Alternatieve fietsroutes vanwege afsluiting Voorstraat blijken ook afgesloten Alternatieve fietsroutes vanwege afsluiting Voorstraat blijken ook afgesloten

Alternatieve fietsroutes vanwege afsluiting Voorstraat blijken ook afgesloten 

Alternatieve fietsroutes vanwege afsluiting Voorstraat blijken ook afgesloten 
Twee van de alternatieve fietsroutes die door de gemeente Utrecht werden gecommuniceerd vanwege de afsluiting van de Voorstraat blijken ook deels afgesloten te zijn. De gemeente gaat de routes aanpassen.

Twee van de alternatieve fietsroutes die door de gemeente Utrecht werden gecommuniceerd vanwege de afsluiting van de Voorstraat blijken ook deels afgesloten te zijn. De gemeente gaat de routes aanpassen.

De gemeente publiceerde maandag een kaart met alternatieve routes voor fietsers, nu de Voorstraat en Wittevrouwenstraat zijn afgesloten. Veel fietsers maken namelijk gebruik van de route Lange Jansstraat en Nobelstraat en daar wordt het te druk. Via de kaart worden vier alternatieve routes, met ieder een eigen kleur, aangeboden.

Het blijkt echter dat de roze route niet mogelijk is omdat de Weerdsingel-Oostzijde opengebroken is. Ook op de blauwe route komen fietsers werkzaamheden tegen, daar ligt de Herenstraat open vanwege werkzaamheden. De gemeente laat weten dat er inderdaad niet goed afgestemd is en gaat de alternatieve routes aanpassen.

Reactie gemeente Utrecht

De gemeente reageert: “Helaas blijkt een deel van de blauwe route momenteel niet te gebruiken vanwege werkzaamheden in de Herenstraat. De blauwe route wordt iets aangepast en loopt nu via de Brigittenstraat. Dit wordt ook zichtbaar gemaakt op straat. De roze route wordt pas ingezet in de tweede fase van de werkzaamheden in de Voorstraat. Deze is nu nog niet nodig, omdat fietsers via de Breedstraat kunnen rijden. Volgens de planning zijn de werkzaamheden op de Weerdsingel, deel van de roze route, klaar als de tweede fase van de Voorstraat begint. Dat is waarschijnlijk in juli.”

19 Reacties

Reageren
  1. Jakob

    De meest voor de hand liggende oplossing lijkt mij om van de busbaan van de Viestraat tot de Lucasbrug tijdelijk een fietsstraat te maken.

  2. Count

    Wat een klucht weer. Keer op keer. Dacht dat het altijd alleen auto pesten was met werkzaamheden, maar inmiddels begint het voor fietsers zelfs ook de spuigaten uit te lopen. Vraag me echt af wie bij de gemeente hier verantwoordelijk voor is en wie het overzicht houdt en vervolgens de planning maakt. Zo moeilijk is het allemaal niet, een kaart van utrecht met vlaggetjes bijhouden.

  3. Hetty

    Utrecht Fietsstad? Utrecht Fietsnietstad !

  4. C.

    En wat in Utrecht ook altijd weer een probleem blijkt is dat men de ene klus niet echt afrondt voordat men aan de volgende begint, zodat je dit soort rare dingen krijgt. Nagtegaalstraat is ook al tijden een crime (wanneer je afstand wilt houden als voetganger en fietser al helemaal niet te doen), en het zal me benieuwen of een en ander klaar is voor de Voorstraat op de schop gaat.

  5. Koel Hoofd

    Prachtig voorbeeld van wensdenken.
    Fietsroutes wensen die in de praktijk niet kunnen.

  6. Hoek

    Hetzelfde krijg je straks met de autovrije wijken Merwedekanaalzone, Jaarbeurskwartier en Cartesius. Daar blijken dan toch mensen met auto’s te wonen.

  7. Vincent

    De blauwe route wordt ook geadviseerd als je vanaf het Wilhelminapark/ burgemeester reigerstraat de nagtegaalstraat wilt ontwijken wegens de werkzaamheden aldaar. Ook dan moet je door de Herenstraat. Niet zo slim. Bedacht vanachter een bureau zeker. Bovendien is er in de nagtegaalstraat op sommige punten de 1,5 meter niet eens haalbaar. En dan wel handhaven in de parken???? Misschien moet de verantwoordelijke wethouder zich eens laten horen om haar onverantwoordelijke beslissingen uit te leggen aan de verpleegkundige.

