De A1, A2, A12, A27 en A28 bij Utrecht gaan allemaal op de schop in 2024. Het gaat om grootschalige onderhoudswerkzaamheden en Rijkswaterstaat verwacht veel hinder. Automobilisten moeten dit jaar dus rekening houden met files, lange omleidingsroutes, wegafsluitingen en langere reistijden.
Hoewel Rijkswaterstaat aangeeft er alles aan te doen de overlast te beperken, gaat de automobilist de wegwerkzaamheden rond Utrecht flink merken. Voor een deel wordt het onderhoud aan de weg in het weekend of de nacht uitgevoerd, maar dit kan niet altijd. Zo kunnen sommige klussen in verband met de veiligheid alleen overdag worden gedaan zegt Rijkswaterstaat. Ook wil Rijkswaterstaat het tempo erin houden en daarom wordt ook tijdens werkdagen doorgewerkt.
Leidsche Rijntunnel
De eerste werkzaamheden zijn al gestart. Rijkswaterstaat is begonnen de verlichting in de Leidsche Rijntunnel te vervangen met duurzame ledverlichting. Behalve winst op het gebied van duurzaamheid en goede verlichting in de toekomst, betekent het zo’n beetje voor heel 2024 tijdelijke afsluitingen van op- en afritten of één van de tunnelbuizen van de Leidsche Rijntunnel.
Galecopperbrug
In april begint Rijkswaterstaat met het werk aan de Galecopperbrug. De kabels die de brug dragen naderen het einde van het levensduur en moeten dus worden vervangen. Ook dit geeft overlast. De rijbanen zijn tot medio 2025 versmald, de maximumsnelheid gaat naar 70 kilometer per uur en de weg wordt periodiek afgesloten.
De oprit Nieuwegein richting Arnhem is gedurende de hele periode dicht. Mensen die richting Den Haag rijden, hebben geluk. De kabels van de Galecopperbrug in de richting van de Hofstad zijn de komende jaren niet aan vervanging toe, waardoor werkzaamheden aan deze zijde niet nodig zijn.
A1 en A27
Zowel aan de A1 als de A27 wordt groot onderhoud gepleegd. De werkzaamheden aan de A27 vinden plaats tussen Groenekan en Eemnes. Op de A1 gaat Rijkswaterstaat aan de slag tussen Eemnes en Amersfoort. Van eind april tot en met mei is op het traject Groenekan-Eemnes-Amersfoort in de weekenden telkens één rijrichting afgesloten.
A12 Nieuwerbrug- Oudenrijn
Het is nog niet helemaal zeker of het doorgaat, maar het is wel al ingepland voor juni; groot onderhoud aan de A12. Rijkswaterstaat verwacht dat juist de werkzaamheden aan deze drukke snelweg veel hinder veroorzaken. Door de werkzaamheden zullen minder rijstroken beschikbaar zijn en zijn er afsluitingen in beide richtingen tijdens meerdere weekenden en nachten.
A2 Oudenrijn-Everdingen
Naast de Leidsche Rijntunnel staan ook verderop op de A2 werkzaamheden op de planning. Hoewel ook voor deze werkzaamheden geldt dat nog niet helemaal zeker of ze doorgaan, is het groot onderhoud van het traject Oudenrijn-Everdingen al ingepland voor augustus. En ook voor dit traject geldt dat er tijdens de werkzaamheden minder rijstroken beschikbaar zijn en dat er wegafsluitingen zijn tijdens meerdere weekenden en nachten.
Vollenhoventunnel A28
Tot slot wordt ook de A28 tussen Utrecht en Amersfoort dit jaar waarschijnlijk niet ontzien. Rijkswaterstaat wil reparaties uitvoeren aan de Vollenhoventunnel bij Zeist. Deze werkzaamheden zijn echter nog niet ingepland en Rijkswaterstaat heeft nog geen uitspraken gedaan over de te verwachten overlast. Wel is al bekend dat de treinreiziger tussen Utrecht en Amersfoort deze zomer flink hinder gaat ondervinden. Door grootschalige werkzaamheden aan het spoor rijden er in juli en augustus wekenlang geen treinen op het traject.
Na 2024
Na 2024 is de overlast niet voorbij. Ook voor volgend jaar staan er werkzaamheden op de planning. Naast het afronden van de klus aan de Galecopperbrug, start Rijkswaterstaat met de verbreding van de A27 vanaf Houten in zuidelijke richting. De A12 krijgt nieuw asfalt tussen knooppunt Lunetten en Veenendaal.
Tot slot geeft Rijkswaterstaat de weggebruiker een advies. Automobilisten worden aangeraden tijdens werkzaamheden de snelweg te mijden en niet in de file aan te sluiten. Rijkswaterstaat roept mensen op thuis te werken, om te rijden of de trein of fiets te nemen als dit mogelijk is.
