Akkoord over 328 woningen in Cartesiusdriehoek | De Utrechtse Internet Courant Akkoord over 328 woningen in Cartesiusdriehoek | De Utrechtse Internet Courant

Akkoord over 328 woningen in Cartesiusdriehoek

Akkoord over 328 woningen in Cartesiusdriehoek
De woningen moeten achter het CAB-gebouw (op de voorgrond) komen. Beeld: Google Maps
Syntrus Achmea en Keystone Vastgoed hebben een akkoord bereikt over de realisatie van 328 woningen in de Cartesiusdriehoek in Utrecht. De woningen komen in de hoek van de Cartesiusdriehoek aan de Spoordijk, grenzend aan het CAB-gebouw.

Syntrus Achmea en Keystone Vastgoed hebben een akkoord bereikt over de realisatie van 328 woningen in de Cartesiusdriehoek in Utrecht. De woningen komen in de hoek van de Cartesiusdriehoek aan de Spoordijk, grenzend aan het CAB-gebouw.

De 328 appartementen worden gebouwd in twee blokken van 248 en 80 woningen. De nieuwe wijk moet duurzaam worden ontwikkeld. Daarom wordt de parkeerruimte voor auto’s beperkt tot 64 plaatsen. Daarnaast zijn voor de bewoners deelauto’s beschikbaar. Ook komen er ruim 1000 parkeerplekken voor fietsen. De oplevering van de woningen staat gepland in 2021-2022.

De twee blokken krijgen de namen ‘Spoorblok’ en ‘Solitair’. Het ontwerp van het Spoorblok is van OPL Architecten in Utrecht en het ontwerp van Solitair is van het Deense architectenbureau CCO.

Cartesiusdriehoek

Het voormalige rangeerterrein van de NS, langs de Cartesiusweg, moet een duurzame, groene stadswijk worden met zo’n 2400 woningen en weinig auto’s. De wijk in Utrecht-West wordt de Cartesiusdriehoek genoemd. Er komen zo’n 2400 koop- en huurwoningen, waarvan minimaal 580 sociale huurwoningen en 300 starterswoningen met middelhoge huurprijzen.

Daarnaast moet het gebied verkeersarm worden: volgens de gemeente is het met uitstek een plek voor het gebruik van fiets en openbaar vervoer. Het aangrenzende treinstation Zuilen moet daar een rol bij spelen. Gebruik van de auto wordt dan ook ontmoedigd.

Het CAB-gebouw, wat voorheen een busremise en werkplaats was van de NS, moet de ontmoetingsplaats van de buurt worden. Daar zullen maatschappelijke en commerciële voorzieningen zijn voor onder andere sport, cultuur, horeca en winkels. Bovendien moet een tunnel van de Locomotiefstraat naar de Tweede Daalsedijk zorgen voor een snelle verbinding met de rest van de stad.

Sinds 2000 is de gemeente Utrecht al bezig met de grootschalige herontwikkeling van het gebied van zo’n 120.000 vierkante meter, wat er grotendeels braak en desolaat bij ligt. Het gebied ligt ingeklemd tussen de sporen naar Amsterdam en Den Haag/Rotterdam en de Tweede Daalsedijk en loopt parallel aan de Amsterdamsestraatweg.

Gekoppelde berichten

18 Reacties

Reageren
  1. Harry

    Blijft DB’s of gaat dat ook plat?

  2. Sander

    Leuk voor de bewoners in de wijken eromheen. Die kunnen straks niet meer parkeren, omdat zal blijken dat de bewoners van deze appartementen toch een auto hebben. Dit soort idealen werkt niet, zonder keiharde regelgeving. Dus oplaten nemen in koop/huurcontract dat bij bezit van een auto zonder parkeervergunning, de huur vervalt, of je verplicht wordt je huis te verkopen.

    Hoeveel van de huishoudens die nu al bij station zuilen wonen hebben ook een auto? gebruik dat nu eens als richtlijn in plaats van te hopen dat sprookjes echt waar worden.