  8. Luuk Upuuk

    De Linkerhand weet niet waar de Rechterhand mee bezig is (en omgekeerd).

  9. Kniesoor

    Om over de legenda bij het kaartje nog maar te zwijgen…. Galgewaard…. Hahahaha

  10. A. Hamers

    Overlastcoordinator
    In de stad Utrecht is een heel succesvolle overlastcoordinator aan het werk. Als ergens een straat wordt afgesloten, worden de alternatieve routes steevast ook geblokkeerd of belemmerd. Dit gebeurt zo stelselmatig, dat dit geen toeval kan zijn. Dit gebeurde bij de Sartreweg en nu bij de Kanaalweg en de Voorstraat. Dus een compliment voor de overlastcoordinator. Het is weer gelukt de overlast te maximaliseren.

  11. Barend

    Tis om je dood te lachen. Afstemming en coördinatie is een competentie die in het Utrechtse ver is te zoeken.
    En dan die prietpraat: ‘je kans om eens een ander stuk stad te ontdekken’. En vervolgens weer die rechtpraat-wat-krom-is-reactie van de gemeente.
    Ook leuk. De omleiding via de Herenstraat is verder omgeleid via de Brigittenstraat. ‘De blauwe route wordt iets aangepast’ zegt de gemeente. En hoe! Een paar vreselijk grote potten met verf zijn op de straat gekwakt. Volstrekt onduidelijk wat die kliederboel voorstelt.
    Er wordt maar wat gedaan in de ivoren witte toren die stadskantoor heet. Niemand ziet toe, niemand controleert.

  12. Wim

    Utrechtse binnenstad als een Hotel California. You can check out any time you like but you can never leave. Omdat je, waar je ook heen gaat of waar je ook naar toe wilt, in het labyrint altijd ergens vastloopt op een opbreking.

  13. anna

    heel handig in coronatijd om de binnenruimte van een stad veel kleiner te maken. Dit is HET moment om dit te doen.

  14. Wouter

    @Hoek
    Het punt is dat de wijk zelf auto vrij blijft. Er komen gewoon parkeergarages aan de rand van de Merwedekanaalzone, onder de appartementen die daar komen.

    Er zullen minder parkeerplekken zijn dan anders, maar dat kan ook prima. Ik woon er vlak bij en heb mijn auto verkocht omdat deze vierkante wielen kreeg. In plaats daarvan heb ik nu een deelauto abonnement, wat me per maand geld bespaard en waar ik geen omkijken naar heb voor wat betreft onderhoud, etc. En de buren kunnen weer iets makkelijker een parkeerplek vinden.

    Een deelauto is erg handig, maar niet voor iedereen geschikt, en daarom zijn er dus nog gewoon parkeergarages aan de rand van de wijk gepland.

  15. Aniwe

    Dat gebeurt er dus als ambtenaren de situatie in Utrecht niet kennen uit eigen ervaring…..

  16. Willem

    Dit moment kan goed aangegrepen worden om net als Brussel van de hele binnenstad een woonerf te maken. Fietsers en voetvangers voorrang, auto’s te gast en max 20 km/h.

  17. Hans

    Een ding is duidelijk. De ambtenaar die dit op haar/zijn geweten heeft, woont niet in de stad en heeft waarschijnlijk nog nooit in Utrecht rondgefietst. Komt vanuit haar/zijn woonplaats (ik gok Gouda of zoiets) met het ov naar het centraal station en loopt de laatste 100 m naar haar/zijn ivoren toren.

  18. Henk

    @Barend

    Ja wat een rotzooi is ervan gemaakt zeg. Ontsierend en smerig. En dat op die fraaie gracht. Het lijkt mij dat de uitvoerder voor vervolging in aanmerking komt wegens vervuiling openbare ruimte.

  19. Erik

    ‘t Zal allemaal wel meevallen.

    Voorstraat/wittevrouwenstraat is voor mij de kortste route van en naar CS. Maar ik heb het nooit een prettige weg gevonden en neem nu al bij voorkeur de groene of roze route (of Nobelstraat/Kruisstraat).

    Erger dan de bussen/vrachtwagens in je rug, of de betonband naast je voorwiel, zal het niet worden.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).