Al dagenlang ijskoud voor huurders op duurzaam nieuwbouwproject de Trip | De Utrechtse Internet Courant Al dagenlang ijskoud voor huurders op duurzaam nieuwbouwproject de Trip | De Utrechtse Internet Courant

Al dagenlang ijskoud voor huurders op duurzaam nieuwbouwproject de Trip

Al dagenlang ijskoud voor huurders op duurzaam nieuwbouwproject de Trip
Bewoners en ondernemers van de Trip op Rotsoord in Utrecht klagen al maanden over gebrekkige verwarming in de gebouwen. De huurders in het gebied krijgen de eigen ruimtes maar niet goed verwarmd en maken veel gebruik van warmtekanonnen. Sinds zondag werkte de verwarming in de drie panden helemaal niet of nauwelijks meer, maar ook daarvoor was er maar sporadisch sprake van goed verwarmde ruimtes.

Bewoners en ondernemers van de Trip op Rotsoord in Utrecht klagen al maanden over gebrekkige verwarming in de gebouwen. De huurders in het gebied krijgen de eigen ruimtes maar niet goed verwarmd en maken veel gebruik van warmtekanonnen. Sinds zondag werkte de verwarming in de drie panden helemaal niet of nauwelijks meer, maar ook daarvoor was er maar sporadisch sprake van goed verwarmde ruimtes.

Op verschillende Facebookpagina’s klagen tientallen bewoners over het niet warm worden van de woning en de afhandeling van die klachten. “De monteurs doen hun werk niet en erkennen het probleem niet”, schrijft een huurder in een bewonersgroep. “Ik vind het bizar dat we onze eigen temperatuur niet kunnen regelen”, schrijft een ander.

Ook enkele ondernemers zeggen dat er maar weinig met de klachten wordt gedaan. Bas Verweij, eigenaar van DAAR, heeft het ook koud. Toen hij vanochtend aankwam was het 15,5 graden. “Het systeem werkt op het moment gewoon niet goed. Met behulp van straalkachels en infraroodpanelen kunnen we het nog een beetje warm houden, maar het is natuurlijk een belabberde situatie. Het is overigens een bekend probleem, het systeem heeft vaker storingen.”

Monteurs

Ook de redactie van DUIC kent de problemen met de warmtevoorziening. In De Kade – een van de drie gebouwen – wordt ook al maanden tevergeefs gewerkt aan een oplossing voor de kou op de werkvloer. In het pand van de redactie was het eerder op de dag 16 graden.

Alex van der Linden, eigenaar van wijn- en whiskyhandel Kwestie van Smaak was de eerste huurder van het project de Trip: “En het is eigenlijk altijd onduidelijk geweest of het systeem überhaupt gewerkt heeft. In de winterperiode is het zo’n 16 graden bij ons binnen. In al die jaren hebben we heel veel monteurs op bezoek gehad. De laatste monteur wist te vertellen dat de instellingen van de software niet goed waren, na zijn bezoek hebben we voor het eerst een warme vloer gehad. Dit was deze maand. Maar vandaag is het gewoon weer 15 graden binnen.”

Beheerder en verhuurder Jebber zegt niet verantwoordelijk te zijn voor de energielevering van het pand. Dat zou EEtrip zijn, onderdeel van Klimaatgarant. Bij de servicedesk van dat bedrijf geven ze toe dat er veel meldingen binnen zijn gekomen vandaag en gisteren. Zij zeggen dat een monteur van Giesbers de problemen en storingen op moet lossen. Die zei op zijn beurt vandaag tegen huurders dat de temperatuur in woningen met maximaal 1 of 2 graden te verhogen is tot zo’n 19 of 20 graden – tenzij er een storing is en de temperatuur rond de 15 graden blijft schommelen. Een woordvoerder van Klimaatgarant was vandaag onbereikbaar voor commentaar.

‘Wassen neus’

De Trip is voorzien van een warmte-koudeopslag (WKO), die in combinatie met warmtepompen en zonnestroom duurzame energie oplevert. De bodem rondom het project de Trip wordt als ‘accu’ gebruikt voor warmte en koude. Dit heet een WKO-installatie (warmte- en koudeopslag). Een elektrisch aangedreven warmtepomp in het ketelhuis moet de bodemwarmte van gemiddeld 10°C verhogen naar de gewenste temperatuur voor de vloerverwarming in het appartement.

