Airbnb blijft groeien in Utrecht | De Utrechtse Internet Courant Airbnb blijft groeien in Utrecht | De Utrechtse Internet Courant

Airbnb blijft groeien in Utrecht

Airbnb blijft groeien in Utrecht
Toeristen overnachten graag via Airbnb in Utrecht. Vorig jaar nam het aantal overnachtingen in Utrecht via het platform toe met 3 procent. In totaal zouden er 160.000 nachten geboekt zijn in de stad via Airbnb. Dit blijkt uit het nieuwste Airbnb-rapport van vastgoedadviseur Colliers International en dataleverancier AirDNA.

Toeristen overnachten graag via Airbnb in Utrecht. Vorig jaar nam het aantal overnachtingen in Utrecht via het platform toe met 3 procent. In totaal zouden er 160.000 nachten geboekt zijn in de stad via Airbnb. Dit blijkt uit het nieuwste Airbnb-rapport van vastgoedadviseur Colliers International en dataleverancier AirDNA.

Volgens de vastgoedadviseur nam vorig jaar het aantal hotelovernachtingen met 3 procent af in Utrecht. Het aantal geboekte nachten via het Airbnb steeg juist met 3 procent naar 160.000. Inmiddels loopt 1 op de 5 overnachtingen in de stad via het platform.

De gemiddelde prijs die per nacht werd betaald was vorig ongeveer 88 euro. Er zijn in Utrecht ongeveer 1600 plekken te huur. Een host kon hierdoor gemiddeld 8.000 euro op de rekening bijschrijven.

Het onderzoek meldt overigens ook dat de door de gemeente ingevoerde 60-dagenlimiet vaak niet wordt gehanteerd. 40 procent van de woningen zou langer dan deze periode verhuurd worden. In 23 procent van de gevallen zou het gaan om meer dan 120 dagen.

17 Reacties

Reageren
  1. Freddy

    Wanneer gaat de gemeente handhaven? Airbnb levert nu al overlast op.

  2. Karla

    @freddy,
    Handhaving is een zwakke plek in Utrecht en zeker als er niets wordt gemeld. Dames, heren en anderen, meldt svp alle overlast van Airbnb (of van wat dan ook) op https://utrecht.slimmelden.nl/. Wees zo specifiek mogelijk qua overlast en NOTEER EN BEWAAR het zaaknummer!!!
    Er is namelijk geconstateerd dat meldingen niet altijd in rapportages terugkomen, en als je het zaaknummer noteert is na te gaan (via het open data platform of een WOB) of er wel goed is gerapporteerd. Raar en vervelend maar waar.
    Ja, dat betekent dus dat JIJ ( en ik en alle andere bewoners) er werk in moeten steken maar anders gebeurt er nooit wat. Als je meldt, gebeurt er soms wel wat en vermindert de overlast, kan ik uit eigen en andermens ervaring vertellen.
    Dus: MELDEN graag.

  3. bee

    Freddy

    er had al ingegrepen moeten worden.
    hoe langer men daarmee wacht des te moeilijker word het .

  4. Jeroen

    Er is overigens wel een verschil tussen volledige panden die via AirBnB worden verhuurd en mensen die een kamer in hun huis verhuren zoals een traditionele B&B.

  5. wollie

    airbnb is geen oorzaak, slechts een uitwas. Wanneer Utrecht flink wordt gepromoot als trekpleister is het niet vreemd dat er op gegeven moment wel eens een toerist in de stad probeert te overnachten.

  6. Jos

    Grappig dat er al 7 jaar geleden gewaarschuwd werd om Amsterdamse toestanden te voorkomen. Het gemeenteapparaat, dat volledig onder de plak zit bij ‘grote’ ondernemende partijen heeft daar geen oog voor. Alleen maar hun netwerk en hoeveel deze er aan overhouden doet er uiteindelijk toe. Megakapitalimse.

    Dat is wel wat de mens en de wereld veel schade aanricht.

  7. Gerard Brugmans

    Veel problemen in Utrecht zijn terug te voeren tot een chronisch gebrek aan handhaving. Maar het is ook gewoon bewust gemeentelijk beleid om zoveel mogelijk toeristen te laten overnachten in de stad. En overal waar een spanningsveld ontstaat tussen economische belangen en het welbevinden van bewoners kiest deze stad voor de economie.

