Autoclubs slepen gemeente Utrecht voor de rechter vanwege milieuzone | De Utrechtse Internet Courant Autoclubs slepen gemeente Utrecht voor de rechter vanwege milieuzone | De Utrechtse Internet Courant

Autoclubs slepen gemeente Utrecht voor de rechter vanwege milieuzone

Autoclubs slepen gemeente Utrecht voor de rechter vanwege milieuzone
De Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (KNAC) stapt met een groot aantal aangesloten autoclubs naar de rechter. Inzet is het tegengaan van milieuzones, de belangenvereniging sleept eerst de gemeente Utrecht voor de rechter.

De Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (KNAC) stapt met een groot aantal aangesloten autoclubs naar de rechter. Inzet is het tegengaan van milieuzones, de belangenvereniging sleept eerst de gemeente Utrecht voor de rechter.

In Utrecht is de milieuzone op 1 januari 2015 symbolisch ingevoerd, per 1 mei wil de gemeente boetes gaan uitschrijven. “Milieuzones kosten de belastingbetaler miljoenen en leveren voor het milieu niets op. Bovendien mag elke stad zijn eigen voorwaarden aan zo’n zone verbinden, zodat het voor de automobilist totaal onduidelijk is wat hij wel of niet mag”, aldus KNAC directeur Peter Staal.

In eerste instantie gaan de KNAC en de bevriende clubs zich richten op de stad Utrecht. “Daar is de gemeenteraad onnodig en onbegrijpelijk als eerste van start gegaan met een milieuzone voor een handvol oude personenauto’s met dieselmotor.”

Volgens Staal is dit weggegooid geld: “Want de kosten voor het instellen en bewaken van een milieuzone zijn enorm, terwijl vervuilers, zoals het openbaar vervoer met zijn rokende, dieselgestookte stads- en streekbussen gewoon de milieuzone in mogen.”

Staal: “Kijk, wij zijn als KNAC net zo goed voor schone lucht en daar kunnen milieuzones in een enkel geval bij helpen. Maar zoals de overheden er nu mee omgaan zijn ze alleen maar peperduur, scheppen ze onduidelijkheid en zijn ze niet eens nodig”.

Gemeente Utrecht

De gemeente stelt juist dat ze de milieuzone hebben ingevoerd om de gezondheid van Utrechters te waarborgen. De luchtkwaliteit in de stad zou hierdoor verbeteren. De milieuzone geldt voor personen- en bestelauto’s op diesel van voor 1 januari 2001. Deze voertuigen zouden volgens de gemeente veel vervuilende uitstoot veroorzaken.

12 Reacties

Reageren
  1. david

    Het word tijd dat de gemeente Utrecht en zijn ambtenaren flink worden aangepakt met hun stupide ideeën over het milieu.

  2. Bram

    Mooi dat Utrecht voorop loopt hiermee in Nederland. Dat ouderwetse autoclubs tegen zijn bevestigt dat alleen maar. In Duitsland werkt een verdergaand systeem in steden al jaren. Gesputter in de marge dit.

  3. Frank

    Ik wens mijnheer Staal veel succes want ook ik vind het een onzinnige maatregel die veel kost en weinig opldvert. Maar het is niet aan de KNAC om zich te bemoeien met de posten waar Utrecht zijn geld aan uitgeeft. Dus dat argument zal de rechter ongetwijfeld van tafel vegen. Maar hij moet zeker niet aankomen met flauwekul-argumenten als zouden de “rokende diesel gestookte stads- en streekbussen wel de milieuzone in mogen”. Want die bussen hebben stuk voor stuk moderne motoren en rijden volgens mij op GTL wat een zeer schone brandstof is. Met zulke eenvoudig te weerleggen flut-argumenten wordt de KNAC voor de rechter waarschijnlijk vroj eenvoudig afgebrand tot aan de enkels.

  4. Toine Goossens

    Een mooie case voor een WOB verzoek. Wat kost het en wat levert het. Wat het oplevert graag laten uitdrukken in de stijging van de gemiddelde overlijdensleeftijd voor en na de invoering.

    In de gemeentelijke besluitvorming wordt het thema lucht gedomineerd door milieu fanaten die cijfers manipuleren (zie mijn eerdere bijdragen op DUIC), en door politici die te weinig body hebben om daar door heen te prikken.

    Vergelijk de invoering eens met de verbreding van de A27 Amelisweerd bak. Die moest en zou er komen.
    Een maatschappelijke kosten-baten analyse viel echter negatief uit en zette een streep door de rekening.

    Het zou de gemeenteraad sieren als zij die kosten-baten analyse ook op de eigen besluiten los zou laten.

  5. Jiri

    Beter is het om massaal GroenLinks de stad uit te jagen. Die maken meer kapot met luchtfietserij dan je lief is! Nu weer met die stadsboulevards, mafkezen!

  6. Willem

    Weet je wat pas duur is? Een auto. Ben blij dat ik dat ding niet meer heb. Hou geld over voor echt leuke dingen.

  7. Wim Vreeswijk

    Het is jammer dat het referendum indertijd niet verder is gekomen dan de 1e ronde en ruim 300 handtekeningen. Met een paar uitzendkrachten had je zo een paar duizend handtekeningen kunnen realiseren voor de 2e ronde. En dan was het referendum indertijd wellicht heel anders beoordeeld met een veel groter draagvlak tegen. De VVD heeft overigens groot gelijk met deze poging om de milieuzône te cancelen want het is één grote opkostenjagerij van de burger. Bovendien worden steeds meer auto’s schoner en voldoet ook Utrecht inmiddels bijna aan de Europese milieunormen.

  8. Frank

    En het curieuze is, dat je met een gewone benzine oldtimer/youngtimer zonder katalysator gewoon de stad in mag en daar de kankerverwekkende dimethylbenzeen, mesityleen, tolueen, xyleen en benzeen vrolijk door de stad mag blazen.

  9. Luuk Upuuk

    Zolang brommers, stad-en andere dieselbussen, boten in de gracht en singels nog gewoon hun stofdeeltjes over de mensen uitstrooien, is dit geldverslindende niets uithalende symboolpolitiek.

  10. Jacobson

    @Jiri: als je zelf GL hebt gestemd, adviseer ik je om dat niet meer te doe. Zo niet, dan zul je mensen meoten overtuigen om anders te stemmen. Ik denk dat je nog wel wat mag schaven aan je stijl voordat je dat bereikt.

  11. Tim Vermeer

    De hele kwestie van de milieuzone draait uiteindelijk om geld. De gemeente gaat niet voldoen aan de Europese normen voor de luchtkwaliteit. Dit probeert zij op te lossen met het toekomstige milieubeleid. Zij vergeet echter dat bijna al de bouwmachines in het centrum werken op aggregaten die lopen op diesel. Deze zullen echt niet stil gelegd gaan worden bij te grote luchtvervuiling. Dat gaat namelijk heel veel geld kosten aan boeteclausules. Beter zou zijn om de verkeerslichten eens beter af te stellen dan zoals ze nu staan. Daar is heel veel winst te halen. Overal in de stad loopt het vast, omdat er ‘geknepen’ moet worden. Zelfs het verkeer dat juist de stad uit gaat. En laat ze ook eens wat afmaken alvorens met een nieuw project te beginnen.

  12. Luuk Upuuk

    Een oplossing voor de toekomst zou kunnen zijn het opheffen van de universiteit. Het zijn immers de studenten die Groenlinks en hun fietsmaffia in het zadel stemmen en houden.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).