  3. Angelique

    Zijn we in de Schepenbuurt blij mee. Je weet dat de mensen NATUURLIJK straks meer dan 0.18 auto per huishouden hebben. Kom op zeg, ik snap best dat je idealistisch wil zijn, maar dit absurd lage gemiddelde gaat nooit gehaald worden, met als gevolg: overlast.

  4. Wim B.

    Stukje Groen Links idealisme dat in de praktijk tot verkeers- / parkeerchaos zal leiden in de omliggende wijken. Deze wijk (en de stad Utrecht) verdient beter dan dit soort luchtfietserij.

  5. cas

    @ Angelique, wacht maar af, dan komt er een parkeerdruk onderzoek en wordt er gewoon een heel groot gebied betaald parkeren. Partijen die vanuit een ideaal regeren zijn een gevaar voor de maatschappij.

  6. cas

    @ Angelique, wacht maar, daar wordt binnenkort lekker betaald parkeren ingevoerd na een schimmig onderzoekje. Partijen die vanuit een idealisme regeren zijn een gevaar voor de maatschappij.

  7. Berk

    Eens met Sander en Angelique; idealistische, elitaire GroenLinks praat, waarvan je aan je aanvoelt dat het niet gaat werken. Mensen gaan niet uit hun auto, omdat ze hun auto nodig hebben. De Randstad is een versnipperde metropool waar autoverkeer belangrijk is en blijft. Inzetten op uitstootvrij autoverkeer ben ik helemaal voor, maar de gedachtenkronkel bij GroenLinks dat mensen uit hun auto gaan, zonder een enorme upgrade van het interstedelijk openbaar vervoer, lijkt mij ver van de realiteit te liggen

  8. GeeWee

    Een parkeerterrein met 250 plaatsen erbij naast het parkeerterrein van Sligro.
    Goedkoop aanleggen, verharden met grind o.i.d.. Stel dat blijkt dat dit terrein de eerste 5 jaar na oplevering leeg bljift dan kan het evt. verkleind/verwijderd worden.

  9. Rob H.

    “De Randstad is een versnipperde metropool waar autoverkeer belangrijk is en blijft. ”

    Ik woon al 20 jaar in de Randstad en ik heb nog nooit een auto (permanent) nodig gehad. Alles is hier met het openbaar vervoer te doen. En ik heb in de hele regio (en zelfs buiten de regio) gewerkt.

    Die ene keer per jaar dat een auto handig is, issie best te huren voor een dagje.

    Ik weet dat dit anekdotisch is. maar men zou best wat kritischer naar het autogebruik kunnen kijken. Een auto staat het grootste deel van de dag stil en neemt onnodig veel plaats in.

  10. Herman

    Leuk hoor verdichten in de stad met weinig auto’s. Zo gaat de stad er in de toekomst uitzien. Utrecht wordt steeds meer klaar zeker nu we een vooruitstrevend college krijgen.

  11. Henk

    Mensen houden niet van verandering en al helemaal niet van mensen die anders denken.

    Ik heb een auto en daarom moet en zal ieder huis 3,5 parkeerplekken hebben. Of de bewoners het willen of niet.

    Mensen zonder auto mogen niet kiezen voor een woning zonder parkeerplaats. Omdat ik de autobezitter dat eis.

    Ik ben blij met een divers woningaanbod die een reflectie is van de hele stad en niet alleen de autobezitter.

  12. Paul

    Best lastig voor te stellen voor al die auto geile mensen, maar het autobezit onder jongeren tot 35 jaar die in de steden wonen , daalt elk jaar. Heerlijk wijken zonder auto. De mensen met een auto hebben keuze zat

  13. Allart

    Idealistisch gezien natuurlijk een goed idee. (Net als de stadsboulevard)

    Maar realistisch gezien zal de parkeerdruk toenemen in de Schepenbuurt indien er niet gehandhaafd wordt.
    De realiteit is dat de koopdruk (nu) zo hoog is dat mensen met een auto er waarschijnlijk sch*t aan hebben dat het niet de bedoeling is bij die woningen en het 200m verderop parkeren voor lief nemen.
    Maar wellicht zitten we in 2020 weer in een crisis en valt het mee…

  14. Sander

    @henk en paul,

    Briljant hoe jullie de werkelijkheid naar je hand zetten. Alleen hij klopt niet, en is gebaseerd op wensdenken.

