Autoloze schoolstraat in ieder geval in Staatsliedenbuurt opnieuw ingevoerd na geslaagde proef Autoloze schoolstraat in ieder geval in Staatsliedenbuurt opnieuw ingevoerd na geslaagde proef

Autoloze schoolstraat in ieder geval in Staatsliedenbuurt opnieuw ingevoerd na geslaagde proef

Autoloze schoolstraat in ieder geval in Staatsliedenbuurt opnieuw ingevoerd na geslaagde proef
Op Avontuur in Lunetten. Foto: Chantal Spaan
De eerste proef met autoloze schoolstraten in de Staatsliedenbuurt en Lunetten is geslaagd. In de Staatsliedenbuurt krijgt de proef in ieder geval een vervolg en de gemeente wil de maatregel ook voor andere scholen beschikbaar maken.

De eerste proef met autoloze schoolstraten in de Staatsliedenbuurt en Lunetten is geslaagd. In de Staatsliedenbuurt krijgt de proef in ieder geval een vervolg en de gemeente wil de maatregel ook voor andere scholen beschikbaar maken.

De gemeente deed eind vorig jaar een proef met autoloze schoolstraten. De straten voor de Dr. Bosschool in de Staatsliedenbuurt en scholencluster De Klim, De Spits en Op Avontuur in Lunetten werden tijdens de proef twee keer per dag, als kinderen gehaald en gebracht werden, voor 30 minuten afgesloten voor gemotoriseerd verkeer.

De afsluiting bestaat uit een hek, waar een verkeersregelaar of ouder van de school bij staat. Zo kan het hek opzij worden gezet als het echt niet anders kan en er toch een auto door de straat moet.

Verkeersveiligheid

In beide buurten bleek dat het gevoel van verkeersveiligheid door de autoloze schoolstraten toenam. Volgens de gemeente is het percentage ouders dat aangeeft dat hun kind zich onveilig voelt op de fiets gedaald van 17 naar 3 procent. Ook bij het merendeel van de omwonenden is het gevoel van verkeersveiligheid toegenomen.

Wel geeft een aantal bewoners van straten die grenzen aan de schoolstraten aan dat er meer hinder is. Dat komt bijvoorbeeld door verkeer dat omrijdt of door de afsluiting van de schoolstraten in een omliggende straat parkeert. Volgens de gemeente kunnen die straten het extra verkeer qua inrichting en capaciteit wel aan, maar neemt dat niet weg dat het voor sommige bewoners een negatieve verandering is.

Verlenging

De proef duurde tot de kerstvakantie, maar in de Staatsliedenbuurt is de autoloze schoolstraat sinds 8 februari weer ingesteld. De gemeente hoopt met de verlenging van de proef te kunnen onderzoeken wat de effecten zijn voor de aangrenzende straten (de Gijsbrecht van Walenborchstraat en Melis Stokestraat) en met welke maatregelen de hinder verminderd kan worden. De gemeente besluit na de tweede proef over het definitief invoeren van de schoolstraat bij de Dr. Bosschool.

In Lunetten heeft de proef tot nu toe geen vervolg gekregen, omdat er geen ouders of omwonenden zijn gevonden die de hekken van de schoolstraat willen bemensen. De scholen en de bewonersgroep Midden in Lunetten doen, nu de scholen weer open zijn, nog een laatste oproep om mensen te vinden. Als dat lukt, wordt de proef ook in Lunetten verlengd. De afsluiting zal dan alleen in de ochtend zijn omdat dan de overlast het grootst is.

Andere scholen

Omdat de eerste proef met schoolstraten een succes is, wil de gemeente de maatregel ook voor andere scholen beschikbaar maken. Voorwaarde voor andere scholen is dat het initiatief van het invoeren van een schoolstraat ligt bij de school en de ouders. De school is verantwoordelijk voor communicatie naar de buurt en voor het plaatsen en bemensen van de hekken die de straat afsluiten.

Scholen die de schoolstraat in willen voeren, moeten verder van tevoren een analyse maken van de verkeerssituatie rondom de school, zodat duidelijk is wat de effecten voor de buurt zijn. Ook ziet de gemeente graag dat scholen educatieve projecten gebruiken om ouders en kinderen bewust te maken van hun gedrag en bijvoorbeeld de keuze voor de auto of fiets. Volgens de gemeente zijn er, ook met een afgesloten straat, ouders die dubbel- en foutparkeren.

