Vanwege de vorst vorige week is de planning een week opgeschoven, maar binnenkort is de Van Asch van Wijcksstraat een fietsstraat. Het gedeelte tussen de brug en de kruising met de Predikherenstraat wordt de komende dagen aangepakt.
10 maart moeten alle werkzaamheden zijn afgerond. De straat krijgt onder meer nieuwe klinkers en de plateaus op de kruisingen verdwijnen.
De werkzaamheden zijn onderdeel van de verbetering van de fietsroute tussen Overvecht en de Binnenstad. De verbeteringen bestaan uit het verbreden van fietspaden, het verminderen van het aantal stopmomenten en het aanleggen van fietsstraten in rood asfalt op de route van station Overvecht tot en met de Karel Doormanlaan.
Gekoppelde berichten

Waarom wordt het wegdek van de Van Asch van Wijckbrug niet gemaakt?
Een oplettende lezer vroeg ons waarom het wegdek van de Van Asch van Wijckbrug niet…
7 Reacties
ReagerenHoudt dit nou nooit op ? Madurodam aan de Krommerijn.
Wordt er ook iets gedaan om het autoverkeer te verminderen?
Weghalen verkeersdrempels maakt hard rijden alleen maar aantrekkelijker.
Ik vind die fietsstraten (als niet-autobezitter) een sympathiek idee, maar werkt het nou echt? In de Koekoekstraat (mooi glad geasfalteerd zonder drempels) heb ik het idee dat automobilisten er meer baat bij hebben dan fietsers…
@Vini: die in de Troelstralaan werkt in ieder geval precies zoals bedoeld, is mijn ervaring. Fietsers nemen daar precies de ruimte die ze nodig hebben, auto’s passen zich qua snelheid aan en rijden alleen harder als er even geen fietsen zijn. Ik vind het prima zo.
Brammetje,
als je het nog niet doorhad, dit is allemaal in het kader van autotje wegpesten.
Dus je krijgt je zielige zin.
De Troelstralaan is een perfect voorbeeld van hoe de vorige wethouder, Frits Lintmeyer, fietsstraten bedoeld heeft. Een straat zonder doorgaand OV en zonder doorgaand autoverkeer.
Daardoor en alleen daardoor is zowel fietsen als autorijden op de Troelstralaan een genot. Iedere gebruiker heeft de ruimte en kan zo alle andere gebruikers ook de ruimte geven. Conflicten doen zich niet voor.
Zijn opvolger Lot zet de fietsstraat vooral in op doorgaande routes waar ook het OV en auto´s rijden. De weg wordt smaller gemaakt. Daardoor heeft niemand de ruimte. De complexiteit van het gebruik van de weg neemt toe in plaats van af.
Dat dat zowel voor fietsers als auto´s ergernis en verwarring oproept is niet meer dan logisch. Ik zou ook wel eens de buschauffeurs willen horen. Die kunnen nergens meer vaart maken. Als slakken bewegen de bussen zich op hun route. Dat is niet erg bevorderend voor de populariteit van het OV.
Grappig Toine, die uitspraken van jou. Bij een eerdere discussie over diezelfde fietsstraat aan de Troelstralaan was je er tegenstander van, want “gevaarlijk” en “de wethouder maakte dezelfde fout als toen bij de Reigerstraat”. Fijn dat je tot inkeer bent gekomen. Dat zal dus in de toekomst ook wel weer gebeuren.