Als het warmtesysteem geen storingen heeft functioneert het volgens Verweij echter ook niet naar behoren: “Wij hebben altijd extra kachels aanstaan. Ik vind dit ook wel bezwaarlijk, want het gebouw is duurzaam gecertificeerd door BREEAM vanwege het speciale verwarmingssysteem. Maar vervolgens verwarmt het niet goed en moeten wij allemaal losse kachels gebruiken, het is dus eigenlijk gewoon een wassen neus. Het is belabberd hoe slecht het functioneert, helemaal met de kou hier er nu is.” Volgens Verweij zou er vandaag een monteur langskomen: “Als het systeem dan weer gaat werken is het misschien morgenavond weer een paar graden warmer.”

16 Reacties

Reageren
  1. Angelique

    Wat ben ik blij met mijn conventionele gasaansluiting zeg…

  2. Bas Verweij

    Even ter nuancering, het is in theorie een geweldig systeem. Maar het lijkt erop dat het op dit moment niet is ingericht of niet flexibel genoeg is om met verschillende situaties om te gaan.

    Een appartement met zowel buren links, rechts, boven en beneden op de zuidkant vraagt om een andere manier van verwarmen (en in de zomer verkoeling) dan een ruimte aan de noordzijde met hoge plafonds, zonder buren. De temperatuur die door het systeem loopt, is overal gelijk. (+/- 26 graden)

    Een jaar na oplevering mag je langzamerhand verwachten dat het systeem betrouwbaar functioneert en er in ieder geval adequaat op storingen gereageerd wordt. Zeker als het misschien wel een dag duurt voor de ruimtes weer op temperatuur zijn.

  3. Huurder

    Zo fijn. Jebber zadelt alle huurders verplicht op met verwarming via EEtrip en zegt vervolgens er niet voor verantwoordelijk te zijn. Lekkere verhuurder ben je dan.

  4. Huurder de Trip

    Matig artikel. Groot deel van het artikel is gebaseerd op de mening van een aantal klagende huurders en een ondernemer die iedere kans aangrijpt om over Jebber te klagen. Mensen bij wie het wel werkt hoor je natuurlijk niet. In ons appartement viel de verwarming op zondag een paar uur uit, daarna werkte hij weer. Dus onzin dat alle bewoners al dagen in de kou zitten. Het zou Jebber wel sieren als ze in hun communicatie niet de hele tijd de verantwoordelijkheid afschuiven naar een andere partij maar echt hun best doen om huurders te helpen.

  5. Imke

    @Huurder de Trip
    Er komen meerdere ondernemers aan het woord, en meerdere particuliere huurders klagen al langer. Ook meldt de krant dat ze zelf ook huurder zijn, ook daar is het 16 graden. Het zal vast niet bij iedere persoon ijkoud zijn. Maar het lijkt er toch wel op dat het systeem nu niet goed functioneert.

  6. JdV

    Ja je wilt iets doen voor het millieu. Je wilt voor op lopen. Je bent duurzaam en vernieuwend bezig met gloednieuwe technologie. Dan hoort een beetje onzekerheid erbij. Het is tenslotte geen al jaren uitontwikkeld systeem als conventioneel gas of stadsverwarming. Maar dat was je eigen keuze toen je besloot daar te huren.

  7. Mathijs

    Een beetje overdreven het artikel. Woon zelf in één van de gebouwen en heb deze winter een paar uurtjes last gehad van een niet werkende verwarming. Ik snap dat anderen, zoals de schrijver(s) van dit artikel, het wellicht wel kouder hebben, maar vind het een beetje droevig om je media-outlet hiervoor te gebruiken en een voor anderen vrij irrelevant artikel met schreeuw-titel bovenaan je pagina te houden. Los het op een conventionele manier op.

  8. Bas

    Beste huurder, het is ons een raadsel waarom je dit bestempelt als kritiek op Jebber. Wij hebben onze verhuurder niet eens genoemd 😉

    Het gaat ons puur over het niet goed functioneren van de verwarming en hebben er verder geen belang bij ons kritisch te uiten over Jebber – die zoals bekend in de eerste plaats niet zelf verantwoordelijk is voor een werkend verwarmingssysteem.

