Energiebedrijf TotalEnergies zet, in samenwerking met gemeente Utrecht, een volgende stap in slim laden. Door de uitbreiding van het netwerk met dynamische laadtarieven kunnen elektrische voertuigen in de stad voortaan automatisch opladen op momenten dat er meer duurzame energie beschikbaar is, en op deze manier profiteren van lagere tarieven.
TotalEnergies heeft een pilot gehouden onder bestuurders van elektrische voertuigen, waaruit blijkt dat zij hun laadgedrag aanpassen door de dynamische laadtarieven. Automobilisten kunnen op deze manier kosten besparen doordat een deel van de laadsessie automatisch verplaatst wordt naar uren waarin bijvoorbeeld meer groene energie beschikbaar is. Gebaseerd op resultaten van de pilot gaat TotalEnergies dit netwerk uitbreiden binnen Utrecht.
Eva Oosters, wethouder Milieu en Emissieloos Vervoer, laat weten dat de samenwerking met TotalEnergies bijdraagt aan de duurzame mobiliteit in de stad. “Door het uitrollen van dynamische laadtarieven maken we elektrisch rijden niet alleen duurzamer, maar ook goedkoper”, aldus de wethouder.
Pilotresultaat
In de grafiek hieronder zijn de resultaten van de pilot zichtbaar. De blauwe lijn geeft de gemiddelde kosten weer van automobilisten die kozen voor het dynamische laadtarief en de grijze lijn geeft het vaste tarief weer.
Tekst loopt door onder afbeelding

De gebruikers van dynamische tarieven – de blauwe lijn – laadden vaker in de goedkopere uren, en minder tijdens de duurdere piekuren. TotalEnergies is zich ervan bewust dat deze pilot om een kleine groep gaat, maar durft desondanks te concluderen dat deze technologie sterk bij kan dragen aan duurzamer elektrisch rijden.
Charge Assist-app
Via de Charge Assist-app – een app waarmee e-rijders laadpalen kunnen vinden, gebruiken en betalen – kunnen bestuurders inzicht krijgen in de dynamische tarieven voor de komende 24 uur. Hierdoor kan er bewuster gekozen worden om te laden tijdens duurzame en voordelige uren.
5 Reacties
Reagerenheeft de wethouder er rekening mee gehouden dat bezitters van elektrische auto’s hun auto nu mogelijk langer aan de laadpaal laten staan en pas gaan laden totdat het goedkopere tarief beschikbaar is? Dat kan leiden tot het zogenaamde ‘laadpaalkleven’. Je kunt namelijk een elektrische auto aansluiten zonder direct het laden te starten. Geen goede ontwikkeling want de laadpaal wordt dan te lang bezet door 1 auto.
@paul: ja
Dan gaan ze nog langer kleven tot precies het moment dat er goedkoop geladen kan worden. Dat moet je toch ook als TotalEnergies niet willen dan mis je wel heel veel omzet met al die laadplaalklevers.
Die grafiek laat duidelijk zien dat er een tweedeling in de maatschappij ontstaat die ook wordt gestimuleerd vanwege politiek groene carriere perspectieven.
Immers, mensen die gebruik kunnen maken van die venstertijden hebben voordeel, mensen die dat niet kunnen zijn in het nadeel, maar energiebedrijven spinnen er altijd goed garen bij en de politiek verantwoordelijke krijgt weer paar bonuspunten.
Die groene kerk is intrinsiek polariserend omdat het een pure klassenstrijd is: de elite probeert het gepeupel weer te onderwerpen omdat Jan de arbeider vorige eeuw al voldoende is verheven.
-Mensen die geen dure milieukar kunnen betalen moeten gaan lopen/fietsen/OV of oprotten uit de stad. (vaak gezegd op duic)
-Mensen die geen gebruik kunnen maken van dynamische tarieven moeten fors betalen.
-Mensen die geen geld hebben om hun huis te verduurzamen moeten grof betalen en dekentjes tegen de kou kopen.
-Mensen die de vliegtax niet kunnen betalen mogen niet vliegen.
Maar de supereurofiele klimaatdrammer Rob Jetten laat wel voor zijn bruiloft als stedentripje 300 mensen naar Spanje vliegen.
Dat was een eurofiel duurzaam politiek bewuste carriere keuze, als hij ze naar Schiphol had laten vliegen had hij de verkiezingen nooit kunnen winnen…
Van laadpaal naar prive parkeerplek, mits je elektrisch rijdt. Bedankt total, hadden we net behoefde aan…