Gekoppelde berichten
Rijkswaterstaat vervangt verlichting in Leidsche Rijntunnel in Utrecht; rijbanen meerdere dagen afgesloten
Rijkswaterstaat laat de komende drie weekenden de verlichting in een buis van de Leidsche Rijntunnel…
Werkzaamheden Galecopperbrug bij Utrecht beginnen en duren tot 2024; hinder verwacht en trajectcontrole aangepast
De werkzaamheden aan de Galecopperbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal op de snelweg A12 bij Utrecht gaan…
Wekenlang geen treinverkeer tussen Amersfoort en Utrecht
Er in juli en augustus vijf weken geen treinverkeer mogelijk tussen Amersfoort en Utrecht. In…
29 Reacties
ReagerenWat is er mis met de verlichting op de a2 tussen Maarssen en Abcoude? Een groot deel van de armaturen daar doet het niet. Donker weggetje daar.
Dan maar met z’n allen lekker binnendoor toch? Langs de Vecht loopt een mooie slingerweg naar Loenen. Prachtig cruisen door het groen heen. Laten we wel wezen: anders kom je hier nooit op deze toeristische route. Win Win.
Amersfoort in de zomer per auto alleen door de binnenweggetjes en verder per fiets en te voet bereikbaar. Fascinerend!
Succes hoor automobilistjes!! Zet je maar schrap.
Dit is nog maar een voorproefje van wat komen gaat.
LOL
Hahah
Je kunt al tijden maar beter niet de weg op gaan rondom Utrecht.
Een zooitje, al jaren!!!!!!
Het kan alleen maar beter worden.
Als Utrechter weet je dat je beter niet in de auto na 16 uur.
Wahahaha.
Pak de trein of fiets?????
In welke wereld leven zij????
Ah ja neem de trein welke flink duurder wordt, minder rijdt (als er niet een dienst uitvalt) en ook nog eens heel veel werkzaamheden heeft dit jaar.
Fiets is leuk voor de kortere afstanden, dus gros van het verkeer gaat binnendoor hun weg vinden. Dan is het alleen nog wachten tot één van de gemeenten of de provincie onderhoud gaat plegen aan een belangrijke doorgaande weg, en dan is de chaos compleet.
Nou, @ S zeg dat.
Amersfoort de hele zomer onbereikbaar met de trein.
Wat een ellende in het vooruitzicht.
@S:
plannen van NS rond Amersfoort al gelezen? Is dat ook zo hilarisch?
Hoog tijd dus om vol in te zetten op fietssnelwegen en de scooter als langeafstands deelvervoer weer terug 👍🏻
Onderhoud hoort erbij. Gelukkig maar, anders krijgen we een uitgewoond wegennet zoals in België.
Mooi advies van RWS, maar als straks de A27 op de schop gaat richting Breda kan je niet met de trein. Dan moet je via Rotterdam of Eindhoven dat is niet echt een optie. Hadden ze maar meteen met de verbreden ook een nieuw spoor aangelegd van Utrecht naar Breda.
De trein die 7 weken lang (hele zomer) niet rijdt richting Amersfoort/ Zwolle/ Leeuwarden/ Groningen? Die trein? En dan fietsen naar Nijkerk?
Ik moet dagelijks voor werk 60 kilometer reizen naar een plaats achter Amersfoort. De trein ligt er ook uit. Wat wordt het leven toch moeilijk gemaakt.
Wanneer gaan we eindelijk de NRU aanpakken samen met de gemeente U?
@rijkswaterstaat Kan er dan ook meteen een goede geluidswering worden aangelegd? Ooit zei een medewerker van Rijkswaterstaat tegen mij dat een geluidswal langs de A12 in de planning zat, maar uitgesteld werd tot de A27 werd verbreed. Dat is echt jaren geleden en de geluidsoverlast wordt alleen maar erger. Als je dan toch die weg aan gaat pakken, neem dit dan meteen mee.
Uhm… Trein?? https://www.ad.nl/utrecht/utrechtse-treinreizigers-kunnen-borst-natmaken-werkzaamheden-in-de-regio-zorgen-voor-veel-hinder~a3014ba4/?cb=58883634ecf94dcbdd0dd2a90221a614&auth_rd=1
Ook een no-go-area, dat wordt massaal de e-bike nemen..
@ Peter
Niet. De middelen gaan naar de stadsboulevards en het knippen van het Ledig Erf in het kader van #utrechtonbereikbaar
We rijden al bijna anderhalf jaar om, dat zou duren tot begin 2024 en nu gaan ze de tuien vervangen? Wat hebben ze dan in dit afgelopen anderhalf jaar gedaan, was dat alleen om boetes te kunnen uitdelen voor de verlaagde snelheid?
Als iedereen die de fiets of de trein kán pakken, dat ook doet, of thuis werkt natuurlijk, hoeven de mensen die op de auto zijn aangewezen minder in de file te staan.