    Warme ? groet, Bas

  9. Michiel Bilderbeek

    Ik lees veel hier veel misvattingen, zoals dat Jebber als verhuurder niet verantwoordelijk zou zijn voor het verwarmingssysteem. Dat is natuurlijk onjuist. De verwarming is immers onlosmakelijk verbonden met de appartementen en die huur je dus vrolijk mee.

    Dat betekent ook dat Jebber moet zorgdragen voor een goede werking van het systeem en de kosten voor een eventuele reparatie moet dragen. Doet zij dat niet, dan staat de mogelijkheid voor huurverlaging open.

    Vanuit Jebber gezien vind ik het wel knap dat ze huurders er kennelijk van weten te overtuigen dat zij bij een andere partij moeten zijn en dat Jebber geen blaam treft.

  10. Leon

    Wij woonden in het Paleiskwartier Den Bosch, een zelfde systeem en ook daar was het niet warm te krijgen in huis. Je moest de verwarming hoger zetten als normaal en ruim van te voren om het redelijk behagelijk te krijgen. We wonen inmiddels in een gewoon goed geisoleerd huis, met een gas kachel, de thermostaat staat 4 tot 5 graden lager en het is behagelijk warm…. wat is wijsheid…

  11. Bewoner de Trip

    @Imke @ Bas: Waar ik op doel met een matig artikel is het feit dat klachten van enkele klagende bewoners op facebook als bron gebruikt worden, terwijl dit gaat om 10 a 15 van de 250 mensen die er wonen. Quotes van bewoners die het koud hebben worden aangehaald, maar waar zijn de quotes van het andere (waarschijnlijk overgrote) deel van de bewoners waar dit duurzame systeem wel goed werkt? Stap met dit koude weer een willekeurige jaren 30 woning in de binnenstad van Utrecht in en vergelijk de temperatuur eens met hoe het bij ons voelt. Hier komt ie dan, de quote van een bewoner die zeer tevreden is: “in mijn vorige jaren 30 huurwoning waaide ik met deze kou van de bank af, daar was niet tegenop te stoken! Nu kom ik thuis en is het altijd permanent 20 graden”. Alleen klagende bewoners en enkele klagende ondernemers ondervragen is m.i. geen goede journalistiek. Dat is het zoeken van argumenten die bij je plaatje passen.

    Het artikel kopt “al dagenlang ijskoud voor bewoners op duurzaam nieuwbouwproject de trip”, waarmee ook de suggestie gewerkt wordt dat alle bewoners hier last van hebben. Dat klopt simpelweg niet, een groot deel heeft waarschijnlijk niet eens doorgehad dat de verwarming niet werkte. Daarnaast worden vraagtekens gezet bij de werking van het duurzame verwarmingssysteem dat werkt met warmte-koude opslag en het duurzame BREEAM keurmerk neergezet als ‘een wassen neus’. Waar is de onafhankelijke expert op het gebied van verwarmingssystemen of duurzame keurmerken die de andere kant van het verhaal laat horen? @Duic: Als je er zo’n expert had bijgehaald had een artikel wat mij betreft veel meer onderzoekswaarde gehad, nu is het vooral sensatie zoekerij en dat is jammer. Zeker als ik daar als bewoner voor misbruikt word.

    Dan ingaand op de inhoud: als ik de verhalen van de klagende huurders en de drie genoemde ondernemers hoor, dan begrijp ik heel goed dat ze absoluut niet blij zijn met een slecht werkend verwarmingssysteem. Let wel op:
    – Het gaat hier om een relatief nieuw systeem van verwarmen. bij een normale verwarming stroomt er water van 60 graden of warmer door de radiator. Daarmee heb je je woonkamer heel snel verwarmd, omdat het verschil tussen de temperatuur van het water en de lucht in de ruimte heel groot is. Bij laagtemperatuur verwarmen is het verschil veel kleiner, dus duurt het veel langer om een ruimte te verwarmen. Hierover zijn we uitgebreid gewaarschuwd door EETRIP. Als een systeem uitvalt, duurt het dus 1 a 2 dagen voordat het weer op de juiste temperatuur is. Dit betekent niet dat het systeem al dagenlang plat ligt zoals in het artikel gesuggereerd wordt.
    – Ik verwacht dat het systeem ingericht is op bewoning, waar de deur veel minder vaak opengaat dan bij ondernemers (= toevoer van koude lucht, zeker met de grote deuren op de trip) en waar de ruimtes veel minder hoog zijn dan die van de ondernemers. Dit vraagt om aanpassingen in het ontwerp van het systeem (hogere temp. water? hogere watertoevoer? betere isolatie etc.). Ga hierover vooral met de ontwerpers van het systeem en experts om tafel zitten, daar los je iets mee op.
    – Wat is er precies aan de hand bij de 10-15 bewoners waar de verwarming ‘altijd’ problemen geeft? Het zijn bijna altijd dezelfde mensen die klagen. Gebruiken zij misschien een isolerende ondervloer? (dat is sterk afgeraden bij oplevering) Of is er bij 1 van de gebouwen iets mis (daar lijkt het op), wonen ze misschien aan de schaduwkant van het gebouw? Gebruiken ze gordijnen? Zo veel variabelen die van invloed zijn op de binnentemperatuur dan alleen maar de verwarming.
    – Wat @JDV zegt is helemaal waar: de ontwikkeling van de CV heeft ook jaren geduurd voordat dit zo goed werkte als nu. Geef dit nieuwe WKO systeem ook een kans en schiet het niet direct af omdat het bij jou niet werkt. Sterker nog, voor een groot deel van de bewoners lijkt het systeem prima te werken, dus de inhoud van het artikel matcht niet met de werkelijkheid.

