KNMI geeft code oranje af voor Utrecht vanwege extreme hitte

Zwemmen bij de Veilinghaven
Zwemmen bij de Veilinghaven Bas van Setten

Het KNMI heeft voor de regio Utrecht vanaf woensdag code oranje afgegeven vanwege de verwachte extreme hitte. Volgens het meteorologisch instituut kan de temperatuur overdag oplopen tot 36 graden Celsius, terwijl het ’s nachts niet afkoelt tot onder de 27 graden.

Voor maandag en dinsdag geldt nog code geel. “Het is zeer warm. De combinatie van hoge temperaturen en luchtvochtigheid zorgt voor een onaangename, benauwde hitte”, schrijft het KNMI.

Tot en met dinsdag worden temperaturen van ongeveer 29 graden verwacht. Vanaf woensdag stijgt het kwik echter fors. In een groot deel van Nederland, waaronder Utrecht, kan de temperatuur oplopen tot mogelijk 36 graden.

Vrijdag

De hitte houdt naar verwachting aan tot ten minste vrijdag. Daarom geldt code oranje in de regio Utrecht voorlopig tot en met vrijdag.

Ook tijdens de avond en nacht blijft het uitzonderlijk warm. In stedelijke gebieden kan de temperatuur blijven hangen rond de 25 graden.

Klachten

“Vooral ouderen en mensen met een kwetsbare gezondheid kunnen hierdoor gezondheidsklachten krijgen. Echter, bij zware lichamelijke activiteit kan iedereen klachten krijgen, zoals uitdroging en oververhitting”, waarschuwt het KNMI.