  8. Marcel

    Wat een onzin allemaal. Overlast? Waarmee dan? Die paar toeristen? Wees er blij mee. Volgens mij is het alleen maar kinnesinne omdat iemand misschien iets geld eraan verdiend en de ander niet. Ik woon in Utrecht, ik werk in Utrecht en merk niks van overlast. Binnen de grachten is het alleen maar gezellig. Daarbuiten heeft de gemeente alle overzicht verloren op basis van een mooie uitstraling dus daar wil niemand airbeenbien.

  9. Niels Bokhove

    @Marcel: Dom geredeneerd. Misschien dat toeristenoverlast nu nog meevalt (ik vind van niet), maar zoals #Bee al terecht opmerkte: hoe langer de gemeente wacht met ingrijpen, des te moeilijker wordt het. Leren gemeentes dan nooit eens van problemen elders?! Het lijkt wel of gemeentes op een geïsoleerd eiland wonen.
    #Karla adviseert om overlast op “slim melden” te melden. Op zich prima, maar uit eigen ervaring weet ik dat de gemeente met die meldingen onvoldoende aan de slag gaat. In een geval heb ik letterlijk maaaanden later een reactie gekregen. Afdelingen werken langs elkaar heen.

  10. Michael

    @Marcel helemaal mee eens.
    @Niels Blokhove dom geredeneerd?
    Ik vind het dom dat je niet in de gaten hebt dat de zogenaamde toeristenoverlast in de grote steden alles te maken heeft met het oeverloos gezeur van binnenstadbewoners die zich in hun privacy aangetast voelen. Ga buiten wonen en laat onze gezellige stad leven ajb!

  11. Erik

    Airbnb is oneerlijke concurrentie voor de hardwerkende ondernemers die een hotel of B & B runnen. Ondernemers moeten o.m. over elke overnachting BTW afdragen, moeten aan zware brandveiligheidsvoorschriften voldoen en hebben te maken met hoge overheadkosten. Een particulier kan nu zo maar voor hotel spelen, hier nog goed aan verdienen ook en de gemeente faciliteert dit zelfs … .

    Hoog tijd voor een gelijk speelveld en dat betekent dat voor particuliere verhuurders dezelfde regels moeten gaan gelden als voor hotels e.d.. Dan is het gelijk afgelopen met Airbnb.

  12. JdV

    Ach Erik, blijf maar rustig voortleven in 19 nog wat. Uber chauffeurs zijn geen taxi’s. Air bnb geen hotels. De wereld veranderd. Jammer voor je. Blijf je rustig verzetten. Of sluit jezelf op in de zolderkamer waar hier op DUIC zo vaak over wordt gesproken.

  13. Binnenstadbewoner

    Ik heb nooit last van toeristen. Laat ze maar komen. Die lopen tenminste vrolijk rond. Kijken rond en genieten van onze mooie stad. In tegenstelling tot veel van die zure binnenstadbewoners die alleen maar zitten te zeiken. Het enige jammere is dat er dan steeds meer ondernemingen gericht worden op toerisme. Maar ja zo gaat dat nou eenmaal.

  14. Michael

    @Binnenstadbewoner, en zo is het maar net! Sorry dat ik jullie in één adem noemde, maar er zijn natuurlijk ook gezellige binnenstadbewoners, zoals wij twee ?.
    Houd moed tussen die zuurpruimen!

  15. Marcel

    @ Niels
    Dom geredeneerd? Vanuit jou gezichtspunt dat een peberkt gezichtspunt is gaarne het volgende:Lees Binnenstad bewoner en hou op met zeuren.

  16. Bertje 030

    Wel of geen overlast is niet zo relevant maar een persoonlijke ervaring, waar het om gaat is dat de stad met al zijn oude en nieuwe bewoners, toeristen en dagjesmensen uit zijn voegen gaat barsten.
    De buitenruimte zoals parken, straten, singels, grachten en terrassen groeien niet mee, daar gaat het knellen en wordt het steeds meer als te druk en daarom als onwenselijk ervaren en dat geeft zeker meer overlast. Maar zoals hierboven al aangegeven stuurt ons stadsbestuur de hele ontwikkeling niet of nauwelijks bij.

  17. Marjon

    Heb nu zelf nog geen echte overlast, op een enkel plastic tasje met afval na dat soms op straat wordt gezet en onbekenden in mijn straat die niet teruggroeten, maar als op AirBNB mijn buurtje (Lombok) wordt aangeprezen met: vlakbij het station, je bent zo in Amsterdam, vrees ik met grote vreze de groei die nog gaat komen als Utrecht niet op de rem trapt.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).