Autodeelbedrijf Greenwheels plaatst 70 nieuwe voertuigen in Utrecht Autodeelbedrijf Greenwheels plaatst 70 nieuwe voertuigen in Utrecht

Autodeelbedrijf Greenwheels plaatst 70 nieuwe voertuigen in Utrecht

Autodeelbedrijf Greenwheels plaatst 70 nieuwe voertuigen in Utrecht
Foto: Jeroen Zondag
Autodeelbedrijf Greenwheels gaat in Utrecht 70 nieuwe voertuigen plaatsen. Daarvan staan er inmiddels 47 in de stad en begin 2021 wordt de rest geplaatst.

Autodeelbedrijf Greenwheels gaat in Utrecht 70 nieuwe voertuigen plaatsen. Daarvan staan er inmiddels 47 in de stad en begin 2021 wordt de rest geplaatst.

De nieuwe auto’s komen op verschillende plekken in Utrecht, waaronder de Amsterdamsestraatweg, Lange Nieuwstraat en Vleutenseweg. De nieuwe deelauto’s in de stad variëren in type en grootte en komen, net als de andere Greenwheelsauto’s in Utrecht, te staan op vaste parkeerplaatsen in de stad. Gebruikers van Greenwheels kunnen de auto openen met een app of OV-chipkaart en na gebruik weer terugzetten op dezelfde plek.

Greenwheels had in het jaar 2000 nog 32 deelauto’s in Utrecht. Dat zijn er inmiddels 270. Volgens het bedrijf is er in Utrecht veel vraag naar deelvervoer en daarom is besloten meer auto’s in de stad te plaatsen. Greenwheels plaatste nog niet eerder zoveel deelauto’s tegelijk in Utrecht.

24 Reacties

Reageren
  1. Natte Otter

    Is het juist dat een commercieel bedrijf zoveel ruimte krijgt om (exclusief) dit soort auto’s op publiek terrein te stallen?

    Ik denk dat Adrem ook graag zijn auto’s neerzet op verschillende publieke depots is de stad…

  2. Binnenstadbewoner

    In de praktijk staan die Greenwheelauto’s zowat permanent stil. Gebruik van de Greenwheelsauto’s door bewoners is minimaal en dat heeft te maken met de veel te hoge huurprijs per uur en prijs per gereden km. Ook de abonnementen zijn naar verhouding te duur voor wat je ervoor terugkrijgt.

    Kennelijk verdient Greenwheels ook geld als de auto’s stilstaan.

    Klinkt leuk, maar door de te hoge prijzen hebben bewoners hier niks aan en gaat het ten koste van de al zeer schaarse parkeerplekken.

  3. centrumspits

    de 4 HUURbakken bij mij in de straat worden alleen maar af en toe in het weekend gebruikt. Beetje zonde van de schaarse parkeerplekken.

  4. Erwin

    Prima ontwikkeling. Deelvervoer werk prima en scheelt een hoop geld en sores!

  5. Tja2...

    Fijn zo.
    Ik maak er al heel lang gebruik van als ik een auto nodig heb.
    Het bevalt goed. Ik kan het u aanraden.

  6. Rob H.

    Parkeerplekken zijn niet schaars. Er zijn alleen auto’s teveel.

  7. jan

    @erwin.

    misschien scheelt het een hoop sores maar het is allerminst goedkoop.
    stel je gaat met zijn 2en een dagje naar familie in amsterdam.

    de deel auto kost voor 9 uur en km’s ergens tussen de 80 en 90 euro.
    met het OV ben je minder dan de helft kwijt.

    dus zelfs al ben je met zijn 4en dan nog is het OV goedkoper dan deze deel auto.

    een prive auto zal ook goedkoper zijn mits deze voor meer gebruikt word.

  8. Piet

    @Jan ben blij dat jij direct 9 uur naar je familie in Amsterdam gaat! Als je naar A’dam gaat heb je het voordeel dat het ongeveer de beste ov-verbinding in Europa is. Maar als je een keer naar Maarsbergen ofzo wil dan ben je een dag onderweg vanuit Utrecht en kan een deelauto heel handig zijn. Dat verkort de reistijd met ongeveer een uur enkele reis.

  9. Dirk

    @binnenstadbewoner
    “In de praktijk staan die Greenwheelauto’s zowat permanent stil. ”

    Als je hier uberhaupt over had nagedacht, dan had je je gerealiseerd dat dit onzin is. Een deelauto wordt per definitie meer gebruikt dan een private auto, die voordat we in een pandemie zaten hoogstens voor twee commutes per dag gebruikt wordt (en wat incidentele boodschappen- en familieritjes) en nu veel minder. Deelauto’s worden gebruikt voor incidentele verhuizingen, grote aankopen, strandritjes, familiebezoeken en bouwmarktbezoeken van donderden tot duizenden mensen.

    “Kennelijk verdient Greenwheels ook geld als de auto’s stilstaan.”

    Nee, jij redeneert enkel vanuit jouw eigen ervaring, die per definitie een onvolledig beeld geeft. Het is veel waarschijnlijker dat je gewoon een domme boerenlul bent die niet weer waar hij het over heeft (zoals zo veel mensen overigens).

    “Klinkt leuk, maar door de te hoge prijzen hebben bewoners hier niks aan en gaat het ten koste van de al zeer schaarse parkeerplekken.”

    Niet alles wordt voor ‘bewoners’ gedaan. Je mag van geluk spreken dat jij als bewoner hevig gesubsidieerde parkeerplaatsen krijgt van de gemeente (vergelijk je vergunning maar eens met de uurlijkse tarieven).

