Alles wordt duurder, dus prijzen deelvervoer in Utrecht stijgen ook Alles wordt duurder, dus prijzen deelvervoer in Utrecht stijgen ook

Alles wordt duurder, dus prijzen deelvervoer in Utrecht stijgen ook

Alles wordt duurder, dus prijzen deelvervoer in Utrecht stijgen ook
De gemeente Utrecht ziet graag dat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van deelmobiliteit, maar net als in bijna alle sectoren stijgen ook de prijzen van het deelvervoer. Drie grote aanbieders in Utrecht, Tier, Cargoroo en MyWheels hebben recent allemaal de prijzen verhoogd.

De gemeente Utrecht ziet graag dat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van deelmobiliteit, maar net als in bijna alle sectoren stijgen ook de prijzen van het deelvervoer. Drie grote aanbieders in Utrecht, Tier, Cargoroo en MyWheels hebben recent allemaal de prijzen verhoogd.

De prijs voor de bakfietsen van Cargoroo zijn deze maand verhoogd naar 6 euro per uur, dat was voorheen nog 4,80 euro. Een elektrische fiets van Tier kost nu 13,20 per uur, waar klanten vorig jaar nog 12 euro per uur afrekenden. De uiteindelijke afrekening gebeurt overigens op de minuut. De goedkoopste auto van MyWheels kost nu per uur 3,25 euro, dat was eerder 3 euro. Overigens ging de prijsstijging bij MyWheels al een paar maanden geleden in.

Fietsen

Cargoroo laat weten dat de huur van de bakfietsen duurder is geworden om ‘de fietsbeleving en service te kunnen verbeteren en om de stijgende prijzen op de wereldeconomie op te vangen’. Daarbij benadrukt het bedrijf: “Onze elektrische bakfietsen zijn nog steeds een goedkope en flexibele manier om je boodschappen te doen, je kinderen naar school te brengen of gewoon lekker te cruisen binnen de stad als alternatief voor de auto.”

Tier schrijft aan DUIC dat de prijzen verhoogd zijn om de dienst op een economisch duurzame manier te kunnen blijven aanbieden: “We zijn daarom genoodzaakt geweest onze prijzen te verhogen, als gevolg van snel stijgende operationele kosten – in het bijzonder elektriciteit en lonen.”

Opvallend bij Tier is dat ze op de website geen prijzen vermelden, ook in de app vertoont het bedrijf in eerste instantie geen bedragen. Pas als een gebruiker een account aanmaakt, wordt de prijs duidelijk getoond. Tier laat weten dat ze dit doen omdat de prijzen variëren in de verschillende steden en landen waar het bedrijf actief is.

Auto’s

De prijsopbouw bij MyWheels gebeurt overigens op een andere manier. Zo betalen gebruikers zonder abonnement voor de goedkoopste auto 3,25 per uur, maar daar komt ook nog een kilometerprijs bij van 32 eurocent.

Greenwheels, nog een aanbieder van deelauto’s is Utrecht, verlaagde overigens in augustus vorig jaar het uurtarief. Daar kostte een auto eerst 6 euro per uur voor gebruikers zonder abonnement, dat is tegenwoordig 3,90 euro. Wel ging de kilometerprijs omhoog van 34 naar 39 eurocent.

16 Reacties

Reageren
  1. FH

    Commerciele verhuurders als dezen mogen op zich vragen wat ze willen. Probleem is als de gemeente ze speciale rechten geeft en bv bij de nieuwe Merwedewijk alle verkeer in principe verboden wordt en een commerciele partij als monopolist een wijkparkeergarage mag exploiteren (200 per maand per plek) plus de verhuur van electrische bakfietsen die dan nog net toegestaan zijn.

  2. Leon

    Nog altijd goedkoper dan een auto kopen die het grootste deel van de tijd niets staat te doen behalve ruimte vreten.

  3. Don

    @Leon ga eens na hoeveel tijd de wc thuis niets staat te doen behalve ruimte vreten. De arme mensen met een auto betalen inmiddels een godsvermogen aan de bodemloze put gemeente utrecht om de over het algemeen noodzakelijke auto te kunnen parkeren.

  4. Louise

    Ja Leon, een deelauto kan goedkoper zijn als je weinig gebruik maakt van een auto, wel ben je dan alle voordelen kwijt die een eigen auto heeft. Ook de eigen (bak)fiets, motor, brommer, scooter staat het grootste deel van de tijd niets te doen en alleen maar ruimte in te nemen. Als je zo voor de deelauto bent, zou je logischerwijs ook voor de deel(bak)fiets moeten zijn en het bezit van een fiets moeten ontmoedigen. Waarom hoor ik daar niemand over?

  5. Henk

    Zullen we het beestje vanaf nu gewoon bij de naam noemen…. Huurfietsen/auto’s geen deelfietsen/auto’s

  6. JdV

    Leon zit vast elke dag uren in zijn achtertuin of op zijn balkon, want anders is het zonde dat die de hele tijd niks doen behalve ruimte vreten.

  7. v.wijk

    Weg met die troep uit de openbare ruimte.

  8. Mark

    Cargaroo verhoogt zijn prijzen met 25%. Dat is een fiks verhoging. Meer dan de inflatie van 10% die wet dit jaar hebben. Als dit een paar jaar zo doorgaat dan kan het wel eens snel klaar zijn met deze bakfietsen die openbare ruimte gebruiken voor hun commerciële activiteiten.
    Waarom de fietsen van Tier 13 euro moeten kosten is mij een raadsel. De fietsen zijn dus duurder dan de Mywheels auto’s die je kan huren.

  9. Scherpschutter

    @Leon

    Lopen is nog veel goedkoper Leon! Als je jezelf dan toch geen enkel comfort waard vindt…LOL

  10. Claire Obscur

    Gewoon doorvoeren die prijsverhogingen en daarna de marktwerking z’n werk laten doen. De binnenstad van Utrecht is er met die lege etalages al een paar jaar achter hoe dat werkt.

  11. Merlin

    13 euro per uur voor een elektrische fiets en 6 euro per uur voor een bakfiets. Met dit soort bedragen lijkt het parkeren van je auto in de binnenstad ineens heel goedkoop.

  12. Fvw

    Ga met de buren in overleg voor de aanschaf van een bakfiets, spreek een kleine bijdrage af voor het onderhoud .dat zogenaamde deelvervoer is gewoon duur huren van vervoer. En beste Leon stop nou toch eens met het haten van de Auto.

  13. Anne Marie ten Berge

    Ik deel mijn auto met mijn buurman.
    Afgesproken: ik betaal het onderhoud en betaald parkeren. Hij betaalt de verzekering en het lidmaatschap ANWB. Geen enkel probleem.

  14. Pee

    ” Een elektrische fiets van Tier kost nu 13,20 per uur, ”
    ” De goedkoopste auto van MyWheels kost nu per uur 3,25 euro, ”
    ” maar daar komt ook nog een kilometerprijs bij van 32 eurocent. ”
    dan ben je toch niet goed als je dan een elektrische fiets gaat huren?
    over het algemeen kan je beter gewoon zelf een fiets kopen dan er steeds 1 te huren.

  15. Pee

    hoe hadden ze gedacht om diefstal te voorkomen van die bakfiets of elektrische fiets?

  16. Nina

    De deelauto’s nemen een parkeerplek in met als argument dat er daardoor minder autobezit noodzakelijk is in de stad. Maar is het ook zo dat het autobezit is afgenomen? Zo niet, dan kunnen we die parkeerplaatsen beter voor eigen auto’s inzetten en deze verhuurauto’s verhuizen naar de rand van de stad.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).