Het bustraject tussen Utrecht Centraal en Utrecht Science Park De Uithof is één van de drukste van Nederland. De verdere ontwikkeling van het Science Park zorgt in de nabije toekomst voor nog eens een kwart meer reizigers. Om die extra toestroom van studenten, werknemers en bezoekers te ondervangen, leggen de gemeente en de provincie een tramlijn aan die in 2018 gaat rijden: de Uithoflijn.
Met de nieuwe tram kunnen straks vier tot vijf keer meer reizigers worden vervoerd in vergelijking met de ‘oude’ bus. Zodra de Uithoflijn in 2018 rijdt, vervalt de huidige – vaak overvolle – buslijn 12. De andere buslijnen naar De Uithof zullen wel blijven rijden. De Uithoflijn krijgt bij elkaar negen haltes: Utrecht Centraal Centrumzijde, Vaartsche Rijn, Galgenwaard, Kromme Rijn, Padualaan, Heidelberglaan, UMC, WKZ en P+R De Uithof.
Er komen overdag op werkdagen 16 trams per uur te rijden, er komen 9 haltes en in 2020 zullen er 45.000 passagiers zijn. Er zijn 27 trams nodig, de trams rijden maximaal 70 km/u en kunnen per stuk 216 passagiers vervoeren. De trams rijden de 8 kilometer tussen Utrecht Centraal en P+R De Uithof in 17 minuten.
De animatie met informatie over de route en de haltes is hier te vinden.
14 Reacties
ReagerenBlijf het een schande vinden dat de tram niet in het weekend en in de avonden gaat rijden. De P+R zal hierdoor leeg blijven en alle auto’s gaan de stad in.
Lieve provincie, Adobe Flash is zóóó 2014!
Is die 8 minuten niet aan de korte kant gerekend? Er zijn 9 haltes, dat betekend dat je vanaf het beginpunt 7 tussenhaltes hebt waar je moet stoppen. Als ik voorzichting ven en ik reken voor iedere tussenhalte 30 seconden, dan ben je toch al snel 3.30min niet aan het rijden. Blijven er dus 4.30min over voor 8 km. Om dan op tijd te komen moet je 106 km/h rijden.
Zelfs zonder tussenstops is 8 minuten krap gerekend, want dan moet de tram de gehele tijd 60km/h rijden. Dat is best snel voor een tram met een topsnelheid van 70 km/h, zeker aangezien je in de praktijk ook moet optrekken en remmen en misschien nog wel een tussenstop moet maken.
Kan iemand uitleggen hoe dit zit?
Op de animatie waar naar het artikel verwijst staat 8 km in 17 minuten bij feiten en cijfers! Dat is nog trager dan de huidige bus…
Ik zie het al. Verkeerd gelezen blijkbaar.
17 minuten…. ik neem de fiets wel.
@Marko: 17 minuten van centraal naar de P+R. In +/- 11 minuten naar de Heidelberglaan, dat is dus sneller dan met de bus.
@Roy, de huidige bussen rijden ‘s avonds en in het weekend ook niet. Er verandert dus niets.
@Roy, neem eens een kijkje in het weekend of ‘s avonds op de Uithof of in lijn 12, grotendeels uitgestorven.
Dan is het veel goedkoper om met een bus te rijden, tram is qua explotatie veel duurder. En dat scheelt weer belastinggeld, want dit soort OV is niet rendabel.
Er was toch spraak van een eventueel treinstation op de Uithof, omdat de capaciteit van de trams niet hoog genoeg zou zijn voor de studentenmassa? Is het niet een goed idee om bus 12 dan gewoon door te laten rijden? Lijkt me een stuk voordeliger voor alle betrokkenen..
@Q
Kijk eens op de kaart en probeer een treintrace voor te stellen. dan zul je snel zien dat dat door zoveel bebouwing, infrastructuur en natuur heen moet. Dat is niet realiseerbaar tegen acceptabele kosten.
Trein gaat niet rijden in de weekenden of avonden? Dit vind ik toch wel een beetje vreemd. Uithof is dan misschien uitgestorven maar de rest van de stad toch niet.
@Herman
Precies mijn punt. Er was eerder echter een artikel (http://www.duic.nl/nieuws/mogelijkheid-treinstation-uithof-wordt-onderzocht/) waaruit bleek dat dit wel het idee is.
Ik zou zeggen, vergeet die treinbaan en laat zowel de tram als lijn 12 de studenten vervoeren. Tenzij de gemeente haar inwoners zo veel en zo vaak mogelijk op de tenen wil trappen, dan zou ik zeker met die treinbaan doorgaan.
Als we het over de trein hebben, hebben we het over de ultra lange termijn, als het aantal reizigers ten opzichte van nu ongeveer verdubbeld is.
Als Reizigersorgansatie hebben wij ons hard gemaakt om de tram ook s’avonds te laten rijden. Helaas is er geen geld, willen zowel de provincie en gemeente niet extra betalen. Ook de universiteiten en hogescholen hebben aangegeven niet te willen betalen, omdat er geen studenten zijn die s’avonds afreizen.
In eerdere publicaties was er sprake van een halte Koningsweg, maar die zie ik niet meer terug.
De halte Koningsweg zou komen (uiteraard) op t punt waar de tram de K.weg kruist, dus tussen Kromme Rijn en Galgenwaard. Zou een handige halte zijn voor diegenen van/naar Amelisweerd, en de sportvelden (voetbal/hockey) rondom de K.weg.