  12. Scherpschutter

    Het is al jaren bekend dat liefst 70% van alle WKO systemen niet het beloofde rendement halen en heel vaak storingen bieden. Algemene kennis dat heel veel van deze systemen niet de beloofde warmte leveren en vaak ook veel meer elektra opnemen dan geprojecteerd is.

    Er zijn dus twee smaken: 1) of je wist dit, koos bewust voor het grote risico met deze relatief nieuwe technologie en moet dan ook niet zeiken als het systeem niet werkt OF 2) je wist het niet….en dan moet je al helemaal niet zeiken, want dan ben je gewoon nalatig (zo niet dom) geweest.

    Ritje naar de Gamma, een berg 2000w hittekanonnen in muur en uw problemen zijn opgelost.

  13. Bram de Goede

    Ik ben niet voor grootschalige verwarmingssystemen. Je bent aan de goden overgeleverd en betaalt vaak te veel, zoals ook bij stadsverwarming. Het rendement is vaak veel lager dan voorspelt. Ik ben voor één verwarmingssysteem per goed geïsoleerde woning, dan kun je kiezen hoe je je huis isoleert en verwarmt.
    Overheid zorg voor een goede vervanging van aardgas, zoals door waterstof of biogas, dan hoeven niet alle gasleidingen te worden vervangen en kunnen de ketels per woning blijven bestaan.

  14. Hendrik

    “Schiet het systeem niet direct af omdat het bij jou niet werkt”
    Lekker makkelijk, Bewoner de Trip. Je zal maar opgescheept zitten met een systeem dat je huis niet goed verwarmd. Onzinnige reactie dus.

  15. Remko Zuidema

    Grote probleem met WKO systemen in de woningbouw (en ook bij scholen) is dat het in de zomer niet gevuld wordt met warmte. Het is namelijk geen verwarming of koeling, maar een ondergronds opslagsysteem van energie. Energie wat je in de zomer niet opslaat komt er in de winter dus niet uit. Echter is elk WKO systeem meegerekend alsof dat altijd in de zomer goed gevuld raakt. Is de energie dus op in een koude winter, dan is de rest van de verwarm capaciteit van het gebouw dus te klein en heb je dergelijke problemen!
    Echter in woningen gaan we er vanuit dat koelen in de zomer energie kost – denk aan die airco op elektra – en dus doe je liever het raam open, ga je naar buiten of wen je aan de hitte. Scholen zijn dicht in de warmste maand en zijn gewend daarnaast de kinderen gewoon naar huis te sturen met een hittedag… Grote kans dat het probleem van dit gebouw hierin zit! En dat is dus nu alleen te compenseren via elektra, maar komende zomer allemaal maximaal koelen! Of eigenlijk de warmte weghalen om onder de grond op te slaan om er in de winter warmpjes bij te zitten… Ook hier dus; meten is weten en dat zou transparant zichtbaar en beloond horen te zijn.

  16. David

    welkom in de sprookjeswereld van de “hernieuwbare’ energie.
    Of hoe blind idealisme het heeft gewonnen van gezond verstand en lijpe installateurs hun zakken konden vullen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).