Aziëlaan en groter deel Hoograven vanaf november betaald parkeren; Smaragdplein weer gratis in weekend Aziëlaan en groter deel Hoograven vanaf november betaald parkeren; Smaragdplein weer gratis in weekend

Aziëlaan en groter deel Hoograven vanaf november betaald parkeren; Smaragdplein weer gratis in weekend

Aziëlaan en groter deel Hoograven vanaf november betaald parkeren; Smaragdplein weer gratis in weekend
Automobilisten moeten vanaf 1 november in een groter deel van Hoograven en in het gebied rond de Aziëlaan in Utrecht betalen om hun voertuig te parkeren. Op het Smaragdplein daarentegen kunnen bestuurders straks in het weekend weer gratis hun auto parkeren.

Automobilisten moeten vanaf 1 november in een groter deel van Hoograven en in het gebied rond de Aziëlaan in Utrecht betalen om hun voertuig te parkeren. Op het Smaragdplein daarentegen kunnen bestuurders straks in het weekend weer gratis hun auto parkeren.

Het parkeerterrein bij het Smaragdplein werd in het verleden veel gebruikt door onder meer forenzen. De winkeliers zagen hierdoor hun klandizie afnemen en omwonenden moesten de auto verder in de wijk parkeren. De gemeente besloot daarom op verzoek van bewoners en ondernemers betaald parkeren in te voeren op het Smaragdplein. Sinds eind 2018 moeten automobilisten de hele week tussen 06.00 en 11.00 uur betalen voor parkeren op het terrein.

Vanaf 1 november wordt in het hele gebied rondom het Smaragdplein betaald parkeren ingevoerd. Automobilisten moeten straks van maandag tot en met vrijdag en tussen 06.00 en 11.00 uur betalen voor parkeren in de wijk. Deze venstertijden gaan ook gelden voor het Smaragdplein, waardoor in de weekenden parkeren weer gratis is bij het winkelcentrum.

Kanaleneiland

Ook het gebied rond de Aziëlaan wordt vanaf 1 november betaald parkeren. Net zoals in Hoograven geldt de regeling hier straks van maandag tot en met vrijdag tussen 06.00 en 11.00 uur. Op 1 mei werd betaald parkeren ingevoerd in Transwijk en bij de Woonboulevard, en eerder al in Bedrijvengebied Kanaleneiland.

“Uit meldingen van bewoners van de flats aan de Aziëlaan blijkt dat er veel automobilisten met een bestemming in deze gebieden uitwijken naar het gebied rond de Aziëlaan en daar zorgen voor parkeeroverlast. Daarom voeren we hier nu ook betaald parkeren in, vooruitlopend op de invoering van betaald parkeren in de rest van Kanaleneiland-Zuid in 2025”, schrijft de gemeente Utrecht tot slot.

Bekijk hier waar in Utrecht betaald parkeren geldt.

Gekoppelde berichten

26 Reacties

Reageren
  1. Pee

    “op verzoek van bewoners en ondernemers ”
    Hoeveel waren dat die daar om vroegen?
    Het grootste deel van de mensen wil dat helemaal niet .
    Volgens mij ben je niet goed om daarom te vragen.
    Sommigen denken dat ze dan een eigen parkeerplaats hebben , hoe ze daar bij komen vraag ik me af want dat is zeer zeker niet het geval.

  2. M.A

    Bedankt Utrecht mijn moeder van 98 bijna 99 wonend in Lombok krijgt vrijwel geen bezoek meer, vanwege belachelijke parkeertarieven en manier van aanmelden.Kleinzoon heeft rondgereden om bord metnummer parkeer zone te vinden
    Moeder heeft alleen AOW kan niet bijdragen met parkeergeld bezoekers.Bezoekers ook AOWers met klein pensioen slecht ter been van buiten de stad wonend komen met de auto
    Parkeren in yuppenwijk Oog in Al waar je nog wel na 11 uur vrij kan parkeren in te ver lopen Schandalig hoe Utrecht met ouderen omgaat.
    Scanauto reed op 2 e pinksterdag al om 9,15 rond Gelukkig had ik het op internet opgezocht en inderdaad op feestdagen mag je ook betalen, Wat een beleid

  3. Piet

    Het is helaas een olievlek die blijft uitbreiden, maar als je auto wil kunnen blijven parkeren als je is een gebied beland waar nog net gratis parkeren is er helaas geen ontsnappen aan en dit enige echte oplossing! Of willen weer zo als vroeger de hele stad en alle pleinen ram vol auto’s hebben staan?

    De app is wel even gedoe, maar er is altijd wel iemand die daarbij kan helpen en inlogcodes kan je gewoon delen met mensen die je kan vertrouwen! De 50% bewonerskorting en 75% voor mantelzorgers maakt wel dat je voor een paar euro meestal dichtbij een parkeerplek hebt!