  10. Klaas Voetis

    De kop moet zijn “ Commercieël Autoverhuurbedrijf Greenwheels plaatst 70 nieuwe voertuigen op de toch al beperkte parkeerruimte in Utrecht “.

  11. bl

    Dirk is dus een slimme boerenlul die wel weet waar hij het over heeft.

  12. Binnenstadbewoner

    @ Dirk: wat een rare grofgebekte reactie.

    Iedereen hier ziet die Greenwheelauto’s voornamelijk stilstaan. Dit is al jaren zo. Die Greenwheels auto’s worden veel te weinig gebruikt . Dit gaat direkt ten koste van de parkeerruimte voor bewoners met felbegeerde parkeervergunning en voor bezoekers.

    De deelauto’s van concurrent Mywheels doen het daarentegen een stuk beter qua verhuur. Die zijn namelijk goedkoper dan Greenwheels. Het gaat erom dat de deelauto’s ook voldoende worden gebruikt.

    Kennelijk mag Greenwheels hier gratis auto’s neer zetten en wordt er daardoor ook bij zeer gering gebruik nog steeds geld verdiend.

  13. Erwin

    @jan: lekker voorbeeld!
    Vergelijk het liever met een eigen voertuig die vrijwel de hele tijd ongebruikt voor de deur staat. Reken eens uit wat daar een ritje mee kost. Neem afschrijving/onderhoud/belasting/anwb-lidmaatschap/benzine/apk keuring/parkeerabonnement Utrecht/verzekering dan ff mee in de berekening. Dan is zo’n deelauto opeens een zeer aantrekkelijk alternatief.
    Maar ja, statussymbool hè voor sommige mensen (lees: mannen).

  14. Koel Hoofd

    Die greenwheels bij mij in de omgeving staan al jaren alleen maar stil.

  15. JdV

    @rob h: er is geen tekort aan woningen, er zijn alleen teveel mensen. Er is geen tekort aan IC bedden, er zijn alleen teveel patienten. Er is …..

  16. Bert

    prima, ik maak er vaak gebruik van. daarom heb ik ook geen auto en neem dus ook geen speelruimte van de kinderen op straat in beslag met mijn eigen stilstaande blik, al dan niet met snoer aan laadpaal

  17. jan

    @erwin

    prima mijn auto kost me inclusief alles op dit moment 26 cent per km.
    En het is ook zeker niet eerlijk om het mee te nemen in de vergelijking net zoals een ov abonnement waardoor je korting krijgt.

    wat ik eigenlijk wilde aangeven is het volgde:

    De km prijs van greenwheels is prima en eerlijk maar het is die huur prijs per uur die het uiteindelijk duur maakt.

  18. Pee

    Gelukkig hebben we dirk want die heeft waarschijnlijk de waarheid in pacht.
    Druk je eens uit op een normale manier.

  19. GeeWee

    Ik heb al 6 jaar een middenklasser. Toen 9 jaar oud, nu 15 jaar oud. We rijden gemiddeld 8500 km p/jr. Weinig ritten, maar wel langere ritten (bijv familiebezoek). Ik houd in een Excel de gemaakte kosten bij (incl afschrijving). Met wat aannames heb ik de Greenwheels hiermee vergeleken. Deze kwam net zo duur uit, verschil is dat ik dan een kleine Peugeot 107 rijd en de Greenwheels eerst moet reserveren en ophalen. Als ik de vergelijking maak met de Greenwheels VW Golf, dan komt Greenwheels zelfs een stuk duurder uit. Dit moet dan toch voor veel meer mensen gelden? Volgens mij wordt er door Greenwheels BV flink geld verdiend.

  20. woutvr

    Puur gemak. Je mag blij zijn dat zo’n auto duurder is dan het OV…Stel je voor zeg! Zijn ze inmiddels al elektrisch?

  21. Joke

    Zou raar zijn als een commercieel bedrijf 70 extra auto’s plaatst als die alleen maar stil zouden staan. Er zijn leukere manieren om geld te verbranden.
    Overigens staat een private auto meer dan 90% van de tijd stil. Daar hoor ik niemand over.

  22. Kadoendra

    Leuk hoor zo’n deelauto, maar een NS dagkaart voor een habbekrats bij b.v de supermarkt is nog veel leuker!

  23. Koen

    @jan en @GeeWee, hebben jullie ook al eens naar MyWheels gekeken? Dat is een stuk betaalbaarder. Hier altijd exact dezelfde afweging gemaakt als u: ons oude beessie was altijd een stuk goedkoper dan GW. Maar nu we met Corona wat minder zijn gaan rijden en er een MyWheels in de straat kwam staan zijn wij om: we rijden nu voor minder geld een vrijwel nieuwe auto en die is ook nog eens elektrisch (en als we verder weg gaan huren we een benzine-auto).

  24. wollie

    De auto’s worden voor minder dan 20% van de tijd gebruikt; als het daarboven komt wordt een extra auto bijgeplaatst. Blijkbaar was dit voor veel auto’s het geval en/of voorziet men groei, anders zou deze uitbreiding financieel niet te verantwoorden zijn.

    Greenwheels / MyWheels / Wedrivesolar betalen aan de gemeente Utrecht netjes hun autodeelparkeervergunningen. Zonder deze deelauto’s zouden meer mensen een eigen auto nemen, met toenemende wachttijden voor vergunningen tot gevolg. Dat er aan verdiend wordt lijkt me juist goed, dat hoort bij een gezond bedrijfsmodel.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).