Autoparkeerplekken aan Oudegracht in Utrecht moeten plaatsmaken voor fietsen; werkzaamheden eind deze maand Autoparkeerplekken aan Oudegracht in Utrecht moeten plaatsmaken voor fietsen; werkzaamheden eind deze maand

Autoparkeerplekken aan Oudegracht in Utrecht moeten plaatsmaken voor fietsen; werkzaamheden eind deze maand

Autoparkeerplekken aan Oudegracht in Utrecht moeten plaatsmaken voor fietsen; werkzaamheden eind deze maand
De gemeente Utrecht begint eind juni met de werkzaamheden om twintig autoparkeerplekken aan de Oudegracht te verwijderen om er fietsparkeerplekken aan te leggen. De werkzaamheden werden eerder al aangekondigd en gaan nu dus bijna beginnen.

De gemeente Utrecht begint eind juni met de werkzaamheden om twintig autoparkeerplekken aan de Oudegracht te verwijderen om er fietsparkeerplekken aan te leggen. De werkzaamheden werden eerder al aangekondigd en gaan nu dus bijna beginnen.

Aan de Oudegracht worden eind juni twintig parkeerplekken voor auto’s verwijderd om ruimte te maken voor fietsparkeren. Met het weghalen van parkeerplekken in de binnenstad wil de gemeente dat minder auto’s in de binnenstad gaan rijden en parkeren. “Zo komt er meer ruimte voor voetgangers, fietsers en groen. Bewoners en bezoekers zien daardoor ons historisch erfgoed beter.”

Het college van B&W heeft besloten om in de binnenstad tot 2026 elk jaar vijftig parkeerplekken op te heffen. In 2021 zijn er al een aantal parkeerplekken opgeheven op het Janskerkhof en in 2022 een aantal op het Oudkerkhof. Nu is de Oudegracht aan de beurt. 

Hamburgerbrug en Weesbrug

Op twee plekken aan de Oudegracht worden straks parkeerplekken voor auto’s opgeheven. Tussen de Hamburgerbrug en Weesbrug maken 8 parkeerplekken plaats voor 64 fietsparkeerplekken. De bruggen en de trappen naar de werf blijven vrij. Verder worden de fietsenrekken van de aangrenzende Weesbrug verwijderd, om meer ruimte te creëren voor voetgangers. Fietsers kunnen hun fiets hier nog wel parkeren. 

Tekst gaat verder onder de foto

De bestaande fietsparkeerplekken zijn weergegeven in rood, de nieuwe in blauw (rechts). De zwart gemarkeerde plekken worden opgeheven (links).

Viebrug en de Jacobibrug

De tweede plek waar parkeerplekken verwijderd worden aan de Oudegracht, ligt tussen de Viebrug en de Jacobibrug. Daar worden 12 parkeerplekken opgeheven en komen 90 fietsparkeerplekken terug. Ook hier blijven de bruggen en de trappen naar de werf vrij. De deelautoparkeerplek wordt verplaatst naar een parkeerplek tussen de Jacobibrug en de Zandbrug.

Tekst gaat verder onder de foto 

De bestaande fietsparkeerplekken zijn weergegeven in rood, de nieuwe in blauw (rechts). De zwart gemarkeerde plekken worden opgeheven (links).

Geen effect op parkeervergunning 

Deze maatregelen hebben geen effect op de parkeervergunning volgens de gemeente. “We houden bij het weghalen van de parkeerplaatsen rekening met het totaalaantal parkeervergunningen. Een deel van de ingeleverde vergunningen geven we niet opnieuw uit. Bewoners en bedrijven die een parkeervergunning hebben, behouden deze”, stelt de gemeente. 

De werkzaamheden starten in de week van 24 juni. Daarvoor moeten de parkeerplekken vrij zijn. Daaraan wordt rond 10 juni herinnerd met borden. Tijdens de werkzaamheden blijft de straat bereikbaar. 

34 Reacties

Reageren
  1. jack

    Weer een prachtig groen-Links plan in Utrecht om de autobezitter stevig te pakken en de winkeliers minder inkomste te gunnen ,wij rijden nu straks even naar Zeist of Houten met de auto …

  2. Fietsstad

    Goed bezig! Hoe minder auto’s, des te beter. Utrecht fietsstad!

  3. Leon

    Uitstekend. Auto’s nemen geparkeerd veel te veel ruimte in aan de Oudegracht.