  4. R Pieneman

    Op verzoek van de bewoners?,,dat lijkt mij stug.als je op 1 plek betaald parkeren invoert gaan mensen uitwijken naar de wijken daaromheen natuurlijk vinden bewoners dat niet leuk maar als bewoners dan moeten betalen om in hun eigen wijk te parkeren vinden ze nog minder leuk. De auto is nu gewoon een melkkoe voor de gemeente. Bedankt he GroenLinks.

  5. Dave

    Ik ga voortaan wel naar meubelboulevard amersfoort. Jammer voor Utrechtse middenstand

  6. Kees

    Het probleem wordt alleen verschoven. Bezoek van vrienden in Utrecht wordt onbetaalbaar. Voor bezoek aan therapeut zoek in toekomst wel mijn therapeuten buiten Utrecht.
    Ben trainer voor een sportclub maar die moeten of mijn kosten gaan betalen of op zoek naar een andere trainer. Wordt me te duur.

  7. James

    Als het doel alleen is om overlast te voorkomen, waarom blijft parkeren voor bewoners en hun bezoekers dan niet gewoon gratis?

  8. Wim

    @m.a. Utrecht die het belang van zijn bewoners zoals elke keer weer uit het oog verliest, verwijdert het grootste deel van de parkeermeters. ‘Want de meeste mensen met een app’. Je zult die app maar niet hebben, of je batterij is net leeg, of je hebt geen connectiviteit, of, of, of.

  9. Katja

    Op verzoek van bewoners en ondernemers. Ten eerste zijn zij de echte belanghebbenden, en ten tweede wordt er altijd een draagvlakonderzoek gedaan, ik spreek uit ervaring.

  10. Claire Obscur

    In Lombok kan je ‘m gewoon zonder te betalen neerzetten als je de straat een beetje zorgvuldig uitkiest. Er zijn van die hofjes welke parkeerbeheer 9 van de 10 keer overslaat, ik doe dit al jaren als ik een middagje in de stad moet zijn of op HC. Nog nooit een bekeuring gehad. Als die al een keer komt heb ik deze er reeds tig maal uit. Pak je kansen. Ik maak de regeltjes niet, ik speel alleen maar méé.

  11. Geenstijl@Utrecht.

    De auto als verkapte melkkoe van een links bestuur, die gekozen zijn door import Utrechters.

  12. babs

    ook ik vind het van de gekke dit parkeerbeleid. Als je net je auto nog kan rijden, wordt je genekt door de parkeerkosten.Vreselijk, en weet je de gene die in de regering zitten hebben daar geen last van, zij worden gehaald gebracht. dus wie zijn er weer de dupe? ja zeker de gewone man..Nou maak het leven leuk!!

  13. WiWi

    “Waterbedeffect” is de strategie van gemeente. Wachten op wat klachten vanuit aan betaald-parkeren-buurten-grenzend gebied en dan toeslaan. Want er moet tenslotte toch wat terug gevangen worden van het fiasco rond geheel Kanaleneiland betaald parkeren te maken per 1 november. Dan pakken we toch gewoon een gedeelte van de wijk die a) waarschijnlijk relatief gemakkelijker de parkeertarieven kan dragen en b) even proefdraaien voor de rest van Kanaleneiland, want dat gaat zeker en vast gegeven de bevolkingsopbouw aldaar problemen geven, taalachterstanden, financiële problematiek en ‘anarchisme’ zullen hun wrange vruchten afwerpen…

  14. Nico

    En de gemeente wrijft zich in de handen want er komt weer een boel geld binnen.
    Op verzoek van bewoners en ondernemers?
    Hoeveel waren er dat die daar om vroegen?
    Dit antwoord gaan we nooit krijgen al was het maar omdat je dan ook de bewoners kan tellen die het niet willen en als dat een meerderheid is staat de gemeente in haar hempie.
    Op verzoek bewoners is meervout dus kunnen zomaar 2 bewoners zijn al dan niet door de gemeente zelf verzonnen.
    De gemeente Utrecht doet alles om geld binnen te harken, sorry dat ik het zeg maar zo voelt het wel met allerlij zaken.

  15. Binnenstadbewoner

    @pee toch wel. Automobilisten van andere wijken waar betaald parkeren is, komen dan massaal gratis in de wijk parkeren. Plus ook dagjesmensen en forenzen. Wijk staat permanent vol met auto’s. Voor bewoners betekent wegrijden, gelijk plek kwijt. En dan is het bij terugkomst rondjes rijden om een plek te vinden als die er nog is. Dus ja dan heb je een auto maar kun je maar moeilijk gebruiken.

  16. eric

    Al met al heeft dit College op parkeerbeleid ( lees Lotte van Hooydonck) en toegankelijkheid, grote blunders gemaakt. En er gaan er nog veel meer komen gezien de aankomende projecten, knips en wegversmallingen.

    @ M.A, volkomen gelijk!
    Ouderen? mensen die slecht ter been zijn? wie zijn die mensen zou een bekend D66 politica zaggen!

