ICM-treinstel 4011, ook wel de Koploper genoemd, krijgt een plek in het Spoorwegmuseum in Utrecht. Het rijtuig was ooit het eerste exemplaar van de Intercity Materieel serie (ICM) dat in 1983 bij NS in dienst kwam.
De laatste rit van de trein is vrijdag vanaf Groningen via Zwolle, Amersfoort en Bilthoven. De reis eindigt bij Utrecht Maliebaan, waar het museum is gevestigd. De trein komt vrijdag 14 juni om 11.20 uur aan waar het wordt overgedragen aan Hoofd Collecties Peter-Paul de Winter.
Geschiedenis
Door een gewenste verhoging van de maximumsnelheid tot 160 km/u, de aanleg van de Schiphollijn en het dreigend tekort aan materiaal, wilde NS in 1974 nieuwe intercitytreinen aanschaffen. Er werd gekozen voor een nieuw concept: de Koploper. In 1977 kwamen de eerste prototypes op het spoor en in 1983 was treinstel 4011 de eerste in de serie van geproduceerde Koplopers.
De Koploper was de opvolger van de Hondekop (1954), die tot halverwege de jaren negentig intercitydiensten reed.
Tussen 1986 en 2005 werd het treinstel regelmatig gebruikt voor reclame. Dit begon als een idee van NS om de opening van de Schiphollijn te vieren door de treinen te beschilderen als vliegtuigen. De Koploper leek enigszins op een Boeing 747 en dit kwam goed van pas.
Tekst gaat verder onder afbeelding

Waardevolle toevoeging
De naam Koploper is gebaseerd op de zogenoemde doorloopkop in de trein. Dit was een soort gangetje, onder de verhoogde machinistencabine, waar reizigers en personeel via een uitschuifbare slurf naar het andere treinstel konden lopen. In 2005 werden de doorloopkoppen buiten werking gesteld. Deze koppen waren storings- en slijtagegevoelig en reizigers vonden de donkere en smalle doorloopkoppen eng.
De verhoogde machinistencabine en de doorloopkop maken deze trein bijzonder en dit is volgens het museum dan ook een waardevolle toevoeging.
Liefhebbers kunnen vrijdag de aankomst van de trein gratis bekijken. Vanaf september is de binnenkant van de trein te bekijken in het museum.
8 Reacties
ReagerenWordt druk in het museum, misschien ook een nieuwe lokatie omdat ze door het afsluiten van de Maliebaan meer autooverlast over de ventwegen en door de buurt krijgen en dat willen ze niet.
Ik en velen met mij vonden de smalle doorloopkop niet eng hoor.
Juist handig om tijdens het rijden te verhuizen naar het juiste (en later aangekoppelde) treinstel, vaak zat gedaan vanuit Groningen naar Rotterdam v.v.
Mooi dat ie hier een plekje krijgt.
Dit is niet de allereerste koploper, wel de eerste van de grote serie
Voorafgaand is een protoserie gebouwd, dit waren de eerste koplopers, de,e rijden al geruime tijd niet meer.
Altijd een imposante trein gevonden. Ik ga ‘m zeker bekijken in het Spoorwegmuseum.
Vele vele uren koplopers doorgebracht, nooit problemen gehad met dat gangetje. Integendeel. Je kon de hele trein doorlopen, handig tijdens de spits zoekende naar een zitplek.
Dat ware fijne treinen,
Bij aircodefect kon je nog raampjes opendraaien en cateringkarretjes op de intercity, ook dankzij die doorloop.
Die menselijke maat gaat nu naar museum….
@Diederik, oftewel Peter in een andere comment.
Je kletst uit je nek. Het spoorwegmuseum is niet op zoek naar een andere locatie, integendeel. En als je iets roept wat onjuist is, onderbouw het dan tenminste.
hoerauuutjejosiaslisajansenjoes!!!
@Diederik
Een vooruitziende scherpe blik
@Hoera
Voor scherp zien op elke afstand moet jij naar de opticien.