Ambitieus hoor! Heeft RWS wél genoeg personeel om dit allemaal te doen? IK lees niet anders dan dat alle ‘grote jongens’ personeelstekort hebben. Ik denk dat al dit (achterstallig?) onderhoud en bijbehorende overlast wel eens héél lang kon gaan duren. Trein is voorlopig ook geen gezellige optie. Dus allemaal op de E-(fat-, speed- of gewone) bike naar de zaak.
Goed gepland, nu ook ProRail langdurig (tot 2030) gaat klussen. Dus ga met de trein lijkt een slechte grap!
Dames en heren, burgers van Utrecht, reizigers van heinde en verre,
Ik kom u vandaag een lofzang brengen, niet op een alledaags fenomeen, maar op iets dat ons allen raakt, iets dat ons frustreert, verwart en soms tot wanhoop drijft: de afsluiting van de snelwegen rond Utrecht.
Ja, u leest het goed, ik prijs de chaos, de omleidingen, de vertragingen. Want in deze tijden van stilte op het asfalt, ontvouwt zich een nieuw universum.
Een universum waar de fietskoning heerst, waar de e-bike zoemt door de straten en de bakfiets met luid gebel de stoep afdaalt.
Een universum waar de treinreiziger geduld leert, waar men boeken leest, spelletjes speelt en wellicht zelfs een praatje maakt met de onbekende naast zich.
Een universum waar de wandelaar de ruimte krijgt, waar men de frisse lucht inademt, de vogels hoort fluiten en de schoonheid van de stad herontdekt.
Een universum waar de stilte regeert, waar men de bomen hoort ruisen, de wind door de bladeren ritselen en het kloppen van zijn eigen hart.
Is het altijd gemakkelijk? Nee. Is het altijd comfortabel? Zeker niet. Maar is het een kans? Een unieke kans om onze mobiliteit te herdenken, om onze steden te herontwerpen en om onze levensstijl te heroverwegen.
Dus laten we de files omarmen, de omleidingen met open armen ontvangen en de vertragingen zien als een moment van reflectie. Want in deze tijden van chaos, ligt de kiem voor een betere toekomst.
Een toekomst waar mens en natuur in harmonie samenleven, waar de stad leefbaar is voor iedereen en waar de reis belangrijker is dan de bestemming.
Daarom, proost op de afsluiting van de snelwegen! Proost op de omleidingen, de vertragingen en de chaos! Proost op een nieuw universum van mobiliteit, waar de mens centraal staat.
En vergeet niet: de weg is belangrijker dan de bestemming.
So What ?
Mooi toch, wordt ons belastinggeld eindelijk eens aan iets nuttigs besteed (achterstallig onderhoud) in plaats van aan politieke prestigefranje waar niemand iets aan heeft maar we wel voor moeten opdraaien.
Beste @ Claire Obscur , dat is inderdaad ‘n mooie route hoor , maar of ze daar in Breukelen blij mee zullen zijn , betwijfel ik , zo ze zijn op de A28 richting Utrecht ook bezig geweest moest al het verkeer door ‘n eenbaans weg met ook nog eens ‘n heleboel stoplichten door ‘n stukje Amersfoort , waardoor je ‘n uur vertraging voor je kiezen krijgt …diverse warm gelopen auto’s zien staan met dus diverse opstoppingen nog eens extra…in plaats dat ze baan voor baan doen !!! Dan heb je veel minder last als automobilist denk ik ….Dan denk ! Rijkswaterstaat denk eens na …
Dat is nou het mooie van alles, ze gaan pas nádenken als die 10 kilometer lange file er binnendoor van Maarssen tot aan Breukelen er ook daadwerkelijk elke dag staat en iemand met een groen hartje daarvan over de huig gaat en hierover gaat klagen. Tot dan is er geen vuiltje aan de lucht.
Wat een chaos vandaag op de A2 richting Utrecht. Moest naar een uitvaart in Asperen vlakbij Leerdam. Helaas was de hele A2 één lange file. ‘t begon al bij Breukelen. We moesten invoegen van 5 naar 1 baan. Toen werden we de Noordelijke ringweg van Utrecht opgestuurd. Die helemaal afgereden tot de A 27 om daar te ontdekken dat ook die helemaal vast stond. Vraag: waarom stonden deze werkzaamheden niet aangekondigd in de ANWB app? Vanmorgen nog gekeken maar toen was er niets over te zien. En dan gaat dit ook nog jaren duren lees ik. Toen ik terugkwam in Amsterdam, bleken daar ook alle afritten van de A10 afgesloten te zijn. Dus heb weer kilometers moeten omrijden om thuis te komen. En dit was niet de 1e keer. n Paar jaar geleden ook meegemaakt toen ik naar Eindhoven moest. Ging om 11:00u ‘s morgens weg en was pas om 15:30u in Eindhoven. Ook toen was er niets aangekondigd.
Nog steeds mijn reactie niet gezien. Of komt die nog?