Alternatief plan voor fietsenrekken bij station Overvecht door bewoners | De Utrechtse Internet Courant Alternatief plan voor fietsenrekken bij station Overvecht door bewoners | De Utrechtse Internet Courant

Alternatief plan voor fietsenrekken bij station Overvecht door bewoners

Alternatief plan voor fietsenrekken bij station Overvecht door bewoners
De huidige situatie. Bron: ontwerpschets gemeente Utrecht
Enkele tientallen bewoners van de Albrecht Thaerlaan hebben een alternatief plan gemaakt voor extra fietsenrekken bij station Overvecht aan de zijde van Tuindorp. De bewoners zijn bang straks tegen een ‘fietsenmuur’ aan te kijken als de originele plannen van de gemeente doorgang vinden.

Enkele tientallen bewoners van de Albrecht Thaerlaan hebben een alternatief plan gemaakt voor extra fietsenrekken bij station Overvecht aan de zijde van Tuindorp. De bewoners zijn bang straks tegen een ‘fietsenmuur’ aan te kijken als de originele plannen van de gemeente doorgang vinden.

Volgens de gemeente zijn bij het station Overvecht aan beide zijden extra fietsparkeerplekken nodig. Aan de zijde van Overvecht komen er, ná de herinrichting van het gebied, zo’n 100 extra plekken bij. Bij de Tuindorpzijde van het station moeten er dubbellaagse rekken komen tussen het spoor en de Albrecht Thaerlaan. Hier staan nu al enkellaagse rekken. In totaal komen er dan 500 extra plekken.

Maar als het aan enkele omwonenden ligt gaat dit niet gebeuren. Zij zien het nut van extra fietsenrekken, maar willen graag het karakter van de buurt en daarbij leefbaarheid en het uitzicht bewaren. Met het alternatieve plan zeggen ze een goedkopere oplossing te hebben waarbij in 2028 moet worden gekeken of het aanbod stallingen nog steeds voldoende is. Het plan van de gemeente is om na 2030 ook nog voldoende capaciteit te hebben met de groei van het aantal reizigers.

Alternatief

Er is nu ruimte voor 600 fietsen aan de Tuindorpzijde van het station en de gemeente wil naar in totaal 1100. De bewoners denken dat 900 fietsen genoeg zouden zijn mét een aantal aanvullende maatregelen.

De bewoners stellen voor dat de fietsenrekken aan het spoortalud en de heg schuin geplaatst worden met hoek van 45 graden of een variant waarbij één fietsenrij recht is. “Hierdoor ontstaat er een middenpad waardoor er gelijk zicht is waar plek is ten opzichte van de huidige situatie”, is te lezen in het voorstel. Daarbij worden er ook meer fietsenrekken ingeruimd aan de Overvechtzijde van het station, moet er een maandelijkse controle op verkeerd parkeren van fietsen komen en informatie over de gratis fietsenstalling aan de Overvechtzijde.

Er zijn 64 handtekeningen verzameld voor het plan dat inmiddels is ingeleverd bij de gemeente en ook de wijkraad Noordoost ondersteunt het initiatief en hoopt dat de gemeente de plannen wil bekijken. De gemeente is nog bezig met het bestuderen van alle reacties en komt later met een reactienota.

Impressie van toekomstige situatie. Bron: ontwerpschets gemeente Utrecht

2 Reacties

Reageren
  1. Frits

    Ik begrijp de bewoners wel. Ondanks het best drukke station is het wel een echte woonstraat.

    De Overvechtkant is spuuglelijk en daar staan extra fietsenrekken niemand in de weg. En in de bewaakte (gratis) stalling is nog plek genoeg.

  2. Fristie

    @ Frits

    Probleem is dat de meerderheid van de reizigers van de Tuindorp kant komt en dus niet gaat zijn fiets aan de andere kant gaat parkere. Gevolg bij het plaatsen van maar 900 rekken: fietsen buiten de rekken.

    Daarnaast woon je gewoon naast een station. Dit is echt NIMBY gezien van de bovenste plank. De meeste mensen hebben willens en wetens een huis gekocht naast een druk treinstation. Klasruit (je hebt al het genot om in 1 van de netste en rustigste wijken in de stad te wonen> beter gaat het echt niet worden).

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).