Kans op smog in Utrecht: RIVM waarschuwt voor slechte luchtkwaliteit

Afbeelding

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) waarschuwt voor smog door ozon in delen van Nederland, waaronder de provincie Utrecht. Op woensdag 24 juni is de kans op smog het grootst in Utrecht en omliggende gebieden. Ook op donderdag 25 juni blijft de luchtkwaliteit in een groot deel van Midden-Nederland mogelijk slecht.

Door het warme, zonnige weer en weinig wind kan ozon zich ophopen in de lucht. Vooral mensen met luchtwegklachten, ouderen en kinderen kunnen hier last van krijgen. Mogelijke klachten zijn hoesten, kortademigheid en irritatie van ogen, neus en keel.

Het RIVM adviseert kwetsbare groepen om zware lichamelijke inspanning in de buitenlucht te beperken, met name in de namiddag en vroege avond wanneer de ozonconcentraties het hoogst zijn.