  4. Joris

    Heel goed.
    Nu nog wat bomen rooien op de Oudegracht en die fantastisch mooie middeleeuwse haven is weer als vanouds

  5. Realist

    Echt heel slecht nieuws voor de bewoners en ondernemers. Asociaal ook om ze op deze manier te straffen. Weet de gemeente ook dat het één groot fietskerkhof langs de gracht wordt?

  6. Statler

    De gemeente haalt het blik weg om het te vervangen door pedaalschroot. Vraag me af hoe ik daar als voetganger op vooruit ga.

  7. wollie

    oja, auto’s… die lelijke blikken dingen die vroeger zo in de weg stonden op straat.

  8. Nico

    Goed bezig die gemeente, alleen of de fietser daar zijn fiets neerzet? Een fiets zet men daar neer waar het uitkomt oftewel als je zou gaan tellen hoeveel fietsen op een zeg verkeerde plek staan in de stad ben je nog wel even bezig. Nu haal je autoparkeerplekken weg en maak je meer parkeerplekken voor fietsen maar de stallingen in stad zijn nog lang niet vol. Dus zeg dan gewoon dat je de auto uit het centrum wil hebben en doe dat dan gelijk in hele centrum i.p.v. smoesjes en fiesplekken te maken. Zet er bankjes neer kun je naar water kijken. Zelf kom ik de laatste de 3 jaar al niet meer in het centrum. Veel te duur het parkeren van auto. Ik ga wel naar Maarsenbroek, Overvecht Nieuwegein of Leidscherijn Centrum. Daar zat winkels en geen gedoe met parkeren en gratis maar zeker goedkopen. Dus gemeente wat mij betreft vanaf morgen alle auto’s van mensen die niet in het centrum wonen weren. Succes er mee voor mij heeft het centrum van Utrecht afgedaan.

  9. R. Koolstra

    Wat een goed plan! Meer ruimte voor fietser en wandelaar.
    Wat moet je ook met een auto in een middeleeuwse binnenstad.

  10. Katja

    Goed bezig !

  11. de Kreek

    Hé, hé, eindelijk plaats voor al die Fatbikes te parkeren in de stad, nu alleen nog een fiets kenteken om de fietsers te laten betalen voor het parkeren in de stad, dan hadden ze maar met het openbaar vervoer moeten komen.
    Ja, want de auto kan in de stad niet meer terecht en brengt natuurlijk dan geen parkeergeld op!!! Ik denk dat in 2050 de hele stad Utrecht geen parkeerplek meer te vinden is op de openbare weg. Dan moet het geld voor de geldverslindende linkse partijen toch echt ergens anders vandaan komen. (of gaan ze de OZB ver tienvoudige)

  12. Cas

    @ koolstra, en wat moeten fietsen in een middeleeuwse stad, of sociale huurwoningen, wat te denken van een koffie barretje of elektrische boten.
    En wanneer gaan fietsers betalen voor de ruimte die ze vervuilen en innemen in de stad?

  13. Ronald

    Hier wordt ik helemaal vrolijk van. De Gracht(en) zijn nooit bedoeld geweest voor auto’s en ze misstaan hier nog steeds.

  14. Koel Hoofd

    @Jack
    Dat is al jaren bij velen de strategie.
    Het gevolg voor Utrecht is ook al zichtbaar: verschraling in aanbod en leegstand.

  15. Peter

    Alles voor de fietsen??
    Wordt een grote rotzooi. Kan je het water helemaal niet meer zien. Auto’s weg op de Oudegracht zou mooier zijn. Maar dan ook de fietsen weg. Gewoon naar de stallingen.
    En Handhaven.

  16. Don P

    Als er geen autos staan, kunnen bewoners en bezoekers beter genieten van het erfgoed.

    Zijn fietsen dan onzichtbaar?

  17. Lisette

    Oh.. dus nog meer ruimte voor weesfietsen die makkelijker in de gracht gegooid kunnen worden. Met autoplekken was het makkelijk om even je fiets voor de deur van de winkel te parkeren (je zette je fiets gewoon even tussen 2 auto’s in). Straks onmogelijk met al dat schroot.

  18. Vak J

    Wat een egoïstische reacties vd autohaters!

    Je zal er maar wonen zeg, waar moet je je auto parkeren? Bij Lot voor de deur?

