Automobilisten bij oplaadpalen gaan gewoon parkeertarief betalen | De Utrechtse Internet Courant Automobilisten bij oplaadpalen gaan gewoon parkeertarief betalen | De Utrechtse Internet Courant

Automobilisten bij oplaadpalen gaan gewoon parkeertarief betalen

Automobilisten bij oplaadpalen gaan gewoon parkeertarief betalen
De eigenaren van elektrische auto’s gaan vanaf 1 oktober ook gewoon het parkeertarief betalen tijdens het parkeren bij een openbare laadpaal. Op dit moment kunnen elektrische auto’s nog gratis op deze plekken staan.

De eigenaren van elektrische auto’s gaan vanaf 1 oktober ook gewoon het parkeertarief betalen tijdens het parkeren bij een openbare laadpaal. Op dit moment kunnen elektrische auto’s nog gratis op deze plekken staan.

Op plekken waar betaald parkeren geldt in Utrecht konden eigenaren van elektrische auto’s nog gratis parkeren door hun auto bij een laadpaal neer te zetten. Hier komt in oktober een einde aan.

Inwoners en bezoekers die de auto opladen aan een openbare laadpaal gaan vanaf dan gewoon het geldende parkeertarief betalen, of moeten een geldige parkeervergunning hebben.

Met deze regel komt er een einde aan het gratis parkeren voor elektrische auto’s. In andere steden was dit al gebruikelijk maar in Utrecht nog niet. Hierdoor gebeurde het dat eigenaren van elektrische auto’s de plekken bij laadpalen soms lang bezet houden zonder daadwerkelijk te laden.

11 Reacties

Reageren
  1. Marcel

    Ja? Dat zou allang hebben moeten gebeuren. Op de singels staan EV bijna de hele dag aan de laadpaal. Wordt is wakker gemeente Utrecht? Andere gemeenten deden dit al? Bizar. Stelletje klungels hier in Utrecht?!

  2. JdV

    Lijkt me een heel goed plan. Recent is er een Duits onderzoek gepubliceerd waaruit blijkt dat diesels minder vervuilend zijn dan EV’s. Een korting op de parkeertarieven voor diesels dan maar.

  3. Koel Hoofd

    @Marcel
    Utrecht heeft last van tunnelvisie. Ze denken werkelijk dat wangedrag faciliteren mensen verleidt tot milieu en klimaatvriendelijk gedrag.

  4. waldorff

    @JdV: vermoeiend om u steeds te moeten fact-checken, want u blijft keer op keer maar roeptoeteren:
    https://www.nu.nl/auto/5860788/nucheckt-elektrische-auto-stoot-niet-meer-co2-uit-dan-diesel.html
    https://www.volkskrant.nl/wetenschap/elektrische-auto-s-zijn-pas-na-700-000-kilometer-groener-dan-auto-s-op-benzine-klopt-dit-wel~b8bcbd36/
    https://www.ad.nl/auto/bericht-over-vuile-elektrische-auto-klopt-in-de-verste-verte-niet~a03b9a02/

  5. Kadoendra

    @JdV

    Als de EV opgeladen wordt met elektra die opgewekt is d.m.v een kolencentrale zal dit Duitse onderzoek best wel eens kunnen kloppen.
    Als er geen kolencentrale in het spel is en als de elektra dus op een milieuvriendelijke wijze is opgewekt heb ik het sterke vermoeden dat dat Duitse onderzoek gewoon een Duits sjoemel onderzoek is.

  6. Hoppel

    nu nog de bedrijven met vergunning die vrijdag middag aan de laatpaal gaan om maandag in de loop van de dag weer te gaan rijden

  7. Daan

    Ik zou zelfs pleiten voor een verhoogd parkeertarief zodra de auto opgeladen is. Dit voorkomt het bezet houden van laadpalen.

  8. Wim

    Goed plan van Daan!

  9. Martin

    @Daan inderdaad. Nu is er nog geen incentive om de laadplaats vrij te maken.

  10. woutvr

    Waaaat? Ongelofelijk dat die situatie zo is geweest.

  11. Luuk Upuuk

    Misschien een idee om uitkeringstrekkers, als tegenprestatie voor hun vorstelijke uitkering, d.m.v. een fietsinstallatie electriciteit te laten opwekken? Moet Groen Links toch als muziek in de oren klinken: Sociaal zwakkeren in beweging krijgen, VVD paaien, Utrecht als fietsstad promoten en ook nog eens groene energie opwekken.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).