Deze zomer gaat de Kanaalstraat op de schop. De hoofdstraat van Lombok krijgt dan elf verkeersdrempels, rode fietspaden en 30 km/u wordt de maximumsnelheid. Maar het is nog niet genoeg volgens een petitie met 2.000 handtekeningen die gisteren aan wethouder Lot van Hooijdonk is overhandigd. Reden genoeg voor de wethouder om per direct een stuurgroep op te zetten.
Bewoners, ondernemers en bezoekers van Lombok hebben via de petitie hun stem laten horen voor een veiligere Kanaalstraat. De gemeente start de ontwikkeling met een lange termijnvisie Kanaalstraat en roept betrokkenen daar actief aan deel te nemen. Initiatiefnemer van de petitie, Lidewij de Vos, is de eerste bewoner die plaatsneemt in de stuurgroep.
Wethouder Verkeer Lot van Hooijdonk: “Het thema verkeersveiligheid leeft op en rond de Kanaalstraat. De gemeente werkt graag samen met betrokkenen aan een lange termijnvisie voor de Kanaalstraat. Wat is de gewenste identiteit van de straat, welke functies horen daar thuis en hoe moet de inrichting daar op worden aangepast.”
Begin 2017 worden de plannen gepresenteerd. Aanmelden voor de stuurgroep kan via west@utrecht.nl.
Petitie in ontvangst verkeersveiligheid kanaalstraat met > 2000 handtekeningen – meedenken kan via west@utrecht.nl pic.twitter.com/asf2aqB4Fd
— Lot van Hooijdonk (@lotvanhooijdonk) 26 mei 2016
Gekoppelde berichten

Gastcolumn: Willen we meer of minder Kanaalstraat?
De Kanaalstraat. Bekend als de plek waar multicultureel Utrecht graag winkelt. Waar studenten goedkoop boodschappen…

In juni start aanleg drempels Kanaalstraat: maar is dit genoeg?
Begin juni zal de gemeente verkeersdrempels gaan plaatsen op de Kanaalstraat en de Laan van…
9 Reacties
ReagerenIn godsnaam.. OOK OP DE ASW !!!!!!!!!!!!!
Uitstekend plan. Heel goed dat de gemeente serieus werk wil maken van het terugbrengen van overlast in deze straat. In samenwerking met bewoners: helemaal goed!
Een lange termijn visie een stuurgroep waarom !. De Kanaalstraat is bijzonder populair door zijn diversiteit en rommeligheid er moet alleen structureel gehandhaafd worden. Verkeershufters in te grote auto’s laten zich niet weerhouden door rode fietspaden en door de zielige spandoeken die er nu hangen. Ze kijken alleen maar naar hun kilometer teller hoe hard ze rijden. Drempels prima zet er gelijk wat flitspalen neer en een tijd lang aanvullend handhaven om een paar auto’s in beslag te nemen en je hebt je lange termijn (half jaar) visie. Maar laat de Kanaalstraat aub de Kanaalstraat blijven en geen fratsen als een luifel plan of iets dergelijks. Als ik behoeft heb aan dat soort stedenbouwkundige truttigheid ga ik de binnenstad wel in.
Beetje handhaven helpt ook hoor. Je mag nergens door rood rijden met de auto maar ik zie gasten die er een sport van maken.
Geldverspilling die herinrichting, zoals dat overal in de stad is met die 30 km straatjes (zie meest recent van Ostadelaan). Die hardrijders blijven hardrijden. En die dubbel parkeerders blijven dubbel parkeren. Na herinrichting op het rode strookje asfalt. Mogen de fietsers daar weer omheen slalommen. Handhaven. Daar gaat het om en daar zit het probleem.
Het ligt toch echt aan de bezoekers van diverse multiculturele toko”s, die echt schijt aan alles hebben zonder dat er echt opgetreden wordt door politie, als je daar eerst mee begint kom je heel erg ver.
@ Johny
Van Ostadelaan werkt overigens prima hoor. Veel minder verstopping en opstopping dan voorheen. Al dat gezeik en geklaag ook altijd.
@ kuch
Inderdaad minder opstopping, doordat die verkeerslichten weggehaald zijn. Dat is fijn. Moesten ze vaker doen. Maar die dikke bussen samen met fietsers en auto’s op die versmalde paadjes, dat is niet fijn
Niks aan doen, alleen strikt handhaven.
Don, Jasper, Johnny.. +1