    Wanneer gaan de Ondernemers zich eens echt roeren? De burgers kunnen dit pas over 2 jaar. Utrecht word een stad waar je met een auto stil komt te staan om bij je huis, winkel, werk,familie of sportclub te komen! Ik ben zelf chauffeur, het is bijna niet meer te doen om in de Binnenstad een klant te bezoeken, ik ga dat dan ook niet meer doen, vanwege de hoge parkeerkosten, weinig parkeerplekken en het asociale gedrag van al die fietsers die denken dat de stad van hun is.

    De bakfietsgeneratie heeft daar lak aan, fietst overal doorheen, ik heb al diverse keren bonje gehad met die {bak}fietstypes!

    De stad groter en groter maken zonder auto’s, je moet als College ergens een steekje los hebben zitten!

  17. Alain

    @Nico In zone B1 valt het wel mee, je betaalt net iets minder dan 40 euro per kwartaal als bewoner. Op de reguliere kosten van een auto kan dat er nog wel bij, lijkt me.

    Pittiger als je in A1 of A2 woont (160 en 90 euro, dan begint het wel in de papieren te lopen, maar goed, als je in de Binnenstad woont _en_ een eigen auto wilt hebben _en_ die “voor de deur” wilt parkeren, dan ben je ook wel enigszins eigenwijs. Prima alternatieven in de vorm van deelauto-programma, dan heb je ook nog eens een gegarandeerde parkeerplek).

    Overigens vind ik de “06:00-11:00” betaald echt een prima oplossing: bezoek of een boodschap kun je prima na die tijd doen en het stimuleert forenzen om een betere oplossing te vinden: We hebben prachtige P&R terreinen in Utrecht, met prima verbindingen.

  18. Eric

    Ik ga in het vervolg de middenstand op andere plaatsen wel steunen (daar waar.il niet hoef te betalen voor het parkeren).

  19. Teringjantje

    @Alain

    Zo zie ik het ook, je betaalt iets meer dan een tientje per maand met als voordeel dat je een grotere kans hebt op een plekje, lijkt me een prima deal. En voor de mensen die menen dat de bewoners hier onmogelijk mee hebben ingestemd, think again. Bij mij in het complex was de meerderheid het er ook mee eens aangezien overdag alle plekken worden ingenomen door mensen die er niets te zoeken hebben en jij je auto een aantal straten verderop moet zetten.

  20. Van Puffelen

    Teringjantje@@@ Het begin met een tientje en van 06.00 tot 11.00 uur maar dat veranderd zo meteen natuurlijk wel, het begin dat je zo meteen maar 1 parkeervergunning per woning kan krijgen en voor dat je het weet moet je betalen van 00.00 uur tot 24.00 uur, dat is een kwestie van tijd.
    In de Vogelenbuurt werd het steeds duurder en de tijd van gratis parkeren was na een paar jaar verdwenen!!

  21. Ooginaller

    @MA: schrale troost: ook de ‘yuppenwijk’ Oog in Al wordt binnenkort betaald parkeren. Heel fijn, want ik word gek van al dat blik voor mijn deur. (Soms wekenlang.)

  22. Pee

    @

    06.00 tot 11.00 uur
    ” Bij mij in het complex was de meerderheid het er ook mee eens aangezien overdag alle plekken worden ingenomen door mensen die er niets te zoeken hebben en jij je auto een aantal straten verderop moet zetten.”
    Dat blijft dus gewoon zo met deze tijden.

  23. Louise de Vries

    Zelf ben ik helemaal pro auto. Je kon voorheen overal snel en makkelijk komen. Op afgelegen plekken, aparte tijdstippen. Van plek naar plek, even iemand bezoeken, daarna door iets ophalen of afleveren. Maar het wordt steeds duurder en duurder, zoals bijna alles tegenwoordig heel duur is geworden. Ik vind dit een slechte sociale en economische ontwikkeling. En al die pro openbaar vervoer mensen, willen altijd meerijden wanneer ze horen dat ik met de auto ga.

  24. Bart

    Lekker dan als de wachttijd voor een vergunning 3 jaar is… zoals op de Europaplein…

  25. Miffie

    @Louise: eens, zelf geen autobezitter en wonend in het centrum rijd ik alleen met mensen mee als het niet anders kan en probeer me zoveel mogelijk per fiets te verplaatsen. Mensen die slecht ter been zijn hebben die luxe vaak niet. Daarom is het huidige en toekomstige beleid ook super asociaal naar ouderen en minder mobiele mensen. Voor mensen met een baan buiten de stad op een moeilijk bereikbare locatie is het ook al bijna niet mogelijk om met auto in de stad te blijven wonen, Lekker inclusief bezig weer Lot.

  26. Wilma

    Dat mensen vereenzamen door dit beleid maalt de gemeente niet om. Visite komt niet meer helaas. Zeker oudere bewoners zijn hier de dupe van. De stad is alleen nog maar voor de bakfietscultuur.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).