    Deze bewoners hebben recht op een parkeerplek,zoals iedere burger in Nederland. Moeten ze nu naar de rand vd stad?

    Schandalig!

  19. Binnenstadbewoner

    De Oude Gracht e.o. is ook een woongebied. Veruit de meeste binnenstadbewoners hebben geen auto. Plan klinkt leuk, maar waar moeten werklui nog parkeren? Er zijn nu al heel weinig parkeerplekken. Die mooie historische pandjes waar iedereen zo graag naar kijkt plus de bebouwingen in de straatjes en steegjes, hebben heel erg veel onderhoud nodig. En dat wordt uitgevoerd door vaklui met bestelbussen die dichtbij moeten kunnen parkeren. Net als bij verhuizingen, bezorgers van grote meubels etc..

  20. Geert Groote

    Ik hoop dat ik.mijn middeleeuwse paarden en wagens nog wel mag parkeren in de binnenstad. Dat beetje mest geeft toch niet en dat geratel is rustiek.
    Trouwens , er wonen ook gewone mensen in de stad, niet alleen fietsensmijters en autohaters

  21. Jasper

    Mooi zo, op naar een autovrije binnenstad. Je zet je blikkendoos maar in één van die P&R-garages neer.

  22. Balthasar

    inderdaad: alle tweewielers n kenteken en betaald parkeren; elctrische killerbikes dubbel tarief; hinderlijk neergezette tweewielers onmiddellijk door de versnipperaar!

  23. S

    Vak J: recht op een parkeerplek? Voor de deur nog wel? Waar staat dat?

  24. H.C. Holsheimer-van Noot

    Ik snap er niets van. Het centrum heeft meerdere stallingen, heeft alles bij elkaar veel geld gekost. Waarom niet wat extra groen en bankjes langs de gracht i.p.v. straks overal fietswrakken.

  25. Nina

    Waarom mogen de fietsen in Utrecht eigenlijk gratis worden geparkeerd? Tijd voor verplichte fietsplaatjes van 50-100 euro per jaar. Dat lijkt mij heel redelijk, omdat er zoveel wordt gefaciliteerd voor fietsers. Komen we ook eens een keer van al die weesfietsen af.

  26. T

    @ S

    Lezen man.. Voor de deur van Lot.

  27. Vak J

    S

    Daar betaald de autogebruiker wegenbelasting, BPM en accijnzen over benzine. Mede hierdoor draait de BV Nederland!

    Nog meer fietsen betekent nog meer chaos in de stad. Maak van die parkeerplaatsen bvb plekken voor minder valide autogebruikers, dan ben je tenminste nog sociaal bezig ipv asociaal!

  28. Sanne

    Hoewel ik auto’s in de binnenstad graag weg zou hebben en zelf een fietser ben zou ik zeggen: meer groen en bankjes! Ik irriteer mij aan alle swapfietsen, zwerffietsen, huurfietsen die overal staan en blijven staan. Zet gewoon je fiets in de stalling en verfraai de stad met bankjes, tuintjes en bloemen

  29. Inez

    @Sanne: Wat is er mis met Swapfietsen? Ik heb er ook 1 en die laat ik nooit ergens (lang) staan.

  30. Krakend Gebit

    Verkeerde prioriteiten! De oude gracht ter hoogte van het verbouwde postkantoor. Dat is een mooi voorbeeld van de grote urban tweewieler vervuiling.
    Lukraak gedropte fietsen die het uitzicht zwaar verpesten.. Aub gemeente er zijn belangrijkere problemen!

  31. Steve

    Allemaal import reacties hier.
    Het is niet Oude Gracht maar Oudegracht.
    Binnenkort maar allemaal parkeren in de Concordiastraat.
    Kijken of ze dat leuk vind……

  32. Binnenstadsbewoner

    Goed nieuws! Nu nog de Nieuwegracht!

  33. Wim

    @ Binnenstadbewoner

    Ja, daar verbaas ik me ook over. De parkeerplaatsen worden overal weggehaald, behalve optie mooiste gracht…

  34. Nina

    @ Inez

    Ik zie alleen maar zeer eenvoudige swap fietsen rijden. Die “stadsfiets” kost 18,90 per maand. Is leuk voor een korte termijn, maar doe je dit 3 jaar, dan ben je 680 euro kwijt. Voor ca. 225 euro koop je een nieuwe omafiets op internet. Goed slot erbij en gaan voor 275 euro.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).