Autobezit binnenstad laatste jaren flink afgenomen | De Utrechtse Internet Courant Autobezit binnenstad laatste jaren flink afgenomen | De Utrechtse Internet Courant

Autobezit binnenstad laatste jaren flink afgenomen

Autobezit binnenstad laatste jaren flink afgenomen
Het autobezit van huishoudens uit de Utrechtse binnenstad is de laatste jaren flink gedaald. Ook in Utrecht West en Oost is het autobezit afgenomen. Dat blijkt uit cijfers die DUIC bij de gemeente heeft opgevraagd. 

Het autobezit van huishoudens uit de Utrechtse binnenstad is de laatste jaren flink gedaald. Ook in Utrecht West en Oost is het autobezit afgenomen. Dat blijkt uit cijfers die DUIC bij de gemeente heeft opgevraagd. 

De beschikbare cijfers zijn van 2008 tot en met 2014. In deze periode is te zien dat 61 procent van de huishoudens in de binnenstad in 2008 een auto had. In 2014 was dit nog maar 48 procent. In de wijken West, Noordwest, Noordoost, Oost en Zuidwest is vergelijkbare tendens te zien.

Gemiddeld is het autobezit in de stad per inwoner met acht procent afgenomen. In de wijken Overvecht, Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern is het autobezit ook iets afgenomen, maar in verhouding veel minder. Zo hebben in Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern nog respectievelijk 90 en 92 procent van de huishoudens een auto.

Het aantal huishoudens zonder auto is in dezelfde periode dan ook gestegen. In 2008 deden 24 procent van de huishoudens het nog zonder auto, inmiddels is dit 32 procent. In de binnenstad is dit percentage gestegen van 39 naar 52 procent.

11 Reacties

Reageren
  1. Frank

    Ik vraag me af of daarbij ook ingecalculeerd is dat lease-auto’s (niet zelden als 2e auto) niet op naam van de eigenaar, maar op naam van het leasebedrijf staan en dus niet tot het bezit gerekend worden, maar wel de stad ‘belasten’. En dat ook niet mee-gecalculeerd is of wellicht het aantal auto’s per huishouden in bepaalde wijken toegenomen is.

    Kortom: Lies, damned lies and statistics…

  2. Marijn

    Nu is het wachten op zure autobezitters die beginnen over wethouder Van Hooijdonk en ‘automobilistje pesten’…

    Minder auto’s, graag. Minder, minder, minder!

  3. Willem

    Prima ontwikkeling! Langzaam maar zeker wordt de stad weer leefbaar!
    Kom er maar in GL-, OV- en fietshaters!

  4. onkl

    @Frank: Lies, damn lies, statistics.. ‘t valt wel mee, denk ik, maar het vergt inderdaad wel wat oplettendheid.
    Ik weet niet of lease-auto’s wel of niet zijn meegenomen, maar neem toch aan dat, of ze nou wel of niet in deze cijfers zitten, dit voor de hele onderzoeksperiode geldt. Dus blijft in beide gevallen gelden: Een daling is een daling.

    Het aantal auto’s per huishouden haal je hier idd. niet uit, maar dat wordt dan ook duidelijk vermeldt: Dit grafiekje laat zien hoeveel huishoudens één of meer auto’s hebben, niet om de vraag hoeveel auto’s ze dan hebben. (Best interessante vraag overigens)

  5. thomasje

    In de binnenstad zijn er de laatste jaren erg veel 1 persoons- huishoudentjes bijgekomen en daarvoor zijn meer persoons huishoudens verdwenen doordat vele huizen zijn gesplitst in afzonderlijk bewoonde kamertjes.
    Het splitsingsbeleid heeft zodoende ook invloed op deze cijfers.

  6. Marko

    Herinneren jullie nog de jaren 90? Leidsche Rijn zou de stad van het openbaar vervoer worden. Parkeerhavens bij de huizen zouden zo goed als overbodig zijn omdat het OV zo goed zou zijn dat de auto niet meer nodig zou zijn, Zie nu.

    @Frank, ook de leaseauto’s zijn in dit overzicht meegenomen. Iets te snel iets geroepen over statistics denk ik?

  7. Hans Oudwijk

    Wat maakt in die grafiek de lijn van Overvecht vanaf 2013 ‘n rare scherpe, bijna haakse, bocht omhoog.
    Plotseling veel Audi’s in de wijk zeker?

  8. Frank

    @onkl:
    Je vergist je. Als een deel van de eigen auto’s vervangen wordt door lease auto’s (en ook private lease neemt toe en als de economie aantrekt neemt ook de zakelijke lease weer toe) dan zal statistisch gezien het auto*bezit* dalen terwijl het aantal auto’s per huishouden gelijk blijft.

  9. Frank

    @Marko: waaruit blijkt dat? Niet uit get bericht i.i.g. Het eigendom van lease-auto’s berust niet bij de berijder.
    Zelfs de politie kan de chauffeur van een lease-auto niet traceren zonder het leasebedrijf te bellen. Vraag me af hoe de gemeente dan wel weet wie er least.

  10. Ronald

    Ben benieuwd naar de grafiekjes over autodelen.
    Toch nog best een groot deel, bijna de helft van de mensen in de binnenstad die ‘n auto bezitten, ondanks alle tegenwerking van gemeentepolitiek en arrogante autohaatburgers met het morele gelijk.
    Opmerkelijk dat de daling niet veel groter is in de binnenstad, dan in andere wijken. Dus het lijkt maar weinig relatie te hebben met de slechte bereikbaarheid/parkeermogelijkheid, maar eerder met een stedelijke trend.

  11. Nuchter

    @Piet,

    Binnenkort wordt u uit uw woning gezet. Die voldoet niet aan de CO2 uitstoot vereisten. Niet meer voor bewoning toegestaan. Vervelend voor u, maar de wet schrijft dit voor.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).