Twee tot drie per jaar

De gemeente schat de kosten per schoolstraat op 5.500 tot 16.000 euro. Dat bedrag is onder meer afhankelijk van het aantal afsluitingen en de manier waarop de straat wordt afgesloten. Een straat kan worden afgesloten met een verplaatsbaar hek, maar soms zijn opklapbare paaltjes beter. Volgens de gemeente is er geld om twee tot drie schoolstraten per jaar in te stellen.

Gekoppelde berichten

10 Reacties

Reageren
  1. Johannes

    Mooie proef! Maak me zelf ook wel eens schuldig aan het brengen met de auto als ik daarna snel door moet. Terwijl het maar relatief weinig tijdswinst oplevert. Het kan dus ik doe het. Als de gelegenheid er niet meer is zal ik het dus niet meer doen. Hopelijk geldt dit ook voor anderen.

  2. Erwin

    De grootste hinder zijn de ouders zelf die hun prinsjes en prinsesje met de bolide naar school brengen omdat het zo onveilig zou zijn om te lopen vanwege al die bolides van ouders die hun kinderen naar school brengen etc etc etc
    Gewoon lopend naar school, probleem opgelost.

  3. Mark

    Loesje:

    File probleem rond scholen opgelost…. ouders bekeken hun kinderen nog eens goed…. hé er zitten ook voetjes onder.

  4. kobalt

    Ik zie vaak kinderen gebracht worden met de auto die in de buurt of zelfs dezelfde straat wonen.

  5. Koel Hoofd

    Ach, dat is een probleem wat ook al in de jaren zeventig speelde.
    Nu de overlast van lakse ouders verleggen naar omliggende staten op kosten van de belastingbetaler zodat hun kindertjes zich veilig voelen, is echt absurd.
    Het probleem wordt hier opgelost door het bij een ander over de schutting te kwakken.

    Dat kan veel simpeler tegen €0 aan kosten.
    Goed voorbeeld doet goed volgen, dus zeg die ouders de wacht aan.
    Scholen kunnen namelijk gewoon van ouders eisen dat kinderen lopend of fietsend worden gebracht, tenzij dat echt niet anders kan. Zo werd dat in de jaren zeventig opgelost, kostte niets, alleen de jaarlijkse instructie aan de ouders.
    Het grappige daarvan is namelijk, als dat ouders niet bevalt staat het ze vrij om hun kind naar een andere school te doen. En dat deden ze dus niet omdat dit voor de ouders problematisch is….in deze wereld vol wachtlijsten is dat zelfs heel erg problematisch!

  6. OM

    Even resumerend:
    – Er rijden geen auto’s meer in de afgesloten straten en daardoor voelen fietsers zich een stuk veiliger.
    – Overlast in aangrenzende straten toegenomen doordat afgesloten straten niet langer bereikbaar zijn.
    – Proef is succesvol wanneer burgers vrijwillig de straten willen afsluiten.
    – Proef krijgt geen vervolg indien er geen vrijwilligers te vinden zijn.
    – School is verantwoordelijk voor afsluiten straten en communicatie m.b.t. afsluiting.

    Dit klinkt inderdaad als gemeente Utrecht.

  7. Ronald

    Fijn, Utrecht wordt weer een stukje leefbaarder.

  8. Joost

    Heeft veel te maken met blanke scholen.
    Ouders uit bijv. Kanaleneiland brengen hun kinderen naar Oog in Al ofzo, want de scholen zijn daar beter. Dat is te ver om te lopen of te fietsen dus bakken we de bolide. Misschien moet er ook een ander schoolaanmeld systeem komen, waarbij iedereen gewoon kan kiezen tussen de twee dichtsbijzijnde scholen ofzo.

  9. D.

    Precies wat Joost zegt. Dat zie ik hier in de buurt ook gebeuren.

  10. Nico

    “Volgens de gemeente kunnen die straten het extra verkeer qua inrichting en capaciteit wel aan, maar neemt dat niet weg dat het voor sommige bewoners een negatieve verandering is.” Waar het om gaat is dat het heen en weer gecross en het lukraak parkeren voor gevaarlijke situaties zorgt. Juist voor de kinderen die met de fiets of lopend naar school gaan. Door straten af te sluiten gaat het elders pieken. De overlast voor de bewoners is betrekkelijk omdat het maar om een kort moment gaat. Maar dat ene moment kan voor een kind fataal zijn.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).