijkertijd hun personeel zeer slecht betalen en behandelen) intersseert het geen ene biet.

    Het is raar dat een in de openbare ruimte zulke belangrijke functie niet door de overheid en geschikte medewerkers uitgevoerd wordt, zoals vroeger de politie dit vaak deed. Maar ja, op alles moet bezuinigd worden. Als je bezuinigt op essentiële functies ontwricht dit toch ergens een beetje de samenleving; en iemand die (in de spits) het verkeer en de maatschappij moet laten doorstromen is een essentiële functie. Gaat dit niet goed ontstaat er boosheid en frustratie en dat weerspiegelt zich weer in gedrag tussen mensen onderling.

    Alles wat ik net beschrijf geldt misschien nog meer voor de zorg en het beheer van de openbare ruimte (plantsoenen-diensten en dergelijke) en dus ook de mensen die verkeersbordjes moeten plaatsen. Het zijn niet de mensen die het werk graag doen en vanuit zichzelf zorg willen dragen voor een fijne publieke ruimte. Maar mensen die het werk moeten doen, werk afraffelen en niet na denken. Mensen de afgebeuld worden door hun leidingevenden vaak. Vaak uitbesteed aan commerciële partijen.

    Het erge is dat de vertegenwoordiging van ons burgers, het gemeente-apparaat, wel miljoenen uitgeeft aan deze bureaus, maar het gewenste resultaat echt vaak bedroevend is. Vaak veel slechter dan in een tijd dat de gemeente anders werkte en zelfs vaak minder geld uitgaf aan dergelijke zaken (en veel zelf deed en het werk let doen door vaak niet de mensen die ik net beschreef).

    De onderzoeksjournalistiek en kritische gemeenteraadsleden zouden hier echt eens in moeten duiken. Op het gemeentekantoor zelf vindt men over het algemeen dat wij burgers ons maar aanstellen als we klagen over dit soort zaken en vinden ze dat we maar moeten leren leven met dergelijk ongemak. De verantwoordelijk managers waren om 18 uur al lang naar huis en krijgen maandagochtend ook van hun ondergeschikten gewoon te horen dat het vrijdagavond op wat kleine hindernisjes na, allemaal erg soepel verliep, want deze onderlagen willen allemaal hun hachie redden en het intesseeert ze allemaal vrij weinig, inhoudelijk.

    Tegelijkertijd zijn dit soort vrij kleine ongemakken in een stad (die dus niet zo klein zijn) wel de reden dat steeds meer mensen aan het klagen zijn, vertrouwen in het gemeenteapparaat verliezen en soms zelf rechtstreeks richting populistische partijen gedreven worden. Dus zo klein is het allemaal niet.

    Aangezien bij de hogere lagen in de samenleving dit besef nog altijd niet doordringt en er toch vanuit een elitaire houding gedacht wordt, dat het gepeupel niet zo moet klagen en ongemak en chaos bij een grote stad horen; verandert er niets en raakt onze open democratische samenleving steeds meer in verval.

  12. maria

    ja hoor we hebben gelukkig een mooie nieuwe singel met ook weer een super hekwerk waaraan ik mijn fiets etc kan plaatsen!! leren de Utrechters het nou nooit ? zet die fietsers nou toch in de stalling hou het nou toch eens netjes probeer het eens?

  13. Berend

    Wat een gepruts, laagste prijs bij de aannemer zeker weer en geen omleidingsplan van de gemeente, want dat zat bij de prijs in, maar helaas niet gekregen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).