    1. niet autobezitters kunnen overal een huis kopen. ook zonder parkeerplekken
    2. autobezitters hebben het moeilijker: is er wel plek om te parkeren? of kan er wel een plek of vergunning verkocht worden. Zeker met twee buiten utrecht werkende ouders, kinderen etc. is dit lastig.
    3. Minder parkeerplekken betekent ook: meer huizen dicht bij elkaar, dus meer winst voor de bouwers en de gemeente. Dit is de echte drijfveer, deze is niet milieu ideologisch.
    4. er zijn genoeg alternatieven voor bouwen met minder auto’s op straatniveau, zoals ook al op verschillende plekken in utrecht toegepast, zonder dat het overlast gaat opleveren voor de omringende buurten. Denk bijvoorbeeld aan parkeren onder de straat (bij station vaartsche rijn in de buurt), of parkeren in garages onder een gebouw/kade zoals bij het neerlandia project. Maar ja dit is duurder bouwen.
    5. Je bouwt niet naar de huidige realiteit, maar naar een wensdroom dat mensen in de toekomst anders mobiel gaan worden. Wat doe je als blijkt dat mensen niet veranderen? Zit je daar met je parkeerprobleem.
    6. de echte oplossing zit hem niet in het (bijna) onmogelijk maken van autobezit, maar in het beperken van noodzakelijke verplaatsingen, bijvoorbeeld voor werk. Dus stimuleer dat mensen op korte afstand van hun werk (gaan) wonen.

    Dat ik overigens sceptisch ben tov deze plannen, betekent niet dat ik autoverslaafd ofzo ben. Ik kies ook bewust voor werk op fietsafstand, ik kies een wijk uit zonder auto’s op straat, maar ik hecht er wel waarde aan om de keuze te hebben voor een auto. Ik wil niet gedwongen worden om er geen te mogen nemen.(al dan niet elektrisch). Wat je namelijk creëert is een oneerlijke verdeling in de maatschappij, waarbij mensen die veel thuis kunnen werken, of elektrische auto’s kunnen betalen geen probleem hebben en de anderen maar moeten zien hoe ze het redden. Er zijn echt alternatieven.

  15. Herman

    Utrecht loopt (weer) eens lichtjaren achter op Amsterdam.
    In Amsterdam daalt het autobezit onder de inwoners al jaren, zij zijn er al lang achter dat een eigen auto duur, onhandig en slecht voor de omgeving is. Een auto deel je als je er echt een nodig hebt, anders gebruik je fiets, OV of ga je lopen.

    Wanneer worden we in Utrecht wakker?

  16. Paulus

    @ Allard en Sander

    Jij mist een belangrijk punt hier.

    De doelgroep (de grootste) die Utrecht de komende jaren GAAT bewonen en al aan het bewonen is zijn hoogopgeleiden jongeren tot 35. Of je dat nu leuk vindt of niet. De cijfers zijn daar vrij stellig in. Binnen die doelgroep is al nauwelijks sprake van autobezit. Bouwen doe je voor de toekomst.

    Jullie hebben je papier- en cijferwerk niet op orde. Ga dat dan niet anderen lopen verwijten

  17. cas

    @ Paulus, en heb je ook gezien dat het autobezit van 25-35 een enorme sprong maakt… en vanaf ongeveer 45 jaar het hoogtepunt bereikt.
    Dus als je echt vooruitziend bent weet je dat in de nabije toekomst het bezit erg zal stijgen als hier allemaal starters van 24 jaar in komen te wonen…

    Bouwen doe je voor te toekomst…..
    Je hebt je papier- en cijferwerk niet op orde. Ga dat dan niet anderen lopen verwijten

  18. Rita

    Ik woon op de Cartesiusweg en bezit geen auto maar de straat staat elke dag al overvol, dat wordt dus alleen maar erger. Inderdaad een droombeeld dat mensen hun auto laten staan terwijl je juist met nieuwbouw parkeerplekken onder de woningen kunt bouwen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).